رواية اسيرة الوحش فهد وسجدة للكاتبة سجدة محمد هي حكاية تنبض بالمشاعر وتفيض بالصراعات الداخلية والخارجية، حيث تتقاطع الأقدار وتتشابك المصائر في قصة حب مختلفة لا تخضع للمنطق أو الزمن.في رواية اسيرة الوحش، يعيش القارئ حالة من الانجذاب العاطفي والتوتر النفسي، وسط أحداث متسارعة تكشف أسرارًا مدفونة وقرارات مصيرية تغير كل شيء. الرواية لا تقدم حبًا مثاليًا، بل واقعيًا، مليئًا بالتحديات والتضحيات.
رواية اسيرة الوحش من الفصل الاول للاخير بقلم سجدة محمد
في بيت صغير، ريحته كتمة وقلبه أضيق، كانت "سجده" كل يوم بتصحى على نفس السيناريو:
صوت كعب شادية، مرات أبوها، وهي ماشية زي ما تكون بتدب فوق قلبها.
شادية (بصوت مزعج):
"قومي يا اللي ما وراكيش غير الكسل!
البيت وسخ، وهالة خارجة، عايزة البيت يبرق قبل ما تطلع!"
سجده فتحت عينيها، وهي بتقاوم رغبتها في البكا. مفيش يوم بيعدي من غير إهانة، من غير أوامر، من غير ما تحس إنها غريبة في بيت المفروض يكون أمانها.
قامت وهي ساكتة... عشان متديش لحد فرصة يذلها أكتر.
دخلت المطبخ، غسلت المواعين، نظّفت الأرض، طلعت تغسل السجاد، كأنها شغالة مش بنت الراجل اللي ساكن في البيت.
---
هالة بنت شادية، كانت نُسخة من أمها… دلع، غرور، وقلب مفيهوش رحمة.
هالة (وهي بتقلب في تليفونها):
"يا سجده،اكويلي فستاني بسرعة، واعمليلي ساندوتش جبنة… ومتحطّيش زتون، فاهمة؟
وإوعى تنسي تبخري الأوضة قبل ما أخرج!"
سجده (في نفسها):
"لو في قانون يحاكم القرف... كنتو كلكم ورا الشمس."
لكنها بتكتم غيظها، زي كل مرة، وبتكمل شغلها وهي مرفوعة الراس…
مش لأن الحياة سايبالها كرامة، لكن لأنها مش ناوية تتهزّم بسهولة.
---
بعد ما خلصت كل حاجة، دخلت أوضتها الصغيرة، بتفكر:
"هو أنا ليه بعيش كده؟ أنا مش عبدة… أنا بنت!"
طلّت في المراية، لبست فستان بسيط بيبي بلو وطرحة بيضا، نظرت لنفسها وقالت:
"الشكلي مش قليل… بس الدنيا خلتني أعيش قليلة."
---
نزلت تسأل على أبوها…
حامد الغرباوي، موظف أرشيف بسيط في شركة كبيرة، لكنه مش بسيط في طبعه…
راجل بخيل، سكّير، وطماع… بيشوف بنته سلعة مش بنت.
كانت دايمًا تشوفه وهو بيرجع آخر الليل، مهدود ومخمور، بس لما يقرب فلوس، تلمع عينه كأنه لسه شباب.
لقته قاعد بيشرب شاي، والدخان داير في المكان، عينه نايمة، بس ودنه مصحيه لو اتقالت كلمة "فلوس".
سجده (بتقوله بهدوء):
"بابا… أنا عايزة أشتغل."
حامد (بيضحك سخرية):
"أهو انتي فاكرة إنك هتروحي جامعة وتروحي وتيجي برحتك؟! شغل إيه؟"
سجده(بإصرار):
"أي شغل… مش عايزة أفضل كده… ولا أفضل طول عمري خدامة عند مراتك وبنتها."
حامد (وهو بيركز معاها لأول مرة):
"بصي بقى... عندي لك حل."
سجده(بحذر):
"إيه هو؟"
حامد:
"المدير بتاعي... اسمه فهد الراوي
. راجل أعمال كبير، وفي الشركة محتاج سكرتيرة.
هتشغلي هناك… مرتب حلو، ومكتب، ومحدش هيهينك."
سجده(استغربت):
"هو وافق يعني؟ إنت قولتله عليا؟"
حامد (بنظرة مش مريحة):
"بلاش أسئلة مالهاش لازمة… المهم، الشغل هناك، وخلاص.
وما تنسيش تشكري أبوكي، اللي بيدورلك على مستقبل، مش زي غيره!"
ياتري ايه مصير سجده هناك...؟
↚
بتقوم سجده من النوم تنضف البيت، وسط طلبات شادية ليها وبعدين بتلبس دريس بينك واسع، وعليه طرحه مشجره وبتروح الجامعه
بتدخل سجده المحاضرة بتقابل صحبتها اسراء
اسراء: سجده عامله ايه
سجده: الحمد لله
اسراء: الدكتور سليم مرداش يبدا المحاضرة من غيرك
سجده: متتلمي بقا
اسراء: يبت بهزر
بتخلص المحاضرة وسجده بتطلع
سليم: انسه سجده
سجده نعم يا دكتور
سليم: انا
سجده: انت ايه حضرتك
سليم: انا كنت عايز اطلب ايدك للجواز
سجده باحراج وكسوف : والله. يدكتور انا. مش بفكر في الجواز خالص دلوقتي
سليم: تمام واسف اني احرجتك
سجده: مفيش احراج ولا حاجه
وبتمشي سجده وهيا هتموت من الكسوف وبتروح شركة فهد
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجده بتدخل الشركة وهيا بتحاول تبان واثقه
سجده بوجه بشوش: السلام عليكم
ندي بتعب: وعليكم السلام
سجده بقلق: انتي تعبانه فيكي حاجه
ندي: لا انا حامل ودايخه شويه انتي السكرتيرة الي هتخدي مكاني
سجده باستفسار : طب انتي هتمشي ليه
ندي: انا علي وش ولاده
سجده بطيبه: ربنا معاكي ياحبيبتي
بتدخل ندي لفهد وبتقوله: استاذ فهد السكرتيرة الجديدة بره
فهد: خليها تدخل
سجده بتدخل: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فهد وهو باصص في الملف: وعليكم السلام
سجده: انا السكرتيرة الي جايه جديده
فهد بيرفع عينه وبيبص وبتظهر علي وشه ابتسامه جانبيه :خريجه ايه
سجده: انا في سنه اولي كليه تجارة بس والله بعرف جدا في الشغل
فهد باعجاب وبيتعدل وبيتكلم بخبث : اسمك ايه
سجده:اسمي سجده حامد الغرباوي
فهد بصدمه: انتي بنت حامد بتاع الارشيف
سجده بتتوتر: ايوه يا فندم
فهد بيقرب منها، وهيا بترجع للخلف وبيفضل باصصلها بنظرات مليانه خبث، وبتفضل ترجع ترجع لغايه ملزقت في الباب
سجده بخوف وتوتر:في... في ايه حضرتك. انت بتقرب كده ليه
فهد بعمل نفسه مش سامعها وبيفضل يقرب كان لسه هيحاول يقرب منها، سجده دموعها نزلت واستجمعت قوتها وراحت زقاه بايديها الضعيفه بالنسبه له وضهرها لزق في الباب الباب اتفتح ورجعت بضهرها، كانت هتقع علي موظفه شغاله في الشركه، وفهد كان واقف علي اول الباب
الموظفه: في ايه مالك بتعيطي ليه
سجده بتمسح دموعها، وبتقول ب اعلي صوت، سمع الشركه كلها: في ان المحترم صاحب الشركه المحترمه، الي انتي شغاله فيها حاول يقرب مني، وبتقرب منه بكل شجاعه، وبتقف قدامه، وبكل شجاعه بتمد ايدها وبتضربه كف رن علي وشه
صدمه نزلت علي جميع الموظفين الي في الشركه، محدش اتجرا يعملها، وبقوا يدعو انها تنفد من تحت ايدي
وبعد كده سجده بتمشي بكل ثقه، ولا كان حصل حاجه
فهد بيبقي واقف الغضب مليه، حاسس ببركان اتفجر جواه،وكل موظف راح علي مكتبه محدش ردي يقف في وشه
فهد لنفسه وبغضب: يبنت الحرامي... اقسم بالله.. لوريكي العذاب الوان.. علي ايدي
وبيدخل مكتبه وبينادي علي مي السكرتيره، تبعت تجيب ابوها حامد
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بيدخل حامد لفهد وهو مرعوب : نعم يا فهد باشا لسه 3ايام معدوش
فهد بخبث وشر: مش عايز الفلوس بس بشرط
حامد بصدمه: ايه هو يا باشا
فهد بشر : انا عايز اتجوز بنتك سجده مقابل الفلوس دي..اعتبرني اشترتها بيهم
حامد بتلعثم: از.... ازاي ياباشا بس
فهد بحده : هو ايه الي.. ازاي.. بقولك عايز اتجوزها هو الجواز بيبقي ازاي
حامد بحقاره : بس...بس بنتي متلقش بمقامك ياباشا
فهد بيبتسم علي نداله ابوها: مخدتش رايك.. انا.. ملكش في. تلوق... ولا متلوقش
حامد بفرحة وطمع : تحت امرك ياباشا.... بيمشي حامد وفهد بيقول لنفسه: والله ووقعتي في جحيمي... يبنت الحرامي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجدة بتكون بتذاكر وهاله بتدخل عليها وبتقولها: قومي يابت اعمليلي كوباية قهوة
سجده وطفح بيها الكيل: انا مالي.. انا بذاكر
هاله: انتي بتقوليلي وانا مالي اتزفتي قومي يابت
سجده بغضب: احترمي نفسك.. واتكلمي بادب
هاله: انا احترم نفسي وبتيجي علشان... تشدها من شعرها.. سجده بتمسك ايدها وبتقولها: اياكِ تتجرائي وتمدي ايدك عليا
شاديه بتدخل.. بتلاقي سجده بتزعق لهاله... وبتزعق: انتي بتشتميها
سجده:انا معملتش حاجه انا بذاكر وداخله تؤمرني
شاديه:طب وايه يعني..مبراحتها
سجده بحزن:هو ايه الي ايه يعني...بقولك بذاكر..هيا مفيهاش ايد تعمل لنفسها
شاديه بشر:طب ايه رايك لو معملتلهاش هقعدك من الكليه
سجده بقله حيله:حاضر هعملها...بس كليتي لا..مش هقعد منها
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجده بتكون واقفه بتعمل القهوه وبتفتكر مامتها... ودموعها بتنزل.... وبتطلع تودي القهوه في الانتريه، وبتسمع صوت ابوها داخل وبيقول: انتي يازفته جهزي نفسك علشان فهد باشا جي يجبلك الفستان بكره وبعده كتب كتابك عليه
هاله بفرحة وطمع: انا يابابا....... بجد هيتجوزني.. هو لما شافني معاك حبني صح وشاديه بتبقي فرحانه والطمع.. مالي عينها
حامد: لا الزفته الي جانبك دي
سجدة بصدمه: نعم انت بتقول ايه يبابا
حامد بغضب: هو ايه الي نعم
سجده: يعني ايه يتجوزني يبابا.... هو الجواز كده طب ازاي يعني فهمني... وبعدين انا استحاله اتجوز الحقير ده
حامد: عجبتيه وعايز يتجوزك تلقيه هيتجوزك يومين وبعدين يرميكي... رمية الكلاب
سجده بعياط وصدمه من كلام ابوها الي زي خنجر بيدب في قلبها : وانا مش موافقه يابابا ولو اخر واحد في العالم مش هقبل اتجوزه.... دا شخص حقير وسافل يبابا
حامد بعصبيه: انتي بتعصيني يبت... انتي اتجننتي... هتتجوزيه ورجلك فوق رقبتك
سجده بقوة مزيفه: وانا قولت مش موافقه.. يعني مش موافقه
حامد بيضرب سجده بالقلم علي وشها وبيكون هيجيب.... سلك سميك.. وعايز يضربها بيه
سجده بتشوف السلك وبتترعب: خلاص يابابا بالله عليك انا خلاص موافقه... هعمل الي انت عايزه بس بلاش السلك.ده
هاله بطمع : مخلاص يبابا بما ان هيا مش موافقه انا اتجوزه... وانا ولا سجده واحد
حامد: لا يحبيبتي مهو مش عايزك انتي..... ياريته كان عايزك انتي... هو عايز الزفته دي
هاله بغيظ وخبث: ماشي يابابا.... عادي
سجده بتدخل اوضتها وبتقفل الباب وبتترمي علي السرير وبتعيط: يا ربي انا مش قادرة استحمل يارب خدني انا عايزه ماما... فينك يماما... وحشتيني.. سيباني ليهم ليه يماما..... وبتنام وهيا فيها وجع الدنيا كله
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بتصحي سجده علي الساعه 10 صباحا وبتلاقي شادية بتفتح الباب عليه وبتقولها بغيظ: انزلي يابت قبل ما الباشا يجي هاتيلي حاجات من السوبر ماركت
سجده بتعب: حاضر... هصلي بس وانزل...... وبتصلي
وبتلبس وبتنزل تشتري الحاجه وهيا فيها حزن يكفي الدنيا كلها...... وبتبقي عينها وارمه من كتر العياط... وفجاه.. وهيا داخله مدخل البيت..... عينيها بتتسع من الي بتشوفه... وبتتصدم....
يا تري سجده شافت ايه...؟ وايه مصيرها مع فهد
↚
سجده بتتصدم اول مبتشوف فهد طالع في وشها علي سلم بيتها وبتفضل واقفه مكانها
فهد باستفزاز: مالك واقفه مكانك كده ليه شفتي عغريت
سجده بتعمل نفسها مش سامعاه وبتكمل طلوع علي السلم، لكن فهد اول مبتوصل نحيته بيمسكها من ايديها جامد نحيته، والحاجه الي في ايدها... بتقع.. وبتتفرط كلها علي السلم
سجده: ينهار ابيض... وقعت الحاجه... يومي مش معدي معاها.. وهتقعد تزعق.. وانا. والله مفيش ليها
فهد بيقرب عند ودنها وبيهمس: متقلقيش.... متقدرش تعملك حاجه وانا واقف.. بس طبعا بمزاجي.. ممكن اخليها تهزقك عادي
سجده بتنتش ايدها من ايده وبتقول: انت فاكر اني خايفه منها... انا مبخافش من حد... لكن. انا خايفه علي مستقبلي.. الي هيضيع
فهد ببرود: مهو كده كده... هيضيع لما نتجوز...
سجده بوهن: حرام عليك... انت ليه بتعمل كده
فهد: وانتي ليه عملتي كده
سجده بعصبيه: انت عبيط انت حاولت تقرب مني عايزني اقف اتفرج عليك
فهد بيتعصب وبيشدها من ايدها، وبيضغط عليها جامد، لدرجه انها شعرت بالم جامد في ايدها: اياكي تتجرائي وتغلطي فيا تاني... انتي فاهمه
سجده:..............
فهد بغضب: ردي عليا
سجده: لا مش فاهمه... ومش هفهم.. وموتي اهون من اني اتجوز واحد شبهك
فهد بضحك: لا هتتجوزي غصب عنك يسوسو.... علشان ابوكي حرامي....
سجده بصدمه: ايه الي انت بتقوله ده
فهد: زي مبقولك كده.... ابوكي راجل.... لا اتلغبط لان ابوكي ميعرفش حاجه عن الرجوله... سكري وطماع..... وحرامي
سجده: استحاله بابا يسرق..... استحاله
فهد: براحتك مش عايزه تصدقي متصدقيش، بس الي هتعرفيه... ان كتب كتابي.. عليكي بكره،وانتي طبعا نولتي الشرف.. ان اسمي يتكتب جنب اسمك... وغصب عنك.. ومش مستني رايك اصلا.. والجامعه.. نصيحه مني لو عندك.. روحي بكره.. ودعي اصحابك... لانك مش هتشوفيهم تاني
سجده بتتصدم... وبتحس باختناق: ايه الي انت بتقوله ده، هو انت شاريني، ولا ليك اصلا تتحكم فيا
فهد: بالظبط شاريكي.... ابوكي سارق من مكتبي... فلوس تعيشك سنين قدام.... وانا شاريكي بيهم
سجده بكره: ربنا علي الظالم.... وانا بجد بكرهك من كل قلبي
فهد: ميهمنيش تكرهيني ولا تحبيني... انتي كلك علي عينك... متشغلنيش... ويلا بقي زي الحلوه تدخلي كده... وتبتسمي. وافرحي، انتي عروسه
وبيحاول يقرب تاني علشان يستفزها..... بتطلع جري علي السلم..وبتفتح الباب
شاديه بتشوف الحاجه.. في ايدها بتجري.. فين الحاجه.. يمقصوفة الرقبه
سجده:.........
شاديه: متردي يبت
فهد بيجي يقف في ضهرها.... شاديه بتتصدم.. وبتتوتر... شاديه: اهلا وسهلا ي فهد بيه.. اتفضل نورتنا والله وبتبص لسجده: يلا يحبيبة ماما ادخلي كده البسي حاجه حلوه.. علشان عريسك جه
فهد بيبتسم في داخله علي خبث مرات ابوها،وسجده بتبقي مصدومه من تغير معاملتها معاها وبتدخل علي الاوضه،وهاله بتطلع لما بتشوف فهد بتتصدم.. وبتتغاظ.. وبتقول في داخلها.. يلهوي.. يعني البت دي تتجوز.. ده وكمان مش راضيه بيه.. طب لما نشوف اخرتها وبتروح عند فهد....
هاله بمياصه: ازي حضرتك... نورت والله
فهد بيبصلها بقرف: بنورك
هاله: انا وسجده بنحب بعض اوي اوي زي اختي بالظبط
فهد بيبصلها كده وبيبقي عارف انها كدابه وبيرد: طب ودا يلزمني في حاجه
هاله بتتكسف: لا.. لا.. انا كنت بقولك بس
وخامد بيفتح الباب وبيدخل بيلاقي.. فهد قاعد
حامد بتوتر: فهد باشا... اخبارك.. وانا اقول البيت منور ليه بس
فهد: خلينا نتكلم في المهم علشان انا عايز امشي... مش فاضي للت بتاعك.. يحامد
حامد: اتفضل يباشا
فهد: الفستان وصل من ساعه... بكره.. كتب الكتاب.. ولما نتجوز مش عايز اشوف وشك عندي... ولا بنتك هتيجي هنا تاني ابدا.. انساها
حامد بصدمه: ايه.ده يباشا.. انت هتفضل متجوزها.. انا فكرتك هتتجوزها يومين وترميها..... فهد بيبقي مستغرب من حقارة ونداله ابوها
فهد: حاجه متخصكش.... خليك في حالك
سجده بتفتح الباب وبتقول: انا مش.. موافقه اتجوزه... ومش هتجوزه.. ابوها بيقرب نحيتها وبيكون هيرفع ايده يضربها
فهد بصوت جهوري: حامد... اياك ثم اياك تفكر تمد.. ايدك عليها.. هقعدك متحصر علي ايدك العمر كله.. انت فاهم
حامد بخوف: فاهم.. فاهم يباشا
وبيروح نحية سجده وبتكلم بجديه وصوت حاد : بصي يعروسه.. انا كده كده هتجوزك.. ف ارضي بقدرك الاسود الي وقعك تحت ايدي... واسكتي
سجده بتحس بخوف منه... وان كل حاجه عنده بيهدد ودمعه من عيونها بتنزل: حاضر.... انا موافقه اتجوزك وبرضايا
فهد بيحط ايده علي خدها وهيا بتبقي مش طيقاه: ايوه كده شطوره
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بتصحي سجده وبتروح الكليه وبتدخل كافيتريا الجامعه بتدخل عليها اسراء وبتقولها: مالك ياسجده طول اليوم سرحانه كده ليه
سجده بتعيط وبتحكيلها كل الي حصل من ساعه مقبلت فهد وبتقولها: ابن الكل*** اروح اجيبهولك من شعره وامرمته في الشركة
سجده بهلع : لا بالله عليكي ياسراء ده وحش وممكن يعملك اي حاجه متدخليش نفسك انتي وان شاء الله ربنا يقف معايا
اسراء بدموع: يعني ايه يعني اشوفك بتتدمري واسكت
سجدة: بالله عليكي بقي مفيش حاجه هتتغير خلاص ده نصيبي
وبتحضنها وبتقولها: ده ممكن يكون اخر حضن بيني وبينك سجده، بتمشي وبتروح البيت، والليل بيحل بتلبس سجده الفستان،بيكون عباره عن فستان ابيض رقيق، وبتلبس حجابها كامل وبتكون زي القمر، بتطلع وهيا الدموع متجمعه في عينها، وفهد بيكون قاعد، هو والماذون والشهود وبينبهر بجمالها اول مبتطلع،وبعد كده بتبتدي اجراءات الجواز سجده بتكون قاعده، ماسك دموعها بالعافيه.... وحاسه بكسره جواها.. من ابوها الي رماها رمية الكلاب..وولا اتاثر لدموعها....واستسلمت لقدرها
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بياخد سجده وبيكون ماشي، وهما طلعين هاله بتجري عليها وبتحضنها وبتقولها بهمس: مش ههنيكي عليه.. صدقيني.. هاخده منك
سجده في سرها: من حلوته وحبه ليا، مش هتهنيني عليه.. دا الجواز منه.. يعني موت، وبتنزل هيا وفهد، فهد بيركب العربية وسجده لسه هتركب وره فهد قلها بصوت عالي: هو انا السواق الي ابوكي جبهولك سجده بتركب قدام بخوف..منه سجده بتكون قاعده سانده دماغها علي الشباك وبتعيط فهد بيشوفها وبيقولها: وفري العياط لبعدين سجده..... بتمسح دموعها..... بيوصلو القصر وبتنزل وفهد بيمسكها من ايدها بقوه... وبيطلعوا القصر فهد بيكون مفكر انها مبهورة بالقصر.... بس هيا بتكون مغيبه تماما بيدخولو الجناح وبيقولها: اهلا بيكي في جحيم الفهد.... عايزك تتفرجي بقي.. علي الي هيحصلك.. هنا
وبيسبها وبينزل بيلاقي الداده الي مربياه بتقوله: مين دي يا فهد باشا
فهد: دي مراتي يادادة
الدادة بصدمه وفرحه : انت اتجوزت
فهد: ايوا ي داده
الداده بفرحه: مبارك يحبيب قلبي
فهد: الله يبارك فيكي ياداده وبعدين مش قولنا بلاش باشا دي
الدادة: ماشي اطلع انت وهتلاقي الاكل وراك في الاوضه
فهد: بصي ياداده في شنطه فيها هدوم.... خلي حد يطلعها الاوضه
الداده: لا هطلعها انا بنفسي علشان اشوف عروستك
فهد: براحتك.. الي انتي عيزاه.. اه انا همشي الخدم الي هنا... ومرتباتهم هتوصلهم لغايه بيتهم
الداده باستغراب: ليه كده يبني
فهد بغموض: مش مهم يداده... هتعرفي.. وقتها
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بيطلع بيلاقي سجده بتعيط وبيقولها: مش قولنا وفري العياط لبعدين، اسكتي بقا وبيدخل الحمام ياخد شاور.... وبعدين الداده بتخبط علي الباب سجده بتفتحلها الداده بتنبهر بجماله وبتقولها: ما شاء الله تبارك الرحمن فهد باشا عرف يختار
سجده بابتسامه: شكرا لحضرتك يطنط
دادة فاطمة: اتفضلي يا هانم دي شنطة الهدوم الي استاذ فهد جيبهالك
سجده: شكرا يا طنط بس ارجوكي بلاش هانم دي اسمي سجده سجده وبس.. ايه هانم دي
فاطمه ببسمه: ماشي يحبيتي وبتنزل.... سجده بتفتح الشنطة وبتلقيها مليانه هدوم قصيره جدا سجده بصدمة: متكبر ومغرور وسافل كمان
بتقعد تدور لغاية مبتلاقي بيجامه، ستان لونها بينك بتاخدها تلبسها وبتفرد شعرها، وبتسرحه فهد بيطلع من الحمام وهو لابس بنطلون ابيض قطني وعليه تيشرت.... اسود بيبص جهة اليمين وياريته مبص بيلاقي حورية واقفه قدامه وشعرها البني منسدل فوق ظهرها وفجاة بيلاقي الباب بيخبط بيفتح بيلاقي الدادة بياخد منها الاكل وبيقولها: شكرا وبيقفل الباب
فهد بيقول لسجده: يلا ي اسمك ايه انتي علشان تاكلي
سجده وهيا جعانه بس مش عايزه تقعد معاه : شكرا مش عايزه
فهد: انا مش بطلب منك اصلا
سجده بعند: انا مش جعانه
فهد: طب تعالي كلي بدل مقوم ناكلك بطريقتي،
سجده بتقعد تاكل، وبتخلص اكل تليفون فهد بيرن بيطلع البلكونه يرد بيلاقي سجده بتلم شعرها وبترفعه لفوق بيقرب منها وبيقف قدامها....وكان لسه هيبوسها.....
سجده بدموع: ابعد عني
فهد بيكمل الي هوا بيعمله بيلاقي سجده بتقوله: بالله عليكي ابعد عني متقربليش
فهد باستفزاز: هبعد عنك بس بشرط
سجدة: ايه هوا...!!!
ياتري ايه هو شرط فهد؟؟؟؟
↚
فهد: شرطي انو انتي هتنضفي القصر ده كله لوحدك ومن غير محد يساعدك، وانا عطيت للخدم كلهم اجازه مفتوحه
سجدة بتتصدم وفي نفس الوقت بتقول: انا.. موافقه.. معنديش اي مشكله
فهد ببرود: خلاص اتفقنا تصحي الساعه 7، الحمام بتاعي يجهز، وتنزلي تحضري الفطار، وبعد كده بقي تنضفيلي القص رده كله،مش عايز اشوف فيه نقطة تراب حتي و وبليل تحضريلي الغدا،ولا اقولك انت اكيد هتموني تعبتي....علشان تعرفي اني طيب بس.....هخلي الداده..هيا تحضر الغدا.....وبعد كده القهوة تدخل مكتبي وطبعا الكلام ده مش هيستمر كتير هديكي فرصه وبعدين هاخد حقي الشرعي
سجده بقلة حيله : تمام انا هنام فين
فهد بيشاور علي الكنبه: هنا
سجده: تمام وبتاخد غطا وبتنام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بتصحي سجده الساعه 7 بتصلي....وبتحضر لفهد الحمام........ وبتنزل علشان تحضر الفطار بتلاقي فاطمه بتقولها: ايه الي منزلك بدري كده
سجده : نزله احضر الفطار لفهد
فاطمه بشهقه: في عروسه تحضر الفطار يوم الصباحيه
سجده دموعها بتنزل وبتقول: نصيب
فاطمة بزعل: مالك يا حبيبتي فيكي ايه... احكيلي
سجده بتحكيلها كل الي حصل من ساعة مقابلت فهد
فاطمه: معلش يحبيبتي فهد عصبي وطبعه صعب بس قلبه طيب... وابيض
سجده بتعيط زي الاطفال وبتقول: ده معندهوش رحمه.. ولا قلب.. وقلبه اسود
فاطمه بابتسامه: ان شاء الله يحبيبتي انتي تغيريه
سجده بخوف: يلهوي ده تلقيه صحي ولو ملقاش الفطار...وبتفتكر الي كان هيعمله امبارح
فاطمه: متخفيش انا مجهزاه
بينزل فهد وبيقول بصوت عالي: سجده
سجده: نعم
فهد: الفطار جاهز
سجده: ايوه علي السفره
فهد بيقعد علي السفره يفطر وسجده بتكون وقفه جمبه وبتقوله: محتاج حاجه تاني
فهد ببرود: اقعدي افطري
سجده: شكرا شبعانه
فهد: براحتك متفكريش انو انا مهتم بيكي.... وبيقوم من علي السفره
سجده بتلم الاكل.... وبعدين بتطلع الاوضه علشان تنضفها بتفتح الباب بتلاقي فهد واقف مش لابس غير بنطلون
سجده بصراخ: يماما
فهد بعصبيه: ايه شوفتي عفريت
سجده: مش المفروض تراعي انو في بنت معاك في الاوضه
فهد: اولا انتي الي دخلتي الاول ثانيا البنت دي تبقي مراتي
سجدة بكسره: وحضرتك مش ملاحظ انو البنت دي الخدامه بتاعتك ولا انت متعود علي كده مع كل الخدم
فهد بوقاحه: اه
سجدة: تمام ممكن تلبس هدومك علشان انضف الاوضه
فهد باستفزاز: لا مش طالع نضفي وانا قاعد
سجده: تمام وبتبدا تنضف..... بتخلص سجده تنضيف بعد ما بتخلص..... فهد بيلبس وبيروح الشغل..... سجده بتنزل علشان تنضف...زي مقلها وبتفضل شغاله طول اليوم تنضيف...والداده بتتحايل عليها..انها تساعدها..مش بتوافق.وبتفضل تنضف لغاية مبتحس ان رجلها..مش شيلاها...وبتدخل المطبخ..علشان تنضف....وقعت موبايه في الارض اتكسرت.....وهيا بتلمها...مشافتش حتت قزازه كبيره..داست عليها
سجده بصريخ ووجع:اااااااه
الداده بتيجي بخوف:مالك يحبيبتي وبتشوف دم بتجري عليها بخوف
الداده: تعالي...... تعالي.... وبتعقملها الجرح... وبتخليها تقعد تريح عبي الكنبه في الصالون
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد قليل من الوقت فهد بيدخل... وبيلقيها.. قاعده علي الكنبه
فهد بعصبيه: انتي معملتيش حاجه
الداده بتطلع علي صوته: فيه ايه يبني.... دي يعنيا... طول اليوم مقعدتش.. تنضيف الدور ده... والدور الي فوق... والمطبخ.. لغاية متعورت في رجلها... بيبص علي رجلها..... بيلقيها ملفوفه وفي اثار دم
فهد: وانتي مش تاخدي بالك... ولا انتي مش فالحه غير في الكلام وبس... وبيطلع علشان يغير هدومه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بيحل المساء وبتنزل تحضر الغدا مع الداده........ فهد بيتغدي........ وسجده. بتشيل الاكل وبتعمل القهوة وبطلعها لفهد غرفتهم فهد، بيكون قاعد بيشتغل علي اللاب توب بيلاقي سجده بتقوله: ممكن اطلب طلب
فهد: اتفضلي
سجده : ممكن تجبلي كتبي وارجع الجامعه
فهد بعصبيه: لاء وانا قولت قبل كده مفيش جامعه
سجدة بدموع: انت بتعمل معايا كده ليه ليه مصر تجرحني كل ده علشان ضربتك بالقلم، طب انا مستعده اتاسفلك ولا انت مفيش، في قلبك رحمه وليه بتستقوي علي ست..... الرجولة انك تستقوي علي ست بس انت مش راجل
فهد عيونه بتحمر من الغضب وعروقه بتبرز بيقولها بصوت هز انحاء القصر: انا مش راجل طب تعالي اعرفك انا راجل ولا لاء
وبيمسكها من وسطها...... وبيبوسها بعنف وهيا بتصرخ وبتستنجد بحد ينقذها..... وبيرميها علي السر.... بيلاقي
سجدة بتقوله بصوت متقطع: ا احنا اتفقنا انك مش هتقربلي ابعد بالله عليك..... ابعد
فهد بغضب شديد: وانا رجعت ف كلامي..... وبيقطعلها كتف البيجامه ولسه هيكمل سجده بتصرخ صرخه قويه: لاااااا......... لا بالله عليك..... وبغمي عليها
فهد بيقوم من فوقها وبيفوقها وبيقولها: بطلي تمثيل وقومي
سجده مش بترد فهد بيشيلها وبيحطها في البانيو بترتعش سجده وبتصعب علي فهد شويه بيغيرلها هدومها وبعدين بيخدها ف حضنه وبينام
سجدة بتهلوس بليل وبتقول: لاااا بالله عليك يافهد متقربليش
فهد بيقوم مفزوع من النوم بيلقيها كده بياخدها ف حضنه وبيهديها: اهدي متخفيش مش هقربلك بترجع سجده تنام.....
بيحل الصباح وسجده بتصحي بدري وبتتصدم.. انها كانت نايمه جنبه... وكمان ... هدومها متغيره.... وبتفتكر الي حصلها امبارح... بتنزل للداده وبتقولها: انا عايزه اطلب منك طلب
الداده: اطلبي يحبيبتي
سجده بدموع : انا عايزه اهرب.. امانه عليكي هربيني من هنا
الداده: اهدي ياحبيبتي بس فهد باشا صعب ومش سهل عمري مهقدر اعمل كده... مش ب ايدي
بيجي فهد من وراها وبيقول: مش هتقدري تعملي ايه ياداده
الداده بتلعثم: س.. سجده كانت عيزاني اقعد وهيا تكمل تنضيف
فهد:سبيها ي داده تعمل.... انا الي قيلها
الداده: تحت امرك
بيفطر فهد وسجده بتكون واقفه بيقولها: يلا اقعدي افطري
سجده بتقعد.. وبتاكل.. علشان متدخل في نقاش.. معاه
فهد: ايوه كده شطورة وانتي بتسمعي الكلام
بتخلص سجده اكل وبتشيل الاكل.. وبعدين بتعمل القهوه
وبتروح توديها لفهد المكتب... بتخبط سجده علي الباب
فهد: ادخلي
سجده بتدخل وهيا حاطه وشها في الارض وبتقول بصوت واطي: اتفضل القهوه
فهد بياخد منها وبيقولها: انا عارف انو السجاده حلوه بس مش لدرجة انك تفضلي باصه عليها.... سجده بتكون لسه هتطلع من المكتب بتلاقي فهد بيقولها بعصبيه: انا قولتلك اطلعي
سجده: بس انا خلاص اديتك القهوه
فهد بعصبيه: بس مقولتش اطلعي
سجدة: عايز ايه تاني
فهد بيقرب منها وهيا بترجع لوره بيفضل يقرب لغاية مبتلزق في الحيطه وبيقولها: ايه الي انتي حطاه في شفايفك ده
سجده: حطه ايه
فهد: الروج ده
سجدة: والله محطه حاجه وبتمسح في شفايفها
فهدبمشاكسه: اتاكد بنفسي
سجده: ازاي
فهد بيبوسها من شفايفها وبيقولها: كده
سجدة خدودها بتحمر وبتقول: علي فكره عيب كده انا.. ... اتفقت انا وانت وانت بتخلف بوعدك
فهد: هو انا كده عملت حاجه لو حابه تشوفي انا هعمل ايه لو خلفت بوعدي عادي برحتك... وبيشدها من وسطها....
سجده بتبعده بقوه وبتضربه بالقلم وبتطلع تجري علي الاوضه تقفل الباب فهد بيطلع وراها وبيخبط هلي الباب وبيقولها: افتحي الباب
سجده بعند: لا
فهد بعصبيه: افتحي بدل مكسر الباب
سجده: لا انت قليل الادب....
فهد: طب افتحي بالاحترام بدل مكسر الباب ووريكي قلة الادب
سجدة: لااا مش هفتح فهد بعصبيه: ماشي اما تفتحي الباب بس
سجده بتقعد ترتب الاوضه وبعدين... وبتنام علي السرير وبتمسك الموبايل تقرا كتاب pdf عن العادات الذريه... وبتبقي قاعده قلقانه.. ان فهد..... يدخل.. بس بطنش
بتلاقي ال بيمسكها من لياقة التيشيرت وبيقولها: يارب تكون الاوضه الفايف ستار عجبتك
سجدة بصدمه: انت!!!! !!!
↚
سجده بخوف وتوتر: انت دخلت هنا ازاي
فهد: لا مهو الدخول سهل جدا نطيت من البلكونة التانية لهنا وكان ممكن اتكسر 100حته علشان حضرتك مش عايزه تفتحي.... وبيمسكها من ايديها جامد سجده... بتزقه وبتطلع تجري وبتقوله: ما انت الي قليل الادب
فهد بيتعصب.. وبيجري يمسكها... وبيلزقها في الحيطه وبيقولها: ليكي عقاب واحد علي طولة لسانك الي عايز يتقطع وانك اتجراتي وايدك اتمدت عليا...تاني...وعيونه بتحمر من الغضب لو ايدك اترفعت عليا تاني..لاكون كسرهالك
سجده:م انت...الي بتقل ا وبتسكت
فهد:متكملي
سجده بخوف:خلاص...حقك عليا
فهد: عقابك بقي هيكون ايه
سجده بتلعثم: ايه... ايه. هو
فهد ببرود: انك ترقصيلي
سجده بشهقة:ايه... لا دا انت تكسرلي ايدي احسن... وبعدين انا مبعرفش ارقص
فهد: اعلمك
سجده بتمتم بغضب: مستبد
فهد: سمعتك علي فكره واحمدي ربنا اني مطلبتش حاجه تانيه
سجده: ماشي عديني بقا علشان انزل اشوف الي ورايا..والي اتكتب عليا معاك
فهد: يلا.. مش عايز كلام كتير بقي
سجده: عايزه اطلب منك طلب
فهد: قولت ١٠٠مره لاء
سجدة: لا مش علي الكلية انا خلاص ده نصيبي انا عايزه حاجه تانيه
فهد: ايه هو.. يست
سجده بحزن ووجع : سلملي علي.. علي بابا
فهد بضحك وبيكسرها بكلامه : ابوكي.. مين ابوكي ده.. الي باعك...... اه الحرامي
سجده بخزي: بس.. بس دا ابويا
فهد ببرود : تمام.. براحتك
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بينزل يروح الشركه..... بيدخل بهيبة طاغية علي المكتب بتاعه، بيلاقي حامد داخل عليه: ازيك يا فهد باشا
فهد ببرود: كويس
حامد بتوتر: كنت عايزه قرشين كده بما اننا نسايب وصحيح يباشا البت سجده لو معنداك انا ممكن اجي اكسرلك دماغها
فهد بعصبيه بيمسك من لياقته وبيقوله: قولتلك قبل كده ايدك لو اتمدت عليها هتتكسر ثانيا...... نسايب دي فانا مش بعتبرك نسيبي وفلوس متحلمش انك تاخد مني جنيه
حامد بخوف وهلع : اسف يباشا مش هتتكرر ولسه هيطلع
فهد: استني عندك
حامد: نعم يباشا
فهد: اسمها ميجيش علي لسانك تاني وانساها سجده بقت حرم فهد الراوي وعمرها ماهتكون غير كده
حامد بتوتر: ماشي يباشا..... وبيطلع يجري علي بره
،فهد بيستغرب ازاي اب بالبشاعه دي باع بنته وعايز من وراها فلوس..... وعايز يضربها وبيقول لنفسه: انسان قذر وحقير، ومستبد وبيستغرب سجده رغم كل الي عمله فيها...... لسه بتحبه وعايز تطمن عليه بيفوق من سرحانه علي صديقه اسر بيفتح الباب وبيجري عليه يحضنه وبيقوله: وحشتني اوي
فهد بفرحه : انت اكتر يحبيبي رجعت امتي
اسر: لسه راجع من ساعه رحت القصر لقيت بنت.... قمر بتفتحلي الباب وقلتلي ان انت مش هنا
فهد عروقه بتبرز وبيمسكه من هدومه
اسر: في ايه يافهد
فهد: متجبش سيرتها تاني
اسر: في ايه يافهد هي اختك.... وانا معرفش.. وبعدين انا قولت ايه
فهد: تبقي مراتي.. ي استاذ اسر
اسر: ايه...... ازاي... انت
فهد: ايه...الي ازاي
اسر : بقا فهد الي بيكره صنف الحريم اتجوز.. طب ازاي.. يراجل.. ومن غيري.. دا انت زي صاحبي
فهد: اه.. اتجوزت
اسر: انا اسف ياصحبي علي الي قولته بس اتجوزتها ازاي
فهد بيحكيله الي حصل وازاي اتجوزها
اسر: هو في اب يعمل في بنته وبعدين انت ازاي تستغل ضعفها وحقارة ابوها وتتجوزها
فهد: ضربتني بالقلم ومحدش فحياته قدر يعملها واتجوزتها علشان اعلمها.. الادب
اسر: انت صحبي يا فهد... وانا بنصحك البنت باين عليها صغيرة وبريئة متخليهاش تكرهك
فهد باستهزاء: تكرهني مش فارقه علي العموم فكك من الموضوع ده من بكره هترجع الشغل تاني
اسر: ماشي يا صحبي وبيمشي......
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد يرجع البيت بيلاقي سجده لابسه بيجامه حريريه ستان بينك.... وعمله شعرها كحكة فوضويه بيمسكها من ايديها جامد.... وبيفكر انها فتحت الباب بالبس ده وبيقولها: انتي ازاي يا هانم تفتحي الباب كده
سجده: باب ايه
فهد: انتي هتستعبطي صحبي اسر كان هنا وانتي فتحتي الباب كده
سجده بدموع: سيب ايدي انا كنت لابسه الاسدال صليت العصر ولقيت الباب خبط فتحت وفضلت واقفه ورا الباب.... قالي انو عايزك قولتله انو انت في الشركه
فهد بيسيب ايدها وبيقولها: طب يلا حضري الغدا واطلعي اجهزي
سجده وهيا ناسيه: اجهز ل ايه
فهد: انت.. هتستعبطي.. هتعمليلي نسيتي
سجده: اه.. افتكرت
بتحضر سجده الغدا وبتحطه علي السفره وبتطلع تجهز
بتشوف بدلة الرقص: يلهوي علي قلة الادب دي.... بتكشف اكتر ما بتداري، وبتلبسها سجده وبتفرد شعرها البني الطويل، وبتحط مكياج بسيط.... فهد بيدخل وبينصدم من جمالها شعرها البني المفرود...... عطرها الجذاب جسمها الممشوق بالاضافه الي كل ده برائتها الي محلياها بيفوق علي صوت سجده وهيا بتقله: البتاعه دي قصيرة وضيقه جدا
فهد بيبتسم وبيقولها: عادي انتي مش لابساها لحد غريب.. يعني
سجده ووشها احمر: بس انا بتكسف
فهد: لا متتكسفيش
بيغير فهد هدومه لبنطلون بيتي مريح وعليه تيشرت وبيشغل اغاني بالدف..... سجده بتكون وقفه مكانها مش عارفه ترقص بتلاقي فهد بيمسكها من ايدها وبيقوم يلفها...... وبيدفن راسه في عنقها بيستنشق عبيرها سجده بتوتروبتقوله: خلاص بقا بالله عليك انا.... مبعرفش ارقص عاقبني اي عقاب تاني غير اني ارقص
فهد: خلاص من هنا ورايح هتنامي جنبي علي السرير مش علي الكنبه
سجده: هو انا كل مره لازم افكرك انو احنا اتفقنا
فهد:وده ملهوش علاقه باتفقنا انتي هتنامي جنبي زي اي زوج وزوجة لكن مش معني كده انو انا هلمسك دلوقت... وبعدين مش من جمالك يعني هتغريني
سجده: ماشي انا موافقه... مقولتلكش انا وحشه ولا حلوه اصلا..... وبتبدل هدومها لبيجامة بيتية مريحة وبتنام علي طرف السرير، فهد بيكون لسه منامش بيخلص الشغل وبيطفي النور وبينام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في صباح يوم جديد سجده بتصحي بتلاقي فهد حضنها بتحس انها اول مره تنام في امان وبتبص علي فهد وبتقوله: مغرور ومتكبر فهد بيفتح عينه وبيقولها: سمعتك
سجدة بتشيل الغطا وبتطلع تجري علي الحمام فهد بيبتسم عليها وعلي عفويتها
بتنزل سجده بتحضر الفطار فهد بيفطر وهيا بتقعد تفطر معاه زي مقالها وبعدين بيروح فهد الشركة سجده.... بتكون بتنضف وبتمسح النجف بتلاقي الباب بيخبط بتروح تفتح الباب وبتلاقي شادية وبنتها هاله
سجده بصدمه: طنط شاديه...
شادية: ايوه ياختي طنط شاديه
سجده بقوه : عايزه ايه
شادية بتزقها وبتدخل: الله الله علي العز الي انتي عايشه في يا مقصوفة الرقبه
سجده بهمس لنفسها: يختي تعالي عيشي في العز.. ده انتي
شادية: بتقولي ايه يابت
سجدة: مبقلش حاجه وبعد اذنك اتفضلي انتي وبنتك علشان لو فهد جه مش هيسكت
شادية: انتي بتكرشينا يابت وعايزه تضربها بالقلم
سجده بتمسك ايدها : سيبوني في حالي بقي.. وايدك متتمدش عليا.. والي كنت بخاف منك عليها.. خلاص.. معدتش هروح الكليه تاني.. حرام عليكو بقي
هاله: حرمت عليكي عيشتك..... والله مههنيكي عليه... وكل العز ده انا الي عايشه فيه اما خليته يقتلك ويعذبك ميبقاش اسمي هاله بنت شاديه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بيوصل الشركة بيدور علي تليفونه مش بيلاقيه وبيكون نساه في البيت فبينزل يركب عربيته علشان يجيب التليفون حركات سجده بتيجي في دماغه بيضحك وبعدين بيفوق وبيقول لنفسه: انت جايبها علشان تادبها... وولا تهز شعره فيا
بيوصل فهد القصر وبيفتح الباب بيلاقي سجده قاعده في ركن وبتعيط علي اخرها
فهد بيجري عليها وبيقولها: في ايه مالك وقعتي اتعورتي
سجده: ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
فهد بعصبيه: ردي عليا مالك
سجده بتهتها: طن طنط شاديه.... ج جات هيا وملك هنا هيا و...وهاله.. وهددوني..وهاله قالتلي انو هيا هتخليك تقتلني..... وتعذبني.. انا تعبت منهم والله... وتعبت من حياتي
فهد بيتعصب : يا ولاد الكل ٠٠٠والله مهرحمكو وبيقول لسجده: اهدي ومتخافيش مش هيقدروا..... يعملولك حاجه وارتاحانهارده ي متعمليش غدا..انا هطلب انا هطلب دليفري
سجده بتمسح دموعها وبتتطمن : م... ماشي
وبيطلعها الغرفه وبينزل يركب عربيته وبيمشي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
حامد بيكون قاعد بيتغدي وملك وشادية وبيقول لشادية: اسكتي يا شادية ده فهد باشا طلع متمسك بالزفته.... ومش هيطلقها.... انا مش فاهم ازاي
شادية بشر: ده بيتسلي يخويا... شهر شهرين وهيطلقها... ويرميها لكلاب السكك.. وترجع تتاسفلنا
حامد: ممكن بردو
شادية: متقلقش انا هدمرلها حياتها... هظبطهالك.. وخليها ترجع.. تاني.. ونشغلها.. ولا تعليم ولا نيله
بيلاقو الي بيكسر الباب وبيقولها: لا ما انتي مش هتعرفي تعمليلها حاجه وووووووووو
ي تري ايه الي هيحصل...؟؟؟؟؟
↚
فهد بيمسك حامد من هدومه وبيضرب ضربات متتاليه في وشه وبيقوله: مش قولتلك يا ابن الكل~~متقربلهاش وانساها
حامد بخوف ورعب : هي...هي مين ياباشا
فهد: انت هتستعبط باعت مراتك وبتها البيت لسجده ليه
حامد: والله يباشا مبعت حد انتي روحتي لسجده القصر يا شادية
شادية بتلعثم: ان... انا كنت رايحه اطمن عليها
فهد بعصبيه: كنتي عايزه تضريبها.... وبنتك تهددها انو انا هقتلها وتقوليلي بتطمني عليها..... انا لو هقتل حد فهقتلك انتي وبنتك وجوزك
حامد بخوف: والله يباشا مكنت اعرف ومش هتتكرر تاني وبيمسك ايد فهد يبوسها
فهد بيزقه بعيد وبيقوله: اقسم بالله لو شفت حد منكم قربلها... لكون قتله وانت مشوفش وشك في الشركه تاني
حامد برجاء: لا يباشا الله يخليك متقطعش عيشي
فهد بصرامه: انتهينا فين اوضة سجده
حامد: هناك اهي يباشا فهد بيبعده وبيدخل الاوضه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد فتره فهد بيرجع البيت... بيلاقي سجده محضره الغدا علي السفرة بيقولها: انا مش قلتلك هطلب دليفري
سجده: خلاص انا حضرتلك الغدا مش لازم تطلب من بره
فهد بابتسامه: تمام يلا اقعدي كلي
سجده بتاكل...... وبعدين بتشيل الاكل.... وبتعمله قهوة...... بتوديه الاوضه، وبعدين بتنزل تحت تنضف المطبخ.... وبتقعد قدام الشاشه سجده، بتسمع صوت المطر... بتجري بفرحه علي الجنينه بتقعد
..... علي المرجيحه الي بره السما، بتوقف مطر سجده بتكون داخله بتلاقي السما مطرت تاني بتلف بسعاده تحت المطر وتوكة شعرها بتتفك بيكون شكلها جميل فهد بيلاحظها من شباك اوضته بيقف يتاملها وهيا بتلف وبيضحك
سجده تحت المطر بتقول بدموع: يارب ارحمني يارب... من الي انا فيه بقالي اسبوع هنا وبابا مفكرش..... يسال عليا، باعني لفهد الي مقدرتش اكمل تعليمي، علشان حكمه عليا ومشغلني خدامه ليه وبتنزل علي الارض.. ودموعها بتنسال اكتر وبتقول : يارب خدني وريحني
فهد بينزل بيشوفها كده بيجري عليها
سجده بتقوله: كل الي انا فيه بسببك... وبيغمي عليها
فهد بيشيلها بخوف... وبيطلع بيها الاوضه بيدخلها الحمام.... وبيحطها تحت الدوش، وبعدين بيغيرلها هدومها.... وبيحطها علي السرير وبينام جنبها
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بتصحي سجده بتلاقي فهد واقف قدام المرايه لابس بدله... رسميه وبيسرح شعره
سجده بتتذكر الي حصلها امبارح وبتقوله: انا جيت هنا ازاي
فهد بيقولها: اغمي عليكي امبارح طلعتك علي الاوضه وغيرتلك هدومك ونمتي
سجده بكسوف: شكرا
فهد بمشاكسه: متخافيش غيرتلك هدومك الي فوق بس علشان تعرفي اني طيب بس.... وبديكي فرص
سجده بتفتكر انها صحيت متاخر... ومحضرتش الفطار بتتنفض من علي السرير: انا اسفه والله اني صحيت متاخر، هقوم احضر الفطار قبل متروح الشركه... فهد بيشدها من ايدها: استني
سجده: نعم
فهد: عندي ليكي خبر حلو
سجده بوجع : بابا قلك سلملي عليها
فهد: لاء
سجده بحزن: امال ايه
فهد: انا قررت انك هترجعي الجامعه تاني... وبيفتح الدرج وكتبك... اهي طبعا... فهد لما دخل اوضة سجده امبارح جاب كتبها وحاجتها من الاوضه
سجدة بفرحة طفوليه: هيه وبتحضن فهد
سجدة بتفوق لنفسها وبتبعد: اسفه من فرحتي مش هكررها تاني
فهد: عادي انا زي جوزك بردو
سجده بتبتسم ابتسامه جميله: شكرا جدا انك وافقت ترجعني الجامعه
فهد: العفو عايز اكله جميله بقا
سجده: احلي اكله من ايد الشيف سجده بس هو انت جبت كتبي ازاي
فهد: بسيطه رحت بيتك وجبتها
سجده: شكرا
اليوم بيعدي وسط فرحة سجدة الي ملهاش حدود
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
تاني يوم سجده بتلبس دريس زيتي وعليه طرحه كافيه... وبتستعد علشان تروح الجامعه
فهد بيوصلها... الجامعه وبيقولها في المعاد الخروج هيكون منتظرها
سجده بتدخل... بتلاقي اسراء قاعدة في الكافيتريا بتجري سجده عليها وبتحضنها وبتقولها: وحشاني جدا
اسراء: انتي وحشاني اكتر بس انتي جيتي الجامعه ازاي
سجده بتقولها: يلا ندخل المحاضره وبعدين هحكيلك
اسراء: تمام
سجدة بتدخل المحاضرة وسليم لما بيشوفها بيفرح جدا
بتخلص المحاضرة وبتطلع سجدة هي واسراء الكافيتريا وبتقعد تحكيلها ايه الي حصل
اسراء: مهو طيب اهو
سجده: يعني بس بجد يابختك يا اسراء... مش بحسدك والله .... لكن كنت عايزه اعيش حياتي.. مش اتقيد بفهد.. بس الحمد لله نصيبي
اسراء: متزعليش يا سجده انتي قويه مش عيزاكي تضعفي
سجده بحب: ماشي ياحبيبتي
بتمشي اسراء... وسجده بتروح تسال سليم علي سؤال مش فهماه.. بتتذكره وهيا ماشيه
سليم: ازيك يا سجده
سجده : الحمد لله يدكتور
وبتساله السؤال.... بترجع للخلف اتكعبلت في طوبه كانت هتقع..... سليم لحقها ومسك ايدها
فهد بيكون بيدور علي سجده.... بيشوفهم كده عيونه بتحمر جامد وبيروح يمسكها من ايده.....وبيضرب سليم بوكس..وبيمشي ولا كان عمل حاجه...وسليم كان واقف مصدوم مش فاهم ايه الي بيحصل .... وبيمشيها وراه
سجده : في ايه يافهد
فهد: ٠٠٠
سجده: فهمني... في ايه انت... بتجرني كده ليه
فهد بصوت جهوري: اخرسي خالص
سجده بتسكت بخوف وفهد.... بيركب العربيه وبيسوق بسرعه جنونيه بيوصلو... القصر بيسحبها من ايدها وراه... وبيدخل الاوضه وبيزقها علي السرير
سجده بعياط: في ايه
فهد بعصبيه شديدة: في انك وقفالي مع راجل وماسك ايدك عرفتي فيه ايه
سجده: انا٠٠فهد بيقطعها: انتي تخرسي خالص انا كنت غلطان اني
رجعتك الجامعه
سجده: والله كنت هقع هو مسك ايدي.. والله دي الحقيقه
فهد بعصبيه: اخرسي مش قولت متتكلميش انا كنت غلطان... لما رجعتك الزفته الجامعه بس.... تعرفي انا مش هقعدك من الجامعه.... علشان مرات فهد الراوي.... مينفعش تكون جاهله وبيعلي في صوته اكتر وقالها من هنا ورايح... هتصحي بدري فطاري يتحضر وتركبي مع السواق تروحي الجامعه الجديده الي هنقل ورقك فيها ترجعي الغدا يتحضر الغدا ومتورنيش وشك وبعدين تتزفتي.... تزاكري فاهمه
سجده: ٠٠٠٠٠٠٠٠٠
فهد بانفعال: فاهمه
سجده بخوف: ف٠فاهمه
سجدة بتقوم تعمل الاكل... وبعدين فهد بيتصل علي عميد الجامعه الي هينقل سجده فيها وبيعدي اليوم
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
تاني يوم سجدة بتنفز كل الي فهد قالها عليه.... وبتروح الجامعه... وبترجع تنضف وهيا دايخه جدا من.... قلة الاكل فهد، بيجي بتحضرله الغدا وبعدين بتدخل تاكل هيا في المطبخ
فهد بيدخل المكتب سجده بتدخل المكتب وبيكون في ايدها القهوة
فهد: ايه الي دخلك هنا
سجده: اتفضل القهوة
فهد بيقوم وبيجي، قلبها من ايدها علي الارض سجده.... بتتلسع منها بس مش بتبين وبتنزل تلم القزاز من الارض سجده بتخلص
فهد ببرود: بره
سجده بتطلع بدموع واول مبتطلع بتصرخ بصوت واطي علي... اللسعه والجروح الي في ايدها
فهد بتجيله مكالمه بيطلع من المكتب يتكلم في الجنينه.... وبيرجع بيلاقي سجده قاعده في الصالون بتزاكر ودموعها... نازله بيشوف الحرق الي في ايدها بيجيب علبة الاسعافات الاوليه وبيروح يمسك ايده
سجدهبخوف: والله معملت حاجه في ايه تاني
فهد متخافيش وبيمسك ايدها.... بيعقم الحرق وبيلفها برباط... وبيكون زعلان لان الحرق كبير
سجده بتتكلم: والله العظيم كنت هقع وهو لحقني
فهد: مصدقك
سجده: بجد
فهد: بجد... جهزي نفسك علشان جدي في الصعيد طلبني وعايزني اروحله علشان يتعرف عليكي
سجده بصدمه: هو انت صعيدي
فهد بابتسامه: اه
سجده بهمس: وانا اقول العصبية... دي جايه منين
فهد: بتقولي حاجه
سجده: كنت بقول انت ازاي صعيدي.. وبتتكلم كده
فهد: انا عيشت حياتي كلها في القاهرة
سجده بحماس: تمام انا هقوم اجهز هدومي
فهد: تمام يلا
بتطلع سجده... تحضر هدومها بتلاقي فهد داخل الاوضه... بتقوله: احنا هنطول هناك
فهد: بتسالي ليه
سجدة: علشان يعني الشغل بتاعك والجامعه
فهد: من ناحية الشغل في الشغل.... هنا اسر هيمشيه... مكاني والباقي همشيه انا في الصعيد والجامعه طبعا هتاخدي كتبك... تذاكري والي تقفي في انا هشرحهولك... وهنرجع علي الامتحانات
سجده بتفرح: تمام
وبيناموا..... بتصحي سجده.. بحماس بتجهز نفسها وبتحضر الحمام.... لفهد، فهد بيصحي بيجهز نفسه وبيفطروا وبعدين بيركبوا العربية وبيمشوا سجده بتكون سرحانه في الطريق بتفر دمعه من عينيها بتفوق علي صوت فهد: مالك
سجدهبتمسح دموعها بسرعه: لا مفيش حاجه
فهد: طب تيجي نجيب ايس كريم
سجده : يلا طبعا
فهد: بتحبيها بطعم ايه
سجده: الفانيليا
فهد: وانا كمان بحب نفس الطعم... وبينزل يجيب ايس كريم.. وبيرجع
سجده، بتاكل الايس كريم، وبتنام بتصحي سجده علي صوت فهد.... وهوا بيصحيها يلا وصلنا سجده بتصحي.... وبتبص بتلاقي نفسها قدام قصر كبير في الصعيد بينزل فهد وسجده من العربية والخدم بيجروا.... ينزلوا الشنط
فهد بيلاقي جده في استقباله بيجري عليه يحضنه
فهد: وحشتني ياجدي
الجد ويدعي صالح: انت اكتر ياولدي هيا دي مرتك
فهد: ايوه يا جدي
الجد بارتياح لسجده وحس احساس غريب نحيتها: قربي يابتي
سجده بتقرب منه وبتبوس ايده وبتقوله: ازي اخبارك ياجدو
الجد: انا بخير وبقيت بخير اكتر لما شوفت ان فهد اتچوز بنت زينه زيك
سجده بابتسامة صافية: يارب دايما تكون بخير
الجد بحنيه: اسمك ايه
سجده : اسمي سجده
الجد: عاشت الاسامي ياسجده... بيدخل سليم والد فهد: كيفك ياولدي
فهد بلهجه صعيديه: بخير يابوي اتوحشتني قوي
سليم: كيفك يابتي
سجدة: الحمد لله ياعمو
سليم: قوليلي يابوي
سجدة بضحك: حاضر يابوي
الجميع بيضحك علي طريقتها
سلمي مرات عم فهد التاني بتدخل بتسلم علي سجده بحب: ازيك يا حبيبتي
سجده باحترام: الحمد لله.. بخير
احمد جوزها: ازي اخبارك يابنتي
سجده: الحمد لله يا عمو
وبيجري بنت ولد توام علي سجده عندهم 13سنة وبيقولو لسجده: ازيك يا قمر
سجده بحب: ازيكو يا حلوين عاملين ايه
ميرنا ومراد: الحمد لله..... دول ولاد احمد عم فهد
الجد بينادي وبيقول: يا جليلة
جليلة: نزله يابا اهو وبتدخل جليله تصحي بنتها وبتقولها: اصحي يابت
حبيبة: ايه ياما في ايه
جليلة: فزي يابت فهد رجع ومعاه مراته
حبيبة بغل : والله لطفشها فهد مش هيكون لحد غيري
جليلة: طب يلا قومي... علشان تسلمي عليها وعليه
جليلة وحبيبة بينزلوا وبينصدموا.. من جمال سجده حبيبة بتنزل بتجري علي فهد... ازيك يافهد وحشتني قصدي وحشنا
فهد بود: الحمد لله يا حبيبة وبتقول لسجده: ازيك يا ٠٠٠٠٠
سجده: انا اسمي سجده.. الحمد لله اخبارك ايه
حبيبة بطيبه مزيفه: الحمد لله
الجد: يلا يافهد اطلعوا ارتاحوا في اوضتكم علي الغدا ميتحضر
فهد: حاضر ياجدي
صالح الراوي جد فهد يبلغ من العمر 70عام كبير... الصعيد وعمدة البلد... راجل حاد الطبع بس حنون جدا ومعروف بالعدل الصعيد كلها بتحترمه
سليم الراوي ابو فهد: راجل طيب وبيشتغل رجل اعمال برضه.... بس اغلب عيشته في الصعيد جدا يبلغ من العمر 50عام ابن صالح الكبير
احمد: يبلغ من العمر٣٩ عام طيب جدا
سلمي: مرات عم فهد الصغير تبلغ من العمر36 عام
حبيبة بنت عم فهد تبلغ من العمر 23 شريرة وعايزه تتجوز فهد علشان الفلوس... ومكملتش تعليمها
جليلة ست جبارة وحقوده تبلغ من العمر 45 ام حبيبة
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجدة وفهد بيدخلو الاوضه وسجده بتقوله: بتتكلم صعيدي حلو اوي
فهد: عارف
سجدة: ايه الغرور ده
فهد: يابنتي انا فهد الراوي ابن سليم الراوي حفيد صالح الراوي
سجده:ايه ده... بس خلاص.. عرفت
فهد: بس جدي اتعود عليكي بسرعه وانا ممكن اغير
سجده: علشان انا اتحب بسرعه
فهد: ايه الغرور ده
سجده بضحك: علشان انا مرات فهد الراوي ابن سليم الراوي حفيد صالح الراوي
فهد بيضحك: بس خلاص عرفت
بيضحكو الاتنين..... بعدين سجده... بتدخل تاخد شاور وبتلبس ادناء واسع باللون الرمادي وبيكون شكلها قمر وشعرها بيكون مبلول بتهز دماغها الماية... بتيجي في وش فهد
سجده: سوري
فهد: براحتك واخده براءة انهارده
سجده: تمام.... وبتسرح شعرها وسط عيون فهد الي متبعاها باعجاب
سجده بتقوله: يلا يا فهد انا جهزت بيلاقي شعراية طالعه من الطرحه بيقولها: ايه ده
سجده: فيه ايه
فهد: شعرك باين من الطرحه
سجدة: مشوفتهاش فهد بيقرب منها وبيدخل شعرها في الطرحه... وبيطبع بوسه رقيقة علي خدها وبيمشي قدمها
سجده: هتفضل سافل
فهد: بتقولي حاجه
سجده: بقول انك راجل محترم
فهد: ما انا عارف
سجده... وفهد بينزلوا يقعدوا في الصالون بتدخل بنت بتجري علي فهد وبتحضنه وبتقوله: فهد وحشتني قوي
فهد: انتي اكتر ياعيوني
حور يطيبه : ازيك يا قمر انتي مرات فهد
سجده بابتسامه : اه
حور: فهد اخوي زوقه حلو قوي
سجده: انتي احلي ياحبيبتي
حور: ولسانك عسل زيك احنا من هنا ورايح اخوات واصحاب
سجدة: اتشرف انو يكون عندي اخت قمر زيك
حور اخت فهد بنوته عسوله ورقيقة عندها 20 سنه اكبر من سجده... بسنه في كلية تربية وبتحب اخوها وعليتها جدا
العيلة كلها بتتجمع علي السفرة وفهد بيقعد جنب جده وحبيبة بتروح تقعد جنبه
الجد بصوت جهوري: حبيبه ***
↚
حبيبة بخوف : نعم ياجدي
الجد: فهد قاعد اهنه يبقي مرتو تقعد جنبو
حبيبة: معلش يا جدي نسيت
الجد بغضب: نساكي الموت
سجده... بتاكل بتلاقي حبيبة بتبصلها سجدة بتبتسملها...
حبيبة بتبتسملها ابتسامه صفرا
بيخلصوا اكل، وبعدين الرجاله بيقعدوا في الجنينه وسجده... بتطلع تديلهم الشاي... بتلاقي الجد وفهد بيلعبوا شطرنج... بتقدم الشاي وبعدين بتساعد الجد في اللعبه
فهد: اسكتي كده بتخمي وبعدين انتي بتعرفي تلعبي شطرنج
سجده بطريقة مضحكة : امال انا مرات حفيد صالح الراوي
فهد: تلعبيني
سجده: علي ايه
فهد: القمار حرام
سجدة: لا لو انت خسرت انا اطلب طلب ولو انا خسرت انت اطلب طلب... متقلقش.. مش هطلب فلوس يعني
فهد: وانا موافق
بيبتدوا لعب وسط ضحك... وهزار بتكون حبيبة وامها وقفين هيموتوا من الغيظ
جليله: بصي يبت بت البندر كلت بعقلهم حلاوة ازاي.... مش انتي
سجده: دي عيله عره عجبه فيها ايه
جليلة بعوجة بوقها: انتي هتستعبطي البت كيف القمر... بس احنا لازم نتصرف علشان يطلقها
حبيبة بشر: حاضر يما فهد مش هيكون.. لحد غيري
عند سجده بتكسب فهد وبتقوله: كفايا عليك كده يامعلم علشان متتحرجش اكتر من كده بس طلبي لسه محفوظ
وبتلعب... هيا والجد وبتخسروا بيلاعبها سليم وبرده بتخسره.... وبعدين حبيبة بتدخل عليهم وبتضحك ضحكة سمجة: اني بقي هلعبك وهكسبك
فهد بيقوم وبيقول لجده انا طالع اشوف شوية شغل ياجدي
حبيبة بتعمل نفسها جالها تليفون علشان الي كانت جايه علشانه مشي وبتقول: بعد اذنكوا يجماعه هرد علي التليفون
سجده: اتفضلي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد فترة صغيرة بتطلع سجده لفهد وبتقوله: احرجتك
فهد: انا الي خسرت بمزاجي
سجده: والله بمزاجك
فهد: ايوه
سجده: فهد هسالك سوال
فهد: قولي
سجده: هو انت ليه اول ما حبيبة دخلت قومت
فهد: الحق ولا ابن عمه
سجده بضحك: ابن عمه
فهد: بصراحه كده قاعدتها ممله وكانت هترغي في حجات ملهاش لازمه فقومت احسن
سجدة: طب مش عايز تعرف الطلب بتاعي ايه
فهد: ايه
سجده: في جزئية واقفة معايا فهمهالي
فهد: من غير حاجه افهمهالك عادي
سجدة: تمام وبتقعد سجده.... جنب فهد بيبدا يشرحلها بطريقة عبقرية سجده: تصدق احلي من شرح دكتور سليم
فهد: سيرته متجيش تاني
وبتتذكر الي حصلها بسببه: اسفه خلاص
فهد بيكمل شرح وبعدين.... بيخلص وبيسالها في الي شرحه وهيا بتجاوب بالنص
فهد: فين المقابل
سجدة بعفوية: مقابل ايه يا حاج وده طلبي محدش قالك العب... وبعدين انت قولت تشرحهالي من غير حاجه
فهد: اهدي انا مش عايز مقابل مادي
سجدة: امال عايز ايه
فهدبيشاور علي خده
سجدة: فهد عايز اسالك سؤال
فهد: اتفضلي
سجدة: انت جايب السفاله دي من مين جدو.. عمو محترمين
فهد بمشاكسه: انتي مراتي
سجده: بس عيب
وبيقوم هوا يبوسها من شفايفها سجده بشهقة: سا فل
فهد: سمعتك واسكتي بدل ماجي اكمل
سجده بسرعه: لا خلاص
بينزلوا يقعدوا مع العيلة تحت فهد وسجده: مساء الخير
الجميع: مساء النور بيكونوا مشغلين الشاشة بيتفرجوا علي فيلم قديم سجده بتلاقي مراد وميرنا جاين يقولولها سجده تعالي ذاكرلنا
سجدة من عيوني وبتروح تذاكر لهم
الجد بيقول لفهد: مرتك طيبه قوي يا ولدي
فهد: وشقية يا جدي
سليم ابو فهد: بس روحها حلوه وعملت حس للمكان ياولدي
حور بتدخل عليهم وبتقول انا كده اغير بقي ست سجده هتخدكوا مني
فهد بضحك: متخفيش مكانتك محفوظه
حور بغرور مصطنع: اصلا عارفه انو محدش يقدر ياخد مكاني
فهد: روحي اقعدي جنب اختك المغرورة دي
حور: دي سجده قمر
سجده سمعتها وقالتلها: مفيش قمر غيرك
بتخلص سجده مذاكرة لميرنا ومراد وبيجروا علي مامتهم وبيقولولها: ماما سجده فهمتنا الدرس كله
سلمي: شكرا ياحبيبتي
سجده: العفو يا طنط وبتقول لميرنا ومراد: فين المقابل
فهد: ماديه
سجده: انت اخر واحد تتكلم وبيقعدوا يتخانقوا مع بعض
سجده: انت الي مادي
فهد: انتي
الجد بيكون.... قاعد مبسوط انو حفيده اتجوز وانو كمان اتجوز... واحده زي سجده
الجد: طب يلا اطلعوا ريحوا بقي
بيطلعوا وسجده بتدخل الحمام تاخد شاور وفهد بينزل يجيب.... حاجه من تحت سجده بتطلع من الحمام بتغير هدومها الي برموده مينت جرين وتشيرت كت عليها.. وبتصرخ........ لما بتشوف فار فهد بيكون داخل الاوضه سجده، بتجري عليه وبتحضنه بخوف جسمه.... بيقشعر علي اثر حضنها ليه
سجده بصوت مليان رعب: في فار طلعه بالله عليك...... انا بخاف منهم وبتكون لسه حضناه ومغمضه عيونها
فهد بحاول يهديها: اهدي متخافيش انا هطلعه فهد، بيطلع الفار وبعدين بيرجع لسجده، بيلقيها لسه خايفه وبيقولها: انا اعرف انو البنات بتخاف من الفران بس مش للدرجادي
سجده بعياط: طنط شادية حبستني في الاوضه وكان فيها فئران مره
فهد... بيضغط علي ايده من الغضب وبيحضنها جامد متقلقيش طول منا معاكي
سجده بطفوله وبتمسح دموعها بكف ايديها: ماشي خلاص
فهد بيضحك عليها وعلي حركتها الطفوليه
سجده بتنام وفهد بينام جمبها وبيخدها في حضنه
سجده: ابعد شويه
فهد: لاء
سجده: ابعد انا عايزه انام
فهد: متنامي
سجدة: مبعرفش انا كده انا اتعودت انام لوحدي
فهد: اتعودي انك تنامي جمبي
سجده: لاء
فهد: طب نامي بدل مقوم انيمك بطريقتي وبيغمز
سجدة بتشد الغطا علي وشها وبتقول: انا خلاص نمت
فهد:ايوه شاطره وانتي بتسمعي الكلام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجدة بتصحي بتلاقي فهد نايم وشعره علي عينه... بتشيل شعره من علي عينه بتقوله: ايه كمية الغرور الي انت فيها دي علشان حلو شويتين يعني..... فهد بيصحي وبعد مكانت فوقه بتكون تحته
سجده بشهقه: ايه قلة الادب دي
فهد باستفزاز: مش انتي الي كنتي بتعكسيني وانا نايم
سجدة: لاء انا كنت ب٠٠٠٠٠٠
فهد: بت ايه
سجده بعفويه: كنت بقول انو انت مغرورمش علي شان عينك زرقا تتكبر علي خلق الله
فهد بضحك: انا مغرور
سجده: اه
فهد: مدام كده بقا وبيبوسها بوسه عميقه سجده بتبعده ووشها بيحمر جدا
فهد: حلوه الفراولة
سجدة: فراولة ايه
فهد: ولا حاجه قومي يلا بدل معمل حاجه هموت واعملها
سجده: تعمل ايه
فهد : يبنتي انقذي نفسك وقومي
سجده: انا قايمه اهو فهد بيدخل الحمام ياخد شاور، وسجد بترتب الاوضه... وبعدين بتلبس دريس مشجر وعليه طرحه سوده وبتكون فيه زي القمر
فهد بيطلع وبيقرب منها بخبث: وبيقولها مش قولت 100 مره متحطيش روچ
سجده: انا محطتش حاجه
فهد: لا اوعي كده اشوف سجده بتاخد بالها وبتطلع تجري وبتقوله: لا انت عملتها معايا مره وبتطلع تجري تفتح الباب
فهد بابتسامه: مجنونه
سجده وهيا بتجري خبطت في حبيبة
حبيبة: انتي مجنونه
سجده: معلش غصب عني
حبيبة: بتجري وبتضحكي بصوت عالي ولا كانك في كباريه وتقوليلي غصب عني
فهد بصوت عالي هز اركان القصر: حبيبة الزمي حدودك
حبيبة بتوتر: هيا الي٠٠٠
فهد: اخرسي انا سامع وشايف كل حاجه وبعدين تضحك براحتها هيا بتضحك مع حد غريب دي بتضحك مع جوزها
حبيبه: انا اسفه يافهد
فهد: الاسف مش ليا
حبيبة بغيظ وطيبة مصتنعه: انا اسفه يا سجده اصل كتفي وجعني
سجده بطيبة : متتاسفيش وحقك عليا لو خبطك
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجده بتنزل بتلاقي الجد قاعد في الصالون بتقوله: صباح الخير ياجدو وبتبوس ايده
الجد بحب: صباح النور يا قلب جدك
سجدة بتلاقي برشام قلب علي التربيزه بتقول للجد: جدو هو انت عندك القلب
الجد: ايوه
سجدة: الف سلامه عليك ياجدو بس اهتم بالعلاج كويس جدا
الجد: الله يسلمك يا حبيبتي بس انت عرفتي منين انو ده برشام قلب
سجدة: اصل ماما الله يرحمها كان عندها القلب
الجد: الله يرحمها ياحبيبتي وبيحضنها
فهد بيدخل عليهم وبيقول: دا انا كده اغير
الجد: تعال ياولدي.... وبيضمه لحضنه سجده بتطلع لسانها لفهد
فهد: انتي مجنونه يابت
سجده: سامع ياجدو ده بيشتمنى وانا معملتلهوش حاجه
الجد: اتادب يافهد
فهد: هيا الي بتطلعلي لسانها
سجده ببراءة مزيفه: انا
فهد: اه
حور بتدخل عليهم خلاص.... ياقط ويا فار يلا علشان الفطار اتحضر، بيروحوا يقعدوا علي السفره وبيفطروا... وسط نظرات سجده وفهد الي فيها تحدي
الجد: خلاص يا ولاد افطروا من غير نظراتكم لبعض دي
بيخلصوا فطار وسجده
.. بتشيل معاهم الاكل وبعدين بتطلع تقعد جنب والد فهدوبتقوله: هو ازاي راجل سكر زيك كده يخلف الكئابة والبرود دي
فهد من خلفها: ده الكئابه والغرور دي انا
سجده بتلعثم : دا دا انا كنت بتكلم علي البت حور
حور: انا
سجده بغمزة: اه
فهد طب اتفضلي المكمل الغذائي اهو
سجده: لاء
فهد بعصبية: اتفضلي خديه علشان الدكتور قال لازم تخديه..
سجده بتذمر: لاء
حبيبة بغيرة: خلاص يا فهد قالتلك مهياش عايزه
امها جليلة: اسكتي بدل مجدك يزعقلك مكملتش... كلامها وجدها قلها: وانتي مالك ياحبيبة واحد ومرتو بتتدخلي ليه
جليلة: خلاص يابا عيله وغلطت
الجد بيقول لسجدخ: خديه علشان خاطري علشان صحتك تبقي كويسه
سجده: حاضر ياجدو
وبيكونوا قاعدين بيلاقوا الغفير بينادي وبيقول: يا حاج صالح
صالح: في ايه يا جابر
جابر: في عاركه بين عيلة الزناتي والشناوي ومحدش عارف يوقفهم
صالح: جاي اهو
فهد: استني ياجدي هاجي معاك وبيمشوا وبعدين حور بتاخد سجده علي اوضتها تقعد معاها
حور: انتي ف كلية ايه يا سجده
سجدة: تجارة انجلش
حور: زي فهد
سجدة: اه
سجده: حور عايزه اسالك سؤال
حور: اتفضلي ياحبيبتي
سجده: انا حاسه انو حبيبة مش طيقاني ولا بطيق تشوفني مع فهد وبتحكيلها الي حصل
حور بضحك: اصلها بتحب فهد
سجده بصدمه : ازاي
حور: اه والله بس فهد طول عمره بيعاملها زي اخته وميعرفش انها بتحبه
سجده: قولتيلي وانا اقول هيا بتبصلي كده ليه
حور: دي مهوسا بفهد وغير كده وكده علشان عايزه تعيش في القاهرة... وتترفه
سجده: يا ختي خليها تاخده وتشبع بيه
حور بصدمه : ايه
سجده: لا بهزر
حور: احكيلي قصة حبك انتي وفهد
سجده: لا مفيش قصة حب
حور: اتجوزتو جوازه عادية طب احكيلي اول مقابله بينك وبين فهد
سجدة: لا مهيا مش جوازه عاديه واول مره اتقابلنا ضربته بالقلم
حور بصدمه: ازاي.......
سجده بتحكيلها اي الي حصل من اول مشافت فهد لغاية دلوقت
حور: ياه حصلك كل ده
سجده: اه
حور: بس بصراحه ابوكي ده راجل واطي..
سجده: حور ده مهما كان ابويا
حور: والي يبيع بنته يبقا اب
سجده: عادي ما اخوكي اشتري
حور: متزعليش من فهد والله قلبه طيب وحنين بس..... دا رجاله بشنبات محدش يقدر يرفع عينه في فهد جيتي انتي ضربتيه بالقلم
سجده: مهوا الي قليل الادب
حور: واحد شاف واحده قمر زيك... عيزاه يعمل ايه
سجده: يحترم نفسه
حور: ماشي يستي بس مش عيزاكي... تزعلي منه وقربي منه هتحبيه
سجدة: اقرب منه ده انا لو اطول اهرب ههرب
حور: هيجيبك لو روحتي فين
سجده: منا عارفه انو كده كده هيجبني
حور: بلاش نكد تعالي بقا افرجك علي شهاداتي
سجده: يلا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند فهد بيرجع هو وجده البيت وبيطلع علشان يشوف سجده..... مش بيلاقيها بيروح اوضه حور بيسمع صوت سجده من جوه بتقول: تصدقي انو الوحش القاتل جابلي... شهاداتي كلها من بيت بابا
حور: مين الوحش القاتل ده ياسجده
سجده : اخوكي مين غيره
حوربضحك: هو اسمه الوحش القاتل
فهد بيفتح الباب: طبعا امال هيكون اسمي ايه
سجده بتلعثم: ف ٠فهد ان انت جيت امتي
فهد: فهد ايه بقا ده الاسم ده اتلغي من زمان
سجده باستعباط: امال اسمك ايه
فهد: اسمي الوحش القاتل وبيروح عليها يرفعها علي كتفه
سجده: نزلني يا قليل الادب وحور وقفه تتفرج عليهم وبتضحك
فهد: انا قليل الادب
سجده: وسافل كمان
فهد: ماشي وبيخدها وبيطلع من الاوضه وبيتجه لاوضته، وبيفتح الباب وبيقفله بالمفتاح... وبيرميها علي السرير وبيقولها: قوليلي بقا كنتي بتقولي ايه
سجده: انا مقولتش حاجه
فهد بيشدها عليه لغاية مبتلزق في صدره العريض وبيقولها: يعني مقولتيش حاجه
سجده بتوتر: لاء وابعد شويه
فهد: ولو مبعدتش
سجده: ها... ولسه هتضربه بالقلم بيمسك ايدها وبيكبلها في بعض
وبيقولها: انتي اتعودتي علي كده بقا
سجده بتوتر: ما انت الي سافل
فهد: طب لما انا سافل بقي... وبيبوسها
سجده بتبعده عنها وبتقوله: ابعد عني بقا
فهد: انتي الي استفزيتيني
سجده: طب خلاص حقك عليا سبني في حالي بقا
فهد: انا حالك
سجده بلماضه: حالي ازاي يعني
فهد بحنية ومحاولة انو يصالحها: يعني لما تزعلي من اي حاجه تعالي قوليلي.. وانا اجبلك حقك
سجده: طب انا زعلانه منك
فهد بضحك: لا دي بقا مقدرش اعملها
سجده: بس انا اقدر
فهد: عايزه تعملي ايه
سجده بتفكير: اعملي 100ضغط دلوقتي
فهد: بس كده
سجده بصدمه هما دول شوية
فهد: طب شوفي وبيبدا يعمل ضغط باحتراف وبعد مبيخلص بيقولها: حاجه تاني
سجدة: لاء كفاية انا اخدت حقي
فهد: متعيطيش تاني قدامي
سجده: ليه
فهد: علشان لما بتعيطي بتكوني قمر بكون عايز اعمل حاجه هتخليكي تعيطي اكتر
سجده: خلاص مش هعيط تاني وبتمسح وشها وبتضحك
فهد: طب يلا ننزل
سجده: يلا وبينزلوا
سجده بتروح علي الجد وبتقوله: تعالي اغلبك دور شطرنج
الجد: يلا
بيلعبو وسجده بتخسره
سجده: محدش قدي
الجد: عمر ما حد خسرني فيها جيتي انتي يا عيله وخسرتيني
سجده بضحك: انا مرات فهد الراوي
فهد من خلفها: ابن سليم الراوي حفيد صالح الراوي
سجده وفهد في صوت واحد: خلاص حفظتها
الجد بضحك: ده ايه ده
سجده: دي القصيدة الفخرية بتاعت فهد
فهد: انا
سجده: اه
فهد: طب ماشي
سجده: اسيبكم بقا تقعدوا مع بعض شويه وبتدخل المطبخ بتلاقي بنوته وقفه بتعمل الاكل
سجده: ازيك يا قمر
مريم: الحمد لله يا هانم
سجده: اسمي سجدهوانتي اسمك ايه
مريم: اسمي مريم
سجده: اسمك جميل يامريم انتي بتتعلمي
مريم: ايوه انا في اخر سنه كلية علوم
سجده: ربنا معاكي وبعدين... ينفع اكون اصغر منك وتقوليلي يا هانم
مريم: ميصحش اني اقولك غير كده
سجده بابتسامه: لا يصح واطلعي انتي ذاكري... وانا هطبخ انهارده
مريم: لا مينفعش
سجده لا ينفع وبعدين انا بحب اطبخ
مريم: حاضر وبتطلع مريم وسجده... بتبدا تطبخ وبعدين بتكون عايزه دقيق... مش بتلاقيه فوق ومش بتطوله بتحط كرسي.. وبتطلع علشان تجيبه
فهد بيدخل المطبخ علشان يشرب بيلاقي سجده متشعلقه بيقولها: انتي بتعملي ايه عندك
سجده: هكون بلعب يعني... بجيب دقيق
فهد: ومريم فين
سجده: انا قولتلها اطلعي وانا هطبخ
فهد: يبقي مفيش خد هياكل
سجدة: ليه دا انا طبخي جميل
فهد بكدب: لاء مش حلو خالص
سجده: طب اطلع بره بقي وانا هوريك اكلي
فهد: طب انزلي وانا هجيبلك الدقيق
سجده بعناد: لاء وبتشيل الدقيق وفهد رايح نحيتهاعلشان ينزلها الكرسي بيتحرك سجده بتقع علي فهد وبينزلوا الاتنين في الارض والدقيق بيقع فوقيهم
سجده: اااه يا ضهري منك لله... كان لازم تعصبني
فهد: انتي عبيطه يابت ده انتي الي وقعه فوقي ومدشدشه ضهري
سجده: ما انت الي وقفلي تحت الكرسي اكننا... في مسلسل هندي
حبيبة... بتكون معديا من جنب المطبخ وبتشوفهم بتتغاظ وبتدخل
وبتقول: ايه ده في ايه
فهد: انتي شايفه ايه
حبيبة: ايه الي عمل فيكو كده
سجده: الدنيا بقي هنقولولها ايه
حبيبة بغيرة: طب معلش قومو بقا
سجده بتعاند فيها :لا احنا مرتاحين هنا
حبيبة: بجد يافهد
فهدوفهم سجده وبيضحك: ايوه طبعا
حبيبة بتطلع وهيا هتموت من الغيظ...
بيدخل مراد المطبخ وبيقول: يماما مين دول
سجده بضحك: انا سجده يا مراد وده فهد
مراد: انت. عاملين كده ليه
سجده: الدقيق اتقلب علينا
مراد بطفوله: الله زي المسلسلات... انتي وقعتي وابيه فهد انقذك
سجده لفهد: مش لسه قايلالك
فهد: خلاص يامراد متقولش لحد بقي ونادي علي مريم... تيجي تنضف المطبخ
مراد: حاضر ياابيه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند حبيبة بتروح لامها شوفتي ياما
جليلة: في ايه يابت
حبيبة: الاتنين عملين زي عصافير الكنارية وقعين فوق بعض في المطبخ
جليلة: يا خبتك انا مش قولتلك قربي منه يابت واي حته يقعد فيها اقعدي معاه وخليه يحبك
حبيبة: ده مش شايفني اصلا يما
جليلة يبقا خلاص نعمل مشاكل بينهم
حبيبة بشر: ماشي يما
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد وسجده بيطلعوا الاوضه علشان يستحموا وبيتعاركوا الاتنين علي مين يدخل الاول
سجده: انا الاول
فهد: لاء انا
سجده بتذمر: لاء
فهد بمشاكسه خلاص نستحمي مع بعض
سجده خدودها احمرت: بردو قلة ادب
فهد: خلاص سيبيني ادخل الاول
سجده: تمام
بتتجه نحو الدولاب وبتقع وبتقول: اه يا رجلي
فهد بيجري عليها وبينزلها الارض: قومي براحه سجده.... بتجري علي الحمام وبتقفل الباب وبتقوله: تعيش وتاخد غيرها
فهد بغيظ: ده خم وده اخرت الي يخاف علي حد
سجده بتستحمي وبتكون ناسيه الهدوم بره
بتقول من ورا الباب: فهد
فهد: ايه
سجده: ممكن تجبلي هدومي
فهد: لاء
سجده: بالله عليك
فهد: لاء
سجدة: طب اطلع بره علشان اغير
فهد: بردو لاء
سجده... بتلاقي قميص من بتاع فهد.... متعلق في الحمام بتلبسه... وبيوصل لغاية ركبتها وبتطلع فهد،، بيلف دماغه بيلاقي حورية طالعه من الحمام بشعرها البني الي مفرود والمايه نزله علي وشها ووشها الاحمر
سجده بتوتر: ممكن تطلع بره
فهد: مقولت لاء وبعدين انتي لابسه هدومي ليه
سجده: منا مخدتش هدوم في الحمام
فهد بمشاكسه: طب اقلعيه انا مبحبش حد يا خد هدومي
سجده: طب اطلع وانا هقلعهولك
فهد: لاء انا عيزه دلوقت
سجدة: طب بالله عليك اطلع وهدهولك
فهد: والمقابل
سجده: انت كل حاجه عندك ليها مقابل
فهد: اه ويلا هاتي مقابل
سجده: ايه هو
فهد: بيشاور علي خده بوسه
سجده: استحاله
فهد: تمام.... وبيمد ايده علشان يقلعها القميص وووو
↚
فهد لسه بيمد ايده يقطع القميص
سجده بصوت مرتجف: لا خلاص يا فهد هعملك الي انت عايزه
فهد: يلا
سجده بترفع علشان تطوله رجلها وبتبوسه بوسه رقيقه في خده
سجده بكسوف: يلا بقي اطلع بره
فهد بضحك: تمام وبيطلع وبيغمزلها
سجده: سافل وبعدين.... بتغير هدومها وبتلبس دريس باللون الاصفر وعليه طرحه بيضا... وبتنزل تقعد في الصالون مع العيلة بتدخل، حبيبة عليهم وبتديلهم الشاي بتدي الجد... وبعدين سليم وامها وسلمي ومحمد وبتروح علي فهد وبتقوله بمياعه: اتفضل يافهد
فهد: شكرا
بتروح علي سجده.. تديها الشاي وبتقلبها فوقيها عمدا
سجده بصراخ: اه
فهد بخوف: وريني ايدك حصلها حاجه وبيصرخ في حبيبة: اجري هاتي علبة الاسعافات
حبيبة بخوف من فهد وحزن مزيف: حاضر وبتجري تجيب علبة الاسعافات.. فهد بيمسك ايدها وبيسعغها وبعدين بيلف ايدها
فهد بحنيه: كويس كده
سجده: ايوه شكرا
حبيبة بخبث: اسفه يا سجده غصب عني
سجده: ولا يهمك
جليلة بشماته وتمثيل: مش تاخدي بالك يا حبيبة
حبيبة: غصب عني يما
بتدخل الخدامه وبتقولهم: يلا ياحج صالح الغدا جاهز
صالح: ماشي
وبتتجمع العيلة كلها علي السفرة فهد... بيكون مهتم بسجده وعمال ياكلها كانها بنته
وحبيبة بهمس لجليلة: يعني يوم ما احرقها يتقرب منها كده
جليلة: يابت احنا لسه في البداية
بياكلوا وبعدين فهد بياخد سجده... وبيقول انو هياخد سجدة يذاكرلها علشان امتحانتها كمان اسبوع وبيطلعوا الاوضه
فهد: يلا علشان هنقفل مادة كامله انهارده
سجده بتذمر: كتيرعليا
فهد: لا مش كتير... وبطلي كلام واحنا هنخلصها سجده... بتغير هدومها لبجامه بيتي مريحه وبترفع شعرها كحكه فوضويه وبتحط القلم في شعرها
سجده: انا جاهزه
فهد بضحك: ايه ده
سجده: علشان اعرف اركز يلا بقي
فهد بيشرحلها المادة... وبيبسطها وسجده قاعده مركزه معاه وبعدين بيسالها وهيا ي... تجاوب وبيسرح فيها وفي انو هيا ازاي في اصعب اوقاتها بتبقي مبتسمه... ومش بتستسلم بسهوله وبسيطه
سجده: انت روحت فين
فهد بيفوق من سرحانه: ها لا انا معاكي اهو ويلا علشان دي اخر جزئية في المادة... ونكون خلصناها
سجده: تمام، بيشرحلها وبعدين بيقفل الكتاب وبيسالها عدة اسئلة وبتجاوب عليها
فهد: هسالك سؤال
سجده:اتفضل
فهد: لما انتي جايبه97٪ في الثانوية مدخلتيش طب لي
سجده: مرات بابا لما لقت مجموعي عالي كان نفسي ادخل طب واتخصص في علاج القلب بس هيا منعتني، وقالت هتسرفي كتير وعلشان ملك بنتها كانت جايبه65٪
فهد بيهون عليها: ربنا كاتبلك الاحسن
سجده: طبعا ربنا مش بيخترلنا حاجه وحشه
فهد: انا ورايا شوية شغل هخلصهم
سجده: تمام انا هنزل تحت ولسه هتنزل بالبجامه وناسيه
فهد: انتي هتنزلي كده
سجده بضحك: صح نسيت والله..مخدتش بالي وبتلبس الاسدال
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بتنزل سجده بتلاقي العيله كلها نايمه بتطلع تقعد في الجنينه مش بتلاقي حد بتفكك شعرها... وبينسدل علي ضهرها والهوا بيطير شعرها علي وشها، بتنزل دمعه من عنيها وبتذكر مامتها وهيا بتقولها نفسي اشوفك في طب خاصة.... انو مامتها عندها القلب، وبعدين بتفتكر معاملة مرات ابوها وابوها الي باعها... ومفكرش يسال عليها ومعاملة فهد ليها في الاول... دموعها بتنزل بغزارة فهد بيبقي راجع من بره يشوفها بيلاقيها قاعده وشكلها... قمر والهوا بيطير شعرها سجده بتشوفه بتمسح دموعها
فهد: مالك يا سجده
سجده: مفيش حاجه
فهد بيقعد جنبها وبيقولها: قوليلي في ايه
سجده: لا ء.... بس ل امتي
فهد: هو ايه الي ل امتي
سجده: هتفضل اسرني لامتي
فهد: ايه الي انتي بتقوليه ده
سجده: بقول الحقيقة وحده ابوها باعها وعايشه تحت امرك تبقي اسيرة
فهد: ايه لازمته الكلام ده
سجده: لازمته انو كفاية كده بقي انا عايزه اتطلق وامشي من هنا
فهد جذبها من دراعها بعنف... والغضب احتله: انتي ملكي ياسجده، ومراتي وعمرك مهتكوني لحد غيري..... ولا عمري هطلقك ياسجده
سجده بتزقه جامد: انا مش ملك حد انا ربنا خلقني حره مش ذنبي انو ابويا باعني
فهد ببرود: خلاص زي مقولتي وانا اشتريت يعني انتي ملكي
سجده: تعرف انو انت وحش
فهد ببرود وصرامه : اه ما ده لقبي انا الوحش
سجده بضحك هستيري: يعني انا اسمي اسيرة الوحش.. فهد بيتجاهلها وبيطلع ويسيبها
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
تاني يوم فهد بيصحي وبيبص علي سجده وبيقولها: عمرك مهتكوني... لحد غيري وعلي رايك اسمك بقي اسيرة الوحش
وبيدخل الحمام سجده.... بتكون صحت وهو بيطلع من الحمام بتدخل الحمام وهيا متجاهلاه تمام بتاخد شاور وبتغير هدومها، وبتطلع من الحمام، وبتنزل وبعدين فهد بينزل وراها بيلقي جده بيقله:اجهز علشان في جماعه جايين بعد ربع ساعه يباركولك انت ومرتك
فهد: تمام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد ربع ساعه بيدخل رجلين من كبار البلد... ومعاهم ست وبيسلموا علي سليم والجد وفهد وسجده
سجده.... بتقدم العصير، وبتقعد وفهد بيقعد جنبها سجده بتبعد شويه... عن فهد بيجي جمبها بترجع تاني بردو.. بيروح جمبها وبيهمس جنب ودنها: اتعاملي طبيعي لغاية ما الناس تمشي
سجده: طب ابعد شوية
فهد: المفروض انو احنا زوجين
سجده: ماشي وبتبتسم علشان محدش ياخد باله
الست: يا زين مخترت يافهد
فهد: الله يباركلك يا حجه
الرجلين: طب نستاذن احنا بقي مبارك يافهد مبارك يا عروسه
فهد وسجده: الله يبارك فيكم
بيمشوا الضيوف وفهد بيقولها: ايوه شاطره كده
سجده: علشان جدو بس
فهد: ماشي.. وبيمشي وبعدين سجده بتجيب العلاج وبتقوله: يلا يا جدوعلشان العلاج
الجد: حاضر يا حبيبتي و بياخد العلاج وبتقعد سجده تتكلم معاه والجد بيكون مبسوط بقعدتها معاه
بيدخل عليهم فهد وبيقول: جدي
الجد: نعم ياولدي
فهد: في حاجه مهمه عايز اقولهالك
الجد:قول يولدي
فهد: احنا هنرجع القاهره
الجد بصدمه: انت بتقول ايه يفهد
فهد: حصلت شوية مشاكل في الشغل وبعدين امتحانات سجده بعد اسبوع
الجد: ماشي ياولدي بس بعد الامتحانات.. ترجع علي طول انا اتعودت عليك وعلي سجدة
فهد: حاضر ياجدي
سجده بتذمر: انا مش هرجع معاك
فهد: ده ليه ان شاء الله
سجده: لسه فاضل علي امتحاناتي اسبوع وبعدين انا بزهق من القعده لوحدي
فهد: اسبوع مش كتير علشان تلحقي تذاكري
سجده: هاجي بس بشرط
فهد: ايه هو
سجده: بعد مخلص محاضراتي هاجي الشركة وبعدين اروح معاك
فهد: موافق
سجده: تمام... يلا انا هطلع البس وبتروح علي الجد تبوس ايده وبتقوله: مش هغيب عليك ياجدو اتضرب علي الشطرنج بقي... ومتنساش تاخد العلاج في معاده
الجد: حاضر ياحبيبتي
بتطلع سجده بتطلع تلبس.. والجد بيقول لفهد: اقعد ياولدي
فهد.. بيقعد جنب جده وبيقوله: نعم ياجدو
الجد: متزعلش سجده سجده قلبها طيب وابيض وبنت حلال
فهد: هو انا اقدر ازعلها
الجد: متنساش انك متجوزها غصب وانها اكيد بتخاف منك
فهد: عارف ياجدي بس والله بحاول متعصبش عليها
الجد: ماشي ياولدي
فهد بيطلع يلبس بيلاقي سجدة لابسه دريس زهري تحفه عليها
فهد: ايه الي انتي لابساه ده
سجده باستغراب: لابسه ايه
فهد: البتاع الملزق الي انتي لابساه ده
سجده: لا مش ملزق وحلو
فهد: لا ملزق وروحي غيريه بدل مغيرهولك انا
سجده بتخبط رجلها في الارض لانه بيكون واسع اصلا..بس فهد بيتحجج... وبتروح تلبس دريس لافندر اوسع...... وعليه طرحه مشجره وبتطلع لفهد وبتقوله: حلو كده
فهد: ايوه كده
فهد بيلبس طقم كاچول وبيحط برفانه الجذاب وبينزل هو وسجده.... بيسلموا علي العيلة وحبيبة بتسلم، علي سجده... بقرف وبتروح علي فهد تسلم عليه بمياعه وبتقوله: متغيبوش علينا يافهد علشان سجده هتوحشني
سجدهبهمس: اناالي هوحشك بردو
فهد لسجده: يلا بينا
سجده: يلا
بيطلعوا يركبوا العربية وبيمشوا بتلاقي فهد بيقول مره واحده: ملزقه
سجده بغضب : انا ملزقه
فهد: لا مش انتي
سجده: امال مين
فهد: حبيبة
سجدة بضحك: طب ليه بس بتقول كده ... والله انا بعاملها حلو بس مش عارفه هيا مالها
وبيفضلوا يضحكوا لغاية ما سجده بتنام علي كتف فهد فهد... بيبوس دماغها وبيكمل سواقه
سجده بتفوق اول مبيوصلوا القصر وبينزلوا من العربية بيطلعوا علي فوق
سجده: انا تعبت من الطريق
فهد: امال لو مكنتيش مقضياها نوم
سجده: منا تعبت من النوم
فهد طب يلا خدي شاور... وبعدين اقعدي ذاكري وانا هروح الشركه
سجده: هتروح متاخر كده
فهد: اه ورايا شوية شغل
سجده تمام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بينزل بيروح الشركة بيلاقي اسر هناك
اسر بيقوم يحضنه وبيقوله: حمد الله علي السلامه
فهد: الله يسلمك
اسر: العيلة وجدو وعمو وحور وقلبه بيدق لما بينطق اسمها كويسين
فهد: ايوه كويسين الحمد لله انت عامل ايه
اسر: الحمد لله
وبيشتغلوا بعد فترة من الشغل فهد بيقول لاسر: انا هروح بقا علشان سجده
اسر بضحك: جات ال هتربيك يا فهود
فهد: متظبط يلا
اسر: ماشي يا ابو الصحاب وبيمشي فهد.... واسر بيفتكر حور لما كانت صغيرة وبيقول لنفسه: يا تري بقيتي عامل ازاي دلوقت ياحور عمري
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بيوصل فهد القصر وبيطلع الاوضه بيلاقي سجده قاعده بتذاكر ولما بتشوفه.. بتقغل الكتاب وبتقوله: خلصت
فهد: تمام يلا ننزل نتعشي... وبعدين اطلع ارجعلك
سجده: يلا وبينزلوا يتغدوا وبعدين بيطلعوا
سجده: يلا اتفضل الكتاب اهو
فهد بيمسك الكتاب وبيسال سجدهاسئلة متنوعه وسجدة بتجاوب عليهم كلهم
فهد: برافو عليكي يلا نامي.... علشان الجامعه الصبح
سجده: حاضر وبتنام فهد.. بيبوس دماغها وبعدين بيطفي النور... وبياخد اللاب توب، وبيطلع البلكونه يشتغل شغله وبعديت بيدخل ينام جنبها وبيحضنها
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجده بتصحي من النوم وبتجهز وبعدين فهد بيصحي بتقوله: السواق تحت
فهد: انا هوصلك وبعدين هروح الشركة
سجده: انت هتنزل الشركة بدري كده
فهد: اه وبيقوم يجهز وبينزلوا يفطروا وبعدين بيوصل سجده.. الكلية وبيروح علي الشركة سجده بتدخل المحاضره... وبتقعد جنب بنت، الدكتور بيدخل يشرح البنت بتسال سجده سؤال وسجده بترد عليها
الدكتور: البنتين الي قاعدين ورا دول يقوموا يقفولي
سجده والبنت بيقفوا وبيقولوا: نعم يادكتور
الدكتور: لما انتو بقي شطرين في الكلام قولولي انا كنت بقول ايه
البنت بتسكت وسجده، بترد علي الدكتور وبتشرح هوكان بيقول ايه بسهولة
الدكتور بصدمه: تمام اقعدي ومتتكلميش تاني المحاضرة بتخلص وسجده، بتطلع تدور علي السواق بتلاقي فهد هو الي مستنيها... بتجري علي العربية بتفتحها وبتركب وبتقوله: انت مش عندك شغل جيت ازاي
فهد: يبنتي مش انا قايلك اني هاجي اخدك
سجده: اه.... لازم يكون عندك انضباط في شغلك متسبعوش وتمشي
فهد: طب بطلي رغي علشان نروح علي الشركه
سجده بفرحه: واوووو
فهد: طفله
سجده: انا مش طفله
فهد: متاكده وبيمشوا، وفهد بيقف عند محل شاورما بيجبلهم... شاورما وبيدخل سوبر ماركت يجبلهم بيبسي... وشيبسي
وبيطلع يركب العربية بياكلوا الشاورما والتومية بتيجي علي وش سجده... وفهد بيفطس من الضحك
سجده: في ايه
فهد بيوجه المرايا علي وشها: في ده
سجده بتتغاظ بتيجي حاطه توميه علي وش فهد وعلي انفه
فهد بتمثيل العصبية : ده انتي ليلتك مش معديه
سجده: اهدي يا حاج فهد بس كده. وانا همسحها فورا
وبتقرب منه تمسحها عيونهم بتتقابل بيسرحوا شويه وبعدين سجده بتفوق: حلوه كده
فهد بتوهان: حلوه اوي
سجده بتتكسف وبتحس انو بيتكلم عليها: طب يلا بقي علشان نروح الشركة
فهد: يلا وبيدور العربية بيوصلوا الشركة... وفهد بيدخل.... وهو ماسك في ايدها الموظفين كلهم بيتصدموا بيطلع فهد المكتب... وسجده بتطلع معاه وبتتذكر لما ضربته وبتضحك
فهد: بتضحكي علي ايه
سجده: لا ولا حاجه
فهد: اه افتكرتي لما ضربتيني بالقلم
سجده: ما انت رديتهولي
فهد: انتي هتكدبي انا مديت ايدي عليكي
سجده: لا انت رجعتوا بقلم اقوي
فهد بيحاوا يغير الموضوع: طب ذاكري
سجده: لا هذاكر لما اروح انا هشتغل معاك
فهد: وانتي هتعرفي في الشغل
سجده بضحك: بيقولو ان انا في كليه تجاره..
فهد: تمام
بيشتغلوا سجده بتلاقي... بنت داخلة لابسه جيبه قصيره وبتكون.. مي
مي: حمد الله علي سلامتك يافهد باشا
فهد: الله يسلمك يامي
سجده بغيرة مش منها علي فهد : هو انتي مشوفتيش فهد بيه امبارح
مي بمياعه: لاء....سجده بتلقيها عماله تبص علي فهد بتروح تقف في النص، بينها وبين فهد بتروح مي لفهد تديلوا الملف... سجده بتاخدوا منها وبتحطه علي المكتب تقراه وبعدين بتبص بتلاقي مي لسه بتبص لفهد سجده بتيجي رافعه راسها لفوق علشان... مي متبصلهوش
فهد بيكون قاعد نفسه يضحك بس ساكت مي بتتحرج... وبتطلع
سجده: هيا البت دي سهتانه كده ليه
فهد بضحك: انا عارف
سجده: والله
فهد: انتي بتغيري
سجده: انا لا طبعا... بس مبحبش البنات دي
فهد: ماشي
سجده بتديلو الملف وفهد بيمسك ايدها
اسر بيدخل فجاة بيلاقي بنت مديالو ضهرها وفهد ماسك ايدها
اسر بصدمه: فهد...ايه ده.. انت مش خايف من مراتك
سجده بتلف وشها وفهد بيقوله: مهيا مراتي اهي يعم
اسر بضحك: اه
اسر بيدخل وبيقولها: ازيك.. ومبيسلمش عليها..... بايده علشان عارف صحبه ممكن يطربق المكتب علي دماغه
سجده: الحمد لله
فهد: انا همشي بقا، وانت شوف الدنيا هنا
اسر: تمام يافهد
بينزلوا يركبوا العربية... وبيوصلو سجده... بتلاقي داده فاطمه بتجري عليها وبتقولها: وحشاني مشوفتكيش امبارح
فاطمة: كنت في اجازه ياحبيبتي انتي عامله ايه
سجده: الحمد لله بخير
وبتطلع علي الاوضه بتحس انو دماغها وجعاها وبطنها وبتدوخ
سجده: فهد
فهد بخوف: في ايه
سجده: بطني ودماغي وجعني
فهد بقلق : اهدي هتصل علي الدكتورة.. الدكتورة بتيجي وبتكشف عليها وبتقوله: متقلقش يافهدبيه عندها شوية برد... وهيا ضعيفه فمش بتستحمل عايزه رعاية تامه
فهد: حاضر يا دكتورة
الدكتورة بتمشي وفهد بيقولها فاضل 5ايام علي الامتحانات.. لازم اقعد من الشركة علشان اهتم بيكي
سجده: لا مش هينفع تقعد من الشغل... روح شغلك وانا ههتم بنفسي.... وبتكمل بضحك ولا ان لو قعدن معايا هتسليني يعني
فهد بضحك: هقعد معاكي يا اخرة صبري
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
تاني يوم بتصحي سجده فهدوبتقوله: فهد قوم يلا علشان نفطر... علشان تذاكرلي
فهد: طب قولي صباح الخير حتي
سجده بابتسامه: صباح الفل علي احلي فهود
فهد: ايوا كده
بينزلوا يفطروا.. وبعدين بيطلعوا
سجده: فهد انا مش قادرة اذاكر
فهد: يلا مفيش وقت، علشان الامتحانات وبيذاكروا وسط، طلبات سجده الكتير... وفهد بينفذهالها كانها بنته الصغيرة وسجده.... بتدلع عليه بيعدوا الخمس ايام وسجده
... بتروح الامتحانات.. وفهد بياخده يوصلها وبعدين بيروح الشركة وبيرجع يجبها معاه بتخلص ايام الامتحانات... اخر يوم في الامتحانات سجده بتطلع مبسوطه وبتركب العربية وبتقول لفهد: كده انا خلصت الامتحانات هنروح بقي عند جدو
فهد: لما النتيجه تطلع علي مكون انا خلصت صفقه
سجده: ماشي.. وشكرا ليك علي وقفتك معايا
فهد بغرور مصطنع: عدي الجمايل
سجده: تصدق انا غلطانه
فهد بيضحك: لا خليكي زي مكنتي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
يوم النتيجه فهد بيقول لسجده النتيجه طلعت
سجدة بتوتر: جبت كام
فهد بصرامه : شيلتي ماده يهانم
سجده بصدمه: از.. اي
↚
فهد بعصبية: شيلتي ماده
سجده بصدمه: ايه ازاي
فهد: ايه الي ازاي بعد المذاكرة دي كلها وتطلعي من الامتحان تشيليلي ماده
سجده بدموع وخوف: والله كنت بذاكر كويس وحليت في امتحاناتي كويس وبتنهار
فهد بخوف عليها:خلاص اهدي خلاص
سجده: اهدي ازاي بعد المادة الي شلتها
فهد بيضمها وبيقولها: حقك عليا انتي طلعتي الاولة علي الدفعة بس حبيت انو اعمل فيكي مقلب
سجده بتزقه بتقوله: ابعد عني ليه تعمل فيا كده
فهد: خلاص حقك عليا مكنتش اقصد ازعلك كنت بهزر
سجدة بطفولة: لا لازم تصالحني
فهد: اطلبي الي انتي عيزاه
سجده بتفكير: عايزه اروح عند جدو
فهد: هخلص الصفقة الي معايا ونروح
سجده: تمام
وفهد بيطلع يروح الشركة
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد فترة فهد بيرجع ومعاه مي السكرتيرة وبتكون لابسه فستان ضيق جدا وقصير
سجدة بتكون نازله علي السلم بتلاقي فهد قاعد وجنبه مي
سجدة: انت رجعت بدري يعني
فهد: تعبت شويه وكان لازم اخلص الصفقة علشان اوديكي عند جدو
سجدة: ماشي وبتسلم علي مي وبتقولها: اهلا بيكي
مي بغيرة وحقد: اهلا بيكي وبتقرب من فهد وبتقوله: الملف ده كويس يا استاذ فهد
فهد: ايوه تمام كده
سجدة بتبص لفهد بصه حارقة وبتقوله: طب هطلع انا بقي علي متخلص يافهدي وبتتعمد انها تحط ملكيتها ليه
فهد بكتم ضحكته وبيكون فهم انا غارت: ماشي اسبقيني وانا هروح مي وارجع
سجدة بتطلع وفهد بيكمل شغل مع مي وبعد فترة بيخلص وبيوصل مي بيتها وبيركب العربية بيكون عايز يرجع لسجدة بسرعه بيفتح التليفون بيقلب في الصور بيشوف صور مامته وبيفتكر الحادثة الي حصلتلها وبينهار بيدير العربية وبيروح علي النيل وبيصرخ باعلي صوته: ااااااااه سيبتيني ليه حياتي اتحولت من طفل طالع يتفسح هو وامه لفهد القاسي الي متحمل مسئولية من وانا عندي 12سنه وبيقعد يفتكر ذكرياته مع امه والدنيا بتمطر عليه بيركب العربية وبيسعل وبيسوق العربية جامد
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند سجده بعد ما شافت لبس مي واديقت منها ومن تلزيقها في فهد ، طلعت في دماغها فكرة مجنونة مسكت تليفونها وطلبت فستان
بعد فترة الفستان بيوصلها وبيكون احمر ناري وقصير جدا سجده لنفسها: يلهوي انا مكنتش اعرف انو قصير كده وبعدين.... بتقول عادي انا هجربة واقلعه بسرعه
سجدة بتلبس الفستان وبتبص في المراية بتنبهر بجمال الفستان عليها ظاهر وبتفك ربطة شعرها البني الساطع وبينسدل علي ضهرها وبتمسك روج احمر ناري لون الفستان وبتحطه في الاخر..... بتشوف النتيجه وبتنبهر بجمالها وبتقول: ايه الحلاوة دي احلي من البت السلعوه دي
وبتقوم علشان تغير بسرعه لسه هتدخل الحمام بتلاقي الي بيسحبها من وسطها
سجده بشهقة: فهد
فهد بخبث: مش كنت فهدك تحت
سجده بتلعثم: فهد فهدي كلها واحد
فهد بغمزة: امال ايه الحلاوة دي كلها مخبياها عني ليه
سجده بتوتر: انا كنت بجربه بس وهقلعوا
فهد بمشاكسة: لا خليكي لابساه هياكل منك حته وبيلتهم شفايفها في قبله حنونه وبيزيح شعرها لورا
سجده بدموع: فهد ابعد
فهد بيكون مغيب تماما وبيفضل يبوسهاولسه هيفك سوستة الفستان
بيلاقي دموع نازلة علي ايده.... بيفوق وبيبعد عنها وهيا بتعيط بصوت
فهد: اهدي متخافيش انا بس محتاجك جنبي غيري هدومك وتعالي سجده..... بتقوم تغير هدومها لبيچامه بيتي باكمام وبتطلع تقعد علي السرير بكسوف
فهد: لدرجادي خوفتي
سجده: لا ده الجو برد
فهد: سجدة
سجدة: نعم
فهد: ممكن اطلب منك طلب
سجدة: اتفضل
فهد: ممكن انام في حضنك
سجدة بتوتر: ا. ازاي
فهد: متخفيش مش هعملك حاجه والله انا بس عايزك جنبي
فهد بيصعب عليها فبتقوله بحنيه: ماشي
فهد بينام علي رجلها وبيضمها بايديه زي الطفل الصغير
سجده بتلاحظ زعله: مالك يافهد في حاجه مزعلاك
فهد بوجع وحزن: مفيش الموضوع... كله انو طفل صغير عمره لا يتعدي 12سنه... كانت روحه في امه ومتعلق بيها جامد، وفي يوم كان بيتفسح هو وامه في يوم اجازته... وفرحانين وفجاة وهما رجعين بيعملوا حادثة وامه بتموت... وهو لاء من اليوم ده الطفل حياته، بتتحول من طفل برئ لشخص قاسي وصارم ميعرفش يعني ايه حنيه، قلبه ميت مبيخفش من حاجه
سجده بتفهم انو الطفل ده فهد فبتقوله: ده قضاء ربنا وهيا دلوقت عند الي احسن مننا كلنا
فهد بحزن شديد: انا عارف بس كنت محتاجها جنبي كان زماني غير كده وكان زماني سعيد
سجده: الله يرحمها... وهيا اكيد لو كانت موجوده مكنتش هتحب تشوفك... حزين فخلاص بقي متزعلش
فهد: تعرفي انو من يوم ما ماتت قاموس الحنية اتمسح، من عندي مفيش غير الصرامه والقسوة
سجدهبتحاول تخفف عنه: بصراحه انت فعلا وحش قاتل بس عندك شوية، حنيه علي الماشي كده يعني
فهد: انتي بقي مامتك متوفيه من وانتي عندك كام سنه
سجده: 15 سنه، وانا كمان كانت روحي في ماما وماتت، وسبتني علي الاقل انت كان عندك اب هيحبك انا لاء، مكنش عندي بابا كان دايما يسهر ويسكر ومفرقش... معاه موت ماما حتي عيلة ماما سمعت من عمتو انو جدو وخوالي... ناس اغنياء بس حضرو، دفنة ماما وانا معرفهمش كان عندي عمه كنت بحبها جدا، قالتلي انو جدو كان عايز يخدني بعد موت ماما، بس بابا مرضيش ولا خلاهم يشوفوني حتي، وطبعا هو ابويا فهو احق بيا قدام القانون عمتو، كانت عايزه، تخدني عندها بردو مرضيش معرفش ليه واتجوز... وكان بيعملني اسؤا معاملة لغاية مكبرت، ودخلت الجامعه وحبيت اشتغل وبابا قلي انو الشركة بتاعتك محتاجه سكرتيره
وبابا وافق اني اشتغل ودي كانت اول مره في حياتي اشتغل، ومشتغلتش اصلا وحصل الي حصل وبابا جوزني، ليك اجبارا بس كده ودموعها بتنزل وبتمسحها وبتقوله: عرفت انو مش انت لوحدك الي عانيت في طفولتك
فهد بحنيه: ايوه... بس علي رايك لازم نتعايش
سجده بتبتسم: صح.. بلاش نكد بقي المهم انا عايزه اجي معاك الشركة علشان تعلمني البيزنيس
فهد: موافق
سجده: بجد.. بس في مشكلة
فهد: ايه هيا
سجده: احنا هنروح الصعيد هتعلمني فين بقا
فهد بفخر: انتي مرات فهد الراوي يعني شركاته وشركات عيلته في كل حته في مصرخارج مصر
سجده: ده غرور ولا تكبر
فهدبضحك: ثقة بالنفس
بيضحكوا الاتنين وبعدين بيناموا وسجده اول مره تنام في حضنه من غير متتكسف
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجده بتصحي وبتصحي فهد وبتقوله: قوم يافهد هتتاخر علي الشركة
فهد: صباح الخير
سجدة: صباح النور يلا قوم بقي
فهد: ايه الحماس ده
سجده: عادي.. بس علشان هروح الشركه وكده يعني
بيجهزوا الاتنين وبينزلوا يفطروا، وبيروحو الشركه وبيدخلوا المكتب
سجده: يلا نبدا
فهد: يلا وبيبتدوا شغل
فهد: طب مانتي عارفه كل حاجه اهو... امال عايزه ايه
سجده: عايز الحق ولا ابن عمه
فهد: الحق
سجده: يبقي نقول ابن عمه... بصراحه كده انا بمل من القاعده.. في الڤيلا وخصوصا انو انا في الاجازه فاخدتها حجه
فهد: كنتي قولي الحقيقه كنت وافقت عادي
سجده: خلاص بقي يلا نشتغل
وبيشتغلوا وفهد بينبهر بشغلها وبيقولها: بما انك شاطرة كده همسكك صفقات كبيرة
سجده بحماس: وانا موافقة وبعون الله اكسب اي صفقه
فهد: ده غرور ولا تكبر
سجدة بضحك: ثقة بالنفس
فهد: انا هطلب اكل عايزه ايه
سجده: حيث كده بقي، بسيطه عايزه فراخ ومكرونه
فهد: تمام انا هطلب كده انا كمان
بعد وقت الاكل بيوصل وبيقعدوا ياكلوا بيلاقوا الباب بيخبط
فهد: اتفضل
مي: انا اسفه شكلي جيت في وقت غلط
فهد: لا ابدا اتفضلي اقعدي كلي
مي: شكرا
فهد: مش دخلتي يبقي لازم تاكلي
مي بمياعه: هقعد علشان خاطرك وبتروح تلزق في فهد
سجده... عنيها بتطلع شرار وفهد ملاحظها بتمسك الشوكة بتحطها في المكرونه وبتنطرها في وش مي
سجده بتمثيل وشقاوة: اوه معلش يامي غصب عني
مي بحقد: ولا يهمك
فهد بيشرق مي بتديله مايه... سجده بتقوم وبتهبد علي ضهره جامد
سجده: كده كويس
فهد بكتمان للضحك: كويس جدا
وبتمسك المايه من ايد مي وبتقولها: هاتي يحبيبتي عنك.. وبتشرب فهد وبعدين بتعمل نفسها هتقع وبتوقع المايه علي وش مي... وعلي شعرها
سجده: اوبس مكنش قصدي معرفش انا مالي ومالك انهارده
مي بغل: حصل خير هروح انشف شعري وارجع وبتطلع
سجده: متكتمش الضحكة... اضحك عادي ميهمكش
فهد: براحه علي البنت
سجدة: هو انا عملتها حاجه
فهد: لا لا سمح الله مين قال كده
سجده: ماشي
مي بتدخل بتلاقي تليفونها بيرن بترد عليه وبعدين بتقفل
سجده: مين
مي: ده ماما بتقولي ارجعي بدري ومتتاخريش
سجده: كلامها صح يلا قةمي يحبيبتي روحي علشان متتاخريش علي مامتك
مي ويها هتنفجر: تمام عايز حاجه يا استاذ فهد
سجده: سلامتك يا حبيبتي.. لو احتاج.. حاجه هرن عليكي علطول
مي بتخرج وفهد بيقول لسجده بمشاكسه: معرفتش كانت عايزه ايه
سجدة: كل ده معرفتش... كانت عايزه ايه كانت عيزاك علشان تتمايع.. ها عايز تعرف كانت عايزه ايه تاني وبتفضل تتكلم... وفهد مبيعرفش يسكتها بيقوم وبيمسكها من وسطها وبيلزقها في الحيطه وبيقولها: بس بقي
سجده: لا مش بس انت وهيا ملزقين
فهد بيحط ايده علي بقها وبيقولها: انا فهد الراوي الي مصر..... كلها ورجال اعمال كبار... بيعملولي الف حساب.... مش عارف يسكتك انتي يعيله ده انا رجال بشنبات محدش منهم اتجرا وقالي كلمه زي دي ولا اتجرا يرفع عينه فيا
سجدهبتعض ايده: علشان انا مش من الناس الكبار ولا من رجال الاعمال : انا سجده سجده وبس ومبنفقش وبقول الحقيقه
فهد: مهو لسانك الي بيحدف طوب.. ده هو الي موديكي في داهيه وايدك دي بردو.. مودياكي في داهيه... وانتي بلوه
سجده: انا بلوه طب و ٠٠وبيقطع كلامها في قبلة عميقه سجده، بتزقه وبتاخد نفسها وبتقوله: مش عيب ياراجل يا محترم تتحرش بواحده في مكتبك
فهد: يبنتي الواحده دي مراتي
سجده: بس انت في شركة محترمه انا لازم اقدم فيك بلاغ
فهد: طب اهدي بس وقوليلي ايه يرضيكي وانا اعمله
سجده: قولتلك قبل كده عايزه اروح لجدو
فهد: عيوني هوديكي بكره
سجده: وهاتلي قفص مانجا
فهد: ربنا علي الظالم... كل ده علشلن بوسه قادرة
سجده: مهو في البيت وبسكت وبعديها... انما دي شركة محترمه... يا فندم وانت عملتها قبل كده هنا
فهد: وانتي عملتي ايع
سجده: ما انت اتجوزتني علشان الي عملته تبقي قادر ولا مش قادر
فهد: انا مش هاخد معاكي حق فهعملك الي انتي عيزاه... وبيرن علي شخص
فهد: الو يا مالك
مالك: ايوه يباشا
فهد: ابعت حد يجيب قفصين مانجا ووديهم علي الڤيلا
مالك: تحت امرك يباشا
فهد: عايزه حاجه تاني
سجده: هفكر واقولك
فهد: لا انا طاقتي خلصت
سجده: استهدي بالله بس انا كنت بهزر كفايه كده
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بيروح سجده البيت... وبيقولها هيروح مشوار وارجع
سجده بتروح تغير هدومها، وبعدين بتنزل تقعد في الصالون تتفرج علي مسلسل تركي
بعد فتره فهد بيرجع القصر وبيركن العربية وبيفتح الباب وبينصدم من الي بيشوفه.....
يا تري فهد شاف ايه؟؟؟؟؟؟
↚
بيتصدم فهد لما بيلاقي سجده... قاعده في الارض وحوليها قفصين منجا... وطبق كبير وموسخه، هدومها ووشها زي الاطفال
فهد بصدمه: ايه ده
سجده: في ايه يا فهد.... بتبصلي كده ليه
فهد: انتي مش شايفه انتي عامله في نفسك ايه
سجده: لا في ايه... باكل مانجا
فهد بضحك: انتي لوطفلة... مش هتعملي في نفسك كده
سجده: عملت ايه يافهد فهد... بيفتح الكاميرا وبيوريها نفسها
سجده بصدمه:يماما...... مين دي
فهد بضحك: انتي
شعرها بيجي علي عنيها بتزيحه لفوق زي الطفلة فهد بيصورها
سجده : لا صورتني ليه يافهد
فهد: مزاجي كده
سجده: لا امسحها شكلي وحش
فهد بكذب: منا عارف... انو شكلك وحش
سجده بزعل: ماشي يافهد... وبتدبدب برجلها في الارض وبتطلع تجري علي فوق بتاخد شاور وبتغير هدومها وبتقعد تقرا في الرواية
فهد بيدخل سجده بتقوله: امسح الصورة
فهد بعند: لا مش همسحها
سجده بخبث: ماشي يافهد متمسحهاش
فهد بيستغرب انها سكتت: تمام حضريلي هدوم علشان اخد شاور
سجده وبتيجي في دماغها فكرة خبيثة: حاضر
بيدخل الحمام وسجده بتطلع بره
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند فهد فجاة بيلاقي الماية اتقطعت في الحمام والنور قطع..... سجده بتفتح باب الاوضه براحه وبتقول: بس كده قطعت المايه وقطعت النور وريني هتعمل ايه يافهد، وبتنام علي السرير وفجاة بتصرخ لما بتلاقي فهد نايم علي السرير
سجدة بتلعثم: ف. فهد
فهد وبيهمس قدام شفايفها: مشوفتنيش معلش النور قطع بقي
سجده بتمثيل: اه ايوه قطع... دا انا كنت ختيفه وانا قاعده لوحدي
فهد: نعمل ايه بقي.... ياتري ايه الي خلي النور يقطع
سجده: مش عارفه انزل شوفه
فهد: لا عادي انا اصلا..... بحب الضلمة
سجده: طب ابعد بقا.. الجو حر
فهد: انا مرتاح كده
سجده بتوتر: وا وانا مش مرتاحه
فهد: بس انا مستغرب من حاجه
سجده: ايه هيا
فهد: انو المايه قطعت... في نفس الوقت الي النور قطع فيه
سجدة: بجد امال انت استحميت.. وطلعت ازاي دا انا قطعاهم اول.... ما انت دخلت الحمام
فهد بخبث:انتي الي قطعتيها يعني
سجدة: لا لا انا اتلغبط ...قص.. قصدي... اتقطع اول ما انت دخلت
فهد: انتي هتستعبطي... يعني انا مش عاؤف ان انتي يعني
سجده: طب خلاص... مش هعملها تاني
فهد: ياتري بقي عقاب الي بيقطع النور ايه
سجده بخوف: معرفش
فهد: انا اقولك....ممكن مثلا منروحش عند جدو
سجده بصدمه: ايه لا بالله عليك... طب حقك عليا.. بس بلاش.. انا غايزه اروخ لجدو
فهد بخبث وبيشاكسها: طب هطلب طلب ولو قبلتي هنروح عند جدو
سجده بتفهمه وبتقوم تقف علي السرير وبتقوله: هو انت علطول كده انت ساف... ولسه مكملتش كلامها ولسه هتقع من علي السرير، وقبل متقع بتلاقي ايد محاصره وسطها
سجدهوهيا مغمضه عنيها: اتكسرت ولا لسه
فهد بضحك: لا لسه بس ممكن بحركه مني تلاقي نفسك في الارض... ومكسوره بردو
سجده بتفتح عنيها: لا بالله عليك يافهد
فهد: تمام بس لسانك ده يهدي شويه
سجده: حاضر مش هتكلم...
فهد بينزلها ولسه هتتكلم
فهد: ها
سجده: خلاص والله
فهد: انا هنزل اشوف الكهربا.... الي قطعتيها
سجدة: هاجي معاك
بينزلوا الاتنين وسجده بتنور لفهد وبيرفع سكينه الكهربا تاني
سجده: طب والمايه
فهد: صحيح وبيروح.... يشغل الماتور
بيطلعوا الاوضه وسجدةه بتنام علي السرير وبتغطي وشها
فهد بيقولها: هنروح الصعيد بكره
سجده بترفع الغطي: بجد
فهد: اه الصفقة... الي كانت معايا خلصت واسر هيكمل هنا بقي
سجده: بس انت.... قولتلي انك هتديني صفقة
فهد: قولتلك شركاتنا في الصعيد كتير هخليكي تشتغلي... علي صفقات كتيره.. ان شاء الله
سجده بحماس: تمام..... وبترجع تنام
فهد في سره: طفله
سجده بتقوم: ياربي بقي علي الزهق
فهد: في ايه
سجدة: الدبوس مضيقني في شعري
فهد: فكيه
سجدة: وانام بشعري مفرود.. علشان يبوظ
فهد: لا مش هيبوظ... متقلفيش
سجده بتفك شعرها والهوا بيطيروا وبتقول: ايوه كده حلو.. اوي فكره حلو اوي
فهد: طب نامي.... علشان دقيقه وهعمل حاجه مش هتعجبك
سجده بتغطي وشها: نمت اهو
بيبتسم فهد عليها... وبياخدها في حضنه وبينام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الصباح فهد...... بيفوق بيلاقي سجدة نايمه زي البيبي.... وشعرها جاي علي عنيها بيمد ايده وبيزيح، شعرها من علي عنيها وبيقول: ملاك وانتي نايمه وانتي صاحيه بردو.... بس لسانك ده عايز قطعه.... وبيطبع بوسه رقيقه علي شفايفها
سجده بتفتح عنيها: يلهوي انت بتتحرش بيا
فهد: طب انا لو بتحرش بتحرش بمراتي
سجدة: ومراتك مش بتحب السفاله دي ي استاذ
فهدفهد: طب قومي يلا بدل م ارجع في راي ومنروحش عند جدو
سجده بتنط من علي السرير: لا خلاص قومت وبتجري علي الحمام
بيجهزوا الاتنين.... وبيصلوا.... وبينزلوا علي الفطار
فهد: يلا افطري
سجدة: لا مش جعانه
فهد: افطري علشلن الطريق طويل وهتتعبي
سجده: لا متخفش
فهد: اقعدي بدل مقوملك
سجدة بتذمر وبتقعد: هو ده كمان غصب
فهد: اه
بيفطروا والداده فاطمة... بتطلع سجده بتحضنها: هتوحشيني اوي
فاطمة: انتي اكتر ياحبيبتي
فهد: ارجعي بيتك ياداده... وارتاحي في الايام الي احنا فيها هناك وفلوسك هتوصل البيت
فاطمة: لا انا اخد فلوس علي حاجه معملتهاش
فهد: ولا يهمك يا داده
فاطمة: الله يبارك فيك يافهد ويفرحك يارب
فهد بطيبه: خدي وبيمد ايده ليها بفلوس.. هاتي لاحفادك حاجه حلوه
سجده: الله...ما شتء الله انتي عندك احفاد
فاطمه: اه عندي ادم وفريده
سجده: ربنا يحفظهم يارب.. بس ميبانش عليكي الي يشوفك يديكي عشرينات
فاطمه بضحك: يبكاشه
سجده: والله انتي قمر يفوفا
فاطمه بطيبه: مفيش قمر غيرك يحبيبتي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
الخدم بيجو يطلعوا الشنط... وسجده وفهد بيركبوا العربية.... وبيمشوا
سجده: فهد
فهد: ايه
سجدخ: لما انت عندك عربية اهي ما شاء الله عليها ايه لزمتها كل العربيات التانيه دي.... مش بحسد والله
فهد بضحك: لا انتي بتقري بس... وبعدين.. عادي تغير
سجده: تغير ايه انا.... مش بشوفك غير بتركب دي
فهد: دي اول عربية جبتها اول مفتحت الشركة فعزيزه عليا شويه
سجدة: اه طب ولما انت ما شاء الله عيلتك عندها شركات كتير لي مشتغلتش فيهم.... علطول
فهد: انا حبيت اكون نفسي بنفسي وبالفعل كونت نفسي وبقي عندي فروع لشركتي خارج وداخل مصر
سجده: وبالنسبه لشركات عيلتك
فهد: عادي كنت بشتغل في صفقات كتير هناك... وانو بابا لي نسب كتير في الشركات وطبعا انا وحور.. والعيله كلنا لينا ورث فيهم... بس حبيت ابعد ده عن ده
سجده: ربنا يزيدك ويباركلك يارب
فهد بابتسامه: يارب
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد فتره طويله
بيوصلوا الصعيد بينزلوا قدام القصر الحرس اول مابيشوفوا فهد.... بيجروا ينزلوا الشنط وبينادوا علي العيله
بيدخلوا القصر... وسجده اول مابتشوف جدها بتجري عليه تحضنه: جدو عامل وحشتني اوي اوي
الجد بطيبه وحنيه: انتي اكتر يحبيبتي ينفع اكده تعلقيني... بيكي وتمشي
سجدة: معلش يا جدو خلاص امتحاناتي خلصت وهقضي الاجازه كلها هنا
فهد: اوعي بقا خليني اسلم علي جدي
الجد بيفتح درعاتوا: تعالا يحبيب جدك فهد.... بيحضنه وبيبوس ايده
سليم بينزل، سجده بتروح عليه وبتسلم عليه
سجده: ازيك يابابا عامل ايه
سليم بحنيه: الحمد لله يحبيبتي... انتي عامله ايه اتوحشتيني قوي قوي
سجده: وانت كمان اتوحشتني قوي قوي
ام مراد وميرا بتيجي تحضن سجده: ازيك ياحبيبتي عامله ايه
سجده: الحمد لله كويسه.. وبتحضن مراد وميرا: وانتوا عاملين ايه يا كاتكيت وحشتوني اوي
مراد وميرا: احنا اكتر... وبيروحوا يسلموا علي فهد وسليم بيروح لفهد يحضنه وبيقوله: اتوحشتني ياولدي
فهد: انت اكتر
حور بتكون نازله علي السلم بتشوف سجده بتجري عليها بتحضنها وبتقولها: وحشتيني اوي ياسجده
سجده: انتي اكتر عامله ايه
سجده: الحمد لله.. بخير
سجده: امال حبيبة فين وطنط فين
الاتنين علي السلم بحقد: احنا اهو
سجده: ازيكو عاملين ايه
حبيبة: الحمد لله
فهد احنا طلعين نرتاح شويه
الجد: اطلع ياولدي
بيطلعوا الاتنين
سجده: فهد
فهد: ايه
سجدة: انا مشوفتش ابو مراد وميرا
فهد: مهوا مسافر بره بيخلص شغل هناك
سجده: امم... هيا حبيبة مش بتروح الكلية
فهد: لا معاها دبلوم بس
سجده: قولتلي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجده وفهد بينزلوا، فهد بيطلع الجنينه وسجده بتروح للجد وبتقوله: ياتري وهل تري اتدربت علي الشطرنج
الجد بضحك: ايوه.. طبعا
سجده: وبتاخد العلاج في معاده
الجد: اه
سجده: انت اشطر جدو في العالم
الجد بضحك: وانتي احلي حفيده ليا.. يحبيبتي
الجد بيلعب هو وسجده شطرنج وبيكون حاسس احساس غريب نحيتها
سجده: كسبتك برده يا معلم
الجد: ماشي ياست البنات
سجده: هدخل المطبخ اشوفهم لو محتاجين حاجه
الجد: لا ارتاحي
سجده: عادي ياجدو
الجد: ماشي ياحبيبتي
سليم بيكون نازل رايح الشركة
الجد: رايح فين ياسليم
سليم: رايح الشركة يابوي
الجد: طب تعالي عايزك
سليم: نعم يابوي
الجد: انا حاسس احساس غريب ناحيه
سليم باستغراب: احساس ايه يابوي
الجد: حاسس انها بنت جميله اختك الله يرحمها...
سليم بصدمه: ايه الي انت بتقوله ده... يبوي
↚
الجد: زي مابقولك انا قلبي حاسس
سليم: وايه الي خلاك تقول اكده
الجد: فيها شبه من جميلة اختك، وكمان جميلة كان عندها القلب وماتت وامها ماتت وبردو كان عندها القلب، وكمان مفيش اوطي من حامد واكيد هو الي جوز سجده.... لفهد ولدك بالغصب
سليم: بردو دي حاجات متاكدلكش يابوي
الجد: خلاص نسال فهد اسم ابوها.... وعيلتها ايه
سليم: ماشي يابوي
الجد: فهد يا فهد
فهد علي باب القصر: نعم ياجدي
الجد: تعال ياولدي
فهد: خير يجدي في ايه
الجد: سجده اسمها ايه بالكامل
فهد: سجده حامد الغرباوي
الجد: مش قولتلك يا سليم
سليم: ايوه يابوي.... بس بردو مش دليل كافي
فهد: فيه ايه ياجدي بتسال ليه
الجد: بصراحه كده ياولدي انا حاسس ودلوقت اتاكدت انو سجده.... بنت عمتك جميلة
فهد بصدمه: ايه الكلام ده ياجدي
الجد: ايوه والله في.... حاجات كتيرة اكدتلي
فهد: وايه هيا الحاجات دي
الجد: عمتك جميلة ماتت بالقلب، وام سجده.. ماتت بالقلب، ابو سجده نفس اسم جوز عمتك جميلة غير انو هيا نفس شكل جميلة اختك واخده منها جمالها
فهد: انت عارف ياجدي اني متذكرش عمتي جميلة... بس ياريت يكون الكلام ده صح ياجدي بس في حاجه واحده هثبت كل ده
الجد : ايه هيا
فهد: نعمل تحليل DNA
الجد: ايه ال DNA ده ياولدي
فهد: بص ياجدي لازم خصلة شعر من سجده.. ومن عمتي بس في حاجه ياجدي عمتي دلوقت متوفيه
الجد: محلوله ياولدي
فهد: ازاي
الجد: عمتك جميلة... من ساعة ماتجوزت اوضتها مقفولة وانت عارف وفيها.. كل حاجتها وممكن تدخل اوضتها تدور علي اي حاجه فيها... يمكن تلاقي حاجه
فهد: بس قبل كل حاجه ياجدي لازم نعرف سجده
الجد: ماشي ياولدي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بيدخل لسجده المطبخ بيلاقيها موقفه الخدم كلهم صف علي جنب وهيا بتطبخ
فهد: سجده
سجده: نعم
فهد: تعالي الاوضه فوق عايزك في موضوع
سجده: لما اخلص
فهد: لا الموضوع مهم
سجده: حاضر يافهد، وبتطلع معاه علي فوق
سجدة: في ايه يا فهد
فهد: بصراحه كده يا سجده جدي.... حاسس انو انتي بنت عمتي جميلة
سجده بتتصدم: ازاي... بنت عمتك انت..
فهد: في حاجات كتير بتاكدلنا.. انو انتي بنتها
سجده: ازاي ده انا عمري ماشوفت ابو ماما بس لما ماما ماتت قولتلك... انو هوا كان عايز ياخدني بس بابا مرضاش
فهد: هيا حاجه وحيده الي هتاكدلنا
سجده: تحليل DNA صح
فهد: ايوه
سجده: بس ماما متوفيه
فهد: مهو اوضة عمتي لسه مقفولة بكل حاجتها ممكن.. ندخلها وندور
سجده: تمام يلا بينا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
الاتنين بيروحو علي الاوضه وبيقعدوا يدوروا فيها
سجده: فهد
فهد: ايه ياسجده
سجدة: انا لقيت مشط فيه بعض الشعر
فهد بفرحه: وريني كده
سجده: اهو
فهد بفرحه : براڤو عليكي... يلا ننزل..
سجده بضحك: ايه الفرحه دي كلها
فهد: يلا بس
بينزلوا وفهد... بيروح لجده
فهد: جدي احنا لقينا المشط ده وفي خصل شعر من عمتي
الجد بفرحه: ماشي ياولدي... اعمل التحليل الي بتقول عليه وان شاء الله حبيبتي سجده... تطلع بتها وحتي لو مش بتها فهيا بردو.. هتفضل حبيبتي
سجده: انت الي حبيبي ياحبوب
فهد بتمثيل الزعل: خلاص بقا بردو مش هتاخدي مكاني
سجدة: ماشي يا استاذ فهد.... انا هطلع الوضه وهنزل
فهد: تمام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجده بتكون واقفه قدام المرايا.. وبتسرح شعرها بتلاقي فهد داخل الاوضه
سجده: طلعت ليه يافهد
فهد: عادي وبيقرب عليها وهيا بترجع لورا بارتباك
سجده: في ايه يافهد
فهد: ٠٠٠٠٠٠
سجده: اثبت يافهد عيب كده انا ممكن ابقي بنت عمتك.... يعني زي اختك اهدي بس وقولي فيه ايه
فهد: ٠٠٠٠٠٠
سجده: فهد اعقل والله... هصوت والم الناس عليك وبتلزق في الحيطة... وفهد بيحاصرها
سجده بتصوت وبتقول بصوت عالي: الحقوني..يناس فهد اتجنن
فهد بيحط ايده علي بقها وبيقولها: اهدي متخفيش انا كنت بعمل.... وبيوريها الشعرايه في ايده
سجدخ بتعض ايده وبتقوله: بقي توقف قلبي علشان تاخد شعراية طب ما تقولي هاتي شعراية منا هقعد اوزع في شعري لغاية ميخلص
فهد بضحك: كل ده علشان شعراية
سجده: اه انا شعري اغلي حاجه عندي
فهد: ماشي يا اخرة صبري... انا رايح المعمل يوسف صحبي دكتور هناك... وان شاء الله تطلعي بنتها
سجده: يعني هبقي زي اختك
فهد: انتي هبلة يابت انا جوزك
سجده: طب يلا بفي انزل عايزه انام شوية
فهد: تمام
فهد بينزل وسجدة بتكون هتنام بتلاقي حور بتخبط علي الباب
سجده: ادخل
حور بفرحه: انتي بجد بنت عمتي جميلة
سجده: والله معرف فهد لسه رايح يعمل التحاليل
حور: الله ياريت يا سجده
سجده: ياريت علشان القمر دي تكون بنت خالي
حور: لا انا اختك مش الخال والد.. ولا ايه.. وبعدين لو مش بنتها مش هتبقي اختي ولا ايه
حور: انتي بتهزري يسجده... انتي اهتي من اول مدخلتي بيتنا وهتفضلي، اختي طول العمر، سجده بتحضنها، وبيقعدوا يتكلموا ويضحكوا مع بعض
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند حبيبة وامها
حبيبة: سمعتي يما الي بيقولوه تحت
حمدية: في ايه يابت
حبيبة: سمعت فهد وجدي والعيلة بيقولوا انو المحروسة.... بت عمتي جميلة
حمدية بشهقة: ايه الكلام الفارغ ده
حبيبة: اه والله
حمدية: يعني زمان خلصنا من امها... تيجي هيا وممكن تطلع هيا
حبيبة بخبث: والله يما.... لو هيا ليكون اخر يوم في حياتها يعني تيجي... وتورث وكمان تكوش علي فهد
حمدية: ايوه وتاخد كل حاجه ليها
حبيبة: والله ليكون اخر يوم ليها... لو طلعت بنتها
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بيرجع البيت بيلاقي ابوه والعيلة كلهم قاعدين بيقوله: عملت ايه ياولدي
فهد: وديت التحاليل يابوي وهتطلع بعد تلت ايام
سليم: ماشي ياولدي
فهد بيطلع الاوضه بيلقي سجده... وبيقولها انو التحاليل هتطلع بعد تلت ايام
سجده: تمام وبتقوله فهد... هو انتو عندكو اسطبل صح
فهد: ايوه
سجدة: طب انا عايزه اروح هناك واركب حصان
فهد: بتعرفي
سجده:لا....بس بصراحه انا بحب الخيل اوي .. ونفسي اتعلم
فهد: تمام يلا بينا
بينزلوا الاتنين وبيروحوا الاسطبل
وفهد بيطلع حصان وبيركبوا.... وبيجري بيه بمهارة وسجده بتكون مصدومه..... وبيبقي شكله قمر وهوا راكب علي الحصان
فهد: ايه رايك
سجده: ايه الحلاوة دي بس
فهد: طب يلا علشان تستفادي من خبراتي وبيركبها الحصان بتبدا تمشي بيه براحه ووحده وحده بتتعلم
سجده.... بتركب الحصان وبتمشي بيه وفهد بيجيله مكالمة بيرد عليها.... وبيسمع صوت سجده بتصرخ بيركب الحصان بتاعه وبيجري بيلاقي الحصان بيجري بسجده.... ومش عارفه توقف
بيلحقها وبينط من علي حصانه للحصان الي هيا راكباه بمهارة.... وبيحضنها جامد وبيجري بالحصان
فهد: انتي كويسه
سجده بخوف : الحمد لله كنت هموت.... من الرعب
فهد: طول منا معاكي متخافيش...ماشي
سجده:بس ايه الشطاره دي....مخوفتش تقع يفهد
فهد:لا كنت سبتك انتي تقعي يعني
سجده بتقفل عينها نص قفله:خوفت عليا
فهد بتوتر:طبيعي اني اخاف عليكي...انتي مش مراتي...دا لو جرالك حاجه جدي.يطلعني من البلد
سجده بضحك:ماشي يفهود
فهد بضحك:نمشيها فهود...وبيفضل يعلمها وبيقضوا وقت حلو مع بعض
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد ثلاث ايام
سجده كل يوم بتروح الاسطبل.... هيا وفهد لغاية مبتتعلم وفي اليوم.... التالت وهما رجعين بيلاقوا يوسف داخل القصر
فهد: يوسف اتفضل عامل ايه
يوسف: بخير الحمد لله
وبيدخلوا والعيلة كلها.... بتتجمع
الجد: ها ياولدي
يوسف: بصراحه يجماعه التحاليل..... طلعت ايجابية
سجده بفرحه وبتنبذ فهد بدراعه: طلعت زي اختك.. يفهود
الجد: يعني هيا بتها
يوسف: طبعا التحاليل اهي.... وبتاكد الكلام ميه في الميه
الجد بيروح علي سجده وبيحضنها: قلبي كان حاسس انو انتي بتها... ملامحك طبعك... جمالك كل حاجه فيكي زيها
سجده: صدقني ياجدو لو مكنتش بنتها بردو... كنت هتفضل جدو الحبوب
فهد: شكرا يايوسف تعبناك معانا
حبيبة بهمس لا امها وبشر: اخر يوم ليها يا ماما
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند سجدة وفهد في الاوضه
سجده: طلعت زي اخويا.. يفهد
فهد: صبرني يارب...يبنتي انا جوزك
سجده: ماشي يا استاذ... فهود... انا عايزه اروح الاسطبل
فهد: انا رايح الشركة
سجده: خلاص هروح لوحدي
فهد: افرضي وقعتي.. تاني
سجده: لا مخلاص انا اتعلمت
فهد: خلاص خدي بالك من نفسك.. كويس
سجده: تمام.. متقلقش.. خير ان شاء الله
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجده بتروح الاسطبل، بتطلع الاحصنه بره وبتاكلهم وبتدخل جوه تاني.... علشان ترتبلهم المكان
حبيبة بترقب من بعيد : حلو قوي علشان الخساير.. بردو
سجده بتكون قاعده في الاسطبل من جوه بتلاقي حاجه مطلعه نار
سجده باستغراب: ايه ده
بتروح تشوف في ايه بتلاقي الاسطبل.... بيولع والباب مقفول عليها.... وبتبص من فتحة الباب بتلاقي حبيبة واقفه بره وبتضحك وفي ايدها الكبريت... والبنزين
سجده بصراخ وبصوت عالي : الحقوني محدش بيرد عليها يا حبيبة الحقيني بالله عليكي... انا عملتلك ايه.. افتحي يحبيبه
حبيبة مش بترد وبتطلع تجري
سجده بتعب : الدنيا بتولع يعالم هموت حد يلحقني...مش قادره اتنفس...يفهد.....فهد وبترزع علي الباب
وبتفضل تكح وبتكون مش قادرة... تاخد نفسها بتقول بصوت ضعيف ودموع: فهد... يا فهد الحقني بموت تعاله... وانقذني زي كل مره.... عندي ضيق تنفس ارجوكو حد يلحقني وبيغمي عليها وخشبه كبيرة كانت مولعه.... هتقع عليها... فهد، فهد بيكسر الباب وبيجري يزق الخشبة، بعيد عنها وايده بتتحرق بس بيتجاهلها... وبيجري علي سجده يشيلها..... ولسه هيطلع بيها بيلاقي النار محوطاهم من كل مكان سجده.. بتفوق وبتفضل تكح جامد ومش قادرة تاخد نفسها
فهد بقلق وخوف: انتي كويسه
سجده بتعب: الحمد لله...... انت جيت ازاي
فهد: مش مهم دلوقت.... المهم انتي استحملي عشر دقايق لغاية منطلع
سجده بتبصله.. وبتقفل عيونها... حست بامان اول مشافته
فهد بيضمها ليه جامد: استحملي عشر دقايق وهنروح المستشفي..... انا معاكي يسجده..
فهد بيرن علي الحرس
فهد بعصبيه: انتو فين
الحارس بخوف: احنا علي بوابة القصر ياباشا
فهد: بسرعه تكونوا عندي وتجيبوا الطفايات
الحارس بخوف: حاضر ياباشا حالا
فهد بيقفل التليفون وسجده بتكون ماسكه فيه جامده.... وبعدين جسمها بيتراخي فهد بيعرف انو اغمي عليها
فهد بخوف عليها: سجده فوقي دقايق وهنطلع
الحرس بيجوا بيطفوا النار.... وفهد بياخد سجده وبيجري علي العربية وبيسوقها وبيروح المستشفي العيلة كلهم.... بيبقوا قلقانين عليهم... سليم بيركب العربية وحور معاه والجد وبيروح وراه
فهد بيوصل المستشفي الدكاترة بيجروا عليه
فهد: هاتوا الترولي انتو وقفين تتفرجوا
بيجروا يجيبو الترولي.. وبينقلوها علي الغرفه
الدكتورة: ايدك مجروحه جامد.... يافهد بيه تعالي نعقم الجرح الاول
فهد بعصبية: انتي مالك بايدي..... اجري شوفي الحالة الاول
الدكتورة بخوف: حاضر ياباشا
سليم بيوصل المستشفي وبيجري علي فهد
سليم: سجده حصلها حاجه يافهد
فهد: معرفش يابوي.... الدكتور بيكشف عليها
حور بدموع: يعني هتبقي كويسه
سليم بحنيه: ان شاء الله يا حبيبتي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد ترة الدكتورة بتطلع فهد بيجري عليها
فهد بقلق: سجده كويسه
الدكتورة: متخافش يا استاذ فهد... هيا بس اغمي عليها من الدخان.... وكان عندها ضيق تنفس شكلها بتخاف من النار والاماكن الضيقة
فخافت من الحريق وعندها بعض الجروح في جسمها عقمناها... شوية رعاية وان شاء الله هتكون بخير
فهد بفرحه واطمئنان: شكرا يادكتورة
الدكتورة: لا شكر علي واجب انا هكتبلها علي العلاج ده وحد ينزل يجيبه
سليم: هاتي يادكتورة ا... نا هجيبه وانت ادخل شوف مرتك
فهد: ماشي يابوي
الدكتورة: بس هيا نايمه دلوقت
فهد: مش مهم هدخلها
الدكتورة: تمام
فهد بيدخلها بيلقيها نايمه.... وبتقول فهد الحقني يافهد فهد تعالي انقذني، ذي مابتنقذني علشان انت منقذي.... وبعدين بتفوق وبتصرخ فهد
فهد بيحضنها وبيطمنه... ا وبيقولها متخافيش انا معاكي اهدي، وبيطبطب عليها
سجده بدموع: النار ولعت وانا جوه وناديت عليك كتير
فهد: انا جيتلك اهو متخافيش مش قولتلك طول ما انتي معايا متخافيش
سجده بتلاحظ ايد فهد وبتقوله: فهد ايدك محروقه
فهد؛: متخافيش شوية وهعقمها
سجده باصرار: لا قوم غلط كده
فهد: حاضر وبينادي علي حور والجد يدخلولها
حور بتجري علي سجده: انتي كويسه ياحبيبتي
سجده: ايوه الحمد لله ياحوري
الجد: خوفتينا عليكي ينفع كده
سجده: متخافش ياجدو انا قويه... ومفيش حاجه تاثر فيا
الجد: طالعه لامك الله يرحمها
سجده وحور: الله يرحمها
سليم بيدخل عليهم: الف سلامه عليكي يا سوسو
سجده: الله يسلمك يابابا
سليم: احلي بابا من احلي سجوده
فهد بيدخل: لا انا محدش ياخد مكاني... يجدعان ايه الي بيحصل ده
سليم: متخافش انتو التلاته... غلاوتكو واحده عندي
فهد: يلا يا سجده خدي العلاج
سجدة: هاتو وبترفع ايدها وبتاخد العلاج منو
سجده بالم: اه
فهد: مالك
سجده: ايدي وجعاني اوي
فهد: هاتيه وبياخدوا منها وبعدين و... بيديلها البرشام وبيشربها المايه
فهد: تباتي هنا انهارده لغاية متتحسني
سجده: لا هروح معاك
فهد: ماشي
وبينزل يدفع الحساب... وبيخلص الاجراءات وبعدين بيمشوا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند حبيبه
حمدية: انتي الي ولعتي في الاسطبل يابت
حبيبة بشر وضحك: ايوه ياما
حمدية بندب: يا خيبتك يبتي... ولو طلعت عايشه هتعملي ايه
حبيبة بخوف: مش عارفه ياما دي... شافتني ونادت عليا وانا طلعت جريت
حمدية: ياخيبتك في بتك ياحمدية
حبيبة: مخلاص يما.... سيبيني افكر هعمل ايه وبعدين بيلاقي فهد داخل وشايل سجده
حبيبة بهمس ورعب: يلهوي... دي طلعت عايشه ياما
حمدية: وقعتك طين يبت
حبيبة بخوف: الف سلامه عليكي ياسجده
سجده بخبث: الله يسلمك ياحبيبة
حبيبة: حمد الله علي سلامتك يابتي
سجده: الله يسلمك ياطنط
سجده لفهد: نزلني يافهد
فهد تعالي.... يلا نتغدي السفرة جاهزة
سجده: يلا
بيروحوا علي السفرة
ام ميرا: الف سلامه عليكي ياسوسو
سجده: الله يسلمك ياطنط
ميرا ومراد: الف سلامه عليكي ياسو
سجده: الله يسلمكوا ياقمرات
فهد بيأكل سجده.... وحبيبة بتكون قاعده هتولع وفي نفس الوقت خايفه
سجده: خلاص يافهد بقي كل.. انت
فهد: لامتشغليش... بالك بيا
سجده: خلاص والله..... انا شبعت كل انت
فهد: ماشي وبيبدا ياكل
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد فترة بيكونوا قاعدين في الصالون
الجد: قوم يافهد طلع سجده...... فوق علشان ترتاح
فهد: حاضر ياجدي وبيشيل سجده يطلعها سجده بتغمز لحبيبة بمشاكسه... وحبيبة بتخاف منها
عند سجده وفهد
فهد: ارتاحي بقي في السرير
سجده: حاضر
فهد: هنزل وجاي
سجده: ماشي
سجدة لنفسها: اما خليتك تترعبي ياحبيبة..علي الي عملتيه.... ودموعها بتنزل ليه تعملي فيا كده بتحبي فهد انا مسرقتهوش منك والله.... ليه تعملي فيا كده توصل بيكي للقتل... ياريتني كنت موت وارتاحت وبتنام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بيطلع الاوضه بيلاقي سجده... نايمه وبيلاحظ انو في دموع علي خدها بيمسحها وبيحضنها وبيقولها: والله لحاسب الي خلي الدموع... دي تنزل انا مسالتكيش الحريق.... عمل ازاي علشان متفتكريش وتخافي.... بس اول متفوقي وصحتك تتحسن لاخد حقك..... لانو غريبه انو الاسطبل يولع ولا مره حصلت انتي المقصوده وبياخدها في حضنه جامد وبينام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بيعدي اسبوعين وفهد بيكون مهتم بسجده وحالتها بتتحسن جدا
وطبعا سجده... طول الاسبوعين كانت بترازي في حبيبة وبترعبها... وبتعمل نفسها مش عارفه انو حبيبة هيا الي ولعت وحبيبة بتكون مستغربه وفيوم فهد بيكون واقف في جنينة القصر حبيبة بتروح عليه
حبيبة: فهد
فهد: ايه ياحبيبة
حبيبة بخبث: معرفتش مين الي ولع في الاسطبل
فهد: لا والله كنت مستني سجده... تتحسن وهسالها
سجده من وراهم: وانا اهو يافهد وهقولك مين
فهد: مين ياسجده...... حبيبة بتكون واقف مرعوبه
سجده:.............
ياتري سجده هتعترف علي حبيبة.. ولا هتلعب عليها شوية كمان؟؟؟؟
↚
فهد بصدمه: انتي بتقولي ايه يسجده
سجده: هو ايه الي بقول ايه
فهد: سجده انتي واعيه للكلام الي بتقوليه ده
سجده: ايوه واعيه ليهكويس اوي
حبيبة بتمثيل: انا يا سجده اعمل فيكي كده
سجده بغضب: اه عملتي.. وولعتي في الاسطبل استغليتي اني طلعت الاحصنة بره... وروحتي قافلة الباب ومولعه في الاسطبل... وانا شوفتك من فتحت الباب وناديت عليكي... طلعتي تجري وانتي بتضحكي
حبيبة بدموع مزيفه: والله عمري ماعمل كده وانا هعمل كده ليه يعني
سجده بعصبية: عملتي كده علشان بتحبيه ومفكراني سرقته منك..... اهو عندك اهو اشبعي بيه انتي مفكراني هموت عليه، بس متوصلش بيكي للقتل وحقي هخده منك.... وهثبت انو انتي الي ولعتي في الاسطبل
حبيبة بخبث: انا اه بحب فهد بس زي اخويا
سجده: زي اخوكي اه انتي جايلك عين تتكلمي
فهد بعصبية: بس خلاص اي الكلام الفاضي الي بتقوليه ده ياسجده
سجده: انا بقول كلام فاضي
حبيبة: ايوه كلام فاضي علشان انا عمري ما اعمل كده
سجده بانهيار وقهر: انتي ازاي حطه عينك في عيني وبتتكلمي كده... ها ازاي ردي عليا انتي اخبث واحده شوفتها في حياتي... وانت خليك مش مصدقني بس صدقني.... لو اثبت انو هيا السبب مش هسامحك في حياتي يافهد وبتمشي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند سجده... بتروح الاسطبل من غير متقول لفهد طبعا هما صلحوه
وبتطلع الحصان وبتجري بيه باعلي سرعه
فهد بيطلع الاوضه علشان يشوف سجده ويتفاهم معاها مش بيلقيها بيخاف عليها وبيدور عليها في كل حته في القصر.... مش بيلقيها وبيجي في بالو انها راحت الاسطبل، بيروح وراها بيلاقيها راجعه بالحصان وبتدخله مكانه
فهد: سجده
سجده:..............
فهد: سجده انتي عارفه انو انا مبحبش اكلم حد وميرودش عليا
سجده بعصبية: طبعا علشان انت فهد باشا الي مش بيصدق ولابيفهم غير الي هوا عايزه يصدقه ويفهمه وبس
فهد بهدوء: يا سجده... افهميني ايه الي يخليها تعمل كده
سجده : انا قولت الي عندي... وانت مصدقتش يبقي خلاص وبتسيبه وبتمشي، فهد بيمشي وراها وبيمسكها من ايدها الاتنين، وبيلزقها في الباب وبيقفله
سجده بضيق: ابعد يافهد
فهد: مش هبعد غير لما افهم
سجده: تفهم ايه يافهد
فهد: افهم ايه الي خلاكي تقولي كده
سجده: علشان هيا فعلا الي عملت كده.... انت ليه مش مصدقني... هو انا هتبلي عليها
فهد: والله مش حكاية مش مصدقك... بس ممكن يكون كان بيتهيالك
سجده بدموع: والله العظيم... يا فهد هيا الي عملت كده انا فاكره كويس... بقيت اصرخ ومش قادرة اخد نفسي وانادي عليها وهيا واقفه تضحك وبعدين جريت
فهد بيضمها ليه وبتصعب عليع وبيقولها: اهدي انا معاكي وهقف معاكي لغاية منثبت الحقيقة
سجده بفرحة: بجد يافهد
فهد بحنيه: بجد واقسم بالله لو طلعت هيا مهرحمها.... وبيخطر علي باله فكره
فهد: يلا بينا
سجده: يلا علي فين
فهد: علي البيت
سجده: تمام
فهد وسجده بيدخلوا البيت... وحور بتروح علي سجده بتقولها تعالي معايا الاوضه... هوريكي حاجه
سجده: يلا بينا
فهد بيدخل المكتب بتاعه... وبيقزل لنفسه.... ازاي، ازاي كنت ناسي الكاميرات... هيا دي الدليل الوحيد...... وبيفتح كاميرات المراقفه في اليوم الي الاسطبل ولع فيه... وبيلاقي حبيبة طالعه من البيت وبعدين بيشوف كاميرات الاسطبل الي محدش يعرف انو مركبها غيره.... هو وجده وابوه بيلاقي حبيبة ماسكه ولاعه وبنزين و... بتولع في الاسطبل وبعدين بتضحك وبتطلع تجري
فهد بعصبيه: اقسم بالله ماهرحمك ياحبيبة وحيات كل دمعه وكل جرح حاسة بيه سجده لخليكي تتالمي اضعافه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد فترة فهد بينادي علي العيلة كلها وبيتجمعوا
سجده: فيه ايه يافهد
فهد: هتعرفي كل حاجه لما جدي يجي
الجد: فيه ايه ياولدي
فهد بغضب: فيه انو الهانم حبيبة هيا الي ولعت في الاسطبل.... علشان تقتل سجده
الجد: انت بتقول ايه يافهد
حبيبة بتمثيل: انت صدقت الي سجده... بتقول يافهد
فهد بعصبية: اخرسي متفتحيش بوقك، ولا تجيبي سيرة سجده علي لسانك... وياجدي الكلام الي بقوله صح والدليل.... اهو وبيوريهم الفيديو علي الموبايل
الجد بغضب: ايه الي انتي عملتيه ده
حبيبة بدموع: اسمعني بس ياجدي وبيقطع كلامها الجد بقلم بيزل علي وشها
الجد بعصبية: اسمع ايه وانيل ايه.... انتي ليكي عين تتكلمي
حبيبة: انا عملت كده علشان بحب فهد يجدي وهيا خدته مني
الجد: اخرسي ايه الكلام الفارغ ده بتحبي واحد متزوج انتي اتجننتي
حبيبة ببجاحه: انا بحبه من قبل مايتجوزها بس هوا مش حاسس بيا
الجد: انتي مش بتحبيه هو، انتي بتحبيه علشان طمعك... مع انو ربنا كارمك ومن عيله محترمه بس الي زيك.... ميملاش عينهم الا التراب
حبيبة: سماح المره دي ياجدي والله مش هعملها تاني
الجد: الي غلط غلطه يتحمل عقابها وعقابك انو انتي هتقعدي في البيت الخلفي وتخدمي نفسك بنفسك وورثك في الشركات.... والاراضي هتمنهولك وتاخديه علشان يبقي برأت نفسي قدام ربنا
حبيبة بصدمه: لا ياجدي بالله عليك.. مش هقدر اعيش لوحدي
الجد بصرامه: انا قولت قراري خلاص... وانتي يا حمدية لو عايزه تروحي مع بتك روحي... ولو عايزه تفضلي انتي ملكيش ذنب
حمدية بتمثيل: لا يابوي بتي غلطت... ولازم تتحاسب وكمان مش لازم تديها ورث
الجد: ده حق ربنا ولازم تاخده
حمدية: ماشي يابوي... يلا انجري قدامي لمي حاجتك وبيطلعوا علي فوق
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند حبيبة في الاوضه
حبيبة: ايه الي انتي قولتيه تحت ده ياما
حمدية:اسكتي يا عبيطه انا هقعد اهنيه وهاخد حقك تالت ومتلت
حبيبة بطمع: طب وليه مكنتيش عايزه جدي يديني ورثي
حمدية: كان لازم اقول اكده
حبيبة: ولو كان سمع كلامك بقي.... وبعدين يما انا مش هقدر اعيش لوحدي انا بخاف يما... وكمان مش. متعوده اخدم نفسي
حمدية: انيلي يبت... احمدي. ربنا ان فهد مقتلكيش فيها... او ودوكي السجن هتاخدي وتعيشي في البيت الوراني احسن عيشه وتعملي الي انتي عايزاه بفلوسك
حبيبة بجشع: ايوه ياما هبقي مليونيرة يعني.. وبعدين هجيب خدامه تخدمني عادي
حمدية: طب يلا انزلي قدامي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
العيلة بتكون واقفه
حمدية بتمثيل: سامحيني... يا سجده نيابة عن بتي
سجده بهدوء: ولا يهمك ياطنط بس الي غلط لازم يتعاقب
حمدية بغل: صح يسجده
الجد: يلا طلعي بتك..... وانا هخلي السواق يوصلها
حمدية: كتر خيرك يابوي وبتقول لحبيبة يلا انجري قدامي وبتوصلها لبره وبتدخل
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند سجده وفهد
فهد براحه: مبسوطه كده
سجدة: علي فكره انا مش فرحانه فيها انا كنت عايزه حقي وبس
فهد: ماشي يحقانيه
سجده: بس انت جبت الڤيديو منين
فهد: انا فهد ال
سجده بسرعه: بس خلاص والله عارفه انو انت فهد الراوي
فهد: بس بجد انا كنت مركب كاميرات مراقبه في الاسطبل ومجاش في بالي الكاميرات خالص
سجده: شكرا يا فهد انو انت وقفت معايا... وصدقتني
فهد: مفيش شكرا بين الزوج والزوجه بس فيه رد للجميل
سجده: بجد
فهد: اه والله
سجده: طب انا نكره للجميل
فهد: بجد
سجده: اه بجد
فهد: اممم وبيخطف قبلة سريعه
سجده: سافل
فهد: انا كده خت حقي
سجده: طب لازم اعاقبك بقي
فهد: ده ليه ده
سجده: علشان انت مصدقتنيش الصبح
فهد: ما انا جبتلك حقك
سجده: ما انت لسه واخد حقك يعني رديت الجميل
فهد: طب عايزه ايه
سجدة: انا عرفت من حور انو انت محترف في الرماية وضرب النار
فهد: انا
سجده: اه
فهد: عايزه ايه بردو
سجده: علمني
فهد: من عيوني
سجده: تسلم عيونك
فهد: طب يلا ننام بقي
سجده: يلا وبتنط علي السرير وفهد بينط وراها وبيضحكوا علي نفسهم وبعدين بيناموا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الصباح
سجده وفهد بيصحوا.. من النوم بيلصوا وبيلبسوا وينزلوا تحت.... وبيفطروا وفهد بيقول للجد: احنا طلعين ياجدي
الجد: علي فين ياولدي
فهد: الست سجده عايزه تتعلم الرماية وضرب النار
الجد: ماشي ياولدي خد بالك منها
فهد: مش محتاج توصية ياجدي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد وسجده... بيروحوا... المكان الي فهد بيضرب فيه النار... وبيتمرن علي الرماية وده بيكون مكان مخصص... لفهد وقريب من الاسطبل
فهد بيجهز السهام وبيضرب قدام سجده.. وسجده بتكون مبسوطه وبتقوله: براڤو عليك يافهد
فهد: طب يلا دورك
سجده: يلا... وبتمسك السهم منه وبتضرب مش بتنشن وبتكرر كذا مره ومش بتعرف
سجده: يوه مش عارفه اعملها
فهد: اهدي.... وبينزل يجيب السهم من الارض وبيحاوطها... وبيمسك ايدها سجده بتكون محروجه..وحاسه ضربات قلبها بتدق اوي... في الاول وبعدين بتسهي وبتضرب..... وبتنشن
سجده: الله.... جات
فهد: براڤو عليكي
سجده: هات اضرب لوحدي
وبتمسك السهم وبتنشن
سجده: بجد بجد برافو عليا
فهد: وانا
سجده بتمثيل: ليك فضل صغير بردو... بس متنكرش انو انا ذكية وبتعلم بسرعه
فهد: اومال وبيقرب منها... بتبعد عنه... وبيجيلها فكره مجنونه.... وبتكون عايزه تعاقبه بتقوله فهد عايزه اشرب
فهد بينزل علي الارض... وبيفتح الشنطة وبيطلع الماية وبيديهالها
ولسه بيقفل الشنطة بيلاقي الماية مغرقه التيشرت بتاعه.... وبتطلع تجري
سجدة: هدية مني علشان تبطل سفاله
فهد: طب تعالي.... وبيطلع يجري وراها
سجده بعناد : مش هتمسكني ولسه بتكمل جري بتلاقي الي بيمسكها من قفاها وبيشيلها
سجده: عيب يافهد نزلني
فهد: ومش عيب تغرقي.... جوزك بالماية
سجده: علشان انت سا ف
فهد: كملي
سجده: لا خلاص نزلني بقا
فهد: لا وهروح بيكي القصر.... وانا شايلك ونتعاقب فوق
سجده: لاااااااا
فهد مش بيرد عليها...... وبيفضل شايلها لغاية القصر...... وهيا عماله تزق فيه علشان ينزلها بيدخلوا القصر.... وفهد بينصدم من الي شافه
ياتري فهد شاف مين؟؟؟
↚
فهد بينزل سجده... وبيلاقي بنت لابسه فستان قصير جدا وطويلة وفرده شعرها... وبتحضنه.. فهد بيبعد بسرعه
فهد بصدمه: انتي رجعتي امتي
البنت: لسه نازلة حالا..... ورجعت علي هنا
فهد: انتي عاملة ايه
البنت: كويسه انت اخبارك ايه وحشتني
فهد: انا بخير الحمد لله
البنت بتبص لسجده: مين دي
فهد: دي سجده مراتي
البنت بصدمه: مراتك
فهد: ايوه.... مراتي
البنت : انت اتجوزت... من غير متعزمني علي الفرح
فهد: لا ما انا معملتش.... فرح جات ظروف واتجوزنا بسرعه
البنت: اه، وبتمد ايدها لسجده وبتقولها: انا سراب
سجده: اهلا بيكي شرفتينا
حور بتنزل من علي السلم وبتقول بصدمه: سراب
سراب: حور عامله ايه وحشاني
حور: انتي اكتر وبتحضنها
العيلة كلها بتسلم..... عليها والجد بيقول للخدم يطلعو الشنط بتاعتها اوضة الضيوف
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند سجده وفهد في الاوضه
سجده: مين دي يافهد
فهد: دي سراب
سجده: ايوه سراب مين يعني
فهد: دي سراب..... والدها صاحب والدي وهيا صديقتي من الطفولة
سجده بغيرة: اممم صديقتك... طب وهيا صديقتك دي متعرفش انو هيا في الصعيد ومش في اوروبا علشان البس الي هيا لابساه ده... وغير كده وكده... هيا متعرفش ربنا
فهد: لاء هيا طريقة لبسها ك.... ده ومتعوده علي كده ف احنا مش هنجبرها انها تغير لبسها
سجدة: قولتلي طب وهيا ايه جابها
فهد: في بعض الصفقات بينا.... نازله تخلصها وهتسافر تاني
سجده: وهيا ليه متقعدش في بيتها
فهد: هيا كل اجازة بتنزلها واو لما بيكون في صفقة بتيجي هنا
سجده: تمام
فهد: طب قومي علشان نتغدي
سجده بتقوم وبينزلوا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
العيلة كلها.... بتتجمع علي الغدا... وسراب بتنزل وهيا لابسه جيبه قصيرة وعليها تشيرت قصي... ر سجده بتكون قاعده جنب فهد علي الكرسي، وسراب بتروح تقعد جنبه في الكرسي التاني
بياكلوا... وسراب مش بتكمل اكلها
فهد: مكملتيش اكل ليه
سراب: عامله دايت
فهد: اه
سجده في سرها: عامله دايت وانتي اصلا... عامله شبه عود القصب
فهد بهمس: سمعتك علي فكره
سجده بهمس: متسمع هيا ليه لزقه فيك كده وبتحضنك عادي
فهد: يابنتي عايشه في اوروبا افهمي.... وبعدين انتي شوفتيني بعدت لما حضنتني.. انا عارف ربنا كويس يست سجده
الجد: كل انت وهيا وبعدين اتكلموا
فهد: حاضر ياجدي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بيكون قاعد في الجنينة سراب بتروح عليه
سراب: ليك وحشه والله يافهد
فهد: انتي اكتر عمو وطنط عاملين ايه
سراب: الحمد لله كويسين
فهد: يارب دايما
سراب: انا وحشتني الفسح... بتاعت القاهرة
فهد: دلوقتي عندنا شغل وصفقات في الصعيد زي مانتي شايفه
سراب: خلاص انا متجولتش في الصعيد... خالص ابقي وديني اتفرج عليها.... وعلي المناطق الي فيها
فهد: تمام
سجدة بتطلع بالقهوة لفهد... وبتلاقي سراب قاعده جنبه
سجده: اتفضل القهوة
فهد: شكرا
سراب بغيرة: انتي عندك كام سنه ياسجده
سجده: 19سنه
سراب: صغيرة لسه
سجده: صغيرة ايه بس
سراب: وبتتعلمي بقي... ولا خلاص علشان اتجوزتي
سجده: بتعلم الحمد لله وداخله تانية... كلية هندسه
سراب باستفسار : وايه الي خلاكي تتجوزي فهد وانتي.... لسه صغيرة كده
سجده: انتي ليه مقتنعه انو انا صغيرة انا مش صغيرة علي فكرة.... ولو سبب جوازنا فعلشان انا وفهد بنحب بعض
فهد بيبقي قاعد مصدوم من كلامها... وفي نفس الوقت عايز يضحك
سراب : اسفه لو ازعجتك يسجده...... يعني متجوزين عن حب يعني..
سجده: اه...عن اذنكم.... وبتدخل القصر
سراب: شكلها عصبية اوي
فهد بابتسامه : لابعد الحدود...... بس عسل اوي
سراب بغل وغيرة:اممم... ذوقك حلو اوي يافهد
فهد بثقه: اومال
سراب: طب هطلع انام انا بقي... علشان نصحي بدري ونروح الشركة
فهد: تمام علشان نخلص بدري واخليكي تتجولي في الصعيد
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند سراب في الاوضه
سراب: الو ياماما
كاريمان ام سراب: ايه ياحبيبتي
سراب بقهر: اتجوز وسابني يماما
كاريمان: هو مين.... ياسراب
سراب بعصبية: فهد يماما فهد اقسم بالله مهيكون لغيري
كاريمان بصدمه: اهدي ياحبيبتي.... بس وكل حاجه هتتحل
سراب: ايه اي هيتحل وهيتحل ازاي
كاريمان: عادي جدا اتقربي من فهد...... وفرقي بينهم
سراب بغل: ماشي يماما وبتقفل التليفون
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الصباح سجده بتفوق... وبتصحي وبتنزل علي تحت
سجده بتكون واقفه في المطبخ بتلاقي سراب داخله
سراب: سجده
سجدة: نعم
سراب: انا عايزه اجرب لبس العبايات ممكن اخد عباية من عندك
سجده: بس انا مش بلبس عبايات انا بلبس دريسات
سراب: اه هيا الدريسات دي
سجده طبنية صافية وبتحاول انها متضايقش من سراب لان ده مش طبعها : اطلعي اوضتي وخدي دريس وجربية وخدي طرحه وجربيها
سراب بخبث: شكرا يا سجده
سجده بابتسامه: العفو
سراب بتكون طلعه بتشوف تليفون فهد علي التربيزه بتاخده وبتطلع علي فوق
فهد بيدور علي تليفونه مش بيلقيه.... بيفكر ان يكون نساه فوق بيطلع بيلاقي تليفون علي التربيزه بياخده،وبيلاقي باب الحمام.... مفتوح فبيدخل بيلاقي ... الي واقفه ومدياله ضهرها بيروح يحضنها من ضهرها.... وبيدير وشها ليه
فهد بصدمه وبيبعد : انتي
سراب بخبث: فهد
فهد: انتي دخلتي هنا ازاي.... وايه الي ملبسك الهدوم دي
سراب: انا كنت عايز اجرب لبس العبايات وقلت لسجده عايزة عباية قلتلي.... اطلعي اوضتي وخدي واحدة وجربيها
فهد: تمام... ومعلش.... اتلغبط وافتكرتك سجده
سراب : ولا يهمك وبتطلع
سراب بتطلع بره الاوضه.... وبتقول لنفسها: دي متطلعتش ليه كمان يعني كده خطتي... فشلت بس والله بردو.... لافضل اعمل كده وافرق مابينكم
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بينزل لسجده، المطبخ وبيروح يقولها: انتي ليه قولتي لسراب تدخل اوضتنا
سجده: هيا قالتلي عايزه تجرب دريس..قولتلها اطلعي
فهد:مش اي حد يدخل اوضتنا... كده عادي مهما كان محدش يدخل اوضتنا غيري انا وانتي... وبيكمل بمشاكسه وكمان فكرتها انتي وحضنتها وكنت لسه هبو
سجده بمقاطعه: اعمل الي تعملوا وميفرقليش خلاص بقي
فهد بيحاصرها وبيقولها: الكلام ده بجد
سجده بتوتر: ايوه بجد ابعد بقي... علشان لو حد دخل هيقول ايه
فهد: هيقولوا واحد ومراته... هيقولوا ايه يعني
سراب بتدخل وبتقول: شكلي دخلت في وقت غلط
سجده بتزق فهد وبتقولها: لا غلط ولا حاجه
سراب: انا كنت جايه اقول لفهد يلا بينا
سجدة: اه روح معاها يلا يافهد.... صحيح انتي ملبستيش العباية ليه
سراب: مهي مطلعتش حلوه عليا
سجدن: تمام وفهد وسراب... بيخرجوا
سجده لنفسها: ميخرجوا ولا يولعوا انا مزعله نفسي ليه ويحضنها ولا ميحضنهاش طب مهيا حضنته قدامي مش هتفرق من ورايا متشغليش بالك يا سجده وفكك
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد فترة فهد.... بيكون فسح سراب وراجعين وسجده بتكون طالعه الجنينه... بتلاقي سراب وفهد راجعين وبيضحكوا وسراب.. بيكون في ايدها بوكيه ورد سجده بتشوفهم وبتلف.... وشها بتعمل نفسهامش شايفاهم... وبتروح تقعد علي المرجيحه
سراب بصوت عالي علشان تسمع سجده: شكرا يافهد احسن فسحه... اتفسحتها معاك واتمني انها تتكرر تاني
فهد بيلاحظ سجده وبيقول بصوت عالي علشان يخليها تغير: ان شاء الله تتكرر تاني
سراب بتلاقي سجده.... باصه عليهم بتقرب من فهد.... وبتقوله شكرا لتاني مره يافهد
فهد: عادي ياسو
سجده بتريقه عليه: سو جاتك القرف انت وهيا
فهد بينط علي المرجيحه جمبها: بتتكلمي عليا
سجده: وانا اتكلم عليك ليه
فهد: عادي معجبه..... او كده
سجده: من جمالك هعجب بيك دا انت تقرف
فهد: هعديهالك المرادي.... بمزاجي المره الجايه هيكون في عقاب
سجدة: طب قوم بقي روح للست سو
فهد: ايه ده انتي كنتي سمعانا
سجده: ما انتو صوتكوا مسمع الحرس بره
فهد بخبث: قولتيلي... مسمع الحرس
سجده بتكون لابسه الطرحه.... وخصلات شعرها متطايره منها فهد بيمد ايده وبيزيح الطرحه
سجده: انت ازاي تعمل كده وافرد من الحرس شافني
فهد: طب يبقي واحد فيهم يفكر يبص جوا بس.... وانا اخذق عينه... احمدي ربنا انك في القصر بشعرك لان جدي هوا جدك وابوي خالك غير كده لو حد غريب في القصر... مفيش خصله من شعرك تبان
سجده: مش محتاج تقولي وروح قول لسو الاول وهيا ماشيه لابسه ومش لابسه كده
فهد بيبتسم علي غيرتها وبيقولها: قولتلك هيا لبسها كده.... وانا مليش حكم عليها
سجده: مش هيا صديقتك انصحها
فهد: ميت مره قولت هيا عايشه في اوروبا ولبسها كده وانا مليش اقولها غيريه
سجده: ماشي.... وبتسكت وشعرها بيطير علي وشها فهد بيزيح شعرها من علي وشها وبيبوسها في خدها... برقه
سجده: عيب يافهد... احنا في الجنينه
فهد: يابنتي قولتلك.... انتي مراتي وبعدين قولتلك مفيش حد من الحرس يقدر يدخل هنا غير باذن مني
سجده ساكته وبتستمتع بنسيم الهوا
فهد: حلو اوي
سجده: هوا ايه
فهد وهو قصده عليها : الهوا
سجده: ايوه جميل... جدا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في المساء
سجده وفهد بيطلعوا اوضتهم علشان يناموا سجده بتكون متضايقه من فهد... بتاخد اللحاف والمخدة وبتروح تنام علي الكنبه
فهد: انتي بتعملي ايه
سجده ببرود: هنام
فهد: هتنامي فين
سجده: انت شايفني هنام فين
فهد: انا ... انا شايف وبيروح يشيلها من علي الكنبه
سجده: نزلني يافهد
فهد: لا مش هنزلك
سجده: ايه البرود ده نزلني
فهد: انتي شتمتي مره وعديتلك ودي التانيه.. التالته.. مش عارف ردت فعلي
سجده: انت ••ولسه هتشتم
فهد: ها
سجده: خلاص
فهد: ماشي.. نامي بقي
سجدة: يوه.... مش عايزه انا جنبك
فهد: وانا بقول مش هتنامي فمكان غير جنبي وبيحطها علي السرير.... وبياخدها في حضنه وبيبوس جبينها... وبينام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجده بتصحي من النوم
وبتبتسم علي اهتمام فهد بيها.... وبتقول لنفسها قمر وانت نايم....... وبتبوسه من خده وفجاة فهد بيصحي
فهد بمشاكسه: كنتي بتعملي ايه
سجده بتوتر: م مكنتش بعمل حاجه
فهد: لا كنتي بتعملي
سجدة: صدقني مكنتش بعمل حاجه
فهد: اقولك انا كنت بعمل ايه وبيبوسها من شفايفها
سجدة بتزقه بكسوف.... وبتطلع تحري علي الحمام وبتقفل الباب
سجده لنفسها: انتي الي بوستيه معرفش ليه عملت كده خلاص بقي
وبتاخد شاور وبتطلع... وهيا لفه البورنس علي جسمها وشعرها بينقط في مايه وبتنزل علي وشها
سجده توتر وكسوف: فهد ممكن تطلع بره علي مغير
فهد: لاء
سجدة: بالله عليك يافهد اطلع
فهد: قولت لا وبيقوم وبيكون عايز يوترها ولسه هيشد الفوطه سجده بامسك ايده وبتقوله: لا بالله عليك وبتكون لسه هتعيط
فهد: بس اهدي متخفيش وثواني وتخفي من قدامي
سجد بتاخد هدومها وبتطلع تجري علي الحمام بتلبس وبتطلع وفهد.... بيدخل الحمام وراها وهيا بتنزل قبله
بتلاقي الجد قاعد بتروح تقعد جنبه وبتقوله: صباح الخير ياجدو
الجد: صباح الخير ياقلب جدك فهد منزلش معاكي ليه
سجده: في الحمام ونازل ورايا
الجد: ماشي ياحبيبتي
سجده: هقوم ادخل المطبخ.... اشوف لو محتاجين حاجه
الجد: اقعدي ياحبيبتي الخدم جوا بيعملوا كل حاجه
سجده: انا بحب اطبخ ياجدو
الجد: ماشي ياحبيبتي
فهد يينزل: صباح الخير ياجدي وبيبوس ايده
الجد: صباح الخير ياولدي
فهد: الفطار جاهز ولا لسه
سجده بتطلع من المطبخ وبتقول: حالا هتلاقيه علي السفرة
فهد: ماشي يا ست البنات
سجده بتفرح بالكلمه لانه اول مره.... يقولها الكلمه دي وبعدين الخدم... بيطلعوا وراها وبيحطوا الاكل علي السفرة
وسراب بتنزل: صباح الخير
الكل: صباح النور والعيلة كلها بتفطر... وفهد بيقول لسراب يلا علشان منتاخرش علي الشركة
وسجده بتكون واقفه بتعمل الشاي فهد بيروح يقف وراها وبيبوسها وبيقولها: سلام ياقطتي وبيمشي
سجدة باستغراب: ده ماله ده الا يكون بيخطط يقتلني
وبتطلع بالشاي وهيا بتضحك
الجد: ربنا يديم فرحتك ياحبيبتي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في المساء فهد بيكون قاعد بيشتغل علي اللاب توب وسجده قاعده جنبه ومندمجه معاه.... وفهد بيكون مستمتع وفرحان بقربها منه واندماجها معاه
سجده: فهد
فهد: ايه
سجده: هنزل اجيب مايه من تحت
فهد: ماشي انزلي
سجدة بتنزل.... وبتكون واقفه بتشرب بتلاقي سراب داخله عليها
سراب: ايه ده انتي هنا
سجده: اه.. في حاجه
سراب: هو فهد فين
سجدة بتسرع: فهد.... فهد.... نايم
سراب بتبص قدامها وبتتصدم: ايه ده.
ياتري سراب شافت ايه؟؟؟
↚
سجده بتجري علي فهد وبتقوله: ايه ده فهد انت صحيت
فهد باستغراب: هو انا كنت نايم اصلا
سجده بسرعه: ايوه مش انت كنت نايم... علي الكنبة
فهد فهمها : اه... صح.. وقلقت ملقتكيش نزلت ادور عليكي
سراب: كويس انك نزلت يافهد علشان كنت عيزاك تشوف الملف
فهد: تمام... روحي علي مكتبي وانا جاي وراكي
سجده: روح ورا سو......فهد بيضحك عليها.... وبتطلع وهيا متعصبة..... وفهد بيروح... يشوف الملف مع سراب....... وبيطلع الاوضه بيلاقي سجده بتمسك صورته وبتحدفها في الحيطه
فهد: ايه ده
سجده بتوتر: دي دي..... وقعت غصب عني
فهد: قولتيلي غصب عنك غصب عنك وانا شايفك بتمسكي الصورة وبتهبديها في الحيطه
سجده: اهدي بس يافهد روق كده وانا هعملك كوباية شاي ونتفاهم
فهد: نتفاهم.... دا كان زمان
سجده بتتوتر اكتر : طب اسمع مني.... بس وفي لحظة بتكون زقته.... وجريت علي الحمام وقفلته
فهد: يبت اللذينه.... بتضحكي عليا وبيروح يخبط علي الباب
فهد بعصبيه خفيفه: افتحي ياسجده
سجدهبعناد: مش فاتحه
فهد: افتحي احسنلك
سجده: مش فاتحه
فهد: يعني ينفع.... تكسري الصورة
سجده: احسن علشان تتمايع مع الست سو
فهد: ماشي.... انا هنزل بس والله مهحلك وبيطلع وبيقفل الباب
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد فترة سجده.... بتطلع من الحمام... ومش بتلاقي فهد وبتفتح باب الاوضه... وبتنزل وهيا بتتسحب علي السلم وبتتفاجئ بفهد وهو بيمسكها من قفاها
سجده بخوف: فهد انت جيت امتي ... حمد الله علي السلامه
فهد: انتي بتسطعبتي..... مش قولتلك همسكك ومسكتك
سجده باستعباط: فيه ايه بس يافهد
فهد بغيظ: انتي هتجنيني
سجده: اهدي بس يافهد.... وهدي اعصابك
فهد: انتي خليتي فيا اعصاب
سجده: بص انا هروح اعملك كباية الشاي.... ونتفاهم زي مقولتلك
فهد: بت انتي عبيطه
سجده بتمثيل: انا عبيطه طب اوعي ايدك كده.... انا هروح اقول لجدو ايه ده... جدو فهد بيبص وراه وهيا بتنزل جري علي السلم وبتقوله من تحت: تعيش وتاخد غيرها... ياوحش
فهد: تاني المرادي والله المرادي... مهسيبك وبينزل يجري وراها وبيفضل يجري وراها والقصر كله بيكون نايم
سجده من خلف الكرسي: اهدي يافهد... هتصحيهم
فهد: ميصحو بس والله... مهسيبك انهارده
سجده: ماشي وبتطلع تجري علي باب القصر وبتفتحه وبتجري علي الجنينه
سجده وهيا بتاخد نفسها: انت متعبتش انا جريتك القصر كلها
فهد في داخله: مش عارف انا... بعمل كده ليه مع ان بامكاني امسكك.... بس ضحكتك وطفولتك وبرائتك بتخليني مش عايز اللحظات دي تعدي
سجده بتقرب منه وبتقوله: فهد.... فهد انت... روحت فين
فهد بيشدها لحضنه وبيقولها: مسكتك
سجده: لا... لا... انت كده خدعتني
فهد بتلاعب: يعني انتي... مخدعتنيش كذا مره
سجده: طب انا عندي اقتراح حلو
فهد: ايه هوا
سجده: انا ادخل جوه اعمل لنا كوبايتين شاي... ونتفاهم
فهد بضحك: انتي فكرة كوباية الشاي دي مزهكتيش منها
سجده بضحك مماثل : كوباية الشاي فكره.. والفكره لا تموت
فهد: ماشي..... وبيمسكها يزغزغها
سجده بضحك: خلاص يافهد مش قادرة
سراب بتشوفهم من شباك اوضتها.... وبتتغاظ وبتقرر تنزل
فهد: قولي انا اسفه
سجده بجدية مصطنعه: حرم فهد الراوي... مبتتاسفش لحد
فهد بمغازله: يا صعيدي ياجامد
سجده: اومال
فهد: طب ادخلي.... بقي اعملي كوباية الشاي علشان نتفاهم
سجده: ماشياه هعملها جدعنه وبتدخل القصر
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سراب بتنزل وبتقول لفهد: فهد انت قاعد لوحدك ليه
فهد: مش لوحدي سجده... بتعمل شاي جوه.. وجايه سهرانين
سراب: اممممم
سجده بتطلع بتلاقي سراب
سجده: اتفضل يافهد الشاي
فهد: شكرا
سجده: مجتيش من بدري.... ليه كنت عملتلك شاي
سراب: شكرا مبشربهوش
سجده بتروح تقعد جنب فهد وفهد بيلف ايده حولين رقبتها... وبيقربها منه
سجده: فهد الشاي هيتقلب
فهد: متخافيش مش هيتقلب
سراب بغيره: طب اقوم بقي... انا علشان اصحي بدري
سجده: اقعدي
سراب: عايزه اصحي بدري علشان الشغل
سجده: تمام
سجده... بتكون نايمه علي كتف فهد وبتفوق علي قطرات مايه علي وشها
سجده: ايه ده
فهد: الدنيا بتمطر
سجده: وانت ازاي متصحنيش
فهد: ما انتي صحيتي.... اول ممطرت بالظبط
سجده بتقوم بسعاده... وبتشد فهد وبتتنطط تحت المايه
سجده: انا بحب المطر اوي
فهد: وانا كمان بحبو
سجده بتسيب ايده وبتلف تحت المطر فهد بيروحلها..... وبيرفعها وبيلف بيها
فهد: حلو كده
سجده بفرحه لدرجه مش حاسه انو شتيلها : حلو حلو اسكت بقي..... لان الدنيا لما بتمطر سجده مبتحسش بحاجه غير المطر
فهد: سجده كفاية كده هتاخدي برد
سجده:اهدي شويه.. يفهود
فهد: هتاخدي برد و.. مش هتعرفي تيجي الشركة معايا
سجده : ماشي خلاص
الدنيا بتوقف مطر وسجده بتعطس جامد
فهد: عاجبك كده خدتي برد اهو
سجده: خلاص بقي.... وبتفضل تكح وتعطس
فهد اهدي وبيشيلها.... وبيطلعها الاوضه
فهد: يلا
سجدة: يلا ايه
فهد: غيري هدومك يلا
سجده: اه
وبتاخد هدوم وبتدخل الحمام... تغير وبتطلع
سجدة: علي فكره هاجي معاك الشركه
فهد: لا لما تصحي وخدي الدوا يلا سجده... بتاخد وبعدين بتقله: انا اخدته اهو بس هاجي بردو
فهد: لا لما تصحي
سجده بتذمر: ماشي... وبتنط علي السرير وبتديله ضهرها وبتنام فهد بينام.. جنبها... بهدوء وبياخدها في حضنه
سجدة: ابعد
فهد: لاء
سجده: هتتعدي
فهد: لاء متخافيش وحتي.... لو اتعديت عادي
سجده يتبتسم باهتمامه بيها وبتنام
فهد بيقول في سره: عارف... انو انتي مفكره انو انا مش عايز اخدك علشان سراب بس والله خايف عليكي مش اكتر... وبيضمها جامد وبينام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الصباح فهد بيصحي هوا وسجده... وبينزلوا يفطروا وفهد بياخد... سراب وبينزل علشان يروح الشركة وسجده... بتقرر تلبس وتروح وراهم... بتطلع تلبس وبتهرب من حور لان فهد كان موصيها علي سجده.... بتتسحب لغاية مبتوصل للباب... وبتلبس الجزمه وبتفتح.. الباب وبتتصدم من الي بتشوفه لما بتفتح الباب
سجدخ بصدمه وتوتر : ف٠ ف٠ فهد انت رجعت تاني ليه
فهد: رجعت علشان نسيت التليفون
سجده: اه
فهد باستغراب: انتي كنتي رايحه فين
سجده بتوتر: انا كنت طالعه اشم هوا
فهد بشك: طالعه تشمي هوا... وانتي لابسه ومعاكي الشنطه... والتليفون
سجده: اه... اه عادي
فهد بيفتكر انها امبارح سكتت بسهولة... ومعاندتش علي مروحها الشركة.... فبيقول بخبث: اه طالعه تشمي هوا طب خلاص مش هروح الشركة النهارده وهشم.... هوا معاكي
سجده بسرعه: لا مينفعش علشان معطلكش روح الشركة.... وبتلف ضهرها تدخل
فهد بابتسامه : يعني بزمتك لما تروحي الشركة مش هشوفك هناك
سجده بتسرع: ما انت مكنتش هتقدر.... ترجعني علشان كنت هكون هناك... وهرجع اخر اليوم معاك
فهد: يعني مكنتيش.. بتشمي هوا
سجده بتستوهب الي قالته:لا... لا انا كنت هشم وبتسكت وبعد كده.. بصراحه بقي اه كنت هاجي الشركه
فهد: طب ادخلي زي الشاطره غيري هدومك واقعدي.... علشان لو كنتي جيتي كنت هسيب الشركة واجيبك بنفسي
سجده بملل: يوه ماشي.... مش عايزه منك حاجه وبتطلع
فهد بيدخل يجيب الموبايل وبيبتسم لما بيفاكر منظرها وهيا بتهرب زي الحرامي وبيقول: طفلة وهتجنينيني معاكي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في المساء فهد وسراب بيرجعوا والعيلة بتتجمع علي العشا وبعدين بيكونوا سهرانين كلهم وبيشربوا الشاي
سجده: جدو
الجد: نعم يحبيبتي
سجده: بقالي كتير مغلبتكش شطرنج
الجد: يلا نلعب
فهد: لا انا الي هلعبها... وهوقفها عند حدها
سجده: قد كلامك
فهد: اه
سجده: وطبعا الكسبان ليه طلب
فهد: تمام
بيلعبوا وسجده.... بتكسبوا
فهد: ايه الطلب
سجدة: هقولك لما نطلع..... ويلا ياجدو علشان اغلبك انت كمان
الجد: علي طلب يعني
سجده: لا جدو حبيبي انا اخسره اه بس مفيش طلبات
الجد: ماشي.... ياست البنات
وبيلعبوا وفجاة فهد بيجيلوا تليفون.... وبيرد عليه وبيبان انو مضايق وبيطلع علي الاوضه
سجده: خسرتني المرادي ياجدو
الجد: انا عارف خسرتي ليه..... لان دماغك كانت مشغولة بفهد قومي شوفيه
سجده بكسوف: لا ياجدو شكلك اتدربت كويس
الجد: عليا بردو اطلعي لجوزك اطلعي
سجده: حاضر
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجدة بتدخل الاوضه وبتروح علي فهد وبتقوله: مالك يافهد
فهد: مفيش
سجده: قولي بس مالك
فهد: العميل التركي نازل بكره... وانا مجهزتش مترجم.. مش عارف اعمل ايه
سجده براحه : ازاي بس وهوا واقف قدامك
فهد: ده فين ده
سجده: انا
فهد بتساؤل: انتي
سجده: اه.. انا.. وليه ميبقاش انا
فهد: وانتي بتعرفي.... تركي منين
سجده: انا واخده شهادات الكترونية... في اللغه التركيه وده غير المسلسلات بتاعتي... ومعايا كذا لغه غيره
فهد: بجد
سجده: اه انت متعرفش انت متجوز مين
فهد باعجاب: عارف كويس
سجده: خلاص موافق
فهد بتفكير: طبعا موافق.... وانا هلاقي احسن منك فين
سجده: بجد يافهد.... وبتحضنه وتعود لوعيها
سجده: من فرحتي والله
فهد بحنية: براحتك
سجده: تمام انا هجهز نفسي... وحاجتي علشان ابقي بيزنيس ومان بقي
فهد: احلي بيزنيس ومان
سجده بكسوف: شكرا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في اليوم التالي سجده.... بتنزل هيا وفهد وسراب بتطلع
سراب: ايه ده انتي جايه معانا ياسجده
سجده: ايوه
سراب:اممم.... وبتقول لفهد لقيت مترجم
فهد: اه
سراب: مين
فهد: زوجتي العزيزه
سراب كانت غيرانه من الكلمة: بجد
فهد: ايوه
سراب: تمام يلا بينا
بيطلعوا علشان يركبوا العربية... وسجده بتركب قدام جنب فهد وسراب... بتركب في الخلف وبتكون هتموت من الغيره
سراب في عقلها: بقي سراب تتركن... بكره تشوفي هعمل ايه... واخدوا منك ازاي ياسجده
سجده: اتفرج وشوف انا هعمل ايه هشرفك
فهد: طبعا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد فترة بيوصلوا الشركة.... وبيدخلوا غرفة الاجتماعات فهد بيكون قاعد وسجده... جنبه وسراب بعديها... وفي الوجه العميل التركي ومجموعه من الموظفين
فهد بيقول لسجده.... قوليله مرحبا
سجده للعميل:Hoş geldin (مرحبا)
العميل: Hoşgeldin (مرحبا)
طبعا فهد بيكون مفهم سجده.... الصفقه كلها بيكون متفق علي 55٪ لشركة فهد و45٪ للعميل التركي فبتبدا تتكلم معاه
سجدة: Yüzde 60'ını kendi şirketimize, yüzde 40'ını da sizin şirketinize imzalayacağız.(سوف نوقع 60٪لشركتنا و 40 لشركتكم)
وبعدين بتقول لفهد هيا قالت ايه
فهد: ممكن ميقبلش.. ع فكره
سجده: اهدي بس عليا... وشوف
العميل: Neden %55'ini sizin şirketiniz için, %45'ini de bizim şirketimiz için imzalamıyoruz?(لما لا نوقعها 55٪ لشركتكم و45٪لشركتنا كما اتفقنا
سجده: Bay Fahd %60 ve %40 oranında başka bir müşteri buldu, katılıyor musunuz, katılmıyor musunuz?(استاذ فهد وجد عميل اخر علي... 60٪و40٪هل توافق ام لاء
العميل بيستشير... بعض الموظفين معاه وسراب بتقول لفهد بعد مسمعت سجده... بتكلمه وبتقوله انها اتفقت علي60و40:دي هتضيعنا يافهد وهنخسر الصفقة
فهد بثقه: متخافيش انا واثق في سجه... ة وعيونه بتلمع
سراب بغل: ماشي بس لو خسرتها... مليش علاقه
فهد: امممممم
العميل بعد تفكير: ben kabul ediyorum (موافقون
سجده: Tamam, imzalamaya başlayalım(حسنا لنبدا بالتوقيع
وبتقول لفهد بفرحه ..... وافق وافق يافهد
فهد بابتسامه فخر بيها..الصفقه مش فارقه معاه..قد فرحه سجده : تمام يلا نوقع...... وبيبداوا بالفعل في التوقيع
العميل: Sizinle katılmaktan çok mutluyuz
(نحن سعيدين جدا بالمشاركة معكم)
سجده بتقول لفهد وبيقولها قوليله احنا اكتر
سجده للعميل: biz daha fazlasıyız (نحن اكثر)
وبتنتهي الصفقة علي خير.. وفهد بيروح علي مكتبه ومعاه سجده
فهد بفرحه وفخر: انا بجد فخور بيكي جدا جدا
سجده: مبارك
فهد: مبارك ليكي انتي بفضلك بعد ربنا طبعا..... الصفقة... نجحت والا كان زمان مفيش مترجم وغير كده نجحتيها بنسبة اعلي بس انتي ازاي اقنعتيه
سجده: اقنعته انو في عميل تاني متفق معاك علي كده
فهد: طلعتي فع.... لا بيزنيس ومان جامده
سجده بغرور مصتنع: من بعض معندكم
فهد: براحتك انهارده ياقطتي
سجده بكسوف: تمام
وسراب بتدخل وبتقول: مبروك يافهد
فهد: المباركه لسجده
سراب بغيظ: مبروك ياسجده
سجده: الله يبارك فيكي يسراب
وبعدين بيرجعوا القصر.... وسليم ابو فهد بيشوفهم
سليم: راجعين مبسوطين يعني.. دايما يارب
فهد: بكل فخر اقدر.... اقولك ان بنت اختك وحرمي المصون قدرت.... تكسبنا صفقة مهمه جدا
سليم بيعانقها: مبارك ياحبيبتي
فهد بيحس بغيره وبيقلب معالم وشه..... وابوه بيلاحظ وبيقوله بضحك:ايه يافهد انا خالها عادي جدا... في ايه
فهد: انا قولت حاجه
سليم: انت مقولتش.... بس ملامحك بتقول
فهد بيحاول يغير الموضوع: خلاص عاد يابوي
سليم: اتكلم بطريقتك ياولدي انا مش جدك وانا عارف ان عيشت في القاهرة كتير
فهد: عادي يابوي... علشان جدي ميزعلش ويقول بنغير عوايدنا
الجد بيجي خلفه وبيقول: اصيل ياولدي بس اعمل الي يريحك... وبس
فهد: طب مش هتبارك لسجده
الجد: علي ايه
فهد: كسبتنا صفقه مهمه.... قوي قوي
سجده بضحك: لدرجادي مهمه قوي قوي
فهد يضحك: ياصعيدي ياجامد
سجده... خدودها بتحمر وبتسكت
الجد: مبروك ياحبيبتي
سجده: الله يبارك فيك ياجدو بس... والله معملت حاجه انا عملت علي قد مبفهم والحمد لله
فهد: الفكرة انك اصلا انقذتينا وحليتي محل المترجم.... والا كان زمنا ضيعنا
سجده بغمزه: ابن خالي بردو
فهد بمشاكسه: ابن خالك بس
سجده: وزي جوزي
فهد: بجد
سجده: اومال
فهد: صدقي مكنتش اعرف
كل ده..... وسراب متابعه الحوار ووشها بيطلع نار وحمدية.... ام حبيبة طبعا وقفه هتموت
فهد: يلا نطلع ياسجده
سجدة: يلا وبيطلعوا الاوضه... وسجده بتغير ملابسها وبترفع شعرها كحكه فوضويه
فهد بيشوفها وبيقرب منها وبيرفعها لفوق وبيلف بيها
فهد: مش قادر اوصفلك فرحتي وفخري بيكي
سجده: يا فهد دا هيا صفقه... ايه كل ده
فهد بيبتسم وعيونه بتلمع : يا ست البنات معني انو انتي من البيت..... ومعاكي شهادات ولغات... وغير كده لسه طالبه داخله تانيه جامعه و... تكسبي صفقه زي ديه فا انتي محترفه يعني مترجمه وبيزنيس ومان
سجده ضربات قلبها بتزيد: هوا انا اسمي ست البنات
فهد: اه ست البنات واحليي ست بنات في الدنيا
سجده بكسوف: شكرا نزلني بقي
فهد بيتوه في ملامحها وبرائتها
سجده: فهد.. فهد.. انت روحت فين
فهد: ها.. انا هنا اهو
سجده بضحك: واضح انك هنا وبتقوله نازله تحت وجايه وبتكون معديه.... بتلاقي حمدية وسراب قاعدين بيتكلموا وبتتصدم سجده من لما بتسمع سراب بتقول
ياتري سجده سمعت سراب بتقول ايه؟؟؟
↚
سراب: ايوه بحبه وبموت فيه..... ونفسي اكون معاه دايما واتجوزه واعيش معاه.....انتي متعرفيش انا بحبه قد ايه...انا مهوسه بفهد
بتمشي سجده وهيا مصدومه.... وبتقول لنفسها يعني طلعت بتحب جوزي ونفسها تتجوزه وتكون معاه دايما.... طب ازاي... خليها تحبه انا هعملها ايه يعني وبتحس انها متضايقه اوي... وبعدين بتطلع علي الاوضه
فهد: اتاخرتي ليه
سجده بتوهان: ها.... مفيش حاجه
فهد: مالك ياسجده في حاجه زعلتك
سجده: لا ما فيش حاجه
فهد: طب تعالي نامي
سجده: بتروح تنام جنبه..... وهو بيضمها ليه جامد ويينام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بتنزل سجده علي الفطار وهيا مصدومه من امبارح... وبتشوف الحقد في عيون سراب.... وبعدين بيخلصوا فطار وفهد بيكون.... مقرر ميروحش الشركه
سجده: انا هروح الاسطبل يافهد
فهد: هاجي معاكي
سجده: تمام
سراب: وانا هاجي معاكم
فهد: اوك يلا سراب بتطلع وبتلبس شورت قصير وبلوزه قصيرة.... وبتنزل
سراب: انا جاهزه
فهد: يلا
سجده في نفسها: هيا كده بتغريه يعني.. ولا ايه
فهد: سرحانه في ايه يا سجده
سجده: مفيش حاجه
فهد: طب يلا بينا
سجده بتمسك في ايده متعرفش هيا ليه عملت كدن وبنبصله : يلا بينا
بيوصلوا الاسطبل وسجده بتطلع الحصان بتعها الي بتركبه دايما.... وبتجري بيه وهيا متعصبه
فهد بضحك وبيقول في سره: لسه ياسجده عايز اشوف غيرتك الي...... بتجنني دي
وبيروح علي سراب..... وبيركبها الحصان.... وبيبدا يعلمها سجده...... بترجع لهم تاني وبتتمشي جنبهم.... بالحصان.... سراب بتركب الحصان.... وبتبدا تمشي بيه... وكانت بتعمل نفسها بتقع علشان فهد يجري عليها..... سجده لحظتها راحت عامله نفسها بتقع..... وزي متكون كانت واثقه انها قبل متنزل فهد هيلحقها.... وبالفعل جري عليها فهد واحتضنها بايديه الاتنين....وهو خايف عليها من تصرفاتها المجنونه وهيا حضنته جامد وغمضت عيونها...... مع العلم.... انو عارف انها قصده تعمل كده بس خاف عليها ازي ... وشالها وسراب كانت قاعده علي الارض راحت سجده غمزلها
سراب بغل ووجع: اااااااااااه
فهد بيحط سجده علي كرسي.... وبيروح يشوف سراب
فهد: سراب انتي كويسه
سراب بحرقه: لا مش كويسه رجلي وجعاني
فهد: معلش ياسراب وبيسندها.... وبتقعد هيا كمان علي الكرسي
سجدة: فهد انا عايزه ارجع القصر علشان تعبت
فهد: ماشي... وبيرجعوا سجده بتطلع اوضتها تغير
فهد بتلاعب : انا... عارف.. علفمرا
سجده باستغراب: عارف ايه
فهد بغمزه: عارف انو انتي كنتي..... قاصده تقعي
سجده بعصبيه: مهيا كانت قاصده بردو
فهد: عارف
سجده: ومانقذتهاش هيت ليه
فهد بحنيه: مهونتيش عليا... دماغك وعنادك دول هيودوكي في داهيه... افرضي مكنتش قريب منك كنتي هتعملي ايه
سجده: خلاص بقي.... عدت.. وبعدين كنت عارفه ان انت هتلحقني
فهد بابتسامه: اشمعنا بقي
سجده: علشان انت علطول بتنقذني في اصعب اوقاتي... وانا كنت متاكده.. طول ما انت موحود مش هيحصلي حاجه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في اليوم التالي.... سجده بتشوف فهد وسراب نازلين بتقرر تروح وراهم.... فهد بيخرج يركب في العربيه وسراب معاه..... وسجده بتاخد السواق بالعربيه وبتروح وراهم.... بينزلوا عند كافيه وسجده بتنزل وراهم، وبيدخلو يقعدوا علي تربيزه وسجده تقعد في التربيزه الي في وشهم وبتخبي وشها بالجرنان......وهيا مرقباهم وفهد بيكون مستغرب مين البنت الي كل شويه تبص عليهم دي...ومركزه وبيضحك فجاة لما بيفتكر حركات سجده وجنونها...والبنت دي فكرته بيها..... وسجده بتكون فاكره انو بيضحك لسراب...... وبتاخد بعضها.... وبتمشي وهيا مضايقه.... وبترجع القصر وهيا زعلانه جدا وبتقول لنفسها: هو انا زعلانه ليه.... ليه كل الي انا فيه دا.. ومضايقه ليه اصلا....... بس بس دماغي هتنفجر
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
الساعه 12 مساء سجده...... بتنزل وبتلاقي سراب وفهد قاعدين في الصالون وفهد بيقولها: كل سنه وانتي طيبه ياسراب
سراب: وانت طيب يافهد
فهد: عيد ميلاد سعيد عليكي وبيفضلوا...... يتكلموا مع بعض سجده....... حاسة انها زعلانه ودمعه نزلت من عيونها وبتطلع علي الاوضه.... وبتنام علي السرير فهد بيدخل وهو عارف انها شافتهم.... ومل ده بيعملوا علشان يخليها تغير وبس..... بس مخدش باله انها عيطت....... لانو مكانش هيستمر في الي بيعملوا...... لو شاف دموعها
بينام جنبها وهيا بتلف وشها وبتديله ضهرها
فهد: فيه ايه لفه وشك النحيه التانيه ليه
سجده: مفيش
فهد بيعرف انها غارت عليه...وزعلانه وبيسبها علشان متضايقش اكتر من كده وبليل فهد بيرجع يحضن سجده وبينام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بتعدي ايام... وفهد كل يوم بيروح الشركه هو وسراب..... وفهد كان بيعمل انو متجاهل سجده الا انو مفيش لحظه بيكون مقضيها مع سراب الا وسجده كانت في دماغه.... بس بيحب يشاكس سجده ويشوف غيرتها المحببه.... الي قلبه وغير كده الشغل كان واخد وقته... وهو استغل ده علشان يشاكس في سجده وفي يوم فهد كان طالع الاوضه سجده راحت له وقالتله: فهد
فهد: نعم
سجده بنفاذ صبر: مش كفايه كده بقي
فهد: كفايه ايه
سجده: كفايه انا تعبت انت اتجوزتني.... ليه علشان الانتقام انت اتجوزتني غصب وخلصنا وخدت حقك سبني بقي في حالي
فهد بصدمه: يعني ايه
سجده بوهن : يعني طلقني.... يافهد
فهد: ايه
سجده بدموع: ايه الي ايه كلامي.... مفهوم
فهد: بطلي الكلام الاهبل الي انتي بتقوليه ده
سجده: انا مش هبله وواعيه لكل كلمه بقولها ارجوك يافهد بقي.... افهمني
فهد: افهم ايه مفيش... الكلام ده
سجده بانهيار: ارجوك يافهد طب.... بص مش علشان انا بنت عمتك ولا قريبتك... علشان خاطر ربنا واني بنت ضعيفه... ومليش حد... انا تعبت يفهد والله تعبت... بالله عليك..... طب لو... حور تردهالها... يعني
فهد بحزن علي.... وضعها جامد... وبيلوم نفسه الف مره.. انو وصلها للمرحله دي... وبيضمها لصدره جامد اهدي هعملك.... الي انتي عيزاه
سجده بكسره: يعني هطلقني بقي..... وتسيبني
فهد بكدب: ايوه هعملك الي انتي عيزاه.... بس اديني فتره اخلص الصفقه مع سراب علشان اجهز ورق الطلاق
سجده بتبتسم علي سذاجتها ومانت فاكره انو هيتمسك بيها : ماشي هنتظر... وبتقوم تدخل الحمام..... تغسل وشها
فهد لنفسه: انتي متخيله ياسجده..... اني عمري هطلقك مش هقدر اعملها.... بس لازم امشي علي هواكي لغاية... ما الصفقه دي تخلص ونشوف الموضوع..... قال طلاق قال
سراب بتكون معديه من قدام الاوضه وبتسمع كلام فهد وبتفرح...... وبتفتكر ان خطتها نجحت
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجده بتكون قاعده في الجنينه علي المرجيحه ونسمات الهوا بتطير شعرها الطويل ودمعه من عينها بتنزل حور بتروح عليها
حور: مالك ياسجده
سجده بتمسح دموعها وبتبتسم : مليش حاجه يا حوري
حور: مش عليا ياسجده قولي فيه ايه
سجدة بتعب : تعبت ياحور.... هو انا وحشه ليه كله بيكرهني واي حاجه معايا او بتاعتي كله بيحب ياخدها مني و.... لما سراب بتحب اخوكي تشبع بي... بس يسبوني في حالي عايزه ابعد... تعبت والله
حور بحزن علي حالها: اهدي بس ياسجوده.... وقوليلي عايزه ايه
سجده: عايزه اطلق.... وطلبت الطلاق من اخوكي وخليه يروح يتجوز سراب... بس يسبوني في حالي خلاص انا تعبت.... ودموعها بتنزل بوجع
حور بحزن: اهدي ياسجده.... وفهد هيعملك الي انتي عيزاه.... بس الطلاق مش حل
سجدة: لا حل وانا مش عيزاه
حور وهيا عارفه انو فهد عمره.... مهيتخلي عن سجده بس بتهديها: ماشي ياسجده.... هيعملك الي انتي عيزاه بس متبينيش ضعفك لسراب ووريها انو انتي اقوي
سجده بتمسح دموعها: مهو ده الي هيحصل
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سراب بتكون قاعده في اوضتها وبتكمل مامتها في الموبايل
سراب: انهارده اسعد يوم ف حياتي
الام بفرحه: ايه الي مفرحك يحبيبتي
سراب: هيطلقها يمامي....... وهيكون بتاعي انا وبس
الام: مبروك ياحبيبتي قربي منو..... انتي بس الا يرجع في قراره تاني
سراب: لا متخافيش السنيوره..... مصره علي الطلاق
الام: كان عجبه فيها ايه بقي
سراب بغل وغيره: علشان صغيره لسه يعني... بس اكيد مش احلي مني يمامي
الام: طبعا يحبيبتي....هو في احلي منك يعيوني
سراب: طبها يمامي... سلام يمامي
الام: سلام يروح قلبي
________
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند سجده في الاوضه بتكون لبسه بيچامه حريريه بالون الازرق.... وفرده شعرها وبتاخد اللحاف وبتروح علي الكنبه
فهد بيدخل الاوضه: ايه ده
سجده: في ايه
فهد: انتي هتنامي فين
سجده: علي الكنبه
فهد:اعقلي يسجده وروحي نامي علي السرير
سجده بعند: لا هنام علي الكنبه.... خلاص احنا هنتطلق
فهد بيحاول يتمالك اعصابه: يبنت الناس م.... تجننيش بعنادك ده
سجدهبعند اكتر: لا ومش هنام غير هنا
فهد: ماشي ياسجده نامي تصبي علي خير
سجده بانتصار: وانت من اهل الجنه
فهد بيقعد علي السرير و... بيهمس لنفسه: عنيده وعصبيه ومجنونه بس...... انا قد اي حد انا فهد الراوي ومش هتخلي عنك لو اخر يوم في عمري
في الليل فهد بيخلص شغل.... وبيشيل سجده براحه وينيمها في حضنه علي السرير.... وبيبوس جبينها
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بيصحي من النوم بيلاقي شعرها مفرود علي وشه بيبعد عن وشه براحه..... وبيبوس دماغها وبيقول: مجنناني بيحس بحركتها فبيعمل نفسه نايم
سجده بتقوم من النوم.... وبتقول باستغراب: ايه الي جابني هنا وبتصحي فهد
سجده بزعيق: انتي ايه الي خلاك تجبني علي السرير
فهد: انا
سجده: اومال انا
فهد بمكر: شكلك كنتي سخنه امبارح.... انتي صحيتي من النوم وقومتي من علي الكنبه وجيتي جيتي جنبي علي السرير... وروحتي حضناني وكمان.... بوستيني
سجده بصدمه: انا عملت..... كده عمري ما اعمل كده
فهد: لا عملتي
سجده بتوتر وصدقت الي فهد قاله: م.... معلش اكيد مكنتش.... اقصد
فهد بابتسامه.... وهو شايفه توترها: مفيش حاجه عادي... انا جوزك
سجده بتقوم تجري علي الحمام وبتقعد تتذكر هيا ازاي عملت كده...... ومش بتكون فاكره حاجه خالص بتلبس هدومها وبتطلع وهيا في ايدها الفوطه وبتنشف شعرها فهد بيشوفها وبيتجنن من جمالها وبيخاف يتهور فبيدخل الحمام بسرعه،
سجدة بترتب الاوضه فهد، بيطلع من الحمام وهو لابس شورت فقط سجده بتشوفه بتلف وشها... وبتحاول متبصش عليه لغاية.... ميلبس
فهد بيقف عند الدولاب وبيقولها بخبث: التيشيرت الرمادي مش لقيه
سجده: انا شيفاه امبارح في الدولاب
فهد: انا مش لقيه
سجده: البس غيره
فهد: لا انا عايزه هو
سجده بتتجه للدولاب.... وبتكون مكسوفه لانو مش لابس غير شورت
سجده بتدور عليه.... وفهد بيكون فرحان بقربه منها
سجده بفرحه: لقيته البس بقي... وراعي انومعاك بنت
فهد: البنت دي مراتي
سجدة:...........
وبتروح تفتح الباب وبتسمع الي بيقول اااااااه
سجده بتجري علي فهد بخوف وبتقوله: مالك يافهد
فهد بتمثيل: شد عضل.....ااه مش قادر
سجده بهلع: طب..طب اهدي....انا هساعدك.وبتقرب منه اوي...وضربات قلبه بتدق جامد...وهيا بتكون متوتره..... وبتلبسه التشيرت وهوا مركز في ملامحها.... وبيشوف قد ايه هيا بريئة وملامحها هادية وبيفوق علي صوته: خلصت خلاص
ومره واحده.... بيشدها عليه
سجده بتوتر: علي فكره انت مخادع د.... ي شدة دراع واحد عنده شد عضل انت كداب ان.... بيقطع كلمها في قبلة عميقة وحنونه
سجده بتقوم بعصبيه وبتقول: انت ازاي تعمل كده ومين ادالك الحق
فهد: انتي مراتي
سجده: احنا.. هنتطلق متنساش...
فهد بعد مبتنزل: دا الطلاق دا في الاحلام يست سجده
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بينزل وبيقول: صباح الخير
الجميع: صباح النور...... وبيروح يقعد علي السفره جنب سجده
سجدة بهمس: متلزقش... كده وسع شويه
فهد بنفس الهمس: اسكتي بدل مقعدك علي رجلي وشوفي موقفك ايه
سجده: رخم
فهد: عيله وغلطت هسمحك المره دي بيخلصوا فطار...... وبيتجه فهد وسراب علي الشركه وطول الوقت بتحاول تقرب منه.... بس هو كل تفكيره في سجده وبس
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بيمر اسبوع.... وطبعا مبيخلاش من عناد سجده في فهد ومشاكسته فيها وسراب بتحاول تقرب من فهد..بس هو مش بيديها فرصه اطلاقا....دماغه مش مع حد غير الي جننته... وفي يوم بيكون واقف فهد وسراب..... بيتكلموا...ان خلاص الصفقه انتهت
سجده بتنزل وبتقول: فهد
فهد: نعم
سجده : الصفقه خلصت.... انهارده اهو
بترد سراب بخبث وفرحه: ليه في ايه
سجده بعصببه: انتي مالك
سراب بطيبه مزيفه: عادي بسال ياسجده.. انا قولت حاجه
سجده بعصبيه: يا بجحتك ياشيخه.... هو انتي يبت مبترحميش... الخبث والمكر ماليكي كده ليه
فهد بهدوء: اهدي يسجده
سجده : هو ايه الي اهدي....وبعدين مش احنا اتفقنا هنطلق اول ما الصفقه تخلص... طبعا هيا مفكره انو اختار لمايخلص الصفقه علشان يتجوز سراب بس.... هو اختار اليوم ده علشان يعرف يتفاهم معاها.. ويكون فتضي.. لانها كانت صفقه كبيره
فهد : مفيش طلاق..... ياسجده واطلعي علي فوق دلوقت.. وانت هاجي وراكي
سجده بعصبيه: يعني ايه مفيش طلاق... وبعدين انت هتعملي سي السيد... واطلعي وانا هاجي وراكي انا مش طالعه غير لما تطلقني
فهد: يعني مفيش طلاق..... ومش هتطلقك.. وخلصنا...... واطلعي بقي
سجده : مش طالعه غير لما تطلقني بردو
فهد بيتعصب..... وبيروح عليها وبيشيلها وبيطلع بيها علي فوق
فهد بيدخل بيها الاوضه..... وبينزلها علي الارض وبيقفل الباب.... بالمفتاح
سجده بتزقه في كتفه وبتقوله: طلقني يافهد
فهد بيمسك دراعها بعصبيه: طلاق... طلاق.. طلاق اي طلاق ده
سجده بدموع: حرام بقي..يفهد هيا بتحبك وانت بتحبها.... طلقني واتجوزها
فهد: اسمعيني انتي فاهمه غلط انا... مبحبهاش ولو هيا بتحبني علشان احنا اصدقاء من الطفوله
سجده: تحبها تحبك.... ميهمنيش طلقني وبس
فهد بنفاذ صبر: مبتسمعنيش كعادتك..... دايما مش عايزه تسمعي
سجدهبوهن: اسمع ايه ها... قولي اسمع ايه
فهد:********
ياتري فهد هيقول لسجده ايه؟
↚
فهد بعيون مليانه دفئ وحنان : اسمعيني يا سجده اسمعيني وبس.... انا مقدرش اتنفس من غيرك ياسجده.....فهماني مقدرش اعيش من غيرك اصلا ومش عايز الطلاق.... ده سمعاني
سجده بصدمه: ايوه سمعاك.... انا مش صماء قولت متقدرش تتنفس من غيري ومش عايز الطلاق.... وبعدين
فهد: هديكي فرصتك تفكري..... ياسجده انا هجهز الورق ولو رجعتي.... عن قرارك يبقي الورق ملوش لازمه واتمني.... انك تفكري كويس وبيسبها وبيمشي
سجده بتكون واقفه.... مبسوطه اووووي.. ومش مصدقه... وضربات قلبها بتعلي وبتهبط..... وفي نفس الوقت مش عارفه.... تعمل ايه
ايه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند سجده في الاوضه بتمون قاعده محتاره.. وخلسه انها متشتتته... وبتدخل عليها حور
حور: سرحانه في ايه
سجده : فهد قالي انو مش عايز الطلاق وانو ميقدرش.... يتنفس من غيري
حور بفرحه: بتهزري
سجده: اه والله بس قالي فكري.... وراح يجهز ورق الطلاق وقالي ولو رجعتي عن قرارك الورق مش هيكون ليه لازمه
حور: وانتي لسه هتفكري
سجده: مش عارفه...مش عارفه ياحور مشاعري متلخبطه... جدا
حور: لازم تحسي بكده بس اتمني انك متتخليش عنه ياسجده.. زي مهو متخلاش عنك
حور بتطلع وسجده بتقول: يعني هو انا الي اقدر اعيش من غيره... م انا خلاص اتعودت عليه.. ومقدرش احس بالامان غير معاه.... بس.. بس غيرتي عليه من سراب وجعتني اوي
_&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند فهد بيكون قاعد في المكتب سراب بتدخل عليه
سراب : فهد
فهد: نعم
سراب بحزن وندم شديد: انا جايه.... اتاسفلك يافهد عارفه اني.... سببتلكم مشاكل كتير
فهد: ولا مشاكل ولا حاجه ياسراب
سراب باسف: لا يافهد سجده.... كان عندها حق انا اه كنت بحبك وحاولت.... افرق بينكم بس حبك ليها وخوفك عليها خلي كل خططتي فشلت... وانا شايفه حبك ليها في عيونك
فهد: ولا يهمك يا سراب مفيش حاجه...وحبك ليا ده تعود لا غير
سراب: الصفقه خلصت خلاص... وانا هسافر بكره بس قبل مسافر عايزه اقولك حاجه مطلقش سجده يافهد انت بتحبها.... فمتتخلاش عنها ومتخلنيش احس بالذنب
فهد: اناعمري مهتخلي عن سجده ياسراب انا اصلا مقدرش اعيش.... من غيرها ابدا
سراب بفرحه: ربنا يخليكم لبعض هطلع انا بقي اجهز شنطتي
فهد: ماشي ياسراب.. ربنا معاكي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بيطلع الاوضه بيلاقي سجده... نايمه علي الكنبه فبيغير هدومه وبيقعد علي السرير، وبيكون عارف انها مش نايمه بس بتتهرب منه
فهد في داخله: عارف انك صاحيه... وانك بتتهربي مني بس والله عمري متخلي عنك ابدا وبيطفي النور وبينام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الصباح سراب بتكون بتسلم.... علي العيله كلها وبتسلم علي فهد وبتروح علي سجده وبتحضنها وبتقولها بندم واسف : انا اسفه ياسجده سمحيني عارفه.... اني غلط في حقك كتير حبي لفهد كان عميني لكن حبه ليكي وخوفه عليكي اكدلي انو عمر مهيكون في قلبه حد غيرك ابدا يا سجده.. علشان كده راجعت نفسي.. وشفت ان استحاله انا وفهد نكون لبعض اصلا
واتمني تسامحيني لتاني مره.... وموضوع الطلاق فكري كويس لانك مش هتلاقي حد يحبك قد فهد
سجده بطيبه: مسمحاكي.... واتمني انك تلاقي شريك حياه يعوضك عن اي حاجه
سراب بتطلع تركب العربيه..... وبتوصل المطار
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بيروح الشركه بس بيرجع علي طول لان التفكير في سجده..... كان شغله جامد ومبيقدرش يكمل فبيرجع علي البيت وبيدخل مكتبه وهو زهقان
حور بتخبط علي الباب: ممكن ادخل
فهد: اتفضلي
حور: اتفضل القهوة
فهد:بس انا مطلبتش... قهوة
حور: انا... عارفه بس انا جبتها علشان عايزه اتكلم معاك
فهد: اقعدي ياحور واتكلمي
حور: متتخلاش عن سجده يافهد
فهد: انا قلت مش هطلق... يحور انا بس بهدي سجده واخليها تفكر
حور: بس يافهد حب الراجل بيبان فعينه انما الست معروفه بخجلها..... فاتعامل معها براحه وانا عارفه انك بتحبها وهيا كمان بتحبك وفي حاجات كتير موضحه ده... اولها غيرتها عليك من سراب
فهد بيفرح في داخله..... وبيعرف انها كانت بتتجاهله.... علشان كده
فهد بفرحه: خلاص احنا لازم... نحط للموضوع ده حد
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بيطلع الاوضه بيلاقي رساله محطوطه علي الكومود وبيمسكها يقراها.... بيلاقي مكتوب فيها... استعجلت يعني ورحت جبت ورقة الطلاق فهد بيضحك لانو اصلا مجبش حاجه..... وسجده فجاة بتدخل الاوضه فهد بيقرب منها اوي... فبتتكسف فهد بيضحك علي ردة فعلها وبيقولها بحنيه وحب: فكرتي
سجده باستهبال: في ايه
فهد بغمزه: يعني انتي... مش عارفه
سجده بكسوف: ايوه فكرت
فهد: وقولتي ايه
سجده بتوتر: قولت انو انا... مش عايزه ابعد عنك ابدا... وعايزه اصحي كل يوم... علي النظر في عيونك وبس
فهد بيحضنها بفرحه وبيقولها: وانا كمان مش عايز ابعد عنك ابدا ابدا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في المساء
فهد بيكون قاعد علي الكنبه ماسك التليفون، وسجده.... طالعه من الحمام وهيا لابسه بيجامه وفرده شعرها.... ومخلياها قمر وبتروح تقعد جنبه فهد بيقرب منها وبيزيح شعرها وبيبوسها فس خدها
سجده بكسوف: فهد مش احنا قولنا هنسمع فيلم
فهد: اه
سجده: خلاص هقوم... اعمل فشار وبتجري علشان تتهرب منه
سجده بتكون واقفه في المطبخ... وبتعمل الفشار بفرحه... وبتدخل عليها حمديه لاول مره بتبين غلها وبتقول: فرحتك دي مش هتدوم.... وحياة بنتي الي طلعت من البيت ده بسببك.... مهتدوم... ومتنسيش انو كان متجوزك غصب عنك
سجده بتاخد الفشار وبتتجاهل كلامها لانها كانت متاكده ان حمديه نوايها بردو مش كويسه... وكانت بتسلط سراب بردو تفرق بينها وبين فهد.. وبتطلع لفهد
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& بتدخل سجده بالفشار وبتقعد جنب فهد وبيبداوا يسمعوا الفيلم مع بعض.... في جو هادئ وجميل فهد بيقرب من سجده وبيقولها: متتكسفيش ياسجده انا كمان اول مره ليا احب علفكره
سجده بتوتر: الموضوع.... مش كده يافهد
فهد بحنيه: انا حاسس بيكي.... فعلشان كده عندي ليكي فكره حلوه
سجده بحماس: ايه هيا
فهد: احنا نتعرف علي بعض..... من جديد خالص
سجده:ازاي
فهد: اقولك ازاي..... انا بكره هعزمك علي مكاني الخاص الي عمر محد دخله ابدا ولا هيدخله غيرك ونتعرف علي بعض.... بقي ونتغدي مع بعض وكده
سجده بفرحه: الله
فهد: وكمان مش اول مقابلتك.... كنتي عايزه تشتغلي
سجده: اه
فهد: تيجي علي الشركه.... من تاني ونتعرف
سجده بحماس: احلي فكره.... من احلي فهوده
فهد بحب وضحك: فهوده كده الهيبه تضيع
سجده: خلاص فهدي
فهد بحب: ان كان كده ماشي... وبيفضلوا يتكلموا لغاية ما سجده... بتنام علي كتفه فهد بيبوس جبينها بحنان وبيقولها.... ربنا يقدرني واسعدك مش عارف انتي ازاي خطفتي قلبي.... فهد الراوي بهيبته وقع في حب طفله.... بس اجمل طفله شافتها عيني
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجده... بتفوق من النوم وبتبتسم علي حنية فهد معاها فهد.... بيصحي من النوم وبيشوفها وهيا بتبتسم
فهد: احلي اصتباحه دي ولا ايه، سجده بتتكسف وخدودها بتحمر وبتقوله: انا هقوم علشان اجهز نفسي ع.... لشان منتاخرش علي الشركه الا المدير عصبي... وممكن ياكلنا
فهد بيشدها عليه: المدير بتاعها عصبي مع الكل معاكي انتي.... مبيعرفش ماله برغم حركاتك المجنونه الي ان برائتك وعيونك كفيله انها تنسيني كل حاجه
سجده: ايه الكلام الحلو ده ا... نا مش متعوده عليك كده
فهد بحب: صدقيني الكلام ده طالع من قلبي.... وكان نفسي اقوله من زمان
سجده: طب هقوم بقي اجهز قوم بقي
فهد: ماشي يا احلي... بنوته
بيجهزوا الاتنين وفهد بيعمل نفسه مش عارف يظبط الكارفتة بتاعة البدلة
فهد: بنوتي
سجده بسعاده: بنوتك
فهد: ايوه فيه مين غيرك.... مش انا فهدك وانتي بنوتي
سجده بهيام: نعم
فهد: مش عارف.... اربط الكارفته
سجده: ثواني بس وبتروحل.... ه وبتقوله:وريني كده وبتبدا تظبطها.... وهو بيستنشق عبيرها وشعرها المحببين الي قلبه
سجده: خلصت
فهد بيبوسها بحنيه من خدها
سجده: هلبس الطرحه بقي علشان ننزل
فهد: تمام.... وبتلبس حجابها وبينزلوا الاتنين وهما بيضحكوا
حمديه في داخلها: والله مهدوم الفرحه دي عليكو
الجد بفرحه: ربنا يديم فرحتكم ياحبايب قلبي
فهد: يارب ياجدي وبيفطروا
الجد: انت هتاخد سجده معاك
فهد: ايوه ياجدي سجده.. اشطر سيدة اعمال وهتشتغل معايا
الجد: مش حفيدة صالح الراوي اكيد تبقي احسن سيدة اعمال
سجده : شكرا ياجدو..... وبيخلصوا اكل... وبيتحخوا نحو الشركه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجده وفهد بيكونوا قاعدين في العربيه
سجده: انا جبت السي ڤي معايا
فهد: انتي مش محتاجاه اصلا
سجدة: لا انت... قولت هنتعرف من جديد يعني هحصل علي الوظيفه بكفاءتي..... وياريت مترفضليش طلبي ولا تعيني في حاجه اعلي انا في الاول كنت جيالك علشان ابقي سكرتيرة وبس
فهد: متنسيش انو انتي ليكي في الشركات دي ورث عمتي الله يرحمها.... وانا جوزك يعني حاجتي هيا حاجتك حتي الشركات بتاعتي انا مدام هيا بتاعتي تبقي بتاعتك
سجده: انا مش عايزه حاجه خالص والله غير اني اشتغل واحقق طموحي... وانك تكون معايا
فهد: براحتك يسجده.... وانا هفضل جنبك طول عمري
سجده: شكرا يافهد انك فهمتني
فهد بحنيه: لو انا مفهمتكيش مين هيفهمك بس
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بينزلوا من العربيه فهد بيمشي علشان يدخل الشركه وسجده بتفضل واقفه
فهد باستغراب: مدخلتيش ليه
سجده بضحك : تقمص الدور روح انت الاول وروح علي مكتبك... وانا هدخل اقدم علي وظيفتي ونعمل المقابله
فهد: شكلنا هنتعب اوي بس كله علشانك يهون
سجده: طب ادخل
فهد بيدخل علي الشركه وهو مبتسم والموظفين بيستغربوا لانو دايما بيدخل بعصبيه
وبعدين سجده بتروح لموظفة الاستقبال
سجده: السلام عليكم
الموظفه باحترام: وعليكم السلام
اتفضلي يافندم فهد باشا لسه داخل علي مكتبه
سجدة: انا عايزه اقدم علي وظيفه
الموظفه باستغراب وبتقول في سرها: الشركات شركات جوزها وجايه تقدم علي وظيفه
سجده: يا انسه
الموظفه: معاكي يا فندم.... استاذ فهد لسه داخل المكتب اتفضلي وبتاخدها وبتروح تخبط علي الباب
فهد: ادخل
الموظفه: الاستاذه جايه تقدم علي وظيفه
فهد: تمام اتفضلي ادخلي..... وانتي اتفضلي يانغم
الموظفه بتطلع وهيا مستغربه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بضحك: الموظفه اتجننت يابنتي
سجده بجدية: السلام عليكم
فهد: وعليكم السلام
سجده: انا جايه اقدم علي وظيفه
فهد بعيون مليانه حب: اسمك ايه
سجده بتلاحظه : ركز في شغلك ي استاذ...و اسمي سجده
فهد:حاضر..... السيفي بتاعك فين
سجده: اتفضل
فهد: اتفضلي اقعدي
سجده بتقعد علي الكرسي.... وفهد بيقرا السيفي
فهد: معاكي كام لغه
سجده: اربعه انجليزي وفرنساوي والماني وتركي
فهد: تمام تقدري تشتغلي من انهارده و... مكتبك الي جنبي علي طول
سجده: شكرا وبتطلع تروح مكتبها
فهد بيضحك وبيقول: حتي لو بنتعرف من جديد مش هبعدك عني بردو
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بيعدي فترة وسجده بتشتغل علي الملف الي فهد اداهولها بجديه.. وبعد مبتخلص بتروح تخبط علي مكتب فهد
فهد: ادخل
سجده: اتفضل... الملف
فهد بيقوم من علي الكرسي.... وبيقعد علي المكتب وبياخد الملف منها وبيشوفه فهد بيشد سجده عليه
فهد: ايه الحلاوة دي
سجده: حلاوة ايه
فهد: الملف حلو اوي
سجده: اه
وفجاة الوظفه بتفتح الباب سجده بتبعد عن فهد
الموظفه: اسفه وبتكون لسه هتخرج
فهد: استني يانغم.... كنتي عايزه ايه
نغم: شركة Wr اتصلو صاحبها عايز يقابل حضرتك
فهد: ماشي يا نغم بكره ان شاء الله
نغم: تمام يا فندم وبتخرج
سجده: عاجبك الاحراج... الي احنا فيه ده
فهد: مراتي.... يعني براحتي
سجده: احنا في الشركه وانا هنا موظفه
فهد: بس مراتي
سجده: ايوه عليك عنيد
فهد: مش اعند منك يعني
سجده: ماشي يافهد وبتكون طالعه بتلاقي فهد بيقولها: ايه العصبيه دي انا عمري ما كنت عصبي كده
سجده: بجد
فهد: الحق ولا ابن عمه
سجده: الحق
فهد بضحك: خلاص نقول ابن عمه
سجده: بطل هزار
فهد: انا عصبي شويتين... بس
سجده: احلي عصبي في الدنيا.... وبتطلع جري علي مكتبها
فهد: يعني يوم متقولي كلمتين عدلين تطلعي تجري مش هحلك لما نروح
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد وسجده.... بيرجعوا البيت وبيطلعوا علي الاوضه
فهد بيشد سجده عليه وبيقولها : انا عصبي
سجده: اه بس عصبي.... جميل جدا
فهد بضحكه : وانتي اجمل بنوته
سجده: طب ايه مش هننزل علي الغدا
فهد: اكيد هننزل
وفهد بيكون نازل عل السلم.... وبيشوف اخر شخص كان ممكن يتوقع انو يشوفوا
ياتري فهد شاف مين؟؟؟؟
↚
فهد بيكون نازل علي السلم هو وسجده وسجده بتشوف ابوها... بيدب في قلبها الرعب.. وبتمسك في فهد وبتستخبي فيه
فهد بهدوء: اهدي يسجده متخافيش
سجده بدموع: انا خايفه يفهد.. متسبنيش ارجع معاه انا مش هرجع معاه تاني وبتطلع تجري علي فوق..
حامد بعيون مليها الندم:انا جاي اعتذر لسجده وعرفت غلطي سجده دي جوهره وياحظك بيها رغم ان امها سابتها..... وهيا عندها 15 سنه الا انها كانت مربياها احسن تربيه
فهد : مش محتاجك تقولي انها متربيه لان انا متاكد مليون في الميه من اخلقها لان الست الي ربتها محترمه
حامد بندم: انا عايزها تقبل اعتذاري....انا غلط كتير في حقها
فهد: طب الكلام ده قوله لحد غيري.. مش عارفك
حامد بخزي ووجع: والله انا مش بكدب.. انا اب موجوع.. سجده عمرها محست بحناني... انا طول عمري كنت قاسي عليها وبظلمها
فهد هو مصدقه نوعا ما: دي حاجه ترجعلها... بس اقسم بالله لو اذيت سجده بحاجه..همخيك من علي وش الارض
حامد: كنت بستسمحك نادية...... مراتي طلع عندها ورم علي المخ ومحتاجه فلوس العملية ارجوك ياباشا احب علي ايدك هتموت من ايدي
فهد: قول كده بقي انت جاي علشان تاخد فلوس تتسرمح بيها
حامد بصدق: لا والله يباشا.. متدنيش الفلو سفي ايدي.. انت ممكن تدفعها علي المستشفي علطول
فهد: متقلقش فلوس العمليه هتكون معاك وانت ماشي..... انا هطلع لسجده...... الفلوس امر مفروغ منه خلاص انما انها تسمحك دي حاجه مش بايديا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بيطلع لسجده الاوضه بيلقيها قاعدة علي السرير ومكورة نفسها وبتعيط بيجري عليها...وبيضمها وبيقولها: اهدي ياسجده متخافيش... انتي خايفه من ايه وانا معاكي
سجده بدموع غزيره : هتسيبه ياخدني يافهد
فهد بحنية يده : اولا دموعك دي مش عايزه اشوفها لاني مبستحملش اشوفك بتعيطي... ثانيا انا متخلتش عنك في الاول.... هتخلي عندك دلوقت وهو اصلا مش جاي ياخدك
سجده بتمسح دموعها بطفولة: اومال عايز ايه
فهد: مراته طلع عندها .... ورم علي المخ ومحتاجه عمليه وهو طالب انك تسمحيه ودي حاجه ترجعلك
سجده بطيبه: ساعدها يافهد ارجوك واديلو فلوس العمليه
فهد: اكيد هساعدها ياسجده... بس بقي هل انت مسامحاه
سجده بحنيه: مسمحاه.... يافهد خلاص
فهد وهو بيحاول يخفف عنها: بقي تشكي ان اناهسيبك لو الدنيا دي كلها اتخلت عنك عمري معملها يسجده... وبياخدها وبينزل علشان تشوف ابوها
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجده بتنزل وهيا ايدها في ايد فهد... بعد كده بتسيب ايده وبتتجه ناحيه ابوها.. وابوها بيفتح لها درعاتو.... سجده بتبص لفهد.. وهو بيهز راسه بمعني روحيله.... وبتحضن ابوها ولاول مره.. بتحس بحنانه وبتفضل متشبسه في جامد
خامد بيبوس راسها وبيتكلم بدموع: انا اسف ينور عيني... حقك عليا... معرفتش قيمتك غير لما سبتيني ومشيتي
سجده بدموع مماثله:مسمحاك يبابا..انت بس كان نفسي طول عمري ... احس. بحنانك عليا.... ولاول مره احسه...
حامد: ربنا يهنيكي يحبيبة قلبي.... وربنا عوضك بفهد باشا... ربنا يباركلك فيه
سجده بتبص لفهد بحب وبتقول: يارب
فهد بيدي الفلوس لحامد وبيقولوا: فلوس العملية اهي..... وياريت يكون كلامك بجد وانو انت ندمان بجد
حامد: الله يباركلك يباشاوبيمشي.. وسجده بتودعع
الجد: انافرحان بيك ياولدي.... وبطيبه قلبك
فهد: تربيتك ياجدي
وبيطلع هو وسجده فوق وبيقولها: مش قولتلك هعزمك... علي مكاني المفضل
سجده: اه
فهد: طب يلا اجهزي هنروح
سجده بحماس: دلوقت الله.... فوريرة هتلاقيني جاهزه
فهد بضحك: ماشي
بتلبس سجده فستان وردي بسيط وفضفاض وعليه طرحه بيضه وجزمه بيضه بكعب وفهد بيلبس طقم كلاسيكي جميل
فهد: طالعه زي الاميرات
سجده بتروح عليه وبتبوسه من خده : وانت اميري
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد فترة بيوصل لسجده لمكان جميل وهادي ومش موجودفي.... حد وبيدخلوا كوخ صغير وجميل
سجده بفرحه: ايه الجمال ده يافهدي
فهد: قولتلك ده مكاني المفضل وعمر محد دخله غيرك ولا حد هيدخله
وبيمسك ايدها وبيمشي بيها لغاية مبتوصل لتربيزة وعليها شموع بيشدلها كرسي وبيقعدها وبيقعد في الكرسي الي في وشها
فهد بيمد ايده ليها وبيقولها: انا فهد
سجده بابتسامتها الي بتسحر قلبه: وانا سجده وبتمدلها ايده
فهد: ايه هوايتك
سجده: القراءة وكتابة القصص والرسم وانت ايه
فهد: الرياضه وركوب الخيل
سجده: مشروبك المفضل
فهد:عصير المانجا وانتي
سجده: المانجا برضه
فهد: اكلتك المفضله
سجده: مكرونه وبانيه وانت
فهد: فراخ مشويه
سجده: نوع الافلام الي بتحب تسمعها
فهد: رعب واكشن
سجده: انا الكوميدي والدرامي
فهد: هيا بنا الي العشاء يا اميرتي
سجده بابتسامة: هيا بنا
وبيروحوا لتربيزة مجهزة بالاطعمه المختلفه وبيقعدوا ياكلوا وبعدين بيخلصوا الاكل وسة بتكون في قمة سعادتها
فهد: تقبلي بالرقصه دي يااميرتي
سجده: اكيد موافقه.... وبيرقصوا سلو
فهد وهو حضنها كانها هتهرب منه بيقولها بعشق: انا عاشق لاول مره
سجده بحب وقلبها يتراقص من الفرحه : وانا عاشقه للمرة الاولي والاخيرة
بيخلصوا الرقصه..... وبيكون اليوم مليان بالسعادة والليل بيجي
سجده: يلا بقي اتاخرنا
فهد: لاء اليوم كله هنا لوحدنا بعيد عن العالم بيعدي اليوم وسط الضحك والمرح بين سجده وفهد وبيكونوا قاعدين بيلعبوا مع بعض سجده بتنام فهد بياخدها في حضنه وبيناموا الاتنين
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بيكون نايم و سجده... قاعده جنبه وبتمشي شعرها علي وشه علشان يفوق
سجده: فوق بقي.... كل ده نوم ورانا شغل
فهد بابتسامه : لو عليا مش عايز امشي من هنا وعايز افضل..... انا وانتي لوحدنا دايما
سجده: وانا كمان.... بس مشاغل الحياة بقي
فهد بضحك: طب اقوم انا بقي علشان مشاغل الحياة يبيجهزوا فهد بيكون واقف قدام المراية وبيسرح شعره سجده بتقولوا : فهد
فهد: نعم
سجده: وريني المشط كده
فهد باستغراب: ليه
سجده: وريني بس
فهد: اتفضلي يابنوتي
سجده بتروح عليه وبترفع نفسها علشان تطوله
فهد بيجي شيلها
سجده بتتكسف وبتقوله: نزلني انا طايله
فهد: مهو واضح بتسكت... وبتسرحله شعره وبعد مبتخلص بتقوله: خلاص... خلصت فهد بيبوسها وبينزلها وبيقولها: شكرا يا بنوتي
سجده : كده بقيت اميري فعلا
فهد: هكونلك احسن...... وافضل امير
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بتعدي الايام وفهد مبيسبش سجده.... ابدا بتكون معاه في الشركة وفي البيت وطبعا بيشاكسها دايما وهيا بتجننه بحركاتها الطفولية.... وبيتعرفوا علي بعض اكتر والشغل بقو بيشتركوا فيه وحياتهم سعيدة وفي يوم سجده بتكون في المطبخ هيا وحور وبيعملوا بيتزا وسجده بيكون منظرها مضحك جدا والدقيق علي وشها
فهد بيدخل المطبخ ومبيقدرش يمسك نفسه من الضحك
سجده بتذمر: بتضحك علي ايه
فهد بتمثيل الخوف : لا ولا حاجه يباشا
سجده بغضب طفيف: اناغلطانه انو انا عايزه ادوقك بيتزا من ايدي
فهد: طولي بالك بس.... وبيروح يشيلها وبيقعدها علي الرخامه
حور بتتحرج وبتقول: طب هطلع انا بقي اشوف التليفون
فهد: ماشي
سجده: يا واطيه بعتيني
فهد: اي الحلاوة دي
سجده: بجد شكلي حلو ومره واحده بتكون ملت ايدها دقيق من الي جنبها.... وحطته علي وش فهد
سجده بضحك: كده بقينا احنا الاتنين حلوين صح
فهد بيتوه في ضحكتها وبيوقلها : لو هكون بحلوتك دي يبقي انا موافق
سجده بحذر: انت اكيد بتفكر تعمل حاجه لانك مخادع طب ثانيه واحده البيتزا... هتتحرق هشوفها وبتشوف البيتزا... وبتطفي النار عليها
سجده: ناولني السكينه دي كده
فهد: فين
سجده: اهي عندك بيلف وشه يجيبها... وهيا بتطلع تجري علي بره بعد مبتنضف هدومها من الدقيق
فهد: يخرب بيت حركاتك الي بتجنني دي وبيطلع وراها
ييلقيها قاعده جنب جده
فهد: قومي هاتي البيتزا
سجده بتفهم انو بيقولها كده علشان يمسكها وبيلقي حور جايه من وراه بالبيتزا
فهد في نفسه: هو ده وقتك ياحور
حور: اتفضلوا البيتزا من عمايل الشيف سجده
العيلة كلها بتاكل منها
ميرنا: احلي بيتزا من احلي سجده
سجده: بالهنا والشفا ياحبيبتي
مراد: بجد بجد براڤو عليكي
سجده: تسلم يا ميرو
سجده بتقول لفهد بمشاكسه: ايه رايك في البيتزا يافهود
فهد بيبصلها : احلي بيتزا.... اكلها في حياتي
سجده: بالهنا...... علشان تعرف انو انت متجوز اشطر شيف
فهد: طبعا وبتفضل العيلة قاعدين مع بعض في اجواء عائلية مرحه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
تاني يوم سجده بتكون واقفه في الجنينه وسط الزرع وفجاة بتلاقي الي بيغمي وشها وبيسحبها للخارج بيحط علي بوقها لزقه وبيركبها العربيه وبيتحرك.. وبيشد اللزقه الي علي بوقها
سجده بصراخ انت مين... وعايز مني ايه.. سيبني احسنلك... اقسم بالله حوزي لو عرف هيطلع عينك...انت متعرفوش وبتتكلم وفكره انها هتخوفه دا دراكولا.. ومتاكده انو هيجي ينقذني وهيفعصك تحت ايده... سبني باحترام والله هيموت وهيسجنك دا ان طلعت من تحت ايده عايش
وبتفضل تصرخ وتتكلم لغاية ما الشخص بيوقف العربيه وبينزلها وبياخدها لمكان بعيد وبيشيل الربطه من علي عينها... وبينفجر من الضحك
سجده بصدمه: انت
فهد: ايه السيناريو العظيم ظه
سجده بتضربه في كتفه بايدها الصغيره: انت ازاي تعمل كده يفهد خوفتني
فهد: كل ده وخوفتي
سجده: اه خوفت
فهد: انا دراكولا
سجده: كنت بقول كده علشان اخوف الشخص الي خطفني
فهد: لا بس عندك ثقه فيا اهو
سجده بثقه: انا كنت متاكده انك هتنقذني... حتي لو روحت اخر مكان في العالم ولو اتخطفت عمرك مهتسبني، وبعدين ايه الي جابنا هنا تاني وبتبص علي الكوخ
فهد: ثانية واحده وهتعرفي كل حاجه... وبيشدها من ايدها وبيدخلها اوضه داخل الكوخ وبتلاقي عبي السرير علبه كبيره بتفتحها بتلاقي فيها فستان باللون الاحمر..... ومعاه هيلز باللون الاسود وكسسوارات
سجده: واو
فهد: كنت متاكد انو هيعجبك
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجده بتلبس الفستان بس السوسته بتعلق معاه فهد بيدخل وبينصدم من الي واقفه قدامه بجمالها الاخاذ ترتدي فستان كانه مصمم خصيصا لها.... وتطلق لشعرها العنان لينسدل فوق ظهرها... وتضع القليل جدا من مساحيق التجميل...
سجده: اقفلي بقي..... فهد بيقرب منها وهيا بتشعر بانفاسه تتخبط جسدها وبتشعر بالتوتر وفهد بيبدا يقفلها السوسته ويستنشق رائحتها الجذابه
فهد: خلاص قفلتها اهو
سجده بتلف وشها ليه: شكرا يفهدي
فهد بعيون مليانه اعجاب: الفستان يجنن عليكي... حرفيا تحفه
سجده بكسوف: شكرا
فهد: دا اخرك في الكلام الحلو
سجده بتتمايل عليه بدلع لاول مره فهد يشوفه وبتبدا تظبطله كارفتت البدله فكان فهد يرتدي بدله باللون الاسود.. وكان يبدو شديد الوسامه.... كان الاثنان واقفان وكانهم.... طالعين القصص الخياليه وبترف سجده : كده شكلك احلي ي اميري.... وانت علطول حلو طبعا... وبتبوسه بوسه رقيقه
فهد بابتسامه: ما احنا طلعنا حلوين اهو.. وبنعرف نتدلع
سجده بضحك: اومال انت فاكر ايه
فهد بيمسكها من ايدها... وبيتحركوا علي بره...وسجده بتكون واقف مستغربه.. طبعا كل ده محدش شايفهم لان الكوخ في مكان بعيد.... ومغطي
فجاة سجده بتلاقي ضوء في السما وبعدين بتلاقي قلب مكتوب فيه seni seviyorum sajda(انا احبك سجده)
سجده بفرحه شديده وبتحس انها طايره: تحفهه.... تحفه بجد ايه الجمال ده.. وعيونها بتدمع
فهد بيقرب منها وبيمسك ايدها وبيقول ... انهارده مش يوم دموع
سجده: دي دموع فرحه
فهد بيقبل ايدها.... والانوار بتتسلط في المكان الي واقفين فيه والورد بينزل فوقيهم بطريقه احترافيه
سجده: كل ده علشاني
فهد بحب: طبعا.. لو مش علشانك هيكون علشان مين
بتكون واقفه الفرحه لاتسع اجنحتها وبتلاقي قلب حولين رجلها منور وفهد بيقولها بحب: انا بحبك.... ي اغلي انسانه في حياتي
سجده بحب مماثل: وانا بحبك... يعوضي الغالي.... الاضاءة بتنطفي والاتنين بيرقصوا... وكل واحد فيهد سعيد كانه ملك الدنيا بيخلصوا الرقصه وفهد بينزل علي رجله بطريقه كلاسيكيه... وبيطلع خاتم فاخر من الالماس وبيقولها: تقبلي تتجوزيني يسجده..... تقبلي تكوني" نجمتي القطبيه "
سجده ضربات قلبها تعلو وتهبط من الفرحه ومش مصدقه الي هيا فيه وبتمد ايدها وبتقول: اقبل يسيد فهد
وبيلبسلها الخاتم.. وبيطلع خاتم رجالي من الفضه وبيديهولها تلبسهولو وهيا بتلبسهوله وبيشيلها وبيلف بيها... وبعد كده بيقعدها علي التربيزه وبياكلوا
سجده: اكلتي المفضله
فهد: اومال اليومين الي قضناهم تعارف دول كنا بنعمل فيهم ايه
سجده بعشق شديد وبتحاول تمسك دموعها:انا بجد محظوظه بيك يفهد.... انا بجد بحبك...
فهد: انا الي محظوظ بيكي.... ي حبيبة العمر والايام
سجده: قولي بقي اتعلمت تركي ازاي
فهد بضحك: تعرفي انا قعدت كام يوم علشان اتعلم الكلمه دي
سجده: انت الي عامل كل ده بنفسك
فهد: طبعا
سجده: وانا اقول طالع حلو ليه
فهد: تحفه علشان معموله ليكي ينجمتي
سجده: هو انا اميرتك... ولا بنوتك ولا نجمتك
فهد: كل دول.. بس نجمتي محببه الي قلبي لانك بصي فوق كده.. شايفه النجمه الي بتلمع دي
سجده: اه
فهد: انتي منوره حياتي زيها كده.. انا بالنسبالك ايه
سجده: انت اميري
فهد: ايه سبب اللقب
سجده: انا كنت بشوف في قصص الاميرات... بيجلهم امير.. وبينقذهم وبيث جنبهم...وبيغير حياتهم..وبيكون السند والداعم ... وانت بالنسبالي اجمل امير في الدنيا
فهد: هفضل اميرك الي بيحميكي من اي حاجه
سجده: وانا هفضل نجمتك الي منوره حياتك
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الصباح... فهد بيصحي بيلاقي حمل عليه... بيلاقيها سجده بيبوس جبينها وبيقولها هفضل جنبك طول العمر يحبيبتي... وبينيمها برفق علي السرير وبيقوم يجهز نفسه... سجده بتقوم بتلاقي فهد طالع من الحمام وجهز
سجده: الساعه كام
فهد: عشره
سجده بتنط من علي السرير: هنتاخر. علي الشركه
فهد: اجازه انهارده
سجده: ليا
فهد: ليا وليكي
سجده: تمام وبتقوم تجهز نفسها وبتصلي طبعا.. وبتكون واقفه قدام المرايه تظبط حجابها فهد بيقرب منها
سجده: في ايه
فهد: شعرايه بره الحجاب
سجده: مشوفتهاش
فهد: تمام وبيظبطلها حجابها وبيركبوا العربيه وبيمشوا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بيدخلوا البيت سجده بتلاقي الحد قاعد بتتجه ناحيته وبتبوسه وبتقوله: عامل ايه يجدو
الجد: الحمد لله يقلب جدك
سجده: اخدت العلاج
الجد: ايوا وانا اقدر مخدهوش
سجده: اشطر جدو
الجد: كنتوا في الكوخ صح
سجده: صح
الجد: تعرفي ان مفيش حد دخل الكوخ دا غيرك.. ودا يدل ان حفيدي بيحبك قوي
فهد بيبص لسجده وبيبتسم: اوي اوي يجدي
سجده: بس ع فكره كان خاطفني
فهد: انا
سجده: بس احلي خطفه
فهد: لحقتي نفسك
الجد: عندي ليك خبر حلو... مالك ابن عمك رجع من السفر وطلع اوضته يريح
فهد: بجد.. لسه فاكر يرجع بعد السنين كلها.. لما نشوفه
فهد من خلفه: وانا اهو ياابن عمي وبيروح عليه يحضنه وفهد بيبادله الحضن بود
مالك: وحشتني
فهد: انت اكتر يغالي.. ايه الغيبه دي
مالك: يلا بقي... انا اسمعت انم اتجوزت وانها بنت عمتي جميله وبيمد ايده يسلم علي سجده... فهد بيمدله ايده وبيقول: سلامك وصل
مالك: يبني دا سلام عادي
فهد بغيره: مشي حالك... ولا ضرب زمان وحشك
مالك بضحك: لا وعلي ايه الطيب احسن
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بتكون العيله متجمعين علي الغدا وفهد بيقول: عندي ليكو خبر حلو
الجد: فرحني يولدي
فهد: طبعا كلكم عارفين ان انا وسجده اتجوزنا بسرعه وكده.. فعلشان كده قررنا نعيد جوازنا تاني
الجد بفرحه: مبارك يولدي ربنا يفرحكمويجبر بخاطركم يارب
فهد: الله يبارك فيكي يجدي... وباقي العيله بيهنوه
حمديه بحقد: مبروك يفهد
فهد: الله يباركلك يمرات عمي
وسجده بتكون سامعه التهاني ومش مصدقه وفرحانه..
سليم: علي بركه الله يولدي.. يومين كده ونعمل حفلة الخطوبه
فهد: حلو يوالدي بعد يومين كويس خالص
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند حمديه في الاوضه
حمديه بشر: انت هتسكت عن الي بيحصل ده... لو انت هتسكت انا مش هسكت
مالك بغل: متقلقيش يما.. انا راجع مخصوص علشان حق اختي.. غير كده مش عايز اشوف خلقتهم.... قبل الخطوبه بتاعتهم متم ي هوا يمراته هيكونوا في القبر
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بيدخل المكتب وبيلاقي ورقه بيمسكها وبيقراها وبينصدم من الي مكتوب فيها... وبيهبد الكرسي يوقعه في الارض وووووو
ياتري فهد شاف ايه في الورقه؟؟!!
↚
سجده بتدخل علي فهد بتلقيه متعصب وبتلاقي الكرسي واقع علي الارض
سجده بقلق: مالك يافهد
فهد: مفيش ياحبيبتي دا الكرسي وقع غصب بس
سجده بعدم اقتناع: متاكد ان مفيش حاجه مضيقاق
فهد بحنيه: لا يا حبيبتي... متقلقيش مفيش حاجه
سجدة بتقرب منه وبتبوس جبينه وبتقوله: اتمني لو في حاجه مزعلاك احكيلي ومتخبيش عليا حاجه ونحلها مع بعض
فهد بيمسك ايدها.... وبيقبلها بحب وبيقولها: متخافيش صدقيني الكرسي وقع غصب ولو في حاجه... هقولك
سجده: تمام هطلع انا بقي اشوف حور بتعمل ايه
بتطلع سجده... وفهد بيكمل تكسير في اي حاجه يلقيها قدامه وبيفتكر.... محتوي الرساله الي بيكون مكتوب فيها: عيش ايامك الاخيره مع مراتك علشان ايام قليلة.... ومش هتكون معاك هتكون عند الي خلقها
فهد بعصبيه مفرطه:مين اتجرا وهدد فهد الراوي ولا فكر ياذي مراته الي هيا كل حياته لو خربوش مسها اقسم بالله اطربق الدنيا علي دماغ اي حد... وبيطلع
بره المكتب
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بيكون متجه لغرفته بس بيوقفه صوت بيقول: متقلقيش ياحبيبتي... هرجعلك حقك وقبل خطوبتهم هتكون عند ربها وفهد واملاكه... وكل حاجه هتكون ليكي وليا فهد بيشوف الصوت جاي منين بيلاقي الصوت... طالع من اوضه مالك
فهد بصدمه: انت يامالك..انت يابن عمي...شربت الشر والهبث انت كمان... يبقي انت الي جنيت علي روحك لما فكرت تلعب مع فهد الراوي وبيخبط الباب برجله بينزل علي الارض
مالك بخوف: فيه.... ايه يافهد
فهد بيمسكه من لياقته بعصبيه وبيقوله: فيه انك عيل واطي وخسيس
مالك بتوتر: اناعملت ايه بس
فهد بيديله بالبوكس في وشه: في انك اتجرات وفكرت..... تاذي حرم فهد الراوي
مالك: ان.... انا يافهد اعمل كده
فهد بيديله بوكس كمان: ايوه انت
مالك بشر: ايوه يافهد انا زي... ما اختي طلعت من البيت بسببها وحصرت قلب امي هحصر قلبك عليها
فهد بيمسك وبيضربه ضرب مبرح لغاية.... مبيقع علي الارض وبيقوله: انت عبيط يلا اقسم بالله لو خربوش مسها ليكون اخر يوم في حياتك.... اختك الي طماعه وحاولت تقتلها زيك كده بس شوف مصيرها ايه انتي بقي هتكون زيها ياواطي وبينزل فيه ضرب وجنونه بيجن لما بيفتكر ان في حاجه ممكن تاذي سجده.... وبعدين بيجرجره من الاوضه وبينزل بيه علي السلم لغاية مبيقع تحت رجله جده
مالك بضعف: ابوس ايدك ياجدي.... خليه يسبني مش قادر
الجد بصرامه: فيه ايه يافهد
فهد بعصبية وصوت جهوري: في ان الكل**** اتجرا وفكر انو ياذي مراتي.... وبيوريلهم الرساله الي كاتبها
الجد بخزي: يا خسارة تربيتي فيك انت واختك انتو ليه بتكرهو سجده..... كده عملتلكم ايه
مالك بطمع وشر: احنا مش بنكرها هيا احنا بنكره فهد المفضل..... عند الجميع الي مكوش علي كل
بتعبه.... وبمجهوده وشطارته ولو علي اسطول العربيات فهيا بملكه الخاص مش زيك اي حاجه تحتاجها من فلوسي انا وفلوس ابوه ابوك الله يرحمه كان زيك كده كان دايما زعلان ان سليم عنده ملكه الخاص وهو لاء وربنا كارم فهد علشان نيته الصافيه.... وانت عارف ان عربياته الي بتتكلم عليها دي من تعبه وان طول عمره فعلا دايرلنا الشركات بس اي مكسب مش بياخد منه جنيه
مالك بطمع: مهو في الاخر هيكوش علي كل حاجه
الجد بيضربه بالقلم وبيقوله: عمري مفرقت بينكم ليه تعمل كده
مالك: انت مش عادل... ومين قالك انو انت مش بتفرق مبنا انت راجل منافق
فهد بيتعصب لما بيسمعه بيغلط في جده وبيمسكه يضربه جامد
الجد: بس خلاص يافهد..... مصيرك هيكون زي مصير اختك وورثك هتاخده... زي اختك
مالك: مش ههنيك يافهد.... وكل العز الي انت فيه ده مش ههنيك عليه
فهد بيكون هيضربه تاني بيوقفه صوت ابوه: خلاص يافهد
فهد بيحترم ابوه.... وبيسكت
بيطلع مالك يجيب شنطته وبيخرج علي بره
الجد: هتلاقي فلوسك وصلالك علي حسابك ومش عايز اشوف وشك تاني
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بيكون داخل الاوضه بيلاقي سجده بتعيط بيقرب منها بقلق وبيقولها: مالك ياحبيبتي
سجدة بتترمي في حضنه وبتقوله: خايفه عليك يافهد ابن عمك.... ده مش ساهل ومش هيعدي الموضوع عادي انا مش هاممني.... نفسي ان شاء الله اموت بس
فهد بيقاطعها وبيضمها جامد لحضنه: متقوليش كده تاني انتي لو حصلك حاجه.... متعرفيش هيحصلي ايه وبيمسحلها دموعها وبيقول: ان كان عليا فده عيل مفعوص اهرسه بايديا متخافيش يا حبيبتي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في اليوم التالي فهد بيكون في الحمام وبينادي علي سجده....
تجبله فوطه بتروح تديهالو بيسحبها من ايدها علي جوه
سجده بخجل: عيب كده
فهد بضحك: فتحي عينك.... انا لابس اصلا
سجدة بتفتح عينها ببطء بتلقيه فعلا لابس وبتقوله: ليه عملت كده
فهد بمشاكسه: ممكن تقولي برازي فيكي
سجده: اممم وبتشده من ايده.... بتوقفه قدام المرايه
فهد: فيه ايه
سجده بتمسك كريم الحلاقه وبتحط علي خده
فهد: ينهار
سجده: شكلك كده جميل
فهد: بجد وبيمسك منها الكريم وبيحط علي خدها وبيقولها: انتي كده جميله بردو
والاتنين بيفضلوا يضحكوا علي شكلهم.... وبعدين فهد بيشدها عليه وبيمسحلها.... وشها بمنديل وبعدين بيمسح وشه وبعدين الاتنين بيغسلوا وشهم وبيطلعوا
فهد: بكره هنعمل.... حفلة الخطوبه
سجده: يعني المفروض انام في اوضه تانيه لغاية منتجوز بقي
فهد: ده ازاي.... ده
سجده: انا هعرض علي جده الموضوع ده
فهد بضحك: طب يبقي.... حد يفكر كده ياخدك من جنبي
سجده: حتي لو جدو
فهد: خلي موضوع جدي ده وانا هتفاهم معاه وطبعا بردو مش هتنامي بعيد عني وقوليلي بقي
سجده: اقولك ايه
فهد: ازاي وقعتيني... في حبك
سجده بغرور مصتنع: علشان انا اتحب
فهد: بجد بس انا..... مش بحبك
سجده: لا والله
فهد:انا بعشقك بعشق..... كل تفصيله فيكي ضحكتك طفولتك.... برائتك حتي جنونك
سجده: انا مجنونه
فهد: انا الي هتجنن لو فضلتي.... وقفه قدامي واتهور ونخليها بكره الفرح.... علطول
سجده: عندك اثبت انت.... بس واديني ثواني وهنزل
فهد: اوك
سجدة: بس ثانيه
فهد: فيه ايه
سجده : انا بستاذن منك يا حضرة المدير علشان خطوبتي بكره..... ومش هينفع اجي الشركه
فهد بضحك: وانا كمان هخطب بردو فمش هروح بكره... وبينتهي اليوم في سلام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
يوم الخطوبه
سجده بتكون لابسه فستان بسيط.... وواسع باللون الموڤ وعليه طرحه بنفس اللون...تضع القليل من مساحيق التجميل.....وبتكون طالعه شبه الاميرات وفهد بيكون لابس بدله باللون الاسمر الي بتزيده جاذبيه ووسامه وبينزلوا..... الحفله الي بيكون حاضر فيها رجال اعمال كبيره وكلهم جايين لتهنئة فهد الخطوبه بتم وبيلبسوا بعض الدبل في اجواء كلها فرحه وسعاده....... مابينهم وبعدين البوفيه بيتفتح
فهد: مبروك يانجمتي
سجده : الله يبارك فيك يا اميري
فهد بيجيله اتصال.... وبيقولها ثواني هرد
سجده: انا هطلع اشوف موبايلي فين وهاجي مش هغيب
فهد: ماشي يا حياتي
وبتطلع تشوف تليفونها.... وفهد بيبعد شويه علشان الدوشه سجده..... بتطلع غرفتها وبتدور علي تلفونها وبتلقيه وبعدين.... بتبص من الشباك بتلاقي فهد بيتكلم في التليفون.... بس بتلاحظ انو في نور احمر متوجه نحيته قلبه بيتقبض وبتبقي مصدومه.... فبتصرخ بصوت عالي وبتنادي فهد علشان يبعد بس مش بيسمع..... بتنزل جري علي السلم وهيا بترن عليه بس طبعا بيكون انتظار...... بتجري علي تحت وهيا بتنادي علي فهد سجده بتكون نازله جري علي السلم.. وبتحس ان قلبها هيقف.. بمجرد شعور ان فهد هيضيع منها.. وبتنادي باسمه مش سامع وبتصرخ باعلي صوتها لما بتلاقي الرصاصه.... اخترقت جسده... لحظات.. ثواني.. بتحس ان الدنيا واقفه بيها... مش مستوعبه الي حصل....
سجده بجنون وصريخ : فهد..... لاء....لاء وقبل مينزل علي الارض بتجري عليه وبتسنده..... فهد.. قوم يفهد الناس كلهم طبعا بيتجمعوا علي صراخ سجده وبيتصدموا من الي حصل وبيطلبوا عربيه علشان ينقلوه المستشفي
سجده بدموع ووجع قلب : فهد.... يافهد متسبنيش...... انا معاك... مش انت قولت مش هتسبني وابو فهد بيجري عليه.... وبيزعق في الحرس..مين الي دخل القصر وانتو واقفين يشويه حمير......ازاي حصل ده...وبيبقي هيتجنن علي ابنه والكل بيبقي زعلان علي.... حالة سجده
فهد بيحاول يتكلم... بس بيغمي عليه
سجده بصوت عالي جدا وصريخ : فهد وبتتمسك في هدومه جامد ..... مقدرش اعيش من غيرك اموت والله يفهد... وحور بتببقي واقفه منهاره علي منظر اخوها .. والناس واقفين مصدومين
سليم بزعيق : العربيه يا حسن انجز ابني هيضيع
العربية بتوصل.... والجد بيركب قدام جنب السواق وسجده بتركب في الخلف.... وعلي رجلها فهد وبتكون رابطه الجرح
سجده بهوان: انا معاك ياحبيبي... قوم بص قوم وانا مش هعاندك تاني والله وهسمع الكلام ودموعها بتنزل بحرقه..... زي متكون طفله بتبكي علي ابوها
الجد بحزن: خلاص ياحبيبتي متخافيش فهد قوي ومش هيحصله حاجه
سجده بحزن: مش قادره ياجدو.... روحي بتتسحب مني
بيوصلو المستشفي وطبعا بيبقي وراهم حور وسليم..... وسجده بتصرخ علي الدكاتره بجنون: انتو وقفين عندكو بتعملو ايه مش شايفينه مضروب برصاصه.... قدامكم
الدكاتره بخوف بعد مبيعرفو... انو فهد الراوي: حاضر يافندم وبياخدوه... بسرعه علي العمليات
سجده بتدعيلو من قلبها ودموعها بتنزل وبتقول: يارب قومه بالسلامه انا مقدرش اعيش يوم واحد من غيرو يارب انت القارد.... علي كل شئ يارب
الممرضين بيبقو وقفين دموعهم نزلت لانها صعبت عليهم جدا
بعد فتره الدكاتره بيطلعو جري علي بره
سجده: هو كويس يادكتور
الدكتور بخزي: الحاله خطيرة... جدا لان الرصاصه كانت قريبه من القلب بس قدرنا نوقف النزيف الحمد لله
سجده بزعيق: يعني هيفوق... امتي
الدكتور: والله هو دلوقت محتاج دعواتكم
سجده بدموع غزيره: يعني ايه الحاله خطيره.. اومال انتو لازمتكم ايه.. طب.. طب انا عايزه اشوفه
الدكتور: مش هينفع
سجده برجاء: لا هينفع الله يباركلك.... يادكتور سبني ادخله
الدكتور: مش هينفع... والله يمدام
سجدة بدموع: يعني ايه مش هينفع.... هدخل يعني هدخل انتو ليه كلكم عايزين تبعدوني عنه حرام عليكو.... دا هو كل مليا في الدنيا
بتصعب علي الدكتور فبيقولها: طب ادخلي بس ارجوكي... بلاش تتاخري
سجده بتسحب زي العمليات... من الممرضه وبتتعقم وبتدخل
سجده اول مبتشوف حالته والخراطيم متعلقه في جسمه.. قلبها بيوجعها
سجده بتقعد علي الكرسي... الي جنبه وبتقوله:فهد فهد انا معاك اصحي.... يافهد سايب نجمتك لوحدها ليه طب هتسبني انام من غير متاخدني في حضنك طب انا عايزه.... احضنك دلوقتي يافهد ليه كله بيعمل كده ليه كلهم عايزين يبعدوني عنك يارتتي مكانك يافهد مش مهم انا المهم انت تعيش وبتقوم تمسد علي شعره بحنيه.... وبتبوس دماغه
الدكاتره بيدخلو وبيطلعوها وهيا مش بتكون عايزه تطلع
سجده: سبوني معاه بالله عليكو
الدكتور: والله بقي مش هينفع
سجده بتوهان: طب خلاص هطلع.... بس فوقوه بقي... عرفوه اني معاه هنا.. ومحتجاه والله
الدكتور بيراعي حالتها: حاضر.. بس استهدي بالله وادعيله
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجده بتكون قاعده علي الكرسي في عالم تاني ومش مستوعبه الي... بيحصل
سليم: سجده
سجده: ٠٠٠٠٠٠٠٠٠
سليم بحزن: سجده فوقي ياسجده
سجده بتوهان: نعم
سليم: متخافيش ياحبيبتي... ادعيلو وان شاء الله هيكون كويس
سجده: مش قادره تعبت خلوه.... يفوق وانا مش هعاند فيه تاني... ولا اضايقه
سليم بيحاول يداري حزنه علشان سجده متضعفش وبيقولها: هيفوق وهتعملو اكبر...... فرح في الصعيد كلها
سجده: خليه يفوق ويقوم بالسلامه.... وانا مش عايزه فرح كفايه.... هو يكون جنبي
الدكاتره بيكونوا داخلين خارجين علي الاوضه وسجده مش فاهمه فيه ايه
سجده بخوف: فيه ايه
الدكتور: المريض محتاج.. انعاش حالا
سجده: يعني ايه وبيكون قدامها.... ترولي بتوقعوا علي الارض وبتقعد تكسر في اي حاجه قدامها وبتصرخ: يارب يارب نجيه.. مش هقدر اعيش من غيره الجد وسليم بيحاولو يهدوها.... وهيا مش بتهدي
الجد: اهدي يابتي
سجده: اهدي ازاي قولي ياجدو اهدي ازاي
سليم: طب اهدي بس
سجده: متقولوليش اهدي محدش يقولي اهدي... وبيغمي عليها
الدكتوره بتجيلها وبتديها حقن.... ه مهدئه
الجد بقلق: مالها يادكتوره
الدكتوره: جالها انهيار عصبي.... ياريت تدعولهم
الجد: ربنا يقومهم بالسلامه يا دكتوره
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
الدكتور بيخرج وبيقول لسليم: المريض محتاج دم واحنا مش لاقين فصيله دمه
سليم: متقلقش يادكتور.... هتصرف وهجيب انا
الدكتور: بس احنا محتاجين.. حالا
سليم: فصيلة دمه ايه يادكتور
الدكتور: o-
سليم: حالا تكون عندك يادكتور....وبيعدي ساعتين وسليم محتار انو يلاقي فصيلة دم مش لاقي... رن علي كل معارفه في الصعيد كلها وفي القاهره وفي كل مكان مش عارف يتصرف... وبقي حيران.. مش عارف يعمل ايه... وشعر بقلة حيله.. ابنو بيضيع قدام عينه بدا يحس ان بيفقد اتزانه..... وفجاه بيلاقي الي بتقول
: انا هتبرعله
سليم بصدمه: انتي
ياتري مين الي هيتبرع لفهد؟!!!!!!!
↚
حبيبة بحزن: ايوه انا ياعمي
سليم: ايه الي جابك هنا
حبيبة: مالك اخويا كان.... بيكلمني ياعمي وبيقول انو هياخدلي حقي... وفي يوم كنت بكلمه لقيته بيقول انو هيقتل فهد صرخت عليه في التليفون وقلتله لاء يا مالك انا كنت غلطانه ومش عايز ولا حاجه فصل في وشي.... التليفون وحاولت ارن عليكو كتير علشان احذركم بس محدش رد.... وجيت القصر بس محدش رضي يدخلني.. وبعدين سمعت في البلد انو فهد اتضرب بالنار..... فجيت جري علي اهني وبتمني انكو تسمحوني ياعمي والله مش بقول اكده علشان ارجع القصر.... بس انا عرفت اني كنت غلطانه واني فعلا كنت طمعانه في فلوس فهد بس لما بقي معايا الفلوس.... وعشت لوحدي الدنيا بقت بايخه قوي
سليم: فهد يفوق بس والله مهرحمو
حبيبة: يستاهل ياعمي... بس بتمني تسامحني
سليم بحنيه: خلاص الي الفات مات.... يا حبيبة وبيحضنها وهيا بتروح تبوس ايد جدها بيبعد ايده وبيقولها: بعدي عني
حبيبة بدموع: خلاص بالله عليك... ياجدي سامحني وسبني اتبرع لفهد بالدم.... وبعدين همشي ومش هتشوف وشي
الجد بحنية: موافق بس مش هتبعدي تاني.... ومش هتمشي من القصر
حبيبة.... بتحضنه وبتبوس ايده والجد.... بيحس فعلا انها اتغيرت وكل ده كان مخلي حد يحرسها ويراقبها
وبالفعل.... بتبرعله بالدم
عند سجده:-
سجده للدكتور: هو بقي كويس يدكتور
الدكتور وحاطط عينه في الارض:.............
سجده بهلع : انت ساكت ليه... رد عليا
الدكتور بخزي: للاسف المريض اتوفي.. مقدرناش نلحقه
سجده بصريخ وجنون: انت بتقول... انت اتجننت مين دا الي اتوفي.. يعني مقدروش تلحقوه وبتفضل تصرخ باسمه لغاية مبتصحي... مفزوعه من نومها
وبتفوق من النوم مش بتلاقي فهد جنبها بتقعد تدور عليه في الاوضه: فهد فهد
سجه بدموع وهوان: يافهد رد عليا بقي..
. انا تعبت طب سايبني لوحدي... ليه مش قادره يافهد صدقني مش هعاندك تاني مش انا نجمتك واميرتك سايبني ليه بقي
وبتعيط بحرقه وبتقوم جري علشان تخرج وتشوفه بتلاقي الدكتوره في وشها
سجده بسرعه: فهد بقي كويس... هو فاق صح والله قلبي حاسس انو بقي كويس وبخير قوليلي هو كويس صح
الدكتوره بابتسامه: ايوه ياست قلبك كلامه صح واستاذ فهد فاق وبيسأل عليكي
سجده بفرحه تكفي العالم كله: بجد يادكتوره
الدكتوره: اه والله بجد
سجده بتحضن الدكتوره بفرحه وبعدين بتجري علي اوضة فهد.... وبتلاقيه نايم وبتحضنه بحب وفرحه بتحس انت روحها رجعتلها تاني وبتقوله: كنت متاكده انك هتصحي ومش هتسبني لانك كل حياتي وعمري واميري وكله بفضل ربنا ربنا كريم اوي يافهد.... انا من غيرك كنت هموت
فهد بيرفع ايده وبيحطها علي بقها وبيقولها: متقوليش كده تاني
سجده بفرحه ودموع: انت صحيت يحبيبي
فهد:للدرجادي كنت خايفه عليا
سجده بدموع: خايفه عليك بس. انا كان قلبي هيقف يافهد.... انت متعرفش انت بالنسبالي ايه انت النفس الي بتنفسه
فهد بحب: وانتي نور عيني وحياتي كلها
الجد وسليم
سجده مش بتشوف حبيبة وبتجري علي الجد: فهد فاق ياجدو
الجد: فاق من امبارح يا حبيبتي
سجده باستغراب: طب.. وازاي معرفتش
الجد: انتي دخلتي في حاله انهيار عصبي وفضلتي نايمه... يومين
سجده: مش مهم لو كنت نمت سنتين او طول العمر المهم انو فهد صحي وبقي كويس وفجاة بتشوف حبيبة
سجده بعصبيه: انتي ايه الي جابك هنا جايه علشان تكملي.... الي اخوكي مقدرش يعملو
سليم بيستغرب هيا ازاي عرفت انو مالك هو الي ضرب فهد وبيقولها: انتي عرفتي ازاي
سجده: شوفته وهو بيضربه يبابا بعنيا وهيا جايه تكمل عليه بالله عليك... مشيها انا مش عايزه فهد يتاذي تاني
سليم بحنيه: متخافيش ياسجده.. حبيبة هيا الي اتبرعت لفهد بالدم واعتذرت عن الي عملته فيكي
حبيبة بتقرب من سجده وبتمسك من وايديها وبتقولها: انا اسفه ياسجده انا عارفه اني كنت غلطانه وحاولت اقتلك بس غضبي وطمعي كانوا عميني ولما عرفت انو فهد اتضرب جيت جري وفعلا اخويا مالك هو الي ضرب فهد لانو كان بيقول وانا حذرتو وجيت القصر بس محدش وافق يدخلني وبتعيط سجده بتحضنها وبتقولها: خلاص ياحبيبه مسمحاكي
الجد: يلا بقي سيبوهم مع بعض شويه
حبيبة وحور: حاضر ياجدي وبيخرجوا
سجده بتقرب من فهد: انا كان قلبي هيقف من الخوف
فهد: قولتلك بلاش الكلام ده تاني
سجده: خلاص مش هقول كده تاني بس متتعصبش تاني علشان الجرح انت اغلي حاجه في حياتي
فهد: وانتي حياتي كلها
سجده: يلا علشان تاكل وتاخد العلاج
فهد: يلا
سجدة بتجيب الاكل..... وبتاكل فهد
فهد: لو اضرب بالنار. كل يوم وتوكليني بايدك
سجدة: مش انت قولتلي متقوليش كده وانت كمان متقولش كده ابدا
فهد بضحك: حاضر يافندم
وبيفضلو يضحكوا مع بعض
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بيعدي اسبوعين وسجده مبتفارقش فهد ولا لحظة وبتهتم بيه في كل تفصيله وكانت بتساعده في الشغل.... ومره سجده بتكون في المطبخ.. فهد بيتكلم في التليفون
فهد: هتهولي علي المخزن وانا جاي حالا
الشخص: حاضر يباشا
فهد بيطلع وبيمشي بره لان المخزن بيكون قريب من البيت وفهد بيحس انو حد ماشي وراه فهد بيبص ورا بس طبعا الشخص بيكون استخبي وبيكمل مشي لغاية.... مبيوصل المخزن وبيدخل بيلاقي مالك مربوط
فهد للحرس: فكوه... واطلعوا.. بره
الحرس بيفكوه بالفعل وبيطلعوا بره
مالك بخوف: انا اسف يافهد شطاني وزني والله ومش هكررها تاني
فهد: بعد ايه هيا وصلت معاك للقتل طب ازاي هو جدك رباك علي كده ولا عشتك بره بس ازاي ما انا عشت بره كتير
مالك: خلاص يا فهد المسامح كريم... تعالي نفتح صفحه جديده
فهد: انا اكتر واحد حافظك يامالك.... فبلاش الكلام ده معايا انا
مالك بشر: ما دام انت حفظني بقي يبقي اقتلك للمره التانيه وبيطلع سلاحه في وشه
فهد بثبات: نزل سلاحك يامالك انا عارف انو انت عيل جبان المره الي فاتت عملتها غدر لاني مش واخد بالي المره دي متقدرش تعملها ومش هتطلع من هنا.... غير علي السجن
مالك: سجن بسجن بقي يبقي اقتلك ومره واحده سجده بتدخل مالك بيشوفها بيمسكها من رقبتها وبيحط... السلاح عليها
فهد بيخاف عليها وبيتعصب: سيب سجده يامالك سجده ملهاش فيه
مالك بشر: لا مش هسيبها يافهد... وهقتلها واحسر قلبك عليها
فهد بعصبيه شديده: اقسم بالله سجده.... لو اتاذت ليكون اخر يوم في حياتك يا مالك وبيطلع سلاحه وبيوجه في وشه
مالك: نزل سلاحك يا فهد
سجده: لا يافهد متنزلش السلاح لو نزلته هياذيك بالله عليك يافهد لاء
فهد لسجده: جه الوقت الي توريني... فيه قد ايه انتي طالبه مجتهده
سجده بتفتكر كلام فهد لما كانو في الاسطبل... وفهد حاوطها من رقبتها وقلها لو حد حاوطك من رقبتك اضربيه بمرفقك في بطنه... وبتتشجع وبتضرب مالك جامد في بطنه... فبيقع علي الارض فهد بيجري وبياخد سجده وراه وبعدين بيروح علي مالك وبيضربه بالبوكس وبينزل فيه ضرب كل ما يفتكر انو كان... ممكن ياذي سجده
مالك بضعف: ابوس ايدك يافهد ارحمني
فهد: انا كان ممكن اسامح في حقي... انما سجده قولتلك خط احمر ومسمعتش كلامي وبيضربه ضرب جامد لدرجه ان عظامه اتكسرت... وهو مكانش قادر يقاوم لان فهد كان اقوي بكتير والشرطه بتدخل وبتاخد مالك وبيمشوا وفهد بيروح علي سجده وبيقولها: عرفتي مكاني ازاي وايه الي جابك
سجده: عرفت مكانك لاني شفتك وانت طالع ومشيت وراك والي جابني اني خوفت اخسرك يافهد انت مش فاهم يافهد... انا خوفت قد ايه انت ليه مش مقدر قلقي وخوفي عليك ليه م
مُصر توجعني يافهد
فهد بياخدها في حضنه..... وبيقولها حقك عليا ياحبيبتي وسجده بتمسك فيه جامد... وكانه هيهرب منها وبتقوله بدموع: بالله عليك يافهد متخاطرش بحياتك تاني انت مشوفتش انا كنت.... بتوجع ازاي وانت في المستشفي وانا مش قادره اعملك حاجه لو بتحبني فعلا متعملش كده تاني
فهد: ومين قالك اني مشوفتكيش اه مشوفتكيش بس قلبي كان حاسس بيكي... بس صدقيني ياسجده انا عندك مش بتهاون ولو حد فكر ياذيكي مش هتردد اني اقتله
سجده: يافهد بقي
فهد بضحك: خلاص ياسجده.... هدبحه بس
سجده بتضربه بايدها الصغيره كتفه وبتقوله: بطل بقي
فهد بتمثيل: اه
سجده بخوف ودموع: والله مكنت اقصد حقك عليا والله نسيت ان الجرح هنا طب وجعك جامد طب تعالي
نروح للدكتور
فهد بضحك: كل ده يعني ايدك الي قد صبعي ديه هيا الي هتوجعني.... وبعدين انتي لو ضربتيني بمطرقه مش هتوجع لان حبي.... ليكي هيمحي كل ده
سجده بتحضنه بحب وهو بيضمها اكتر ليه وبياخدها وبيمشوا وفجأة سجده بيغمي عليها وبتقع في حضن فهد
فهد بقلق وخوف: سجده فوقي ياسجده... وبيشيلها وبيجري بيها علي القصر وبيتصل علي الدكتوره وبتيجي بتكشف علي سجده
فهد بقلق: طمنيني يادكتوره
الدكتوره: هيا عندها ضعف عام في جسمها... وده سببه قلة الاكل لازم... تمشي علي العلاج ده وان شاء الله هتكون كويسه وتاكل كويس
فهد بيشكر الدكتوره وبيحسبها وبعدين بيبعت حد من الحرس يجيب العلاج
سجده بتفوق بتلاقي فهد قاعد جنبها
فهد بحنيه: الف سلامه عليكي يانور عيني
سجده: الله يسلمك ياحبيبي
فهد: الدكتوره قالت انو انتي عندك ضعف بسبب قلة الاكل... شكلك مكنتيش بتاكلي لما كنت تعبان
سجده: لا انا كنت باكل كويس جدا
فهد: عليا انا بردو
سجده: هاكل ازاي يافهد... وانت كنت في الحاله دي
فهد: طب انا بقيت كويس اهو يلا كلي بقي وبياكلها وبعدين
سجده:كغايه مش عايزه بس بتفتكر لما قالت ان لو فهد قام بالسلامه.. مش هتعانده تاني
سجده: ولا اقولك هاتو
فهد: ايه الي غير رايك بسرعه
سجده: علشان انا قولت لو ربنل شفاك هسمع كلامك ومش هعاندك تاني
فهد بحب: بتحبيني كل الحب ده
سجده: بحبك اكتر من اي حد
فهد: وانا بحبك اكتر من نفسي
حور وحبيبه بيدخلو وبيقولو: ايوه ياعم روميو
فهد: بس يا عيال انتو
حور: اه لو فارس احلامي..... يحبني الحب ده كله
حبيبه: ولا يهتم بيا الاهتمام ده كله
سجده: اعتبر ده حسد
حبيبه وحور بضحك: لا بنقر عليكو بس
سجده بضحك: ان كان كده ماشي.... وبيفضلو يضحكوا مع بعض بيعدي اسبوع وحالة سجده بتتحسن جدا وحمديه بتكون فرحانه ان بنتها... رجعت تاني بس بتكون زعلانه علي مالك وبتحاول تخلي حبيبه شريره تاني.... بس حبيبه مش بتوافق وبتشوف كميه حب فهد لسجده وبتعرف معني العيله
في يوم بتكون العيله متجمعه والجد بيكلهم: كده عدي تلت اسابيع علي الخطوبه هنفضل اسبوع كمان ونعمل الفرح
فهد: احلي خبر سمعته ياجدي
سجده: والله مش عايزه حاجه كفايه انتا معايا
فهد: حبيبتي يتعملها احسن واكبر فرح في الصعيد لا مش في الصعيد في مصر كلها
حبيبه وحور: بطلي نكد بقي عايزين نلبس فساتين
سجده بضحك: ماشي يجماعه
الجد: عندي خبر تاني
فهد: ايه هوا
ياتري الجد هيقول ايه لفهد؟!!!!!!!!
↚
فهد: مستحيل يجدي
الجد: ايه يافهد هتعصي كلامي. ولا ايه انا قولت كلمتي الاوض كتير في القصر سجده هتنام في اوضه تانيه... ياهتنام مع اختك في اوضتها
فهد بهدوء: بس يجدي
الجد:فهد
فهد باحترام:ماشي يجدي
سجده والبنات بيكونوا.... قاعدين كاتمين ضحكتهم بالعافيه علي منظر فهد وهو متعصب
حور: خلاص يافهد انا هاخد سجده معايا في الاوضه كلها اسبوع..... وترجع تنام معاك تاني في نفس الاوضه
فهد: خلصنا بقي والا اقسم بالله اخدها واهرب من هنا
الجد بيحاول يتظاهر العصبيه وبيداري ضحكته: فهد
فهد: انا طالع انام لاني هنفجر تصبحوا علي خير
الجميع: وانت من اهله
حبيبه: ليه كده ياجدي
الجد: سيبيه لازم اعرف مدي حبه لسجده انا عارف ان حفيدي.... راجل وسند لسجده بس برضو وانتي ايه رأيك ياسجده
سجده باحترام: الي تشوفه ياجدو
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في غرفة حور بتكون سجده وحور قاعدين بيتكلموا بيلاقو الباب بيخبط
حور: اتفضل
حبيبه بتدخل وبتقول: ممكن اقعد معاكم
سجده وحور بود: اكيد طبعا
حبيبة بتدخل وبتقعد معاهم
حبيبه بضحك: احوالك ايه من غير فهد
سجده: متدهوره والله يا اختي
حبيبه: هو الحب للدرجادي.... ياسجده علي قد مكنت فاكره اني بحب فهد عمري محسيت بالاحساس الي انتي حساه
سجده: بكره تتجوزي شخص بيحبك ياحبيبه وتحسي بالي بقولك عليه
حور: انا هنام يابنات
حبيبه: انا هسيبكم بقي ترتاحو واروح انام في اوضتي
حور وسجده بيشدوا حبيبه عليهم وبيقوللها: تروحي فين يلا ننام...... وبيناموا التلاته مع بعض سجده فهد بيكون شاغل... تفكيرها بس بتحاول تنسي مع البنات
وبتنام بعد وقت طويل
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في غرفه فهد بيخلص شغل وبيقوم ينام بيفضل فتره يتقلب في السرير... وبيحاول ينام بس مش بيعرف وبعدين بيحاول ينام تاني فبينام بعد مده كبيره من التفكير في سجده
___
في الصباح البنات بينزلوا علي الفطار وفهد بيكون قاعد اول واحد علي السفره منتظر سجده وسجده بتقعد جنب فهد
فهد بهمس: وحشتيني
سجده بنفس الهمس: وانت وحشتني اكتر
فهد: مش هقدر استحمل.... ست ايام من غير متنامي في حضني
سجده: تعالا علي نفسك يافهد
فهد: انتي.... ولسه هيكمل كلامه بيقاطعه الجد احنا علي الاكل مش وقت كلام
فهد بغيظ: حاضر ياجدي وبيخلصوا اكل وسجده بتدخل تعمل الشاي... وبتقدمهلهم وبتدي لفهد الشاي وبيبوسها من خدها
سجده بكسوف: عيب يافهد
حور: احمد ربنا ان جدو مشفكش
حبيبه بضحك: كان هيشعلقك
فهد: اسكتي يابت انتي وهيا
الجد: فيه ايه
فهد: لا مفيش ياجدي بقلهم حاجه بس
الجد: طب خلص الشاي وقوم يلا روح الشركه
فهد: لا انامش هروح انهارده
الجد: طب كويس في قاعده انهارده بين عيلة الشافعي والمحمدي هتيجي معايا
فهد والنار هتطلع من دماغه: حاضر ياجدي ممكن سجده تيجي..... تطلعي القفطان بتاعي
الجد: لاء طلعه لنفسك
فهد: طب يلا ياجدي انا دقايق وهتلقيني قدامك وبيطلع فوق وهو هينفجر
سجده: حرام عليك ياجدو
الجد: صعبان عليكي ولا مش قادره تقعدي بعيد عنه
سجده بكسوف: الاتنين
الجد: اناعارف انا بعمل ايه
سجده: تمام ياجدو
____
فهد بيلبس القفطان وبيطلع شكله قمر فيه بملامحه الرجوليه..... وعطره الجذاب
سجده بتكون طالعه من الاوضه وبتمشي مش بتكون شايفه فهد وبتخبط فيه بتكون هتقع بس فهد بيحاوطها من وسطها
سجده: شكلك قمر في القفطان
فهد: بجد
سجده بعيون مليانه عشق: جد جد كمان انا مش هخلي جدو ياخدك معاه كده بنات البلد كلها تجري وراك
فهد بحب: ولو بنات العالم كله مشيو ورايا مش هيشغل قلبي.... وعقلي غيرك انتي ياعمري
سجده: ربنا يحفظك ليا يارب
فهد: انا مش هقدر انام تاني من غير ما اخدك في حضني
سجده: كلها ست ايام يافهدي
فهد: اهي فهدي دي لوحدها تخليني اخدك واهرب من العالم كله
سجده: خلاص مش هقولها تاني
فهد: طب انا زعلان صالحيني
سجده: انا عارفه السيد فهد بيتصالح ازاي.... وبتقف علي صوابعها علشان توصله وبتبوسه من خده
حور بتطلع علشان تنادي فهد وبتلاقي سجده وفهد واقفين
حور: جيت في الوقت الغلط
فهد: يلهوي علي الفصلان انا ماشي وبينزل بعصبيه علي السلم
سجده: علي مهلك يافهد
حور: ده سلم خايفه عليه من السلم
سجده: متنسيش انو كان متصاوب والعصبيه غلط عليه
حور: اممم يلا ننزل نفنن في المطبخ
سجده: يلا
_______
عند فهد
الجد بينزل من العربيه وبعدين فهد بينزل من العربيه بهيبته الطاغيه.... وبنات البلد كلها بيشاورو عليه وبيتكلموا علي جماله ورجولته
الجد: لو سجده شافت البنات دي
فهد بضحك: كانت هتكلهم
بيدخلوا وييقعدوا في القعده وطبعا.... بعد مبيفهموا المشكله فهد بيحكم فيها والكل بيوافق علي حكمه لانهم بيحبوه طبعا مع تقدير جده طبعا واستشارته
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بيرجع القصر هو وجده وبيتغدوا وبعدين سجده بتجيب صنية البسبوسه الي عملتها وبتقدم عليهم كلهم... وبتدي فهد
فهد بغزل: اول مره اشوف بسبوسه بتعمل بسبوسه
سجده: انت بتجيب الكلام ده منين
فهد: من قلبي
سجده: طب قول لقلبك اهدي شويه علشان من كلامه الحلو ده هدوخ
فهد: اه لو جدي يحس بقلبي..... وبياكلوا البسبوسه وسط اجواء عائلية مرحه وخفة دم سجده الي محببه الكل فيها
______
في المساء البنات بيكونوا هيناموا فهد بيخبط علي الباب
حور: اتفضل
فهد بيدخل
حبيبه: ايه الي جابك هنا
فهد: جاي اخد مراتي
حور: لا يافهد جدو لو عرف هيدبحنا
فهد: بس يابت منك ليها وبيروح يشيل سجده وسط ضحك البنات وبيروحوا علي الاوضه
فهد بتمثيل: الظاهر كده ان زوجتي العزيزه تخنت
سجده بتذمر: انا والله خسيت 2 كيلو من يومين
فهد بحب: ولو تخنتي 100 كيلو علي قلبي زي العسل وبيرفعها لفوق اكتر وبيبوسها من جبينها وسجده بتبوسه من خده وبياخدها وبينيمها في حضنه وبيحس انو منامش من زمان لان سجده منامتش جنبه امبارح
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بتعدي الايام وبيكون فاضل يومين علي الفرح وبتكون العيله قاعدين علي الفطار
فهد: اسر جاي بكره ياجدي
حور بتكون قاعده علي الفطار..... وقلبها بيدق جامد وبتتوتر وفي نفس الوقت بتكون فرحانه
الجد: ينور ياولدي
سجده بتلاحظ حور وبتستغرب وفهد بيروح الشركه والبنات بيكونوا قاعدين مع بعض في الجنينه
سجده: حور
حور وهيا سرحانه: نعم
سجده: انتي ليه اتوترتي لما فهد قال ان اسر جاي
حور: لا عادي
سجده: انتي بتحبيه ياحور
حور بحيرة: صدقيتي ياسجده مش عارفه
سجده: باين عليكي ياحور من فرحتك لما فهد اتكلم وقال انو هيجي
حور: برضو مشاعري متلغبطه
سجده: متحيريش نفسك ياحور وفكري براحه وان شاء الله تطلعي بتحبيه وهو كمان بيحبك وافرح بيكي ياقمر
حور بكسوف: بس ياسجده بتكسف والله
سجده: ماشي ياست حور هقوم اشوف ليل
حور باستغراب: ليل مين
سجده: الحصان.... بتاعي سميته ليل
حور: اه ده انتي مهتميه بيه علي الاخر
سجده: طبعا فهد ادهولي هديه فلازم يكون غالي
حور: طبعا
سجده بتمشي..... وبتروح الاسطبل وبتكون قاعده بتاكل الحصان بتلاقي الي بيرفعها مره وحده علي الحصان وبتترمي في حضنه وبيجري بالحصان
سجده: فهد افرض كنت وقعت
فهد: تصدقيها انك تقعي وانتي في حضني
سجده: لو الدنيا كلها صدقت انا عمري مصدق
فهد: وحشتيني مش قادر انام انا هاجي اخدك انهارده.... وتنامي في حضني
سجده: لا يافهد انت شوفت جدوالمره الي فاتت عمل ايه انا مش هخاطر بحياتي ولا حياتك كلها انهارده وبكره
فهد: هستحمل علشانك مع ان حرام الحصان ياخد كل الاهتمام ده وانا لاء
سجده: انا بهتم بيه علشان ده هديه من حبيبي
فهد: ان كان كده ماشي
سجده: انا سميته اسم
فهد: ايه هوا
سجده: ليل
فهد: اسم جميل علشان من نقاوتك
سجده: شكرا بس انت كده مقصر... في حق الشغل طول الاسبوع مروحتش كتير
فهد: يعني كنت بروح الشركه واجي اخدك في حضني دلوقت.... لا الشركه ولا اخدك في حضني ده ظلم
سجده: براحتك يافهدي وبتحضنه جامد وهو بيكمل جري بالحصان وبيقضوا اليوم مع بعض وبعدين بيرجعوا والحمد لله.... الجد ما شفهومش
______
تاني يوم اسر بيوصل الصعيد... والعيله كلهم بيبقوا مستعدين علشان يقابلوه واولهم حور وبعدين بيوصل القصر وبيسلم علي العيله كلها.....وعينه كانت بتبحث عنها....... وبيلمحها وهيا نازله من علي السلم.... وفي نفسه هيا دي... حوريته الصغيره... الي كانت بتجري عليه وهيا صغيره.. وتلعب معاه.. معقول بقت بالحلاوة دي
اسر : ازيك ياحور
حور بكسوف: الحمد لله... انت عامل ايه
اسر: انا تمام الحمد لله
فهد: الغدا جاهز
بيروحوا يقعدوا علي الغدا وبيتغدوا وبعدين حور بتعمل الشاي وبتقدمه للعيله.... وبتكون غافله عن العيون الي متبعاها بحب
سجده بتكون قاعد جنب فهد
الجد: سجده
فهد بنفاذ صبر: هو فيه ايه ياجدي بقي انا تعبت خلاص اقسم بالله سجده مراتي وحلالي تعبت ياجدي.... عايز تختبر ان كنت بحبها اقسم بالله بحبها وبموت فيها كمان اقولك ايه اكتر من كده مش فاهم طب النوم في اوضه تانيه.... وقولنا ماشي انما تقعد جنبي لاء حرام ياناس
اسر بضحك: ههه جده معلم عليك كل ده
فهد: اسكت انت كمان
الجد: خلاص يافهد نجحت... في الاختبار
فهد بفرحه: يعتي هتنيمها في اوضتي انهارده
الجد: لا يوم فرحك ان شاء الله
فهد: ماشي ماشي ياجدي
_____
حور بتكون قاعده في الجنينه سرحانه بتلاقي الي جاي من وراها
اسر: ممكن اقعد معاكي
حور بحرج: اتفضل
اسر: انتي في كليه ايه دلوقت
حور: انا في كلية تربيه داخله سنه تالته
اسر: كبرتي ياحور من بعد ماكنتي حور ام ضفرتين الي بجبلها الشوكلاته.... بقيتي ايه من الجمال
حور بكسوف: شكرا
اسر: طب تقبلي الهديه دي مني
حور بتلقيها شوكلاته بتاخدها منه بسرعه وبتقله: طبعا
انت لسه فاكر النوع الي بحبه
اسر بهيام: وعمري منسيته ولا هنساه
حور: سرحان في ايه
اسر: ها..... لامفيش حاجه.. هقوم انا بقي وبيسيبها تفكر
_______
فهد وسجده بيكونوا قاعدين بيتكلموا اسر بيدخلهم الصالون
اسر: فهد عايز اتكلم معاك
فهد: روح المكتب وانا جاي وراك
اسر: تمام
بعد خمس دقايق فهد بيوصل المكتب
فهد: فيه ايه يا اسر
اسر: مش ان الاوان بقي ياصحبي
فهد: علي ايه
اسر: حور يافهد لما كانت لسه عندها 16 سنه طلبتها منك ومن جدو قولتولي حور لسه صغيره دلوقت كبرت وبقي عندها 20 سنه ايه المانع بقي
فهد: انا يا اسر لو دورت في الدنيا كلها مش هلاقي احست منك لحور الدليل انك داخل علي 28 سنه... وانتظرتها بردو بس الراي يرجع لحور
اسر: ماشي يافهد خد راي حور في الموضوع وان شاء الله توافق
فهد: ان شاء الله وفهد بيقول لجده وجده بيوافق بس بينتظروا راي حور الاول وسجده لما بتعرف الخبر بتفرح جدا وبتروح لحور الاوضه وبتكلمها
سجده بفرحه: حور
حور: نعم
سجده: متقدملك عريس
حور بصدمه ايه.. لاطبعا مش موافقه
سجده: طب مش تعرفي مين الاول
حور: مش عايزه اعرف
سجده: طب ولو قولتلك اسر
حور بتنط من علي السرير: بجد يا سجده
سجده: جد جد والله
حور بتتنطط بفرحه في الاوضه
حبيبه: انتي شاكلك مش بتحبيه شكلك بتموتي فيه
سجده: وهو بيموت فيها
حور: سجده الكلام ده بجد
سجده: اه والله
جدهم بينادي عليهم وبينزلوا
الجد: اسر متقدملك ياحور ايه رأيك
حور بكسوف: الراي رايك وراي فهد ياجدي
اسر بفرحه: لو الراي رايهم يبقي اتجوزك دلوقت كمان
الجد: اسر
فهد بضحك: اقعد بدل ما جدي يديك حظر يقولك اخطبها ومتشوفهاش ليوم متتجوزو
الكل بيضحك علي كلام فهد
ليكونوا قاعدين كلهم وبيضحكوا بس بيقوموا بخضه لما بيسمعوا صوت صريخ جاي من المطبخ وووووو
↚
بيجروا كلهم علي المطبخ بيلاقو ايد حبيبه محروقه
سجده بخوف: ايه الي حرق ايدك كده
حبيبه بدموع: كنت بعمل نسكافيه والمايه وقعت علي ايدي
سجده: رن بسرعه علي الدكتور... يافهد الحرق كبير
فهد: حاضر ياسجده وبيرن علي الدكتور والدكتور بيوصل وبيعالج حبيبه
الدكتور: الف سلامه عليكي يا انسه حبيبه
حبيبه بتعب: الله يسلمك يادكتور
الدكتور: ان شاء الله اجي بكره.. اغيرلك علي الجرح
حبيبه: ان شاء الله حور وسجده بيقغدوا مع حبيبه وفهد بيوصل الدكتور
فهد: حسابك كام يا احمد
احمد: عيب كده يافهد هو فيه بين الاخوات حساب (فهد كان مسافر امريكا وقابل احمد هناك لانو كان بيدرس هناك)
فهد: ماشي ياعم احمد بعد بكره فرحي ان شاء الله ولو مجتش هزعل
احمد بود: وانا مقدرش علي زعلك يافهد وان شاء الله هاجي
فهد بيوصله وبيرجع علي اوضة حبيبه
فهد: الف سلامه عليكي ياحبيبه
حبيبه: الله يسلمك يافهد
____
في اليوم التاني بيكون القصر كله رايح جاي والبلد كلها فرحانه علشان حنة فهد الراوي
بيكون فهد واقف هو واسر بيشرف علي الطباخين وبيشوف.... لو في حاجه ناقصه.... وعايزين اليوم يطلعفي افضل حال
وبعدين بيشوف علي الناس الي بتجهز للفرح وبيروح لسجده يشوفها
سجده بتكون قاعده متوتره فهد بيدخلها الاوضه
فهد: مالك ياحبيبتي
سجده: لا مفيش حاجه يافهدي
فهد: هتخبي عليا انا
سجده: قلقانه يافهد شوف حصل ايه يوم الخطوبه
فهد بحنيه: متقلقيش يا نور عيني اشغلي نفسك بالحنة وفرحتك وبس ويلا علشان تجهزي
سجده بتحضن فهد وبتقله: ربنا يحميك يافهد ويباركلي فيك
فهد: ويباركلي فيكي ياعمري
سجده: مكانش لازم فرح
فهد: انت يتستاهلي احلي حاجه في العالم هعملك اكبر فرح في مصر كلها
سجده: انتي عوضي في الدنيا يافهد
فهد: وانتي دنيتي يانجمتي
______
عند حبيبه
الدكتور بيغيرلها الجرح وبيقولها: احنا احسن بكتير من امبارح شكلك كده قويه
حبيبه بابتسامه خطفت قلبه: طبعا يا دكتور
الدكتور: شدي حيلك شويه كمان لازم اخت العريس تبقي صحتها ميه ميه
حبيبه: اكيد يادكتور وبتبتسم
الدكتور: ابتسامتك جميله
حبيبه: شكرا يادكتور
الدكتور: ممكن تقوليلي يا احمد
حبيبه بكسوف: ازاي بس
احمد: عادي هو اسم احمد فيه حاجه
حبيبه بابتسامه: ماشي يا احمد
_____
عند حور
بتكون ماشيه في وسط الستات وبتشوف لو حد محتاج حاجه بيشدها علي جنب
حور: اسر
اسر: عيون اسر
حور: ايه الي خلاك تشدني كده
اسر: قلبي
حور: بجد
اسر: اه بجد
حور: طب قوله... يهدي شويه
اسر: بلاش ميكب انهارده. ولا بكره
حور: ده ليه ده بقي
اسر بحب: علشان انتي اجمل بكتير من غير ميكب ياحوري
حور: طب سبني امشي بقي
اسر: عندي شرط
حور: ايه هوا
اسر: اسمعها منك
حور: اي هيا
اسر: بحبك
حور: طب غمض عينك
اسر بيغمض عينه.... حور بتزقه وبتطلع تجري
حور بضحك: تعيش وتاخد غيرها يا اسو
اسر بغيظ: اسو اسر.... الشناوي بقي اسمو اسو ماشي ياحور
______
في المساء بيلبس فهد عباية صعيديه باللون الابيض للاختفال بيومه علي الطريقه الصعيدية....وبيصفف شعره..بطريقه جذابه....ويضع من عطره الرجولي الساحر...وبيكون شديد الوسامه
اسر: ايه الحلاوة دي يافهد
فهد بضحك: حلاوتك يااسر
اسر: كان نفسي اشوفك عريس... وامنيتي اتحققت
فهد: عقبالك ياصحبي
اسر: حن انت وجدو عليا وخلو الخطوبه قريب بس
فهد: ان شاء الله يااسر
واسر بيكون لابس عباية باللون الكحلي...... وبيكون شديد الوسامه هو الاخر
__________
عند سجده في الغرفه بتكون بتجهز ومعاها حور وحبيبه.....سجده بتلبس فستان بسيط باللون البينك....وبتيقي سايبة شعرها مفرود.....وبتحط ميكب بسيط جدا.......وكذلك حور وحبيبة بيبقوا لابسين فساتين بسيطه...حبيبه فستان باللون النبيتي....وحور باللون الزيتي..... وبينزلوا هما وسجده تحت عند الستات فكان النساء في داخل القصر...والرجال بالخارج......الستات لما بيشوفوا سجده بيبقوا مبهورين من جمالها
احد النساء: ما شاء الله قمر يسجده... فهد عرف يختار والله
سجده: الله يبارك في عمرك يطنط... انتي للي قمر والله..... وبيبداو في رسم الحنه...... وبترسم اسم فهد علي ايدها....... والبنات بيبقوا بيرقصوا وفرحانين مع بعض... وبيجي دور ملكة الحفلة سجده... بتقوم ترقص.. والكل بينبهر من جمال رقصها..... ومش بتبقي بتفكر سجده في حاجه.. غير ان خلاص هتبقي مع فهد لاخر العمر
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند فهد...... بتبقي الرجاله بترقص...والجميع بيحضر لمباركة فهد وبيمون يوم ملئ بالفرحه والسعاده... وهو كل انشغاله بسجده
---------
بعد فترة بتنتهي الحنه...... وبيطلع فهد علشان يطمن علي سجده.. واول مبيدخل قلبه بيدق بشده... من جمال سجده الي واقفه قدامه.. وبتزيل المكياج... الي كانت حطاه..... فهد بيقرب منها.. وبيحاوطها...
فهد: ايه الجمال ده
سجده بتحاوط رقبته وبتقوله: مش هكون احلي منك
فهد: مين دي الي مش.احلي مني... دا انا ق
امي ست تقول للقمر قوم وانا اقعد مكانك
سجده بضحك: طب بس.. علشان بتكسف
فهد: بتتكسفي مني انا
سجده: بصراحه اه.... ويلا بقي عايزه انام مش قادره مرهقه جدا والله
فهد بتمثيل الزعل: انتي بتطرديني
سجده: والله مقصدش يحبيبي... وبتبوسه من خده.. متزعلش
فهد بحب: مين قلك اني زعلت اصلا
سجده: مين هيوصلني الفندق بكره
فهد: هيكون مين غيري
سجده: وانت مش هتكون بتجهز
فهد: طبعا انتي الاهم.. هوديكي... وارجع اجهز بقي
سجده: ماشي يحبيب القلب
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الصباح... سجده بتصحي.. بتبدا يومها بالصلاه.... وبتجهز نفسها علشان تمشي... ودموعها بتنزل من الفرحه.. مش مصدقه ان حياتها اتغيرت للدرجه دي وربنا عوضها بفهد..... الباب بيدق وبيكون فهد
سجده: ادخل
فهد بيلاحظ دموعها: يعني ده يوم تعيطي فيه
سجده بتحضنه جامد: دي دموع فرحه يفهد.... عوض ربنا جميل اوي... وعوضني بيكي ي اجمل عوض..
حور وحبيبة بيدخلوا.... فهد: دا انتو فصلان
حبيبة: يلا يعم روميو... ورانا يوم طويل...... وسيشن... وفرح
حور: ايوا... يلا يفهد بقي
سجده بتضحك علي فرحتهم..... واستعجالهم
سجده: يلا يبت منك ليها .... وبينزلوا وهما بيضحكوا
سجده بتركب مع فهد في العربيه...... وحبيبة وحور بيركبوا مع اسر....... بيوصلوا.. وبتقف العربية قدام واحد من افخم الفنادق الي مصر..... وفهد بينزل من العربيه...... والموظفين بيجوا ياخدوا.. الفستان والحاجه... وبيطلعوها.... وفهد بيبوس سجده من جبينها...... وبيمشي.. لان معاده ييجي الساعه خمسه علشان السيشن
_____________
بتكون واقفه سجده بهيئتها الساحره.. فكانت ترتدي فستان زفافها باللون الابيض الملكي.. كان ضيق من الاعلي.. ويهبط باتساع مفرط يخفق القلوب من شدة جماله ....وحجاب يغطي كامل شعرها.... ويعتليه تاج منصع.. بالالماس فكان مصمم خصيصا لها.... وحذاء يظهر من بعيد..انه يضئ... وبيدها باقة ورود من نوعها المفضل الياسمين... وجهها.. كان مضئ من الفرحه.... وتضع القليل جدا من المكياج... ومع ذلك كانت شديدة الجمال... كان قلبها يدق بفرحه وتوتر: جي يبنات... جي
حور بابتسامه: علي وصول اهو يست.. اهدي بقي ومتوتريش نفسك
حبيبة: الحب بيعمل كل ده
سجده: واكتر من كده....... تاتي الفوتجرافر..... لتصوير سجده والبنات... طبعا البنات دول بيكونوا حور وحبيبة.. واسراء صاحبة سجده... واصدقاء حور وحبيبة...... وبتصور كل لحظه....... بعد القليل من الوقت..... تاتي حور لتخبر سجده عن وصول فهد... بيدلف فهد وهو يرتدي بدلة باللون الابيض... تظهر ملامحه الرجوليه.... ويصفف شعره بطريقه مثاليه... وكان يوجد دبوس اعلي بدلته بحرف سجده.... وكان يظهر بجمال طاغي للغايه... كل خطوه بيخطوها... قلبه بيعلن عن فرحته.... وسجده كانت عطياله ضهرها... بيقرب منها.... بيحاول يشوف وشها.... بتشاكس فيه ومش بتردي تلف... وبيفضلوا كده قليل من الوقت... والبنات بتضحك علي سجده وتصرفاتها.... ومره واحده بتلفلوا وشها..... وبيقف فهد مصدوم ومنبهر... من شده جمالها...... يمسك يديها ويقبلها برقه..... وبيحضنها حضن يعبر عن الكثير من الحب والعشق.... وفي الخلفيه صوت البنات بتزرغط بفرحه وسعاده.... وفهد عيونه بتدمع
سجده بحنيه: انت بتعيط يفهد
فهد بعشق: دي دموع فرحتي يسجده.... فرحتي اننا وصلنا لليوم ده من غير اي مشاكل.. وانك انهارده اجمل اميرة شافتها عيني
البنات: لا للدموع اليوم.... ف اليوم فرحه
سجده وفهد بيضحكوا وبينزلوا علشان يتصوروا مع بعض
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
علي سلم الفندق الفخم.... ينزل فهد وبجواره سجده وكانوا يظهران كانهم امير واميره من عالم دزني... وبحوارهم من الجهه اليمني حور... التي كانت تردتي فستانا باللون البيبي بلو وحجاب من نفس اللون.. وتضع مساحيق تجميل وكان يظهر عليها التدلل والرقي وبمجرد ان راها اسر شعر انه فقد انفاسه... وعلي الجهه اليسري حبيبة التي كانت ترتدي فستان بنفس لون حبيبة ولكن التصميم مختل فجميع الفتيات كانوا يرتدون فستان من نفس اللون وكانت رائعه بجمالها الهادي ولما راها احمد...قلبه كان يدق بشده
--------
بعد ساعات..... بينتهي تصوير سجده وفهد.... وكانت من اروع اللقطات الكلاسيكية..... وكان يغطي عليهم الحب الشديد...... وايضا تم التقاط الكثير من الصور لفهد وجميع اصدقائه... وبيخرج الجميع من الفندق الي اسطول العربيات... الي كان مكون من عربيات اصدقاء فهد... واسر واحمد... وعلي مقدمتهم سيارة فهد.... وكانت زفة ولا اروع لا تنسي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& في قاعة زفاف من افخم قاعات مصر..... كان الجميع منتظر ومتلهف لرؤية فهد وسجده..... وما ان نزلت سجده من السياره.. رات والدها... شعرت بسعاده غارمه... ونظرت الي فهد.. واومأ لها براسه... فعلمت ان فهد هو الذي دعاه لخضور حفل زفاف ابنته.... يتجه والدها نحوها.... ويقبل يداها.... ويقبل جبينها
حامد: مبروك ينور عيني... الف مبروك
سجده بسعاده: الله يبارك فيك يحبيبي
---------
بعد لحظات.... ينفتح باب القاعه ليدلف فهد بوسامته الطاغيه... والجميع يهنئه... وبعض بضع دقائق... يدلف حامد.. وبيده سجده.. التي منذ ان دلفت... لن تسقط الانذار من فوقها... فكانت رائعع وجمالها ساحر... للغاية.... يسلمها حامد الا فهد..... تنطفئ جميع الانوار... ويتسلط الضوء علي فهد وسجده فقط... وبيرقصوا رقصه سلو.... والجميع منبهر لجمالهم...
فهد بعشق: انا اسعد انسان في الدنيا دي كلها
سجده: وانا اكتر واحده محظوظه بوجودك.. مش مصدقه نفسي يفهد... وفهد بيمون سامع دقات قلبها
فهد: انا اتولدت من انهارده
سجده: بتحضنه جامد حضن يعبر عن عشق كمين وهو بيشيلها وبيلف بيها لفه طويله... بطريقه كلاسيكيه رائعه....... وبعد ذلك يمسك فهد يدها.... ويجلسان علي نقعد الزفاف والجميع ياتي للمباركه لهم...... اصدقاء فهد بيجروا عليه وبيسحبوا علشان يرقصوا... وبيقوم معاهم... وبيفضلوا يرقصوا... والجميع بيبقي باين عليهم الفرحه.. والسعاده... وكذلك سجده... البنات بيشدوها وبيرقصوا معاه.. لكن هيا كان تدور بفستانها فقط..... وتصفق وتفرح معهم.. لان فهد كان يحظرها من الرقص... وتم التقاط القصير مت الذكريات لفهد وسجده.. واصدقائهم
---------
اثناء البوفيه..... بتكون حور واقفه علي جنب حور بيروح عليها
اسر: القلب اشتكي
حور بضحك: ودا من ايه ده ان شاء الله
اسر: من معذبة قلبه
حور: انا
اسر: اومال مين يحور.... كل ده ومش حاسه بيا انا بعشقك يحور........ والله بموت فيكي
حور بكسوف: وانا بحبك ي اسر وبتطلع تجري.. اسر بيبتسم عليها وعلي كسوفها
-----------
عند حبيبة بتكون قاعده علي التربيزه بتلاقي الي شاب جاي عليها يقولها: تسمحيلي بالرقصه دي
حبيبة: اسفه مينفعش
الشاب: ليه بس
بيلاقي الي بيسحبه من كتفه: هيا مش قالتلك مش هينفع ولا انت اطرش
الشاب: وانت مين ان شاء الله
احمد: انا خطيبها يحيلتها
الشاب: طب انا اسف وبيمشي
احمد بعصبيه: وانتي سكتاله ليه
حبيبة: عايزيني اعمله ايه يعني.. انت بتتعصب عليا ليه اصلا ودموعها بتنزل
احمد باسف: بس.. بس انا اسف مكنتش اقصد... متزعليش
حبيبة: مش زعلانه
احمد: اومال ايه الحلاوة دي
حبيبة: شكرا
احمد: فنانه في الردود انتي
حبيبة بتضحك
---------
عند ابطالنا في مكان الاستراحه...
سجده: كفاية كده يفهد انا كلت كتير
فهد بضحك عليها: ما انتي مملتيش طول اليوم
سجده: هو انت بتزغط بطه بلدي... دا انا عروسه حتي
فهد برومانسيه: اجمل وارق عروسه شافتها عيني ينور عيني
سجده: يفهد.. كفاية كلام حلو بقي
فهد: انتي تستاهلي كل الحلو
----------
بعد يوم طويل من اجمل الايام بالنسبه لفهد وسجده بيختموا الفرحه برقصه سلو...... وبينتهي حفل الزفاف... وكان الجميع يخرج ويحكي بروعة وفخامة الزفاف
________
بيركب فهد وبجواره سجده العربيه وبيبقوا الاتنين في قمة سعادتهم وفرحتهم.. وعيونهم تعبر عن مدي فرحتهم.... وبيوصلوا الي القصر بزفة اخري اسطوريه.....
________
سجده بتدخل هيا وفهد اوضتهم وبتنبهر من جمال الغرفه.. فكانت مزينه بالورود الحمراء والبلالين... وكانت الغرفه مذهلة....... بتقعد سجده علي السرير وبتبقي مكسوفه جدا وفي نفس الوقت مبسوطه اوي ضربات قلبها تعلو وتهبط..... واختلط وجهها باللون الاحمر القاني من شدة التوتر... بيقرب منها فهد بهدوء وبصوت مطمئن وحنون: يلا نصلي يغالية
اومئت سجده فهيا من كثرة التوتر لاتستطيع التحدث وبالفعل بيقوموا... الاتنين يتوضوا ويصلوا... وفهد بيقيم الصلاة بيها وبيكون صوته حلو اوي.... بعد الصلاة يتلاشي خجل سجده وتهدا واحده واحده مع كلام فهد الحنين.. ليها... وبيقرب منها وبيقولها..: اخيرا هنبقي احسن زوجين في العالم... يهنايا وسعدي وزمردة قلبي...... سجده بتبتسم
وبتصبح زوجته قولا.... وفعلا... امام الله
↚
في الصباح..... بتستيقظ علي ضوء الشمس مسلط علي وجهها... بتبص جنبها مش بتلاقي فهد.. بتتفزع... فبتنادي باسمه... فهد يفهد..... بتلاقي الي داخل عليها وفي ايده الفطار... وداخل بيبتسملها وبيبصلها بعشق وحب
فهد: صباح الخير علي اجمل عيون في الدنيا
سجده بابتسامه: صباح النور يحبيبي... وبتسال؟... انت الي حضرت الفطار ده
فهد: ايوا طبعا... دوقت اكلك كتير... ادوقك انا اكلي بقي
سجده: يحبيبي مكنتش تعبت نفسك... كان حد تحت عمله.. او انا عملته
فهد: خلاص بقي انا عملته ونا ولا انتي واحد... قومي خدي شاور كده.. وصلي.. وانا مستنيكي....
اومأت سجده براسها وقالت: حاضر يفهود
---------
بعد القليل من الوقت... بتطلع سجده وهيا لابسه بيجامه من الحرير باللون الابيض.... واطلقت العنان لشعرها..... فهد بيبصلها وبيقول بغزل: طب هو حد بيحلي قبل مياكل يعني
سجده بابتسامه: بتكسف علي فكره
فهد: مقولنا بقي حوار الكسوف دا ننساه خالص... انتي مراتي وحبيبتي... وبنتي.. ودنيتي وكل ماليا... وبيشدها عليه وبيهمس: مش يلا ناكل بقي... قبل متهور
سجده بضحك: ناكل طبعا..... وبالفعل بيبداو ياكلوا.. مع بعض... وبعد قليل بيخلصوا اكل... سجده بتشيله... وبيكون فهد جايب من تحت.... بيبسي وحلويات... وحاجات كتير وبيقعدوا مع بعض.. بيشغلوا فيلم.... وبيتفرجوا الاتنين في جو ملئ بالحب... وفهد بيكون محتضنها اوي مانها هتهرب منه... سجده بتبصله وبتقوله: انا.. مش مصدقه الي انا في يفهد.. مش مصدقه ان الشخص الي كنت فاكره نفسي بكره.. ومش طايقه اشوفه.. بقي النفس الي بتنفسه.... وبعد مكنت فاكره حياتي ادمرت اصبحت... حياتي اجمل بكتير معا....انا بحبك اوي يفهد
فهد بحب: وانا بعشقك يعيون فهد..... بحبك.. اكتر من اي حد..... وزي مكنت مفكر انتي متجوزك علشان اردي غروري واسرك... اسرتيني انتي بنظرة عينك... وبخفه دمك.. وطيبة قلبك.... وحنيتك... انتي اجمل بنوته شافتها عيني... يست البنات.... بيفضلوا يتكلموا مع بعض كتير....... نسيبهم لوحدهم بقي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بيعدي يومين... وفهد وسجده مش بينزلوا تحت خالص.... غير لو فهد نزل جاب اكل او حاجه من تحت... وبيقضوا يومين من اجمل ايام حياتهم مع بعض.. يومين بيحملوا الكثير من الضحك... واللعب... والكلام.. والحب.. والمشاكسات... وهما قاعدين في اوضتهم بيلاقوا الي بيخبط علي الباب.... فهد: مين!!!
حور: احنا
فهد: المفعوصتين دول.. انا مش فاتحلهم.. بيفصلوا اي لحظه حلوه
سجده بضحك: معلش افتح لهم يفهد وحشوني والله
فهد: حاضر علشان عيونك بس... وبيروح يفتح الباب
حبيبه كل ده عقبال متفتح..... مش عايز تشوفنا ولا ايه
فهد: بصراحه اه لان انتو عيال فصلان... فتحت علشان خاطر سجده بس
حور بتمثيل الغيره: ايوا بقي... يعني احنا ملناش خاطر
فهد بضحك: بصراحه لا
سجده بضحك مماثل: ايه بتر الخواطر ده يفهد
فهد: دول عيال رخمه.. انا هنزل.. ربع ساعه وتنزلوا.. انتوا فاهمين.. انا عايز اقعد انا ومراتي
حبيبه ماشي يعاشق يولهان.... فهد بينزل وحور وحبيبة بيجروا علي سجده بيحضنوها..... حبيبه: والله وحشتينا يسجده
سجده: انتو اكتر والله
حور: يبختك يسجده
سجده بضحك: عقبالك يحوري وانتي وحبوبه.. واشوفكوا كده عروسات قمرات
الاتنين في نفس واحد: يارب
سجده بخبث: اومال الجرح عامل ايه يحبيبة... هو الدكتور احمد بيجي يغيرلك عليه
حبيبه بتوتر: ااا... اه.. اه... انا بقيت كويسه كمان
حور بتفهد سجده وبتقول لحبيبة: انتي طبعا.. مش عايزه الجرح يروح خالص
حبيبة: ايه الي انتي بتقوليه ده.. هو في حد يحب نفسه مجروح
سجده: لو الجرح ده هيجيب الدكتور احمد... يبقي تحبي صح
حبيبة بتتوتر وخدودها بتحمر....
حور: متتكسفيش يحبيبة... الموضوع باين خالص
حبيبة: انا... هو مش في دماغي اصلا
سجده: لا والله هو كمان واقع صدقوني... مش بعيد نلقوه جاي يتقدم
حبيبة بلهفه: بجد يسجده
حور بضحك: واضح انو مش في دماغك
سجده: ان شاء الله يبقي نصيبك يحبيبتي
حبيبه بصراحه: يارب يسجده... انا شكلي وقعت ومحدش سمي عليا... وبيضحكوا مع بعض... بيعدي نص ساعه... وفهد بيجي
فهد: يلا يبت منك ليها بره.. انا سبتكم نص ساعه زياده
حور: احنا هنطلع... بس بكره ان شاء الله هتنزل انت وهيا
سجده: ان شاء الله يحوري.... وبيطلعوا... وفهد بيروح علي سجده.... وبيحضنها... وبيقول عيال بارده... بعدوني عنك نص ساعه
سجده بضحك: يحبيبي دي نص ساعه بس
فهد بهيام: ولا عايزه ابعد عنك ثانيه واحده بس يسجده
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
تاني يوم بينزل فهد.... هو وسجده علي الفطار.....وسجده بتروح علي جدها وبتبوسه وحشتني اوي اوي اوي يجدو
الجد بحنيه: انتي اكتر... يقلب جدك
حبيبة: استاذ روميو حن عليكي وخلاكي تنزلي
حور بتهمس في ودنها: اسكتي...بدل ميسمعك... ويكسفك.. زي مكسفنا امبارح كده
حبيبة بضحك: لما اسكت..... بيفطروا.. وبعد كده سجده بتكون قايمه مع البنات يدخلوا المطبخ يعملوا الشاي... ويقفوا مع بعض....
فهد: اقعدي هما هيعملوا
سجده: يفهد عادي هروح معاهم
حور: خليكي يسجده.. احنا هنعمل... وبيدخلوا يعملوا.. الشاي وبيطلعوا.. والقاعده مبتخلاش من كلام حور وحبيبه.. وفهد يكسف فيهم... وباقي العيله بيضحكوا
حبيبه: لا يفهد... احنا زعلانين وبشده كمان... انت مش طيقنا للدرجاد
فهد بحنيه: امشي يهبله..... انت اخواتي وحبايبي... ازاي مش هطيقكم دا انتو الغالين... وبيبص لسجده وبيقول: بس مش اغلي من سجده طبعا
حبيبه: ربنا يخليكم لبعض يفهد ويحميكم ويحرسكم من العين... واهم حاجه من عيني انا وحور... وفجاه بيلاقوا احمد داخل عليهم.. حبيبة قلبها بيدق بسرعه وسجده وحور لاحظوها
احمد: السلام عليكم
الجميع: وعليكم السلام
احمد: انا كنت عايزك في موضوع يفهد... سجده بيجي في. دماغها انو هيتقدم لحبيبة وبتدعي ان كلامها يطلع صح..... وحبيبة بتتوتر وبتفكر هو عايز اي
فهد: اتفضل ي احمد... وبياخدوا. وبيدخلوا مكتبه
فهد: خير ي احمد
احمد: احم.... بصراحه كده... انا عايز اطلب ايد الانسه حبيبه
فهد بابتسامه وانا عمري مهلاقي لحبيبة عريس احسن منك ي احمد.. بس الراي الاول والاخير لحبيبة
احمد: انا ان شاء الله منتظر ردها
فهد باحراج: معلش ي احمد نسيت والله... تشرب ايه
احمد: لا ملوش لازمه والله
فهد: والله متمشي غير لما تاخد واجبك.... وبالفعل بيجيبله عصير وبيشربه.... وبيمشي
____________
بيبقي الجد وفهد وسليم قاعدين.
فهد: عايز اقلكم حاجه
سليم: قول يفهد
فهد: الدكتور احمد متقدم لسجده
الجد: احمد طيب ومحترم... ومشفنلش منو غير كل خير
سليم: بس لازم نشوف راي حبيبة الاول
الجد: ايوا طبعا
-----------
بيكون سجده وحور وحبيبه قاعدين بيتكلموا... فهد بيروح عليهم وبيقول لحبيبة جدي عايزك.. يحبيبه التلاته بيبصوا لبعض... وبيعرفوا ان كده احمد اتقدملها... حبيبة بتروح وبتقول: نعم يجدي
الجد: بصي يحبيبة الدكتور احمد متقدملك... وانا شايف انو شخص كويس ومحترم وهيحافظ عليكي... بس الراي ليكي انتي طبعا
حبيبة:.......
الجد بابتسامه: السموت علامه الرضا
حبببة بكسوف: بصراحه يجدي انا موافقه
الجد: يبقي علي بركه الله قولوا يفهد يولدي.. يجيب اهله ويجي يتقدم
فهد: حاضر يجدي.... وبيرن علي احمد بيعرفه انهم وافقوا وبيبقي مبسوط جدا... وكمان حور واسر قروا فاتحتهم مع حبيبة واحمد والاتنين دول بيبقوا سعداء اكتر من اي حد.... لانهم بيحبوا بعض من الطفوله
---------
عند البنات.. بيبقوا قاعدين بيلاقوا حبيبة داخله تجري عليهم... اتقدملي... مش مصدقه نفسي.. اتقدملي يحور... اتقدملي يسجده....حور وسجده بيفرحوا اوي وبيحضنوها
_____________
بعد مرور يومين.... احمد بيجيب اهله..... وبيروح يتقدم لحبيبة.. ومامته بتحب حبيبة جدا وكذلك اخواته... وبباه... وبيتفقوا علي كل حاجه ..... والاتنين بيفضلوا يبص لبعض كل شويه... وقلبهم يدق... بسرعه ...... وكذلك اسر بيتقدم لحور.. وبيقروا فاتحه الاربعه.... لكن اسر وحور بيكونوا امثر اتنين سعداء.. لانهم بيحبوا بعض من الطفولة وبينتهي اليوم علي خير....
__________
في المساء........ سجده بتطلع الاوضه.. وبتاخد شاور وبتروح علي التسريحه علشان تصفف شعرها.... وهيا قاعده علي الكرسي بتسرح... بتلمح ورقتين وملفوفين بشريطه حمرا...... فبتمسكهم بسرعه وبتفتحهم.. بتلاقيها تذكرتين سفر لفرنسا... بتبقي واقفه مش مصدقه.. ومبسوطه.... فهد.. بيدخل... بتجري عليه وبتقوله بفرحه: دول لينا يفهد
فهد: لا
سجده باحباط: افتكرتهم لينا
فهد: يعني هيكونوا للجيران يعني يسجده
سجده: يعني دول ليا وليك بجد
فهدبابتسامه: اه بجد ينور عيني
سجده بتحضنه وبتقول: شكرا يفهد... انا بجد مش مصدقه اني هروح البلد الي بحبها مع الشخص الي بحبه وبعشقه كمان
فهد: انتي بتشكريني يسجده.... انا كلي ليكي... وبعدين لو السفر لفرنسا هيخليكي تديني حضن حلو اوي كده اسفرك كل يوم.....
&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد مرور اسبوع
بتبقي العيله قاعده... واحمد بيدخل عليهم... وبيسلم علي الجميع... وبيقول للجد.... كنت عايز اقولك حاجه يجدي...
الجد: قول يولدي احمد: بصراحه ياجدي انا عندي شغل في امريكا فهتجوز انا وحبيبة.... واخدها معايا امريكا ولما نرجع اجازه اوعدك انها تقعد معاك ومع العيلة براحتها وانا.... والله بحب حبيبه وهشيلها في عيني وعمري مهزعلها
الجد باقتناع بعد مشاف نظرة الحب... في عينه: انا عن نفسي موافق.... نشوف راي حبيبه بقي موافقه تتجوزك وتسافر معاك ولا لاء
احمد بيبص لحبيبه وبيتمني انها توافق
حبيبه بكسوف وحب: موافقه ياجدي
الجد بفرحه: يبقي علي بركة الله
فهد: الله يسهلكوا
اسر: انت هتقر عليهم
فهد: مليش نفس يعني ما انت من قبل الفرح وانت بتقر وبتحسد كمان
اسر: ما انت بردو.... هتسافر فرنسا وتسبلي الشغل كله يابختك
فهد بضحك: اوعدك لما تتجوز هشيل انا الشغل مكانك وسافر البلد الي تحبها
اسر: افتكر وعدك
فهد: عمري وعدتك وخلفت
اسر: بصراحه لاء
حور بتميل علي سجده وبتقولها: هو احنا لبسنا في طفلين ولا ايه
سجده: شكلنا بس انا بقي الطفل بتاعي احلي طفل في الدنيا
حور بضحك: انتي وقع من الدور المليون بقي
سجده: بالظبط كده
حبيبه بتقول لحور: عقبال متقعي زيها
حور: انا وقعت اه بس لسه في الدور العاشر
حبيبه: ههههههههههههه
سجده: علشان خاطر المناسبة الحلوه دي هقوم اعمل احلي صنية كيكه انا وحور وحبيبه
اسر بضحك: طب بلاش حور بالله عليكي
حور بغضب طفولي: قصدك ايه يا استاذ اسر
اسر: انا خايف عليكي بس ومش عايز اتعبك
حور: لا متخافش عليا
سجده وحبيبه: لا مسيطرة ياحور
حور: اومال
احمد: طب استاذن انا بقي
اسر بضحك: والله متحصل لازم تدوق الكيك المحروق من ايد حور
فهد بضحك: لو سمعتك هتنفخك
اسر: الحمد لله مسمعتش
________
بعد فترة البنات بيخلصوا عمايل الكيك وبيخرجوا بيلاقو الشباب في الجنينه وبيطلعوا
حور: اتفضلوا كلو يلا
اسر بهمس: ربنا يستر ومنروحش المستشفي
حور: اسر
اسر: اصل انا الحجات الحلوه الي بتتعمل با الايدين الحلوين دي بتجبلي هبوط
حور: لا كل متخافش مش محلينها جامد
فهد: بتعرف تنقذ نفسك انت
اسر: منكم نستفيد يافهد
فهد: انا
اسر: يعني انا
حبيبه: بقولكو ايه
الجميع: قولي
حبيبه: تعالوا نلعب لعبه
الجميع: ايه هيا
حبيبه: الصراحه
الجميع: موافقين
بيبداو اللعب والدور بيجي علي اسر يسال حور
اسر: بتحبيني
حور بتتكسف وبتبصله وبتبص علي فهد فهد بيضحك وبيعمل نفسه مش واخد باله وحور بتهز راسها بمعني. اه
فهد بيبصلهم وبيمثل انو غضبان
اسر: فيه ايه يا فهد خطبتي ها
فهد: لسه متخطبتوش
اسر: انت العقد الي جدو عملهالك هطلعها عليا
فهد: كتم يلا بدل اقوم امرجحك
اسر: وعلي ايه لما احب اتمرجح المرجيحه اهي هركبها عادي جدا
بتلف الازازة والدور بيجي علي سجده تسأل فهد: ايه هيا اقصي طموحاتك: انك تفضلي جنبي طول العمر .... واهرب بيكي واعيش انا وانتي بعيد عن العالم كله ومحدش يفرقنا ابدا
اسر: ايوه يا عم روميو
فهد: يبني انت لو عدوي مش هتعمل معايا كده
الجميع بيضحك.... علي مشاجرة فهد واسر
دور حور تسال حبيبه: ايه اكتر شئ بيعجبك في احمد
حبيبه بتبص لاحمد وبتقول: اخلاقه وانو عارف دينه كويس. وحنين....والاكتر بقي انو دكتور شاطر جدا واحمد بيبتسملها بحب
فهد يسال احمد: حبيت كام مره
احمد بهيام: مره واحده ومين هيا حبيبه وحبيت كل حاجه فيها
اسر: عم روميو التاني
فهد: حتي احمد مسلمش منك
حور تسال سجده: بتحبي فهد قد ايه
سجده بحب: قد الدنيا دي كلها واكتر من نفسي
اسر: چوليت الاوله اهي
حور: طب فهد واحمد مسلموش منك سجده كمان ذنبها ايه
اسر: خلاص والله مهقول حاجه تاني
وبيكملوا لعب واليوم بيعدي جميل جدا
________
يوم الخطوبه بتكون خطوبه حور واسر... وحبيبة واحمد مع بعض.... بيحضر اهل احمد واهل اسر وبعض معارف فهد والعيله وبيكون يوم مبهج وبيكون حبيبه وحور طلعين قمرات حيث حور ترتدي فستان باللون البينك وحجاب من نفس اللون وحذاء ابيض وحبيبه ترتدي فستان باللون الزهري وحجاب باللون الابيض وحذاء من نفس اللون فبيكونوا قمرات... وتتوسطهم نجمته ومحبوبته بجمالها وبرائتها حيث كانت ترتدي فستان باللون الزيتي وحجاب باللون الكافيه ولم تضع اي مساحيق تجميل
كل واحد بياخد عروسته وبيلبسها الشبكه
وسجده بتكون واقفه فرحانه جدا فهد بيروح عليها وبيقولها: طالعه قمر لدرجه اني عايز اخبيكي من عيون الناس كلها
سجده: انت الي قمر
فهد: طب بقولك ايه
سجده: قول
فهد: تعالي نطلع اوضتنا علشان عايزك في موضوع
سجده بضحك: مينفعش يافهد دي خطوبة اخواتك
فهد: ماشي يا سجده هانت بكره هنسافر ونروح فرنسا وميبقاش في حد معانا واستفرد بيكي لوحدي بقي من غير محد يضايقنا
سجده بتضحك علي كلامه وبتقوله: ماشي يافهدي انا موافقه
فهد: طب بلاش فهدي دي دلوقت علشان هتجننيني واخدك واطلع جري علي فوق
سجده: حاضر وبيفضلوا يتكلموا ويضحكوا مع بعض وبيكون شكلهم قمر لدرجة ان المعازيم بيسيبوا العرسان وبيبصوا عليهم
بينتهي اليوم بسعاده
_______
في الصباح بيجي موعد الطيارة وسجده وفهد بيودعو العيله والعربية...... بتيجي تاخدهم وبتوصلهم المطار وبيركبوا الطيارة..... ولما الطيارة بتطلع سجده بتمسك ف فهد بخوف وبتغمض عيونها وبتغرز ضوافرها في ايده جامد لدرجة انها بتجيب دم
فهد بيحاول يهديها : اهدي ياحبيبتي متخافيش انا معاكي
سجده بتهدي من كلامه وبعد مبتهدي بتلاحظ اثار ضوافرها علي ايده وايده بتجيب دم
سجده بتطلع منديل وبتمسح الدم وبتقوله بدموع: انا اسفه والله مكنت اقصد... غصب عني والله
فهد بحنيه وبيحضنها وبيقولها: ولا يهمك يعمري
......انتي تعملي الي انتي عيزاه وانا استحمل...الطيارة. بتوصل وسجده بتكون مبسوطه جدا وماسكه في ايد فهد بحب وفهد بيكون مبسوط انها مبسوطه والعربيه بتوصل وبتوصلهم الفيلا
سجده: واو هيا قدام البحر
فهد: انا عارف انو انتي بتحبي البحر.... فاختارتها قدام البحر وبيديها المفتاح وبيقولها: اتفضلي يا اميرتي افتحي قصرك
سجده بتبصله بعشق... وبتاخد المفتاح وبتفتح الباب وبتتصدم من الي بتشوفه
ياتري سجده شافت ايه؟!!!!!
↚
سجده بتتصدم لما بتفتح باب الفيلا وبتلاقي فيه تربيزه مجهزه باجمل الاطعمه..... وعليها شموع وبتلاقي بنت في وشها بتقولها: اهلا يافندم
سجده: اهلا.... وبتوجه كلامها لفهد: مين دي يافهد
فهد: دي خادمه في الفيلا.... هنا لما اشتريت الفيلا طلبت مساعده تيجي تظبتها وهيا الي عملت كل ده
سجده بابتسامه بشوشه: تشرفت بمعرفتك انا اسمي سجده ومنغير فندم وهانم والكلام الي ملوش لزوم ده
ايسل: وانا ايسل اي حاجه حضرتك تحتاجيها تقدري.... تطلبيها مني
سجده: شكرا
ايسل بتدخل المطبخ وفهد بيمسك سجده من ايدها وبيتجه بيها علي التربيزه وبياكلوا
سجده: اكلها حلو اوي
فهد بحب: مش احلي من اكلك ياعيوني
سجده: مين يشهد للعروسه
فهد: العريس
سجده: تعرف اني بموت فيك وبحبك اوي
فهد: وانا بموت فيكي ياقلبي...... بيخلصوا اكل وفهد بينادي علي ايسل... تعملهم شاي وبياخد سجده يفرجها علي الفيلا
سجده: حلوه اوي
فهد: ايه رايك نستقر هنا
سجده: ازاي يافهد بس الشغل هناك والجامعه وجدو والعيله مش هينفع
فهد: خلاص في الاجازه بتاعتك نيجي هنا والشغل كده كده في فروع كتير هنا
سجده: اوكيه
فهد بيقرب من سجده وبيبوسها بحب وبيلاقي ايسل داخله بتديهم الشاي
ايسل بكسوف: اتفضلوا الشاي
فهد: شكرا
سجده بتدفن وشها في كتفه لانها اتكسفت
فهد: انتي اتكسفتي
سجده: ايوه
فهد: مش فاهم هتبطلي تتكسفي امتي والله انا جوزك
سجده: مش عارفه بقي
فهد: طب يلا نطلع ننام بقي بكره قدامنا يوم طويل
سجده: يلا وبتقوم تقف وفجأة فهد بشيلها وبيجري بيها علي فوق
سجده بضحك: مجنون
فهد: مجنون بيكي ياعمري
في الوقت ده ايسل بتكون طالعه من المطبخ وبتشوفهم وبتكون مبسوطه بحبه ليها ونفسها تلاقي امير احلامها زي فهد
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الصباح سجده بتستيقظ بتلاقي فهد نايم وشعره نازل علي عيونه وشكله قمر بتزيح شعره وبتبوسه من خده برقه وبتقوله: ربنا يخليك ليا ياحياتي
فهد بيصحي وبيحاوطها ب ايده وبيقولها: ويخليكي ليا يا عمري
سجده: انت سمعني يعني
فهد: طبعا وعلشان البوسه الحلوه دي خدي واحده كمان وبيبوسها بعمق
سجده: قوم يلا بقي
فهد: هقوم اهو جهزي نفسك
سجده: هنروح فين
فهد: نروح برج ايڤل ايه رايك
سجده: ياريت
فهد: طب يلا
فهد بيقوم وبيجهز وبيلبس طقم كلاسيك بيكون شكله تحفه وسجده بتلبس دريس باللون الكافيه وعليه طرحه مشجره وبتكون قمر وبتجيب تلفونها وبتنزل لفهد بيفطروا وبيخرجوا وفهد بيقول للسواق انو هوا الي هيسوق
سجده: المكان بعيد عن هنا
فهد: لاء
سجده: اوك
فهد بينزل وسجده في ايده وبتكون منبهره بجمال البرج
سجده: روعه اول مره اشوفه في حياتي
فهد: وان شاء الله مش هتكون اخر مره
وبياخدوها وبيلتقطوا مع بعض اجمل الصور واللحظات السعيده وبيفضلوا يتمشوا في شوارع باريس كلها بيكونوا ماشين في شوارع باريس بعد اصرار سجده...... انهم يمشوا بدل ميركبوا العربيه وبياكلوا ايس كريم... سجده بتخبط فهد ب ايدها بقصد والايس كريم لحوس وشه وبتطلع تجري وبتضحك
فهد بيجري وراها وبيقولها: والله مهسيبك وبيمسكها وبيشيلها والبنات كلها بتبص عليهم باعجاب
سجده: نزلني يافهد
فهد: لاء لاء
سجده: عيب يافهد
فهد: واحد وشايل مراته فيها حاجه
سجده: فيها اني بتكسف
فهد بيدخلها العربيه وبيقولها: نروح الفيلا بس ونمحي الكسوف ده نهائي
بيوصلوا الفيلا وبيطلعوا الغرفه وفهد بيقلع الچاكيت وبيرميه علي الكنبه باهمال وبيقولها: نشوف موضوع الكسوف ده بقي
سجده: فهد
فهد: عيونه وبيمسكها..... من خصرها وبيبوسها برقه وحب وهيا بتلف ايدها علي رقبته وبتدفن وشها في حضنه.......وبتقوله: مش بتكسف ع فكره
فهدبغمزه: لا والله
سجده: خلاص بقي يفهد.... نسيبهم لوحدهم
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في اليوم التالي سجده وفهد بيتمشوا علي البحر وفهد بيكون ماسك ايدها جامد وبيقعدوا قدام البحر بالظبط
سجده: تعرف اني بحب البحر جدا
فهد: وانا كمان بحبه
سجده: هيا البنات الي لابسه ومش لابسه دول مش مكسوفين
فهد: هما متعودين علي كده
سجده: دول هيتشوا في نار جهنم وشعرهم الي فرحانين بيه ده هيتشعلقوا منه
فهد: انا هنزل اعوم شويه ف البحر
سجده بتلاقي البنات واقفين بيبصوا علي فهد فبتقله: لا يافهد بلاش دلوقت
فهد بضحك: بتغيري
سجده: ايوه بغير عليك مش منهم يافهدي
فهد: والله علشان فهدي دي مهنزل ولا هزعلك ابدا ياعيوني
سجده... حور بترن عليها فيديو كول وبتقعد تكلمها وفهد بيكون واقف علي البحر وكل البنات بتتلم عليه وبيتصوروا معاه بنت واسمها چوليا بتتكلم بالفرنسي:
(انه وسيم وجذاب اتمني ان اتزوجه)
بنت اخري:
(حقا انه وسيم للغايه)
وبنات اخري تتحدث وكل ده فهد واقف مستني ردت.. فعل سجده
سجده بتلاحظ البنات وهما واقفين حول فهد بتلاقي جردل بتعبيه مايه وبتجري عليهم وهيا بتسمع البنت بتتطلب من فهد حضن وبتصب المايه فوقيهم وفهد بيفطس ضحك.... وسجده بتمسكه من ايده
جوليا بحنق:
(من انتي هذا الوسيم لي)
سجده بسخريه وبتكلمها فرنسي:
(لا عزيزتي لا تنطقي هذه الكلمه هذا الوسيم زوجي وملكي انا فقط
جوليا باحراج:
(انا اسفه لا كنت اعلم ان هذا زوجك) وبتاخد البنات وبتمشي
وسجده بتمشي وبتدخل الفيلا لانها بتكون قريبه من البحر وفهد بيدخل وراها
فهد بيقرب منها
سجده: ابعد عني يافهد
فهد: هما الي اتصوروا معايا وانا كنت واقف مستني ردة فعلك هتكون ايه وانتي بصراحه قومتي بالواجب
سجده بتزقه وبتقوله: شفت ردة..
فعلي عجبتك اوعي بقي وبتطلع بره في الجنينه
فهد بينادي ايسل.... وبيقولها طالعيلها الاكل ده بره
ايسل: حاضر يا فندم
بتطلعلها الاكل بره
سجده بتذمر: لا مش عايزه
فهد بيكون سامعهم وبياخد الاكل من ايسل وطلعلها
ايسل: ربنا يباركلك فيه يارب يا سجده ويوعدني بحد يحبني زي ما استاذ فهد بيحبك وبيخاف عليكي اوي كده
فهد: اتفضلي كلي
سجده: لا مش عايزه
فهد: لازم تاكلي لان صغيرتي المدللة لما بتتعب بتمرض جامد ومبتهونش عليا
سجده: موافقه بس تاكل معايا
فهد: حاضر
سجده: علفكره لسه مخصماك
فهد: صدقيني ياحبيبتي عمر واحده من البنات دي متملي عيني انتي ماليا عنيا وقلبي وحياتي وكل حاجه
سجده: والله
فهد: اه والله
فهد: طب يلا نطلع فوق
سجده: يلا
فهد بياخدها وبيطلعوا الاوضه وبيبدل هدومه لبنطلون قطني وعليه تشيرت من نفس الخامه
سجده: فهد
فهد: عيون فهد
سجده بتساؤل وبتشوفه هيقول ايه: انت ليه مدتش للبنت دي حضن
فهد: لاني ببساطه حرام شرعا ثم
غمز لها بمكر مكملا بشقاوة : وكمان بحب مراتي الي هيا انتي يابيبي.... ومستحيل واحده غيرك تدوق حضني يا سجده
اعتلت ملامحه ابتسامه خبيثة.. وهب واقفا امامها..
كلماته الصادقه جعلت قلب سجده يتراقص من الفرحه
فهد: حضني وقلبي وكلي ملكك انتي وبس ياسجده ودلوقتي بقي سبيني اصالحك اقترب منها حد الالتصاق.... واضعا جبهته علي جبهتها وهمس امام شفتيها ويردف بحب: اشتاقك يا نبع الدماء باوردتي واطمئني..... ساحرتي لن اتخلي عن قلبك الذي ينبض بحبي..... ابدا فقط احبيني اكثر واكثر ودعيني اغمرك بعشقي
سجده بحب: بتجيب الكلام الي يجنن ده يا فهد منين
همست بها وهي تقبل لحيته الرقيقه علي استيحاء تشنج جسده بقوه اثارها.. واطارت بها اللب من عقله.... وزادت جنونه بها اضعاف مضاعفه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد مرور عدة ساعات خيم الليل بستائره السوداء التي تلتمع بها رونق النجوم داخل الجناح الخاص بفهد.. واميرته
علي فراش وثير مملوء باروع الورود من اللون الاحمر والابيض...... تغص سجده... في نومها وبجوارها فهد الذي يحضتضنها بعشق
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
تاني يوم
سجده بتكون واقفه علي البحر وشخص واقف بيصورها بكاميرا وهيا مش واخده بالها
الشخص بالفرنسي:
(كم انها جميله وجذابه عيونها ساحره.)
فهد بيشوفه والدم بيغلي في عروقه وبيتجه نحوه... فهد بيمسك الكاميرا وبيهبدها في الارض بتتكسر ومش بيتبقي فيها حاجه سليمه.... وبيمسك الراجل بينزل فيه ضرب سجده بتجري عليه بتمسكه وبتترجاه يسيبه.... وفهد مش بيكون سامعها من كتر غضبه
سجده بدموع: فهد خلاص بقي ارجوك فهد بيشوف حالتها... وبيسيب الراجل وبياخدها في حضنه بتملك.... والراجل مبيصدق ان فهد سابه وبعد ما كان هيطلب الشرطه وبيطلع يجري وينقذ حياته
وفهد بياخد سجده... وبيروحو الفيلا وهو متعصب
سجده بدموع: فهد ارجوك متعصبش نفسك انا والله مشوفتوش
فهد بيشدها عليه وبيحتضن وشها بايده وبيتكلم بحنان: عارف يحبيبتي انك مكونتيش شيفاه بس نظرته ليكي وانو كان واقف بيصورك جنننتني وخلت الدم... يغلي في عروقي
سجده: افرض كان مات في ايدك
فهد: في ستين داهيه
سجده: خوفت عليك يافهد
فهد بمرح: بزمتك انا يتخاف عليا
سجده: ايوه يافهد انا بخاف عليك
فهد: وانا كويس اهو
_________
في المساء سجده بتكون بتتمشي في الفيلا فبتلاقي حمام سباحه كبير...
في وسط الفيلا وبتلاقي الي بيعوم فيه بتقرب بتلاقي فهد
سجد ه: هو في حمام سباحه هنا كمان
فهد: اه لما اشتريت الفيلا اصريت ان يكون حمام سباحه داخل الفيلا من جوه علشان تعومي فيه براحتك... وتلبسي الي انتي عيزاه وعلفكره الي في الجنينه ممكن تعومي فيه براحتك بس هنا اضمن
سجده: قولتلي
فهد: فيه مايوه متعلق اهو هتيه...
وتعالي انزلي
سجده بتروح تشوف المايوه وبتتصدم وبتجري عند فهد وبتقوله: بقي انت عيزني البس البتاع ده
فهد: وفيها ايه
سجده: انت عيزني ابقي شبه البنات المايعه الي بنشوفها علي البحر دي
فهد بيتعصب وبيطلع علي حافة المسبح وقطرات الماء بتتساقط علي وشه وبيقول بعصبيه وصوت عالي : سجده
سجده بتخاف من صوته وهو بيلوم نفسه انو خلاها تخاف منه
فهد بهدوء: يا حبيبتي انتي مش زيهم الفرف بينك وبينهم كتير هما بيلبسوا ده قدام الكل انما انتي هتلبسيه في بيتك وقدام جوزك وبعدين انتي عمرك شوفتي الماس بيتقارن بتراب
سجده:لا مش هلبسه
فهد بحنان: براحتك يا سجده ولو عايزه تنزلي انزلي ب الي انتي عيزاه
سجده: مش عايزه
فهد: شكلك كده ش بتعرفي تعومي
سجده: انا
فهد: ايوه
سجده: استناني هجيب المايوه بتاعي ودا مايوه اسلامي.. ونشوف
فهد: تمام وبيبتسم لانو كان عارف.... لما يستفزها هتتحداه وبالفعل عدا..... خمس دقايق وسجده كانت لابسه..... ونطت في البسين وبدأت تسبح بمهارة وفهد كان معجب بمهارتها في السباحه
فهد: لا طلعتي بتعرفي تعومي كويس
سجده: كويس بس
فهد: لا كويس اوي اوي اوي اوي كمان
سجده بتمثيل الغرور : ده اقل حاجه عندي
فهد بيقرب منها وبيحاوط خصرها وبيقولها: اقل حاجه اقل حاجه
سجده: اه اقل حاجه اقل حاجه وبعدين ابعد عني انا مخصماك
فهد: ليه بس
سجده: مش عارف ليه انت خوفتني منك وانا مش متعوده منك علي كده
فهد بيقبل ايدها بحنان وبيقولها: انا اسف مكنتش اقصد... خوفك مني والله بس فكرة انك تقارني نفسك بالبنات دي عصبتني ياروحي دول حاجه وانتي حاجه تانيه خالص
سجده: يس انا مقارنتش نفس يبيهم انا بقولك انت عايزني ابقي شبهم
فهد بيحضنها: علي العموم متزعليش مني حقك عليا يغاليه
سجده: خلاص يحبيبي انا مش زعلانه والله
______
بعد مرور ثلاث اسابيع بيفوق فهد علي صوت سجده وهيا بتصحيه وبتقوله: فهد فهد.... قوم هنتاخر علي الطياره
فهد: سجده
سجده: نعم
فهد: فكري يا سجده خلينا هنا احنا في استمتاع هنا بعيد عن اي مشاكل
سجده: فهد انت ناسي اقل من شهر وفي مواد لسه مخلصتهاش والله لتذكرهملي ماده ماده (طبعا سجده كانت بتروح الكليه ع الامتحانات... وفهد كان بيجبلها المحاضرات وكل حاجه)
فهد: من عيوني
سجده: تسلم عيونك
بعد فتره سجده وفهد بيجهزوا وبينزلوا يفطروا وبعدين العربيه بتيجي علشان..... توصلهم المطار بيوصلوا المطار وبعض ساعات قليله بتوصل الطائرة مصر وبعدين بيوصلوا القصر..... والعيله كلها بتسلم بيهم وبيطلعوا علي فوق يرتاحو من السفر
_________
في المساء بينزل فهد وسجده علي العشاء
فهد: جدي انا هنزل القاهرة بكره انا وسجده
الجد: ليه يافهد
فهد: سجده الامتحانات بتاعتها كمان تلت اسابيع وكمان في بعض الامور في الشركات هناك عايز اراجع عليها
الجد: تمام يا فهد
سجده: ممكن حور وحبيبه يجوا معانا
حور: الود ودي اجي معاكي.... بس عندي امتحانات
حبيبه: من عيوني انا معنديش امتحانات
الجد: انتي ناسيه ان فرحك كمان شهرين
سجده: احنا ان شاء الله هنيجي قبل الفرح بكتير ياجدو
الجد: ماشي ياعيون جدو
_____________
تاني يوم بيروحوا القاهره وفهد بيكون قاعد في مكتبه جاله اتصال من اسر
اسر: الو
فهد: الو يا اسر مجتش ليه
اسر: الحقنا يا فهد مصيبه مصيبه يافهد
فهد: في ايه
اسر:..........
فهد: بتقول ايه
ياتري اسر قال ايه لفهد؟!!!!
↚
اسر: المخازن.... بتولع يافهد
فهد بهدوء: وعرفت مين الي عمل كده
اسر: هو مفيش غيره
فهد بغموض: هو مين
اسر: رعد السيوفي
فهد: كنت عارف يا اسر اقسم.... بالله مهرحمو يا اسر المهم حد اتاذي
اسر: لا الحمد لله.... الكل كويسين
فهد بغموض اكثر: تمام يا اسر خلص وتعالي علي الشركة... بسرعة علشان عايزك ضروري
اسر بحزن: حاضر يافهد
________
عند سجده
هيا وحبيبه بيكونوا وقفين بيعملوا الاكل وسجده بتعلم حبيبه تطبخ....وحبيبه بتقلها
سجده
سجده: نعم
حبيبه: انتي ازاي كده
سجده باستغراب: كده ايه يعني
حبيبه: يعني ازاي قلبك ابيض كده حاولت اوقع بينك وبين فهد كتير... وكمان حاولت اقتلك وسامحتيني وبتعامليني باحسن معامله
سجده بطيبه: ربنا سبحانه وتعالي.. بيغفر وبيسامح يبقي انا مش هسامح ياحبيبه وبعدين دا كان وقت غضب.... والمهم انك تعترفي بغلطك وبالفعل اعترفتي يبقي.... انا ليه مسامحكيش وبتضربها بخفه علي دماغها وبتقولها: انسي بقي ياست حبيبه.. مفيش بين الاخوات الكلام ده
حبيبه بتروح عليها وبتحضنها وبتقولها: انتي احسن اخت في الدنيا
سجده: طب يلا بقي علشان نخلص الاكل قبل ما فهد.... يرجع علشان نبدا الدرس (قصدها علي ان حبيبه مسافره امريكه ومش بتتكلم انجليزي ف سجده.. بتعلمها)
حبيبه: ماشي يااحلي سجوده
________
عند فهد في الشركه
فهد.. بيكون قاعد ببرود علي الكرسي... واسر بيدخل عليه
اسر: فهد ايه البرود.... ده علفكره انا قولتلك ان المخازن.... اتحرقت انت عارف الشركه هتخسر قد ايه
فهد بضحك: بس الحاجات الي جوه المخازن متحرقتش.. ولسه سليمه
اسر بفرحه: ازاي الكلام ده.. انت بتهزر
فهد: اقعد وانا افهمك ازاي
اسر: اديني قعدت
فهد: من تلت ايام
flash back:-
فهد كان قاعد فى غرفته وشغال علي اللاب فجاة جاله اتصال
فهد: الو
شخص: ايوه ياباشا
فهد: ايه يا حسن
حسن: سمعت ان رعد السيوفي... رجع من السفر ياباشا وشكله مش ناوي علي خير وهيلعب علي كبير
فهد بضحك: ينور وانا بموت..... في اللعب وهنلعب مع بعض كتير
end flash back:
فهد: بس كده يااستاذ اسر طبعا...... لما عرفت ان رعد راجع وانو ناوي علي شر قررت انقل كل حاجه لمخازن تانيه..... وزي... متوقعت ولع في المخازن شكله زعلان.... من اخر مره خسرته فيها صفقه بملاين من يومها سافر وشكله راجع وعايز يلعب فقررت... العب معاه شويه تسليه
اسر بصدمه: طول عمرك ذكي يافهد بس هتلعب ازاي معاه بقي
فهد: اقولك انا وبيحكيله... هو هيعمل ايه
اسر: اقسم بالله صدق الي سماك وحش التجارة يافهد وحش وحش يعني
فهد: عندك شك
اسر: ولا واحد في الميه.... انت مش متصور فرحتي ان كل حاجه سليمه يافهد
فهد: هبقي اوريك اماكن المخازن الجديده علشان تصدق..... ولا اقولك تعالي نروح دلوقت
اسر: يلا
__________
بيكون قاعد علي الكرسي وبيضحك بفرحه وخبث
رعد: تلقيه دلوقت قاعد بيولول زي الحريم
شخص: بس الي اعرفه يا باشا ان فهد الراوي مش بيزعل. ولا بيضعف علي حاجه بتروح منه ده بيقوي وبيرجع اقوي
رعد بعصبيه: انت معايا ولا معاه
الشخص بخوف: مش قصدي يا باشا..... بس كله عارف فهد الراوي واللعب معاه تقيل اوي اوي ومش سهل ومحدش بيلعب معاه
رعد: انا بقي هلعب معاه... وهديله الصدمه انهارده بليل
الشخص: تمام يا باشا
رعد السيوفي.. رجل اعمال بيشتغل في شركات ابوه... وبجوار كده بيشتغل في المخدرات والسلاح وبيكره فهد اوي علشان شايفه احسن منه وبينافسه كتير وفهد
اكتشف قريب انو بيشتغل في المخدرات والسلاح وطبعا فهد... قرر يسلمه للشرطه
_________
بعد فترة رعد بيكون قاعد في مكتبه بيلاقي الشخص الي كان قاعد معاه وداخل بيجري
الشخص: رعد بيه رعد بيه
رعد بقلق: فيه ايه يا صادق
صادق: اكتشفنا ان مخازن فهد الراوي اتحرقت بس هو كان محول كل حاجه علي مخازن تانيه وبكده شركته مش هتخسر. ولا مليم
رعد بعصبيه: انت بتقول ايه
صادق: فيه بلوه اكتر
رعد: ايه هيا
صادق بتوتر: الم.. خ.. ز.. ن
رعد بعصبيه: انجز اتكلم فيه ايه ياصادق
صادق: المخازن الي كان فيها المخدرات كلها ولعت يا باشا
رعد بجنون: ايه... الكلام ده
صادق: لسه الرجاله مكلمني وقالولي المخازن بتولع وطفو النار. والبضاعه كلها اتحرقت
رعد بيكسر كل حاجه قدامه علي المكتب
رعد بجنون: مش هسيبك. والله مهسيبك يافهد وهدمرك... وادمر حياتك
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بيروح هو واسر المخازن الجديده وبيضحكو وبيكون نفسهم..... يشوفو منظر رعد دلوقت وفجاة بيجي لفهد اتصال
فهد: الو
رعد بمكر: وحشتك
فهد بمكر اكثر: اوي اوي.... بس ايه رأيك في الي بيحصل للي يفكر يلعب مع فهد الراوي
رعد بحزن وضعف بيحاول يدريه: بصراحه عجبتني اوي. وعلشان كده عايز اقولك خبر خطير وبيبدا يسرد عليه الكلام
فهد من الصدمه التليفون بيقع من ايده وبيحس ان الدنيا بتلف بيه
اسر بقلق: فهد انت كويس
فهد بتوهان: كويس كويس..... وبياخد مفاتيح العربيه وبيطلع علي بره
اسر: فهد الك""""""" ده قالك ايه
فهد: مفيش يااسر.... وبيتجه نحو سيارته
اسر: طب انت مش هتقدر تسوق تعال اوصلك بعربيتي
فهد: لا لا ان كويس وهقدر اسوق.... واروح وبيركب العربيه وبيسوق باعلي سرعه عنده.. وهو حاسس ان انفاسه بتروح منه
__________
عند سجده
بتخلص الدرس الي كانت بتديه لحبيبه وبتطلع تنتظر فهد فوق في الغرفه
فهد بيوصل الفيلا وبيطلع علي ملجاه طوق نجاته في الحياه.... وبعدين بيشوفها وبيقرب منها وملامحه كلها حزينه
سجده بخوف وقلق: مالك يافهد... انت كويس
فهد بيترمي في حضنها كانه طفل وبيحاوطها كانه طفل يحتضن امه... وبيقولها: لا مش كويس مش كويس خالص يا سجده
سجده بحنيه: احكيلي يافهد
فهد دموعه بتنزل بانهيار
فهد بانهيار: امي. امي ياسجده. اتحرمت منها وانا عيل صغير ماتت. كنت فاكرها ماتت موته طبيعيه في حادثه لكن، وبيكمل بوجع وقلبه بيتقطع. طلعت حادثه بفعل فاعل.... والمقصود فيها كان. انا
سجده بصدمه وحزن: ازاي يافهد الكلام ده
فهد بحزن: ابو رعد الكل •••••• كان بيكره ابويا ودايما بينافسه.... ولما شاف ان بابا احسن منه حب انو يكسره..... فدبر الحادثه دي علشان يقتلني وانا طلعت عايشه وامي.... امي ما.. ومش بيقدر يكمل الكلام
سجده بحزن:مين رعد ده يا فهد وليه هو وابوه بيكرهوكم، وانت عرفت منين انها مش حادثه
فهد: رعد ده منافس ليا وطول عمره.... بيكرهني زي ابوه بالظبط مكان بيكره بابا.... وعرفت من الحقير رعد هو الي اتصل.... وقالي علشان يوجع قلبي ويكسرني ومفكر اني هضعف هو الوحيد الي ميعرفش ان فهد لما بياخد ضربه بيردها بعشره
سجده: ان شاء الله ربنا هياخدلها حقها منهم ادعيلها... بالرحمه يافهد
فهد: الله يرحمها بس اقسم بالله يا سجده مهرحمو لا هو ولا ابوه.... وهخلي المشاكل تجيله من كل حته وهو مش عارف. هيا جايه منين ويعترف ويقول مين فهد بحق
سجده بتمسد علي راسه بحنيه: ان شاء الله ربنا ينصرك عليه. وانا عارفه ان حبيبي اقوي حد في الدنيا كلها
فهد: تعرفي اني لما عرفت مقدرتش املك اعصابي ملقتش حد غيرك احكيله وجعي انتي ملجائي الوحيد ياسجده
سجده: ربنا يباركلي فيك ياحبيبي ويجعلني دايما ملجائك واخفف عنك وجعك
فهد بيبوسها من جبينها وبيضمها اكثر وبعدين بيناموا
_____________
في اليوم التالي
في فيلا رعد
بيكون ابو رعد قاعد ويدعي خالد
رعد: يبابا مكنتش اقصد
خالد: مكنتش تقصد.. ايه ياغبي انت ضيعتنا رايح تقوله ان انا الي قتلت امه... وان هو الي كان مقصود
رعد: يبابا لما عرفت ان المخازن اتحرقت الدنيا لفت بيا وحبيت احسره..... وملقتش غير الطريقه دي الي احرق قلبه بيها
خالد: غبي طول عمرك غبي عرفت ليه فهد دايما احسن منك علشان بيستخدم عقله كويس مش زيك ولعلمك... فهد كده مش هيتكسر لاء
ومره واحده.... بيلاقو الي داخل عليهم وبيقولهم: انت عندك حق في كل كلمه قلتها يا خالد
رعد: انت ازاي تدخل الفيلا بالطريقه دي
فهد: ايه مفيش ترحيب بالضيوف عندكم ولا ايه وبيقعد علي كرسي وبيحط رجل علي رجل وبيكمل ولا انت.... ايه رايك يا خالد
خالد بتوتر وخوف: اه. اه. طبعا يا ابني احسن ضيافه للغالي
فهد بتلاعب: الغالي الي كنت عايزه تموته. وتحرق. قلب ابوه وهو صغير
خالد بتوتر: ايه الكلام الفارغ ده
فهد بيطلع الموبايل وبيسمعه التسجيل
خالد بغضب وغيظ : غبي غبي. يارعد الي كنت خايف منه حصل وسجل المكالمه... وهوصل للمشنقه بسببك
خالد بشر: ايوه انا الي دبرت الحادثه والمقصود انت علشان احرق قلب ابوك... عليك ولو طولت هعملها تاني
وفجاة بيلاقي الظابط داخل عليه وبيقوله: مطلوب القبض عليك
خالد بجنون: انا معملتش حاجه صدقني معملتش حاجه.... وبيقبضوا عليه وكده فهد بيكون خد حق امه زي مقال لسجده
فهد: سلام يا رعد ولا اقولك يا كتكوت بابا
رعد بغل: مش هسيبك وهحرق قلبك يافهد
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بيرجع البيت... وبيحكي لسجده كل حاجه وسجده بتكون فرحانه جدا.... وبعدين بيتصل علي اسر وبيقوله وبيفرح.... هو كمان وبعدين بيعزموا علي الغدا... وبيقضوا اوقات مرحه مع بعض
وبعدين فهد بيطلع يذاكر لسجده علشان امتحاناتها وحبيبه..... بتطلع تنام واسر بيمشي
بعد مرور شهر
سجده بتكون في اخر يوم الامتحانات وطالعه وبتكلم حبيبه في التليفون..... ومبسوطه وفجاة حبيبه بتتصدم لما بتلاقي سجده. بتصرخ في التليفون لما بتلاقي... رجاله لابسين اسود في اسود وبيدخلوها العربيه وحبيبه بتصرخ في التليفون: سجده سجده.... مالك يا سجده في ايه ردي عليا ياسجده وهيا مش بتلاقي رد لان التليفون وقع في الارض..... والعربيه مشيت
عند سجده ف العربيه
سجده بصراخ: انتو مين وعايزين من ايه ابعدوا عني سبوني
شخص بصوت غليظ: اخرسي بقي
بعد فترة العربية بتوصل.... لمكان شبه مقطوع وبيكون عبارة عن مخازن قديمه وبيدخلو سجده وبيربوطوها في كرسي. وبيغموا عينها برباط
بعد فترة بيدخل شخص وبيقول: يا اهلا يا اهلا بمرات الغالي
سجده بغضب: انت مين. وعايز ايه
رعد: ثواني وهتعرفي انا عايز ايه
________
عند فهد بيرجع الفيلا بيلاقي حبيبه بتجري عليه
حبيبه بخوف: الحقني يافهد
فهد بقلق: فيه ايه يا حبيبه
حبيبه بدموع: سج... سجده كانت بتكلمني في التليفون... ومره واحده صرخت وصوتها انقطع من التليفون...... سجده اتخطفت يافهد
فهد بيعرف انو رعد الي خطفها وبيخبط الكرسي يوقعه في الارض بغضب وبيقول: اقسم بالله مهسيبك يارعد المره.. دي القاضيه وبيلاقي التليفون بيرن
فهد: الو
رعد: اهلا اهلا
فهد: سجده يا رعد اقسم بالله لو اتخربشت خربوش مش هيكفيني.... فيك عيلتك كلها
فهد بضحك: انا قولت برضو.... انك ذكي وهتعرف ان انا الي خطفتها ولو عايزها تعالي علي المكان الي هبعتهولك
سجده بصوت عالي سمع فهد في الموبايل: لاء يافهد متجيش بالله عليك... انا كويسه ده كمين يافعد عايزين يوقعوك متجيش يافهد
فهد بلهفه: سجده انتي كويسه
سجده: ايوه والله كويسه... بالله عليك متجيش يافهد رن علي الشرطه يافهد
رعد: متنساش يافهد الشرطه. لو جات اقرأ الفاتحه علي مراتك
فهد بثقه لان عارف ان رعد جبان: طب فكر يارعد كده تنزل منها.... دمعه بس وانا ادفنك مكانك
رعد: طول عمرك عصبي يافهد بس تمام يلا انا بعتلك اللوكيشن نص.. ساعه وتكون هنا
اسر بيدخل الفيلا بقلق وبيقول: فيه ايه يافهد
فهد: سجده اتخطفت يافهد ورعد الي خطفها وعايزني اروحله علي **********
اسر: طب يلا.... وانا هاجي معاك
فهد: مش هينفع هو طلب ان اروح لوحدي
اسر: بلاش يافهد..... رعد غدار وممكن ياذيك
فهد: ايه يا اسر انت هتخاف من عيل ولا ايه
اسر: لا طبعا بس برضو قلقان عليك دا غدار
فهد: رعد المره دي مش هسيبه غير وهو في السجن.... والسلاح كله يتسلم للحكومه وده وعد مني بس سجده تكون في امان
اسر: في رعاية الله يا صاحبي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد بيوصل للمكان الي رعد قال عليه وبيدخل جري وسجده... بتشوفه دموعها بتنزل
فهد بيجري عليها وبيضمها وبيقولها: انتي كويسه ياحبيبتي
سجده: ايوه انا كويسه بس خايفه عليك مجبتش الشرطه ليه
فهد: متخافيش انا جنبك يا عمري... وعمري مهسيبك ابدا ولسه هيفكها سجده بتصرخ باسمه لما بتلاقي الي.. بيضربه علي دماغه بالمسدس وبيقع علي الارض
سجده بصراخ: فهد
________
بعد فترة فهد بيفوق وهو مربوط علي كرسي جنب سجده وبيلاقي رعد واقف في وشه
فهد: طول عمرك غدار يارعد
رعد ببرود: طب كويس ان انت عارف
فهد: وواطي كمان وبيتف في وشه
رعد بيمسح وشه بهدوء وبيقوله هعديهالك المره دي
فهد:تيجي نتفق اتفاق
رعد: ايه هوا
فهد: سجده تمشي..... ونتفاهم انا وانت مع بعض
رعد بيعمل نفسه بيفكر وبيقول: تؤ تؤ تؤ طب ازاي ولسه هيحط ايده علي وش سجده فهد بيضغط علي الحبل بعصبيه شديده وبيتنطر من علي الكرسي... وبيمسك ايده وبينزل. فيه ضرب وبيقوله قبل ما ايدك تفكر تتمد عليها. هقطعها وبينزل فيه ضرب تاني لغاية ما رعد بيقع علي الارض. وبيروح علي سجده يفكها وبيقولها: يلا يا سجده. اهربي
سجده: لا يا فهد مش هسيبك
فهد: بقولك امشي. وانا هاجي وراكي
سجده بعند: مش هسيبك ابدا يافهد يلا امشي معايا
فهد: امشي ياسجده اسبقيني علي الفيلا
سجده بدموع: انت ليه مستهون بالموضوع كده
فهد: امشي يا سجده وهفهمك كل حاجه بعدين سجده بتمشي... ورجالة رعد بيدخلوا وفهد بيضربهم وبيجب واحد من وراه وبيحاوط رقبته فهد بيمسكه وبيقلبه علي الارض فهد بيضربهم كلهم بشده
سجده ب.. تسمع صوت ضرب النار بتجري علي جوه بخوف. لانها مكانتش مشيت ومردتش تسمع كلام فهد... وخافت عليه بتدخل بخوف
بتلاقي راجل واقع علي الارض... واخد رصاصه في رجليه ورجاله رعد كلهم واقعين علي الارض من كتر الضرب وفهد واقف قصادهم
سجده بخوف: انت كويس
فهد: ايوه كويس انتي ممشيتيش ليه
سجده: مقدرتش يافهد امشي.. واسيبك
فهد بيحضنها وبيقولها: متخافيش يا حبيبتي ويلا بقي علشان اروحك. واجي اشوف كنت بعمل ايه
سجده بغضب: تيجي فين يا فهد انت عايز ايه بالظبط... وهو مش انت جيت تنقذني وانا اهو كويسه ومحدش ضربني قلم حتي
فهد بغضب: طب كان حد يفكر يمد ايده عليكي وانا كنت... قطعتهاله وبيلاقو رجالة رعد بدأت تفوق بياخدها وبيطلعها بره وبيقولها: طب انا افضي اضربهم ولا اخبيكي ولا اعمل ايه
سجده: هو انت ضربهم عندك زي اكل الزبيب
فهد: دول عيال هش. زي الي مشغلهم ويلا بقي بدل ميطلعوا اشوف حته اخبيكي.... فيها وبيجري هو وهيا وفجاة بيلاقو قدامهم
يا تري شافوا ايه!!!!!!
↚
بيلاقو بيت قديم فهد بيمسك ايدها وبيجري عليه لما بيسمع صوت.. رجلين رجالة رعد في الارضض
سجده: هما..........
فهد بيحط ايده علي بوقها وبيقولها بهمس: اسكتي هيسمعوا
سجده: انا معايا بطل خارق
فهد: مهو البطل الخارق.... ده قدامك هيضيع
سجده بهمس: حاضر هسكت والله خلاص
فهد: اهدي لحظه هكلم اسر يجيب الشرطه وانتي اقفي هنا ومهما حصل متخرجيش حتي... لو سمعتي ضرب نار
سجده بتتنفض وبتقوله: يعني ايه
فهد بحنان: متقلقيش يا سجده عليا اهدي بس وبعدين بيكلم اسر.... وبيطلع بره علشان ميعرفهمش ان سجده في المكان... وبيستخبي وبعدين بيلاقي رعد واقف وعطيه ضهره بيجري عليه وبيوجه المسدس بتاعه علي دماغه
فهد بهدوء: زي الشاطرين لو عايزين يفضل عايش تفضوا الرصاص الي في المسدسات... وشايفين البير الحلو ده ترموهم فيه
رجالة رعد بيبصوله فبيكملهم بغضب: انتم مستنين ايه اعملوا الي قلكم عليه الرجاله... بينفذوا كلام فهد وفهد بيقول لرعد: بقي يارعد جالك... الجرأة تخطف حرم فهد الراوي طب دا انت لو خطفتني انا مكنتش هزعل وبيضيله بوكس بينزله في الارض... رجالة رعد كانوا هيجروا عليه بيتكلم فهد بعصبيه: عندك منك ليه
رعد بغل: انت ليه دايما كده دايما ناجح دايما قوي وذكي... حتي في المدرسه لما كنا صغيرين المدرسين يحبوك اكتر مني... والناس كلها حتي اصحابنا كانوا بياخدوا رايك انت في كل حاجه ولما كبرنا انا ورثت شركات بابا انما انت ورثت واسست شركات خاصه... لحسابك ليه
فهد: ليه دي اسالها لنفسك انت الي زرعت الكره في قلبك من ناحيتي... زي ما ابوك زرع الكره في قلبه من ناحية ابويا لدرجه ان قتل امي
واحد من رجالة رعد بيستغل... ان فهد ساهي وبيتكلم مع رعد وبيحاوط فهد من رقبته فهد بيشقلبه باحترافيه وبيضرب فيه.... وهو بيتكلم بوجع مع رعد لموت امه وواحد تاني بيجري عليه بيوجهله ضربه بس بيصدها
فهد بوجع: ليه ليه بقي يارعد ابوك... يعمل كده وكنا المقصود كان انا مش امي وكل ده بيتكلم وهو بيضربهم وبعدين بيتبقي رعد
فهد بعلو صوته: قوم
رعد:..........
فهدبعصبيه: انا مش قولتلك قوم
رعد بيقوم بخوف
فهد: المخدرات والمخازن اتحرقت زي الشاطر تقولي: فين مخازن السلاح
رعد: مش هقول مش هقول مش هسيبك تدمرني
فهد: خلاص ايه رايك افضي في دماغك الخزنه دي
رعد: مش هقول بردو
فهد: تمام وبيوجه المسدس عليه وهو عارف انو جبان وهيقوله
رعد بخوف وسرعه: في المخزن.... الي كنت خاطف مراتك فيه
بيدخل. اسر... ومعاه الشرطه وبياخدو رجالة رعد ورعد بكذا تهمه مخدرات وخطف وسلاح... وفهد بيدلهم علي مخازن السلاح
وبعدين سجده بتطلع وبتحضن فهد.... وفهد بيبوس دماغها والاتنين كل واحد بيحمد ربنا ان التاني كويس
___________
بعد عدة ايام بيرجعوا الصعيد.... سجده وفهد واسر وحبيبة... علشان فرح حبيبه وبيكون فاضل عليه يومين وطبعا بيكونوا بيجهزوا للفرح في اجواء مرحه وجميله
يوم الفرح
______
بتكون حبيبه عروسه جميله جدا.... وسليم ابو فهد بيسلمها لاحمد..... وبيكونوا عاملين فرح كبير وجميل وبعد انتهاء..... الفرح بيسافر احمد وحبيبه امريكا وحمدية طبعا بتكون فرحانه ان بنتها سافرت
في نهاية اليوم
اسر: عقبالنا
حور: ان شاء الله
اسر: بحبك يا احلي حوري في الدنيا
حور: وانا بحبك يا اسر وبموت فيك
عند سجده وفهد في الغرفه
سجده: مبروك لحبيبه وعقبال حور
فهد: الله يبارك فيكي يا اطيب قلب في الدنيا
سجده: حد قلك ان انت قمر
فهد بتمثيل الغرور: كتير
سجده بضحك: مغرور
فهد: بس احلي حد قلهالي انتي
سجده: بحبك يا فهد اوي اوي
فهد: وانابموت فيكي ياقلب فهد ربنا يخليكي ليا يا عمر يوما يحرمني منك ابدا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بتكون قاعد في اوضتها بتلاقي حد داخل عليها وفي ايده سكينه وعلي وشه معالم الشر وووووووو
يا تري مين ده!!!!!!!!!
↚
الشخص بيدخل.... وبيقفل الباب وحور بتكون قاعده علي السرير وعاطيه ضهرها للباب ومره واحده بتلف... وشها
حور باستغراب: طنط حمديه
حمديه بغل: ايوه طنطك... حمديه
حور بود: محتاجه حاجه اعملهالك
حمديه: لا
حور بطيبه: امال عايزه ايه
حمديه: حاجه بسيطه
حور: ايه هيا
حمديه بحقد... وبتطلع السكينه... من ورا ضهرها وبتقول بشر: عايزه اقتلك
حور بصدمه: انتي بتقولي.... ايه ياطنط
حمديه: لازم اعمل كده علشان... الي اسمها سجده تغور من هنا
حور بدموع ومصدومه: طنط انتي... واعيه للي بتقوليه هتقتلي روح علشان تتخلصي من حد طب ليه سجده عملتلك ايه دا بنتك ظلمتها... وسامحتها وعاملتها زي بالظبط يعني زي اختها
حمديه: طب وابني
حور: ابنك الي حاول يقتل اخويا... وبتطلع تجري علي الباب بتلاقيه مقفول بالمفتاح فبتجري علي البلكونه علشان تلاقي حد ينقذها..... وبتنادي باسم فهد... وسجده.... بس للاسف مش بتلاقي حد... حمديه بتدخل وراها وحور بتفضل.... تصرخ بس لا حياة لمن تنادي.... وحمدية بتقرب منها وفي ايدها السكينه وحور بتفضل... تزق فيها لغاية ما حمدية بتطعنها جامد بالسكينه بدون احساس ولا شفقه ولا رحمة...... وبعدين بتزقها من البلكونه... وبتخرج من الاوضه بسرعه.. وبترمي السكينه علي السرير
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند سجده في الاوضه
بتلاقي رسالة علي السراحه مكتوب فيها: تعاليلي ياسجده... اوضتي عيزاكي ضروري
سجده بتطلع وبتروح اوضه حور وهيا مستغربة حور مجتلهاش ليه.... وحمدية بتراقبها لغاية متاكدت ان سجده.... دخلت الاوضه وبتروح تنادي... فهد من مكتبه
سجده بتدخل الاوضه... ومش بتلاقي حور وبتلف وشها.. وبتتصدم لما بتلاقي سكينه علي السرير وفيها دم
سجده بصدمه لدرجة انها مش قادرة تنطق: اي.ايه ده ح. حور فين.... وايه ده
وفهد بيدخل الاوضه.. مره واحده
فهد باستغراب: ايه ده... يا سجده
سجده بدموع: ح. حور
وفجاة بيسمعوا صراخ حمديه وهيا بتقول: الحقوني الحقوني يافهد....حور مضروبه بالسكينه
فهد بينزل جري ووراه سجده... والعيله بتتلم فهد بيطلع الجنينه وبيلاقي حور مضروبه بالسكينه ووقعه علي الارض وسايحه في دمها
فهد بخوف: حور... حور.. قومي ياحبيبتي ودموعه بتنزل... قومي يحبيبتي... يعيون اخوكي... ردي... يحور
العيله بيكونوا مصدومين وخايفين عليها ومراد وميرنا الاطفال بيكونوا بيبكوا عليها
سجده بتقرب.... منها بدموع
فهد بغضب جحيمي : ابعدي عنها اياكي تقربي منها انتي.. فاهمه..وبيشيلها وبيجري بيها علي العربيه... بيدخل حور وبيركب سجده.... بتكون هتركب فهد بيزقها وبتقع علي الارض وبيقفل باب العربيه
سليم ابوه بيقومها... وبياخد ابوه... وبيروحوا وراهم
_________
فهد بيوصل المستشفي وبيقول بصوت عالي: دكتور دكتور اختي بتموت
الدكاترة بيتجمعوا.. وبياخدوا حور علي العمليات
فهد قاعد قلقان ودموعه بتنزل خوف علي اخته وبيقول بوجع قلب: ليه عملتلك ايه... يا سجده طب ايه الي يخليكي... تعملي كده اقسم بالله لعيشك اسوء ايام حياتك... واوريكي جحيمي
والعيله بتوصل.. وبيروحوا علي فهد
فهد بعصبيه: ايه الي جابها هنا دي
سجده بدموع وبتتجاهل كلامه القاسي وتصرفاته وهيا مش فاهمه هو بيعمل كده ليه: حور... حور عملت.. ايه يفهد
فهد بعصبيه شديده: وده يخصك في حاجه
سجده: فهد. انت بتقول ايه
فهد: بقول... وبيقطع كلامه خروج الدكتور
العيله بقلق: طمنا يا دكتور
الدكتور باسف: للاسف الحاله كانت صعبه جدا..جدا والحمد لله انقذناها بصعوبه . بس للاسف مره اخري دخلت في غيبوبه
فهد بصدمه: هتفوق امتي يادكتور
الدكتور: الله اعلم ممكن يوم اتنين شهر سنه او اكتر الله اعلم
فهد بصدمه: انت بتقول ايه
الدكتور: زي مبقول لحضرتك يا استاذ فهد
اسر لما بيسمع الخبر جيه في اقرب وقت وام مراد مرات عمها... بيفضلوا مع حور وسجده كانت هتقعد بس فهد رفض رفض تام انها تفضل بتكون راكبه العربيه... ودموعها بتنزل علي حور والي حصلها ومصدومه مين الي يكون عمل كده وليه.. فهد بيعاملها كده وسليم والجد بيقوللها: متزعليش يا حبيبتي فهد من خوفه علي حور بس زعلان شويه
سجده: لا ياجدو فهد انا فهمت كل حاجه فهد مفكره ان انا الي عملت كده في حور
الجد وسليم بصدمه: ايه
سجده بدموع: ايوه يا جدو... هو مفكر كده وبتبدا تحكي.. انا لقيت رساله علي السراحه مكتوب فيها تعالي.. ياسجده اوضتي روحت لحور اوضتها ملقتهاش ببص لقيت سكينه... ومسكتها لقيتها مليانه دم دموعي نزلت.. وخفت علي حور وفجاة لقيت فهد داخل وطنط حمديه صرخت... وهو فكر ان انا الي قتلتها ودموعها بتنزل بقهر بس... والله ياجدو معملت حاجه ولا اقدر اشك حور بدبوس حتي انا طول عمري معنديش اخوات وحور.. عوضتني عن الاخت وكل حاجه طب ليه هاذيها والله العظيم معملت حاجه ياجدو
سليم بياخدها في حضنه: متبكيش يا حبيبتي انا وابوي مصدقينك. وعارفين انك عمرك متعملي حاجه زي كده احنا معاكي وفي ضهرك
الجد بحكمه: الي عمل كده حد عايز يفرق بين سجده وفهد وهو حد قريب ومن العيله وقريب هكشفه الدليل ان الي عمل كده بعت سجده الاوضه وبعدين نادي فهد علي الاوضه
سليم: هيتكشف يا ابوي متقلقش ووقتها هوريه ايام عمره معاشها
__________
بيعدي اسبوع وفهد مكانش بيسيب حور لحظه واحده...والدكتور كان عايز يعمل بلاغ لان دي محاولة قتل..بس فهد هدده.....ومخلاهوش يعمل اي بلاغات.... وبعدين بيروح وبيسيب اسر معاها
بيوصل القصر
سجده: فهد انت رجعت حور اخبارها ايه
فهد بيتجاهلها وبيطلع علي اوضته بياخد شاور وبيبدل ملابسه بيقعد علي الكنبه وبيسند دماغه عليها بتعب
وهو بيفكر ليه سجده عملت كده
سجده: فهد
فهد بقسوة: بره
سجده: فهد انت ليه بتعاملني كده
فهد: قولت اطلعي بره
سجده: يفهد اسمعني
فهد بيقوم وبيحاوطها... في الحيطة وبيهمس بفحيح مثل فحيح الافعي: عارفه ليه علشان... حور خط احمر وانتي اتعديتي الخط ده يا... ولا بلاش اسمك يجي علي لساني... وصدقيني حور تفوق بس وهوريكي اسوء ايام ممكن تعيشيها في حياتك وهنسي انك مراتي ولاحتي بنت عمتي...وانسي اني حبيت واحد شبهك اصلا...لانك متستاهليش الحب ده اصلا.. وهتشوفي
سجده بدموع وقلبها بيوجعها من كلامه: صدقني يا فهد معملتش حاجه طب ليه هعمل كده
فهد بعصبيه وبيمسكها من دراعها وبيضغك عليه جامد: ما ده الي هيجنني.... ليه عملتي كده قوليلي
وبيكمل دي كانت بتعاملك كانك اختها الصغيرة ومعملتش معاكي... حاجه وحشه ليه
سجده بتمسك ايده : صدقني معملتش حاجه
فهد بيبعدها وبيقولها: اوعي تفكري.... تلمسيني تاني... وبعدين اصدقك ازاي وانا شايف السكينه في ايدك
سجده: والله معملت حاجه
فهد: طب يلا
سجده: يلا ايه
فهد: اطلعي بره... عايز انام
سجده: طب نام. وانا هنام معاك
فهد: دا كان زمان لما كنتي سجده الي اعرفها ام قلب طيب ومبتاذيش نمله... دلوقت انا مش عارف انتي مين.. انتي واحده بوشين
سجده بتحاوط وشه بايدها وبتقوله: انا سجده حبيبتك
بيبعد ايدها.. وبيزقها وبيقولها قولتلك متلمسنيش سجده بتتخبط في الحيطه جامد ودماغها بتوجعها جامد لدرجة انها بتدوخ وبتاخد بعضها.... وبتطلع بره بيحس بضيق علي منظرها.. بس بيتجاهل وبيروح علشان ينام بس مش بيعرف ينام لانو مش متعود ينام في الاوضه من غيرها....
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
حمدية بتلاقي سجده طالعه من الاوضه وبتعيط بتفرح وبتعرف ان خطتها نجحت
سجده بتروح غرفة الضيوف... وبتتوضي وبتصلي وبعدين بتدعي ربنا: يارب اشفي حور يارب.. وقومها بالسلامه انا عارفه ان فهد زعلان علشان اخته ومصيره... يعرف الحقيقه يارب انا راضيه بامرك يارب بس ليه كل الناس الي بحبها... بتروح مني يا بتتخلي عني يارب قويني وصبرني يارب وبتنام مكانها من التعب
_________
بيعدي ثلاث اسابيع وفهد بيعامل سجده بقسوة وجفاء وهيا بتستحمل وبتتجاهل وهو برضو... بيستمر في معاملتها بغلظه ومانعها من زيارة حور وفي يوم بيكونوا العيله قاعدين سجده بتنزل تقعد معاهم فهد بيقولها: قومي من هنا
الجد: فهد
فهد: نعم ياجدي
الجد: مينفعش الي بتعمله ده
فهد: لا يا جدي ينفع... ودا الي هيا تستاهلو
سجده بتقوم بتقف ودموعها بتنزل وبتقول: بس كفايه حرام عليك بقي عدي ثلاث اسابيع وانا.. مستحمله معاملتك ليا وقسوتك في الكلام معايا وكل يوم ادعي ربنا.. انو يكشفلك الحقيقه او انك تصدقني لاكن مفيش فايده فيك.. مقتنع ان انا الي....ومقتنع ان انا الي ضربتها بالزفته...ومتجاهل الي عمل كده..وهتسيبه لغاية ميهرب... تعرف لو جدو... او خالوا او اي حد من الي قاعدين موثقش فيا او خذلني ومصدقنيش مكنتش هزعل ولا هتكسر زي دلوقت
فهد ببرود: لا صدقتك بجد..
سجده بتمسح دموعها : تصدق ولا متصدقش معدش فارقه
الجد بصوت جهوري: كفايه بقي
فهد وسجده: كفاية ايه
الجد: ايه الحل الي..... انتو عايزينه دلوقت
الاتنين في نفس واحد: الطلاق ••••••••
يتبع....
↚
الجد بغضب: ايه الكلام الفارغ الي بتقوله
انت وهيا ده
سجده بالم: ده الصح يا جدو هو ده الي لازم يتعمل طالما فهد مقتنع اني عملت... كده في اختي الي هيا حور واني.. حاولت اقتلها وهو الوحيد الي موثقش فيا الي المفروض... عرفني اكتر واحد.. ازاي بس انا مش مصدقه هو ازاي مصدق اني عملت كده
الجد: وانت يا فهد
سجده بتبصله بصه كلها امل وبتتمني ان هوا يقول مش هطلقها... يقول مصدقها.... يقول اي حاجه تدل انو مش مصدق انها عملت كده... بس بيصدمها..وبتشعر بوغزه في قلبها لما بيقول: كل الي قالته صح ياجدي... وانا موافق علي الطلاق
الجد باسي: طب اقعد افهمها... يافهد عيب عليك بقي سجده.. ام قلب رقيق تعمل كده عيب يا فهد اتفاهمو
فهد بقسوة: خلاص يا جدي الموضوع انتهي.. وهيا معدتش تهمني في حاجه
الجد: تمام انا هجهز ورق الطلاق.. ومعاكو فرصه تفكروا في الفترة دي
فهد: واتا فكرت.. وقولت الموضوع انتهي... وسجده بتكون واقفه بصاله مش مقتنعه ان ده قدامها ده فهد _____________
بيعدي اسبوع وسجده بتحاول تبعد عن فهد علي قد متقدر علشان هيا مش قد جرح تاني منه.... ومش بتنزل من الاوضه الي هيا بتقعد فيها... وبتكون سرحانه ودموعها بتنزل: ازاي ازاي يافهد.. انت يافهد تعمل فيا كده طب ازاي هونت عليك وقلبك قاسي عليا.. مش عارفه انام يا فهد ازاي قادر تنام من غير متاخدني في حضنك مش عارفه انام يارب صبرني يارب كان نفسي.. تتمسك بيا لكن لاء قلبي واجعني يافهد انت كسرتني واوي كمان الله يسامحك يافهد
بيكون قاعد علي الكنبه بيلاقي ابوه بيقوله: عاجبك كده يافهد.. الي بتعمله
فهد ببرود: بعمل ايه
سليم: يا ابني انت قلبك حجر كده ليه البنت حابسه نفسها في الاوضه ومش بتطلع.. ولا بتاكل ولا بتشرب
فهد: هو انا قولتلها متطلعش
سليم: يعني معاملتك ليها وقومتك لما بتنزل وكل ده وعايزها تنزل
فهد: هيا حره تنزل متنزلش
سليم: فكر في الي بتعمله يافهد
فهد بعصبيه: افكر في ايه لما اطلع اوضة اختي الاقيها ماسكه السكينه في الاوضه وفجاة اسمع ان اختي مضروبة بالسكينه وكمان موقعاها اكدب عيني..ازاي انت مش حاسس ببنتك الي مش عارفين هتقوم امتي..
سليم بيبصله وبيستغرب حاله.. انو ازاي مش مصدق سجده وبيقول: ربنا يهديك يبني
__________
سجده بتفتح باب الاوضه بعد اسبوع من الحبسه ونازله تجيب مايه تشرب.... وبتقابل فهد... بيكون وشها خاسس وجسمها ضعيف وباين عليها التعب لما بتشوفه بتنزل علي طول... ومش بتقدر تمسك دموعها هو بيبص لطيفها.... وبيحس بنغزه في قلبه وبيقول: انت ايه الي مزعلك كده تاكل ولا متاكلش تتعب ولا متتعبش وبعدين بيلاقي رجله مودياه علي... تحت
ام مراد: سجده انتي نزلتي عامله ايه
سجده بابتسامه رغم وجعها: الحمد لله كويسه
ام مراد: طب يلا علشان.. تتغدي معانا
سجده: لا انا اكلت الحمد لله مش جعانه انا هطلع انا بقي
ام مراد: انتي مش عايزه تقعدي علشان فهد
سجده: لا ابدا صدقيني.. لاء
ام مراد: ايه الي يثبتلي
سجده: اني هطلع اقعد في الجنينه
ام مراد وهيا حاسه بيها: تمام يسجده براحتك
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجده بتطلع الاوضه بتلاقي اكل محطوط علي التربيزة بتروح تاكله لانها بتكون جعانه والاكل ده فهد الي بيكون باعت مراد بيه
بتطلع المذكره بتاعتها وبتفتكر لما كانت قاعده هيا وهوا.... وهيا رسمت قلب وهو رسم قلب وكتبوا فيه اسمهم
سجده: يا علي الخذلان لما بيجي من اقرب الناس بيكون صعب اكتر حد حبيتو في حياتي... هو هو اكتر حد خذلني ولا كاني مراته ولا حبيبته... انا قولت ليه حق من الخوف علي اخته.. وانو شافني ماسكه السكينه بس مش للدرجه دي بس للاسف هتفضل اكتر شخص حبيته في حياتي وحسيت معاه بالامان
___________
سجده بتقوم من النوم بتتوضي... وتصلي وبعدين بتلبس وبتكرر انها تزور حور من غير ما فهد يعرف
الجد بحنية: رايحه فين يا سجده
سجده: هتمشي شويه يا جدو
الجد: طب ابعت السواق معاكي
سجده: لا انا هركبها لوحدي يا جدو
بتوصل سجده المستشفي... وبتدخل لحور وبتقعد تقولها: اصحي بقي ياحور وقوليلي مين الي عمل فيكي كده ياحبيبتي تعرفي انك وحشتيني اوي ووحشني المرازيه بتاعتنا... في حاجات كتير عايزه احكيهالك انتي اكيد حاسه بيا اخوكي... ياحور مفكر ان انا الي ضربتك بالسكينه والله مقدر ازعلك بكلمه حتي يا حور انا مش بنام ياحور اتعودت اني انا وهو جنبي ومعايا ومحسسني بالامان بابا عمره محسسني بالامان يا حور محستهوش... غير مع فهد وفي الاخر هو اول الي خذلوني حبه في قلبي كبير اوي بس كفاية مش هستحمل يجي علي كرامتي اكتر من كده بتمسك ايده وبتقولها يلا بقي قومي ياحور... انتي وحشاني اوي يحبيبتي.. منه لله الي عنل فيكي كده.. نفسي اخوكي يفكر بس.. او يحاول يقتنع ان مش انا ويكتشف مين الي عمل فيكي كده... دا مش مديني فرصه افكر حتي.. بس ان شاء الله حقك مش هيضيع
ومره واحده جسمها بيتنفض اثر صوته: انتي ايه الي جابك هنا
سجده:........
فهد بعصبيه: مش بتردي ليه جايه.. تقتليها تاني مش هسمحلك تاذيه تاني
سجده: فهد
فهد: قولتلك قبل كده اسمي ميجيش علي لسانك ويلا امشي من هنا واياكي ثم اياكي تقربي من هنا تاني انتي فاهمه
سجده: لا مش فاهمه حور اختي زي ما هيا اختك ومش هطلع
فهد: طب ابقي قولي الشويتين دول لحد تاني..انتي فاهمه ويلا امشي من هنا بدل معاملك باسلوب مش هيعجبك
سجده بتطلع من المستشفي.. وهيا بتعيط وبتركب العربيه بتوصل علي البيت.. وهو بيوصل وراها بتلاقي الجد قاعد علي الكرسي بتجري عليه
الجد: مالك يا سجده في ايه
سجده بدموع: جدو لو ليا غلاوة عندك وافق علي الي هقولك عليه
الجد: قولي ياحبيبتي
سجده:******
صدمه نزلت علي فهد ومفكرش انها ممكن تعمل كده
الجد: انتي بتقولي ايه يا سجده ازاي بس يابنتي
يتبع
يا تري سجده قالت ايه خلت فهد ينصدم كده؟؟؟؟
↚
الجد بصدمه: انتي بتقولي ايه يا سجده
سجده بدموع: لو بتحبني ياجدو وافق انا قلبي وجعني معدتش مستحمله تعبت... اوي ياجدو وكفايه اهانه لحد كده
الجد: بس الي بتقوليه دا مينفعش يا سجده
سجده: ايه الي هيقل.. نفعه ياجدو
الجد: مش كفايه امك بعدت عني ليه عايزه تبعدي عني انتي كمان
سجده: صدقني ياجدو اني ابعد ارحم من اني اموت انا هنا بتخنق ياجدو.. مش قادرة استحمل معاملة فهد ومصدق عني كده في الاول.. قلت خوفه علي اخته بعدين حاولت اقنعه.. مش مقتنع هعمل ايه اكتر من كده انا خلاص فاض بيا
الجد: يا بنتي.. انا اتعودت عليكي خلاص.. مش هقدر اعيش وانتي بعيده عني
سجده: ياجدو بالله عليك لو.. ماما غاليه عندك وافق وخليني اسافر كلها سنتين في الجامعه هكمل هناك وطبعا في فرع للشركه... هناك هكبرهولك والله بحق انك هتسفرني بفلوسك
الجد بيشوف انها فعلا تعبت فبيقول: انتي بتقولي ايه ياحبيبتي انتي تاخدي نور عيني انتي ناسيه... انك حفيدتي وامك ليها ورث عندي زيها زي اي حد في اخواتها.. وانا اهم حاجه عندي راحتك هسفرك وان شاء الله هكتب الشركه باسمك ودا هيكون من ورث امك الله يرحمها
سجده: انا مش عايزه تكتبها باسمي ياجدو
الجد بحنيه: دا شرطي علشان تسافري الشركه تتكتب باسمك تمام
سجده علشان تخليه يوافق: تمام يا جدو
الجد: طب والطلاق.. اتمني تفكري
سجده: فكرت يجدو.. ومحلوله انا هعملك توكيل وفي اي وقت الورق جهز وقع عليه
الجد: مع اني مش موافق علي حكايه الطلاق ابدا بس هعملك ايه انتي وجوزك دماغكم انشف من بعض
سجده: ياه جوزي دا انا نسيت الكلمه دي
الجد بيحس بنبرة الحزن الي في صوتها : متزعليش يا حبيبتي يمكن ربنا يهديه ويرجع عن الي ف دماغه
كل ده فهد سامع الحوار وهو مصدوم وبيعنل نفسه لا يبالي
________
فهد بيكون قاعد هو والجد في الصالون والعيله
الجد: فهد
فهد: نعم يا جدي
الجد: سجده هتسافر فرنسا
فهد: طب اعمل ايه
الجد: يعني مفيش اعتراض او اي حاجه
فهد ببرود مزيف: الي يسافر يسافر.. والي يقعد يقعد وانا مالي كل انسان حر في حياته
سجده بتكون واقفه.. دمعه بتنزل من عينها علي كلامه القاسي علي قلبها..الي مش متعود منه علي كده
الجد: ماشي يافهد بس صدقني.. بكره هتندم علي كلامك
وحمديه بتكون قاعده فرحانه جدا ان خطتها نجحت وقدرت تفرق بينهم لدرجه ان سجده هتطلع من البيت
______________
بعد مرور اسبوع سجده بتكون جهزت اوراقها.. ومعاد الطيارة الساعه اتنين دخلت.... اوضتها هيا وفهد وكانت بتلم هدومها وبتتذكر.. كل لحظه حلوه بينها هيا وهو وحبه واهتمامه بيها وبتبتسم.. ابتسامه حزينه وبتلاقي صور ليها هيا وهو بتبص عليها وبعدين بتحطها... في الشنطه وبتنزل
بتودع الجد وسليم والعيله.. كلهم وهو بيكون واقف وعيونهم متعلقه في بعض كانه بيقولهابقلبه : خليكي متمشيش متبعديش عني.. مينكرش ان حبها لسه في قلبه وانها حبه الاول والاخير بس عقله سيطر عليه
وهيا بتلف وشها وبتكون منتظراه ينادي عليها وياخدها في حضنه ويقولها: انا مقدر اعيش من غيرك بس للاسف مبيحصلش وبيهذل كل توقعاتها... بتطلع للجنينه وبتفتكر ضحكاتهم مع بعض تحت المطر ولعبهم وكل لحظه جميله عاشتها معاه وبعدين سليم ابو فهد.... بيوصلها المطار... وبتركب الطيارة وبتسافر
______________
بعد مرور ثلاث سنوات:
في القاهرة بيكون قاعده علي مكتبه.. في غرفه عباره عن اسود في اسود ستائر وحوائط وكذلك سرير النوم والمكتب ذات لحيه كثيفه... وشعر كثيف وملامح باهته
بيكون فهد ماسك التليفون... وفاتح علي صورة سجده وهيا قاعده بتاكل المانجا (الي فاكر الصورة دي يحط الايموحي دا 🤔
وبيتذكر كل تفصيله فيها... وقلبه واجعه كل ميتذكر قد ايه هو ظلمها وقسي عليها... ومصدقهاش وعامله بغلظه وقسوة ودموعها... الي كانت بتنزل بغذارة قدامه وبرضو... هو واقف زي الجبل حبستها لنفسها في الاوضه مبتاكلش جرب نفس احساسها وعاقب نفسه علي الي عمله فيها نفسه... دلوقت ترجعله وياخدها في حضنه جامد... بيتذكر نظراتها الي قطعت في قلبه وهيا ماشيه لانو كان فاهم هيا بتقول ايه
فهد بصراخ هز اركان الفيلا: اااااااااااااااه.... تعبت ارجعيلي يا نور عيني.. وهعوضك عن اي دمعه نزلت من عيونك دمعه انتي حبي الاول والاخير طفلتي الي انا اقرب واحد ليكي... خزلتك بس صدقيني...قلبي وجعني...ومش هسامح نفسي علي الي عملته... ياسجده هفضل احارب طول عمري علشان ترجعيلي وبعدها اعملي... فيا الي انتي عيزاه بتكون اوضته مليانه بصورها وخلفية تليفونه صورتها كل حياته متوقفه... عليها هيا
____________________
عند بطلتنا في فرنسا بتدخل الشركه بهيبتها المعتاده وثقتها في نفسها... وهيا شايفه نظرات الحب والفخر... والاحترام في
عيون كل الموظفين الي في الشركه.. وبتدخل علي مكتبها بتلاقي ندي المساعده.. بتاعتها داخله
ندي: اهلا يا باشا
سجده بضحك: انتي مفكراتي.. راجل يابت
ندي: اصل بصراحه انا بشوفك.. بتتعاملي مع الموظفين بكل تواضع واحترام وهما برضو بيخافوا منك
سجده: هههههه هو انا عو ولا ايه.. وبعدين ماسمهاش بيخافوا اسمها بيحترموني
ندي بضحك: الله اعلم..انتي عو ولا بوبع
سجده بتضحك وبتكمل كلامها : المهم شركة ****وافقو علي العرض ولا ايه
ندي: طبعا وافقوا دا انتي يا مفترية بعد ما الناس كانوا عايزين 55٪ لينا والباقي ليهم موفقتيش وهما طبعا لقوها فرصه لا تعوض ووافق ب60٪ لينا و40٪ ليهم
سجده: بثقه هما يطولو... يشتغلو معايا
ندي: لا طبعا انتي ما شاء الله عليكي من اول موصلتي فرنسا كنتي لسه طالبه.. وعندك عشرين سنه جاهدتي في دراستك وطحنتي نفسك في الشغل وبسم الله ما شاء الله في خلال 3 سنين بس قدرتي تكبري.. الشركه وتفتحي اكتر من 3 فروع ليها في فرنسا بس انا بجد فخورة بيكي يا سجده
سجده: يا بنتي انتي فخورة.. بيا اكتر من نفسي
ندي بحب: سجده واحده زيك كانت جايه مدمره نفسيا وطبعا الي حصل معاكي... مش شويه وجيتي علي نفسك وتعبتي ف لازم.. افتخر بيكي
سجده: مش مفرحني غير اني حققت حلمي وبقيت من اكبر سيدات الاعمال وبتفتكر كلامها هيا وفهد لما كانت بتقوله نفسي ابقي سيدة اعمال وهو بيقولها هتبقي اشطر سيدة اعمال.. بتبتسم من قلبها
ندي: لسه بتحبيه يا سجده
سجده بتوتر: مين
ندي: هيكون مين يا سجده.. فهد
سجده بتوتر ولغبطه: ان. انا مبحبش حد
ندي: متكدبيش علي نفسك يا سجده
سجده بصدق: ندي فهد كان حبي الاول والاخير نو اول حب ليا وحبيتو من كل قلبي ف مش بسهوله هقدر انساه بس الي اعرفه اني عمري مهحب حد غيره ابدا يا ندي
ندي صديقه سجده من اول موصبت سجده فرنسا كانت ندي شغاله في الشركه واتصحبوا علي بعض وبقت ندي مساعدة سجده.. في كل حاجه وطبعا سجده حكت ليها علي فهد
__________
بيوصل فهد الصعيد وبيدخل القصر وجده وابوه بيشوفوه بيفرحوا جدا لانهم مشفهوش من زمان
ومره وحده بيقع فهد علي رجل جده بضعف
الجد بقلق وخوف: مالك.... يا ولدي فيك ايه
يا تري فهد ماله او حصله ايه؟؟؟
وهل ممكن سجده ترجع تاني
وهل عرف الحقيقه ولا لاء
↚
فهد بدموع وهو نايم علي رجل جده: انا عايز مراتي ياجدي لو بتحبني رجعلي... سجده من يوم ما مشت وسابتني وانا مش قادر بالله عليك ياجدي... رجعهالي
الجد بحزن: مش بايدي ياولدي انت قسيت عليها جامد وانا كنت بتحايل عليك تسمعها وهيا اتحايلت عليك كتير..انت الي اخترت يفهد... وفي الاخر وصلت نفسك للمرحله دي
فهد: كنت غبي وعقلي الي سيطر عليا. مش قلبي مش عارف ازاي صدقت.. ان سجده ممكن تعمل حاجه زي كده قلبي... بيتقطع كل مبفتكر منظرها وهيا... بتترجاني علشان اصدقها واستحملتني كتير بالله عليك ياجدي رجعها
الجد: صدقني مش هقدر بس هحاول علشانك مع اني حاولت اقنعك كتير.. بس انت مقتنعتش
فهد بفرحه: بجد يا جدي
الجد بحنيه: بجد يا حبيب جدك
___________
بتكون قاعده في الشركه وندي صاحبتها قاعده معاها تليفونها بيرن فبتلاقي جدها
سجده: جدو حبيبي عامل ايه
الجد: الحمد لله يا حبيبتي انتي عامله ايه
سجده: انا كويسه جدا... حور اخبارها ايه.. وبابا وطنط و.... وبتكمل بتوتر والعيله كلها عاملين ايه
الجد: الحمد لله بخير كلنا مش... ناويه تيجي بقي
سجده : اجي فين ياجدو
الجد: كفايه بعد يا بنتي بقي...وحشتيني قوي.. انتي ماشاء الله عليكي كتبتلك الشركه وكانت فرع واحد في فرنسا وبمجهودك وتعبك بقي ليكي اسم في السوق
سجده دموعها بتنزل.. وندي بتقلق
سجده: انزل ازاي ياجدو ازاي عايزني ارجع المكان الي اتكسرت فيه
الجد بامل: طب لو قلتلك ان حور فرحها... هيا واسر بعد شهر
سجده بتنسي زعلها بسرعه وبتقول بفرح: بجد يا جدو
الجد: ايوه والله.. يانور عين جدو
سجده بتوتر: بس ازاي ياجدو ه....هت... هتقابل معاه.. تاني
الجد: عادي ياحبيبتي فهد... دلوقت ابن خالك وبس
سجده باقتناع: تمام يا جدو علي... الاسبوع الجاي ان شاء الله هكون عندك
الجد: ماشي ياحبيبتي
بتخلص المكالمه مع جدها
ندي: فيه ايه يا سجده
سجده: جدو عايزني ارجع مصر
ندي: وانتي.. هترجعي
سجده: اكيد هرجع
ندي بصدمه: ازاي
سجده: فرح حور كمان شهر... وانتي اكيد عارفه حور غاليه عليا ازاي
ندي: اكيد طبعا يا سجده
سجده: ندي انتي هتكوني مكاني في الشغل هنا وانا واثقه فيكي
ندي: متخافيش يا سجده كل حاجه هتكون تمام
__________
عند الجد بعد ما بيخلص المكالمه مع.. سجده بيتنهد بتعب وبيقول: سامحني يارب علي الكذبه دي وسامحيني يا سجده فهد لسه جوزك... ومش ابن خالك.. وبس وبيفتكر
FLASH BACK:- بعد سفر سجده بتلت شهور
في المستشفي عند حور بيكون اسر.. قاعد دموعه علي خده جنبها علي السرير ومره واحده حور بتفتح عينها بثقل وبتبص علي الي قاعد جنبها وبتتكلم بتعب بسيط
حور: يا حزين ايه الي مزعلك
اسر بفرحه وهو صوم مش مصدق : حور انتي فوقتي... انا بحلم صح.. اكيد بحلم.. وبيقرص نفسه.. وبيضحك... انتي فوقتي ينور عيني.. مش مصدق نفسي.. انتي كويسه.. وبيبقي هاين عليه يحضنها من فرحته
حور: ايوه انا كويسه... وبعدين ايه فوقتي دي..عيا طبعا متعرفش انها كانت في غيبوبه
اسر: مش مهم مش مهم اي حاجه يا حبيبتي المهم انك كويسه.. وبيبوس دماغها وبتكون الفرحه مش سيعاه لدرجه ان دموعه... بتنزل من الفرح
حور: طيب انتي بتعيط ليه دلوقت
اسر بفرحه: اعيط دا انا اعيط واعيط من الفرحه دا انا روحي رجعتلي... تاني لما سمعت صوتك يا حورية قلبي واسر بيرن علي العيله كلها... تيجي وبيعرفهم ان حور فاقت وبيفرحوا جدا وحمديه بتكون قلقانه ومرعوبه.. ان حور فاقت.. وعرفت انها اتكشفت... وبتطر تروح معاهم
بتوصل العيله المستشفي وبيدخلو يطمنوا عليها وحمديه بتتحجج.. ومش بتدخلها.. وفهد بيحضنها حامد وبيبوس دماغها.. وبيبقي مبسوط انها فاقت
حور: هيا سجده فين
العيله:******
فهد: متجبيش سيرتها علي لسانك
حور: ايه الي انت بتقوله ده يفهد... فين سجده
الجد علشان حور متزعلش: حور في البيت تعبانه شويه.. يحور.. وفهد بيقول كده علشان متخانقين
حور بابتسامه: ماشي يجدو.. لما اروحلها بقي.. ومش بيرضوا يسالوها عن اي حاجه لغاية متروق
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
تاني يوم العيله بيروحوا لحور.... والمره ديه حمديه بتدخل وبتكون فاكره ان حور نسيت من الوقعه..او فقدت الذاكره. بس خالفت توقعاتها واول مشافتها حور بقت تصرخ باعلي صوت... وبقت مرعوبه
حور ببكاء هستيري وبتحضن باباها: طلعوها بره...طلعوها...طلعها.ياسر بره...وبتشبث في ابوها جامد... ابعدوها عني هيا.... هيا الي زقتني هيا الي كانت عايزه تقتلني طالعها يبابا
سليم بحنيه: هيا مين يا حبيبتي اهدي انا وفهد واسر... وجدو معاكي
حور بشهقه وبتشاور علي حمديه: هيا يابابا وبتفتكر الي حصل هيا الي دخلت عليا. وو... وقالتلي هموتك علشان. علشان تفرق بين فهد وسجده
صدمه كالصواعق نزلت علي العائلة جميعا.. وحمديه بتمون واقفه مرعوبه.. ورجلها بتخبط في بعض
فهد بصدمه وحس الدنيا بتلف بيه: انتي متاكده ياحور من الكلام ده
حور: والله هيا والله وبتفوق وبيخطر علي بالها سجده ايوا يبقي سجده مشت صح...يعني هيا مش تعبانه.. سجده فين... خطتها نجحت وفرقت بينكم قولي سجده فين
فهد بحزن علي اخته وعلي زوجته: مشيت. مشيت يا حور بسبب القذرة دي وبيبص علي حمديه... بعدتني عنها.. وانا زي الغبي صدقت
الجد بيتجه نحو حمديه وهيا بتخاف وبترجع لورا وهو بيقولها: انا عمري ما مديت ايدي.. علي واحده ست وبيضربها بالقلم رن عبي وشها مكملا حديثه: بس انتي عايزه الحرق وبيقول لفهد رن علي الشرطه يا فهد.. وفهد بينفذ كلامه.. بدون تردد
حمديه بخوف: لا يابا بالله عليك.. متعمل كده احب علي يدك وبتنزل علي ايده علشان تبوسها بس هو بيبعدها
الجد: ابعدي ايدك القذرة دي عني
وبعد فترة الشرطه بتيجي. وبيتم القبض علي حمديه وبيعدي اسبوعين و حور بتتحسن جدا.. واسر مش بيسبها... وبتكلم سجده.... وسجده بتكون فرحانه انها فاقت وبقت كويسه.... وبتعرف ان حمديه هيا السبب وبتتصدم لانها كانت اصلا شاكه فيها وحور بتقولها ارجعي... وسجده بتعتذرلها وبتقولها انها مش هتعرف ترجع خالص... وبتقترح عليها انها تروح تقعد معاه شويه في فرنسا... وبالفعل بتروح تقعد مع سجده في فرنسا شهرين وبيكونوا احلي شهرين بالنسبالهم... وبعدين بترجع
وفي يوم الجد بيدخل علي فهد مكتبه
الجد: فهد
فهد: اتفضل ياجدي
الجد: ورق الطلاق... جاهز يلا وقع عليه
فهد بغضب: مش هوقع ياجدي وسجده هتفضل مراتي لغايه اخر نفس في عمري
الجد: بس انت الي اختارت
فهد: يا جدي كنت فاهم غلط وغضبي كان عميني بس انا عمري مهطلق سجده وهتفضل مراتي بمزاجها او غصب
الحد بيفرح انو فهد اتمسك بيها لانو اصلا مكانش عايزهم يطلقوا
END FLASH BACK:-
الجد بيفوق من شروده: سامحيني يا سجده اني كذبت عليكي بس مقدرتش اخليكم تتفرقوا علي امل انكم ترجعوا لبعض
عند فهد... بيكون في اوضته وعلي السرير ومره وحده بيصرخ بصوت عالي... باسم سجده وووووو
ياتري فهد صرخ با سم سجده ليه؟؟؟
↚
بيقوم من النوم وقلبه هيقف من الرعب.... لانو كان بيحلم ان سجده... اتضربت برصاصه بيصب المايه في الكوبايه.... وبيشربها وبيستغفر ربنا وبيرجع ينام تاني
عند سجده في فرنسا:-
بتكون قاعده علي المكتب بتسمع صوت زعيق بره ف بتطلع تشوف في ايه بتلاقي واحده واقفه بغرور وبتزعق للسكرتيرة
بتقول بصوت غاضب: بس في ايه
السكرتيرة: والله يا استاذه سجده... معماتلها حاجه بتسالني علي حضرتك... قولتلها انك مش هتقابلي حد انهارده راحت زقاني وكنت جايبه لحضرتك قهوة وقعتها عليا وعايزه تتدخل بالعافيه
سجده بغضب: انتي مين وازاي تتجراي تزقيها كده وتوقعي عليها القهوة
سالي بتعجرف: انتي بتكلميني كده ليه انتي مش عارفه انا مين.. وبنت مين
سجده بتقعد علي كرسي وبتحط رجل علي رجل وبتقولها: عرفيني كده بنفسك
سالي بتعجرف: انا سالي الدمنهوري بنت حاتم الدمنهوري
سجده بتمثيل: بجد
سالي بتفكر ان سجده خافت وبتبتسم وبتقولها: عرفتي
سجده ببرود: ايوه مين برضو
سالي بصدمه: انتي متعرفيش... بابا يبقي مين
سجده: اعرفه طبعا بس دا يديكي مبرر انك تتكبري علي خلق الله.. ويلا معنديش مقابلات
سالي: انا سالي حاتم تكلميني كده طب ايه رايك اني هخليكي تتحايلي.. علي بابا علشان يرضي يعمل... معاكي الصفقه ومش هيرضي
سجده بثقه: طب تيجي نشوف مين هيتحايل علي التاني
سالي بتوتر: هنشوف... وبتمشي
السكرتيرة بتروح علي سجده وبتقولها: شكرا
سجده بطيبه: لا شكر علي واجب انتو كلكم هنا اخواتي فاهمه
السكرتيرة ببسمه: فهمه
______________
بتكون سجده قاعده هيا وندي وبيضحكوا علي الموقف وبتلاقي... تليفونها بيرن برقم حاتم الدمنهوري
سجده: الو
حاتم: الو ازيك يا استاذه سجده معاكي حامد الدمنهوري
سجده: اهلا بيك يا استاذ حاتم
حاتم: انا بعتذر عن الي بنتي... عملته هيا حكتلي وعارف انها غلطانه وطايشه
سجده: طايشه دا ميديهاش الحق انها تتكبر علي خلق الله وانا مبتهددش... ولا بتحايل علي حد ومش هقبل بالصفقه دي
حاتم: طب خلاص حقك عليا.. بس انا عايز الصفقه تكمل
سجده: تمام هفكر وبتنهي المكالمه
ندي: بيتحايل
سجده: انتي شايفه ايه
ندي بضحك: يا جبروتك يا شيخه بقي انتي حتة طفله... عندها 23 سنه اكبر رجال الاعمال بيعملولها الف حساب
سجده: طفله..طفله ايه يبت..دا انا اخلف قدك.. انا مش صغيرة ولو صغيرة ف الكبير كبير مقام
ندي بضحك: طبعا
تليفون سجده بيرن تاني
سجده: عامل ايه يا حبيبي
الجد: كويس يا حبيبتي انتي عامله ايه
سجده: انا الحمد لله كويسه
الجد: حاتم الدمنهوري رن عليا وبيترجاني انك تكملي الصفقه معاه
سجده: مش هقدر يا جدو
الجد: ليه بس يا حبيبتي
سجده: علشان نازله مصر بكره
الجد بفرحه: بجد يا سجده
سجده: بجد يا حبيب قلبي
الجد: طب هتعملي ايه
سجده: بما انو مُصر... انا هسيب الصفقه لندي وانا واثقه انها قدها
الجد: ماشي يا حبيبتي يارب ترجعيلنا بالسلامه
سجده: يارب ياجدو
_______________
تاني يوم بتكون سجده في المطار بتودع ندي وبعدين بتركب الطيارة وبعد وقت قليل بتعلن الطائرة وصولها مصر.... بتلاقي خالها واقف مستنيها بتركب العربيه... وبتحضنه بحب وبتقوله: وحشتني يابابا اوي ودموعها بتنزل من الفرحه وهو بيكون فرحان جدا بيها وبعدين... بيطلعوا علي القصر وكل ميقربوا من القصر قلبها يدق بعنف وبتكون متوتره وسليم... بيلاحظ عليها
سليم: خايفه تشوفيه
سجده بتوتر: هو مين
سليم بابتسامه: فهد يا سجده
سجده: لا... لا ابدا
بيوصلوا القصر وسجده اول مبتشوف البوابه كل الذكريات القديمه.... بتتجمع في دماغها من اول مره جات فيها هيا وفهد وكانت علاقتهم.. مش احسن حاجه لتاني مره وهما احسن زوجين في العالم ومره تالته.... وهيا ماشيه من هنا... وبتفتكر الخذلان الي اتعرضتله ونظرة القسوة الي كانت... في عيون فهد ونظرتها الي كانت بتترجاه انو يصدقها... ووجعها من اقرب حد ليها وخذلها كل ده.. اتجمع في دماغها وكانت بتقدم خطوة وبترجع خطوة دموعها بتنزل وبتفوق علي صوت خالها
سليم: سجده
سجده: نعم يا بابا
سليم: انتي كويسه
سجده بتمسح دموعها وبتقوله: ايوه يا بابا انا كويسه وميه ميه وبتدخل بثقه في نفسها... اول مبتشوف جدها بتجري عليه: جدو حبيبي وحشتني اوي اوي اوي
الجد بحب: انتي اكتر يانور عيني بس انتي بكاشه
سجده: ليه بس
الجد: علشان لو كنت وحشتك مكنتيش طولتي في الغيبه كده
سجده: مش بايدي والله ياجدو والجد مش بيرضي يتقل عليها وحور بتكون نازله من السلم اول ما بتشوفها بتطلع تجري عليها وهيا مبسوطه جدا وبتحضنها: سجده وحشتيني اوي اوي وحشتيني جدا
سجده: انتي اكتر يا حوري... وحشتيني اوي والله وفي حجات كتير اوي عايزه احكيهالك
حور: هنقعد كتير مع بعض خلاص براحتنا
وباقي العيله بينزلوا وبيسلموا عليها بترحاب وميرا ومراد بيسلموا عليها وسجده بتقوله: تعالي يا مراد انت مكسوف تجري عليا زي الاول دا انا اختك الكبيرة ولا علشان بقيت.... في اولي ثانوي هتفضل في نظري مراد الصغنن العيله كلها بيضحكوا وبيكونوا فرحانين انها اتحسنت بس ده الي هيا مبيناه.... لان ذكرايتها مش مفارقاها
سجده: خلي حد يطلعلي الشنط دي في اوضتي اقصد اوضه الضيوف
الجد: حاضر اطلعي ارتاحي
سجده: لا انا هطلع بره شويه في الجنينه اشوف الزرع
الجد بيحس بيها: ماشي يا حبيبتي
_______________
بيكون واقف في شباك الاوضه وبيشرب قهوة ونفسيته مدمره.... شخص تاني...تايه حيران... ومش قادر يبطل تفكير في معشوقته وفجاة بيشوف حاجه بتصدمه جدا ومش بيكون.... مصدق.... بيفوق من صدمته وبيبص من الشباك بتركيز ولهفه..واشتياق.. وبيقول لنفسه: لاء اكيد لاء مش هيا اكيد مجاتش مصر... مش قادر ابطل اتخيلها بس قلبي حاسس.... ان هيا قلبي بينبض جامد...وقلبه بيدق بشده.... انا متاكد انها معشوقة قلبي...وعنيه بتلمع من الفرحه..... وبيبقي عايز ينط علشان ينزل يشوف هيا ولا لاء ورجله بتاخده علي تحت... يتاكد هيا ولا لاء
________________
بتكون واقفه بتسقي الزرع.... ومره وحده بتحس بنسمات الهوا بارده وتشعر بالبرودة في اطراف رجلها وقلبها بيدق... بعنف شديد وبتقول لنفسها: هو... هو ورايا انا حاسه بيه.... اهدي ياسجده وبتلف راسها ببطء وفجاة عنيهم بيتقابلو الاتنين قلبهم بيدق اكتر وعنيهم هيا الي بتحكي كل حاجه وكان الزمن...... توقف في اللحظه دي
وهيا عنيها بتكون لامعه بفرحه انها شافته
فهد من الفرحه ببجري عليها بفرح... ه وحب واشتياق العالم كله ومره واحده بيحضنه بقوة واشتياق دموعه بتنزل وكانه بيتاكد... انها هيا الي واقفه قدامه وبيشدد علي الحضن.. اكتر ومش بيكون عايز يطلعها من حضنه.... ابدا و هيا بتطلع من حضنه بقوة وبتحاول تثبت.. ودموعها متنزلش
هو بينصدم من ردة فعلها
سجده بضعف وبتحاول تبين قوتها وثقتها بنفسها بتردف بعمليه: اهلا يا.. يا.. يفهد... عامل ايه
فهد بدموع: مكنتش كويس من عشر دقايق.. يا سجده انما لما شوفتك بقيت... احسن واحد في الدنيا كلها
سجده بتتوتر من كلامه وبتحاول تتهرب: بعد اذنك هدخل اشوف حاجه جوه.... واجي بتمشي وقلبها بيتقطع عليه... عيونه بتكون دبلانه وشعره بيكةن كثيف جدا ودقنه كذلك... ملامحه الرجوليه بتكون باهته
فهد لنفسه: عارف يا سجده انك اتهربتي مني بس مش مهم.. مش مهم اي... حاجه المهم انك رجعتي ورجعتيلي حياتي من اول وجديد معاكي عارف انك مكسوره من جوه انا بفهمك من عيونك.... بس بتحاولي تبيني انك قويه انا اسف اسف يا سجده علي اي حاجه عملتها معاكي
____________________
هيا بتطلع علي اوضتها... جري واول مبتدخل الاوضه بتفقد قواها وبتقع علي الارض... بضعف ودموعها بتنزل بوجع اه يارب مش قادرة يارب انا مصدقت اني بقيت كويسه.. وكل ذكريات الماضي بتطارد عقلها القسوة الي كانت في عيون وفهد وان مصدقهاش وخذلها وولا فرقت معاه... مش قادره استحمل ازاي... هقدر اقف قدامه وابقي قويه وواثقه في نفسي مش هقدر هضعف... من اول كلمتين وبعدين بتمسح دموعها وبتقول: اجمدي يا سجده ومتضعفيش وافتكري دايما انو وجعك اكبر.. وجع في حياتك لدرجه انك سبتي.. عيلتك الي عرفتيها مؤخرا وسبتي بلدك.. وكل حاجه هنا علشان مقدرتيش تستحملي قسوته ومعاملته الجافه ليكي.
_______________________
تاني يوم العيله بيكونوا قاعدين في الصالون ما عدا سجده تحججت... بالشغل علشان متتقابلش معاه بيلاقو حبيبه وجوزها داخلين عليهم... العيله بيسلموا عليهم بفرحه وطبعا حبيبه بتكون عارفه الي حصل مع امها. بس بتقول دا جزاة اي مجرم
حبيبه: وحشتوني اوي اوي اوي... وسجده كمان وحشتني نفسي... تيجي بقي هيا مش هتيجي انا كل مببقي عايزه اشوفها اشوف صورها
سجده من علي السلم: طب انا قدامك بنفسي اهو
حبيبه بتجري عليها وبتحضنها بحب: وحشتيني اوي يا سجده
سجده: انتي اكتر يا حبيبتي وحشتيني اوي
احمد بيسلم علي اسر وبيقوله بضحك: كتبين كتابنا مع بعض.... واديني متجوز بقالي تلت سنين ولسه جاي احضر فرحك
اسر بضحك: يعم انت بتذلني... شوفت النصيب بقي وبيبص علي حور بحب وبيقول: وانا مستعد استني حور.... لاخر لحظه في حياتي
احمد: الله يسهلك يعم
اسر: بطل حسد
احمد: دا انت اكتر واحد قريت علينا... وفهد يشهد علي الكلام دا ولا ايه يا فهد
فهد بضحك: حصل
العيله كلها بيستغربوا.... وبيفرحوا لما بيلاقو فهد بيضحك بعد كل الوقت ده وبيعرفوا ان السبب رجوع سجده
الجد: طب يلا بقي علشان... الغدا جهز واقعدوا احسدوا في بعض براحتكم
الجميع: حاضر يلا بينا
_____________________
علي الغدا العيله كلها بتتجمع والكل بيسيب الكرسي الي في وش فهد عمدا علشان سجده تقعد فيه وبالفعل بتقعد وبتفتكر حنيه فهد عليها.. وخناقتهم مع بعض وكذلك فهد والاتنين بيرفعوا عنيهم يبصوا علي بعض وبعدين الاتنين بينزلوا عنيهم بسرعه والعيله بتلاحظ دا وبيبتسموا في سرهم
_________________
البنات بيكونوا قاعدين مع بعض في الجنينه بيستعيدو الذكريات بيلاقو فهد واسر واحمد داخلين عليهم
الشباب: احنا زهقانين
البنات: نعملكم.. ايه يعني
الشباب بمرح: تعالو نلعب
البنات: نلعب ايه
الشباب في صوت واحد: الصراحه
البنات: موافقين
بيبداو في اللعب وبيجي الدور علي اسر يسال فهد
اسر: عايز سؤال ولا طلب
فهد: طلب
اسر: اشطا هات بوسه
فهد: متنشف ياض
اسر بخوف: خلاص ياعم خليها سؤال
فهد: اتفضل اسال
اسر: انت ليه عصبي اوي كده كده يعم دا انا بخاف منك
فهد: دي طبيعه فيا يزكي... وكانت بتختفي مع حد واحد بس وبيبص علي سجده
اسر: امممم فهمت
فهد: انت طلعت.. بتفهم يعني
حور بضحك: فهد بيقصف ولا يبالي
الدور علي حور.... تسال حبيبه
حور: ايه اكتر مكسب كسبتيه في حياتي
حبيبه بتبص علي احمد بحب وبتقول: احمد اكتر شخص كسبته وعرفت اني محظوظه بيه
اسر: يا بختك يا احمد
فهد: يا ابني هتبطل الخصله السودا دي امتي
بتتوالي الادوار وبيجي الدور علي سجده تسال فهد بتتوتر ومش بتكون عارف تقول ايه
سجده بتوتر: ايه اقصي طموحاتك
فهد بيبص عليها بحب وبيردف بثقه: انك تسامحيني
الجميع بيبتسم وهو شايف الحب... في عيونهم هما الاتنين
سجده بتتوتر وبتقو تقف وبتقول: بعد اذنكم هطلع انام علشان تعبانه شويه
حور: تمام
اسر بضحك : كنت اود ان اقول لك ايوه يا عم روميو
فهد بيدي لاسر بوكس في وشه بيقع علي الارض والجميع بيضحك
فهد: دلوقت بقي اقدر انا اقولك ايوه يا عم روميو عليك حتت راميه علي الارض وانت مضروب خطيره
_______________
بتكون طالعه اوضتها وبتحس بايد بتشدها لمكان اخر
سجده: ايه دا
فهد: سجده... انا
سجده: انت ازاي تشدني كده
فهد:سجده
بيقرب منها وهيا بتزقه بعيد عنها بعصبيه.... ووووووووووو
يتبع
↚
بتقوله بغضب: اياك ثم اياك تقرب مني تاني ومتنساش انك طليقي مش جوزي.. ها ومينفعش تقرب مني كده انت فاهم
فهد: اهدي... ياسجده
سجده بغضب: متقوليش اهدي
فهد: انا بحبك
سجده بدموع: اوعي تقول الكلمه دي... انت مش كدها فمتقلهاش
فهد بيحضنها بضعف: سامحيني ياسجده
سجده كانت لسه هتبادله الحضن بس بتضغط علي ايدها وبتبعده وبتاخد بعضها.. وبتروح علي غرفتها
فهد: صدقيني يا سجده هخليكي تسامحيني وترجعي تحبيني زي الاول
سجده بتدخل اوضتها وبتعيط وبتقول: انا هفضل كده لغاية امتي هفضل في وجع القلب دا كتير يارب الفرح يخلص بقي علشان.... ابعد عن الوجع دا مش قادره اشوفه في الحاله.... دي ومش قادره اسامحه
______________
تاني يوم العيله بيكونوا متجمعين علي الفطار
سجده: جدو
الجد: نعم يا قلب جدو
سجده: انا عايزه اشتغل في الشركه
الجد: يا حبيبتي انتي تشتغلي في المكان الي يريحك في شركتك الي هنا في القاهره او في الشركات الي هنا براحتك بس ادي لنفسك راحه من الشغل
سجده: مش هينفع اروح القاهره... لاني جايه علشان فرح حور وهرجع علطول بعده... فكنت بقول الوقت الي انا فاضيه فيه اشتغل هنا وخلاص
الجد: متعرفيش انا فخور بيكي قد ايه يا سجده بالرغم من سنك الصغير قدرتي تاسسي نفسك كويس
سجده: كله بفضل ربنا وبفضلك انت وبابا ياجدو
الجد: حبيبتي اشتغلي براحتك بس متجيش علي نفسك
سجده: حاضر ياجدو انا هقوم اروح الاسطبل شويه
الجد: ماشي ياحبيبتي
____________________
سجده بتروح الاسطبل واول ما بتشوف الحصان الي فهد اداهولها بتجري.... عليه وهيا فرحانه لانو غالي عليها اوي وبتفتكر لما كانت بتقول لفهد... انا بحب الحصان دا اوي يا فهد وهو قلها علشان بتحبيه اوي كده هيكون هديه مني ليكي.... وهيا فرحت اوي وقتها
سجده بتدخل تاكل الاحصنة وبعدين بتروح لحصانها المفضل وبتقعد تأكله:ياه انت كنت اغلي... هديه من اغلي شخص كان في حياتي تعرف ان هو السبب في اني ابعد عنو.... كل البعد وعنك انت كمان لاني سافرت بسببه وجع قلبي اوي لما ظلمني انا فقدت الثقه في اي حد في حياتي... بابا لما خذلني... مزعلتش اوي كده وسلمت أمري لله بس لما هو خذلني وظلمني اتكسرت اوي من جوه ومن بره ومش عارفه انساه... تعبت اوي بس عمري ما اسامحه لانو خذلني وتعبني نفسيا هو في حد يعمل كده مع حد بيحبه عارف... انسب حل عملته اني سافرت اتحسنت شويه بس في جزء جوايا لسه... مكسورة منه
فهد بيروح الاسطبل علشان سجده بيلقيها واقفه وجنبها الحصان الي... كان هو عطيهولها بيفرح اوي وبتيجي فكره مجنونه في دماغه بيدخل الاسطبل من غير ما سجده تشوفه وبيطلع الحصان بتاعه وبيخلي سجده واقفه ساهيه بيرفعها علي الحصان بتاعه وبيجري بيه.... وهيا من الخوف بتحضنه جامد وبتغمض عيونها.... وبعد فترة قليله بتفتح عيونها وبتلاقيه بيبصلها بحب وفرحه شديده
سجده بهدوء: بعد اذنك يا فهد نزلني
فهد: مش هنزلك
سجده: فهد متعصبنيش ونزلني
فهد: وانا عايز اشوف عصبيتك.. عايزك تزعقيلي تعاتبيني اعملي اي حاجه بس سكوتك لما بتشوفيني... دا بيجنني
سجده: يافهد لو منزلتنيش دلوقت صدقني هعمل حاجه هتاذيني انا وانت
فهد: هتعملي ايه
سجده: هعفرتلك حصانك... دا لغايه مخليه يوقع بيا انا وانت ان شاء الله يكسرنا حتي
فهد بضحك: كل ده
سجده: اه كل دا انا ممكن اعمل اي حاجه علشان متقربش منك
فهد: للدرجه دي مش بتحبي تتقربي مني
سجده: ايوه.... ونزلني بقي
فهد: ميهمنيش المهم انك قريبه مني
سجده: فهد انت فاهم انت بتعمل ايه احنا دلوقت متطلقين يعني حرام انك تتقرب مني ولا تمسك ايدي حتي
فهد بيهدي نفسه علشان ميتعصبش انها كل شويه احنا مطلقين.... ويقولها انو مطلقهاش: طب انا يا ست اهو عايزك ترجعيلي وتسامحيني
سجده: دا في احلامك
فهد: في احلامي طب.... ماشي وبيجري بسرعه واحتراف بالحصان وبيكون حاسس انو طاير من الفرحه وبعد فترة... بيرجع بالحصان بينزل من علي الحصان ولسه هيشيل سجده ينزلها هيا بتنط بتكون هتقع بس هو بيلحقها بايديه
فهد بضحك: انتي تخنتي اوي
سجده: بجد طب نزلني بقي علشان انا كده تقيله اوي عليك.... زي ما كنت تقيله علي قلبك
فهد بعصبيه خفيفه: عمرك ما كنتي تقيله علي قلبي يا سجده.. علشان تكوني فاهمه وعمري مابطلت احبك
سجده: طب نزلني
فهد: حاضر يا سجده هنزلك وبينزلها وهيا بتطلع تجري علي القصر
فهد لنفسه: هتعب اوي علي ما اخليكي تسامحيني بس مش مهم... انا الي غبي وضيعتك من ايدي واستاهل اي حاجه تعمليها فيا
سجده بتدخل البيت... وبتجري علي اوضتها وبتقفل وبتقول لنفسها: دا عايز ايه بقي هو مش هيسكت غير لما اضربه بحاجه... في دماغه تفقده الذاكره وبتلاقي الباب بيخبط
سجده: اتفضل
حور: سجده ممكن اتكلم معاكي شويه
سجده: طبعا ياحور تتكلم... ي وتقعدي وتعملي الي انتي عيزاه يا حبيبتي من غير متستاذني
حور بتدخل وبتقعد
حور: سجده
سجده: نعم يا حوري
حور: مش ناويه تسامحي فهد بقي
سجده: صدقيني ياحور مش هقدر فهد دلوقت ابن خالي وبس... واستحاله اسامحه
حور: طب ليه ياسجده
سجده: صدقيني ياحور انتي مشوفتيش لما وقعتي قلبي كان عامل ازاي وهو بكل قسوه بعدني عنك وكمان لما كنت هموت من الخوف عليكي وعايزه اطمن عليكي منعني... وقالي استحاله ادخلك ليها وكان قاسي معايا اوي والي كسرني بزياده انو كان مصدق فعلا الي انا الي عملت فيكي كده
حور بحزن: يعني يرضيكي اعيش... طول عمري حاسه بالذنب اني السبب في فراقك.. انتي وفهد
سجده بحنيه: لا يحور اوعي تفكري في كده انتي ملكيش ذنب ياحبيبتي..... اخوكي السبب في كل حاجه ومش هسامحه علي كسرت قلبي ابدا
حور بحزن علي حالها: براحتك يا سجده بس اتمني انك تفكري كويس
سجده بابتسامه: ماشي يحبيبت قلبي.. متفكريش في حاجه انتي بس غير فرحك انتي وحبيب القلب
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجده بتكون واقفه في الجنينه بتلاقي الي بيسحبها للعربيه وبيقفل الباب
سجده بغضب: انت ازاي تعمل كده
فهد: علشان بحبك
سجده: فهد انت مجنون
فهد: مجنون بيكي ياسجده
سجده: طب وقف العربيه يافهد
فهد: مش موقف العربيه ياسجده ولازم تسمعيني
سجده: وانا مش عايزه اسمع منك حاجه ولا عايزه اشوفك حتي
فهد: وانا بقي عايز اشوفك وبحبك وعايزك تسمعيني ومش هسيبك غير لما تسمعيني
سجده بتحاول توقف العربيه بغضب
فهد: اهدي يا سجده هنعمل حادثه
سجده بصراخ : اهدي ازاي ها نزلني يافهد بقي وقف العربيه... انا بكرهك... بكرهك من قلبي يفهد... كلماتها بتنزل خنجر في قلبه.. ويمسك ايدها جامد وبيقولها: اسمعيني
سجده بتشيل ايدها وبتقوله: قولتلك ميت مره اياك تمسك ايدي ولا تقرب مني وللمره المليون بقولك متنساش انك طليقي
فهد بيتعصب من الكلمه وبيوقف العربيه بغضب شديد
وبيقولها بصوت عالي: بس كفايه انا مش طليقك ومتطلقتقيش انتي لسه مراتي وانا زوجك
سجده بصدمه كبيره: انت بتقول ايه... فهد بغضب: ايوه ياسجده انا... متلقطقيش ومش هطلقك لو اخر يوم في حياتي.... وبيبدا يحكيلها ايه الي حصل من ساعة ما حور فاقت
سجده: يعني انا جدو خدعني... كل دا وانا مش عارفه
فهد: جدو مخدعكيش جدو خايف علي مصلحتك
سجده بغضب مصلحتي هو جدو شايف ان مصلختي اعيش معاك.. مصلحتي اعيش مع شخص زيك
فهد: ايوه ياسجده
سجده: تمام وبتفتح العرييه علشان تنزل بس طبعا مش بترضي تفتح علشان... فهد قافلها الكترونين
سجده: نزلني يافهد
فهد:العربيه عندك اهي... عرفتي تفتحيها افتحيها
سجده بتخبط رجلها في العربيه بغضب وفهد بيسوق العربيه وبيطلع علي الكوخ الي هو اعترفلها في بحبه
سجده بصدمه: انت ايه الي خلاك تجيبنا هنا
فهد: جاي علشان تسمعيني واسمعك ونعيد الذكريات
سجده بضحك: ذكريات طب ياتري هنستعيد انك كسرت قلبي... ولا انك صدقت اني قاتله ولا ايه
فهد: بلاش بقي ياسجده الكلام دا
سجده بدموع: مش انت الي عايز تستعيد الذكريات
فهد بيفتح العربيه: طب يلا انزلي ياسجده
سجده: مش نازله
فهد: ماشي وبينزل من العربيه بيلف وبيفتح الباب وبيشيلها علشان يدخلها الكوخ.. وهيا بتقعد تضرب علي كتفه علشان ينزلها
فهد بصوت عالي: اسكتي بقي
سجده بعند: مش هسكت ومتفكرش اني سجده بتاعت زمان... وهخاف منك لو زعقتلي
فهد بصبر: طب اهدي ياسجده
سجده: هو انتي شايفني بشد في شعري
فهد: طب ههدي.. انا ياحبيبتي
سجده: متقولش حبيبتي
فهد بيفتح الباب وبيدخل هو وهيا وبيقفل الباب بالمفتاح وبينزلها علي الارض
سجده: انت عايز... ايه دلوقت
فهد: عايزك تسمعيني
سجده: اسمع ايه يافهد
فهد: تسمعي اني بحبك ياسجده
سجده: وبعدين
فهد: سامحيني بقي
سجده بتقرر انها تطلع كل الي في قلبها وبتقوله: اسامحك علي ايه بقي علي انك صدقت اني قاتله وانا الي قتلت حور لا كمان ووقعتها حور... يافهد انا اقتل حور دا انت عارف اني مقدرش ااذي.. نمله وبعدين حور دي انا بعتبرها اختي وحبيبتي وصحبتي
فهد: طب كنتي عيزاني اعمل ايه وانا شايف السكينه في ايدك
سجده: منا قولت خوفه علي اخته كان متعصب زقني... ونا بجري عليها وقولت هيهدي مرضتش تخليني اشوفها وقولت هيهدي.... الاكبر بقي ان انت بعد مروحتلها طردتتي من هناك
فهد يدموع: غصب عني والله سامحيني... والله منظر حور قطع قلبي... دا حور الذكري الوحيده لامي يسجده.. بشوفها بشوف امي.. منظرها عماني وقطع قلبي والله... عارف اني غلطان ومسمعتكيش واذيتك بس حاولي تديني فرصه واحده بس.. سامحيني
سجده بتتاثر بكلامه علي امه بس بتقول : مش كل شويه سامحيني سامحيني ربنا هو الي بيسامح يافهد
فهد: طب طلعي الي جواكي انا سامعك
سجده: انت الي اختارت انك تسمع بس عيزاك تعرف ان عمري مهسامحك يافهد قسوتك ونظراتك القاسيه ليه الي مكنش فيها اي حنيه عمري ما انساها دخلتلك الاوضه... علشان تسامحني وهبدتني في الحيطه ومتهزلقش رمش مع انك لو كان الدبوس شكني... كنت بتترعب عليا نفسيتي الي ادمرت بسببك وبتتكمل بوجع ودموع وقطعت للاكل لمده اسبوع علشان... بس اتلاشي وجع قلبي لما اقبلك وتقولي كلمه تجرحني... او تقوم من المكان الي اقعد فيه او تسيب الفطار لاني مكنش يهون عليا انك تسيب فطارك علشاني كان وقتها نفسي تسمعني زي ماانت دلوقت بتطلب مني ان اسمعك ومشيت وسبت مصر كلها وسبت وراها اهلي الي لولا اني اتجوزتك مكنتش عرفتهم.. جمعتني بيهم... وانت برضو نفس الشخص الي فرقتني عنهم وجامعتي وكل حاجه علشان اقدر اكمل واعيش واريحك مني... نظراتك ليا وانا ماشيه كانت خاليه من اي تعبير كان نفسي تمسك فيا وتقولي متمشيش انا مصدقك... بس للاسف معملتش كده وسافرت ومتفكرش اني سافرت واتعافيت بسهوله لا ابدا انا قعدت اكتر من خمس شهور مكسورة وفي قلبي شرخ كبير اوي وكان بسببك... وجاهدت كتير يافهد والحمد لله قدرت اوفق بين جامعتي وشغلي ودلوقت انا قدامك اهو متخرجه من الجامعه بقالي سنه الحمد لله وبقيت من ناجحه في حياتي وحابه اشكرك لان يمكن لو مكنتش كسرتني وخذلتني مكنتش هبقي ناجحه دلوقت بس بالرغم من كل ده قلبي موجوع اوي يافهد ومكسور بسببك
فهد بيقرب منها علشان يواسيها
سجده بصراخ ودموع: ابعد عني اوعي تقرب ابعد يافهد علشان معملش تصرف مش هيعجبك
فهد بدموع وضعف: سجده انا اشتقت ليكي والله... تعبت في بعدك
سجده: وانا مش مشتقالك يافهد ولا كنت عايزه اشوفك اصلا
فهد: عارف انك بتقولي كل دا لانك زعلانه مني
سجده: لا يافهد انا بقول دا بقصد ومش عيزاك تنتظر مني اني احبك... او اسامحك او اي حاجه
فهد بيقرب منها وبيحضنها جامد وبيقول بدموع: انا اسف عارف انك شايله مني وشايله اوي كمان بس صدقيني انا غلطان وغلطان اوي كمان لاني مصدقتقيش وزعلتك مني وكسرتك
سجده: طب ابعد
فهد: مش هبعد يا سجده
سجده بدموع وبتضربه بكف ايدها الصغير في صدره: ابعد يافهد كفايه كده بقي عايز تكسرني اكتر من كده ايه
فهد بوهن: صدقيني ياسجده انا مش عايز اكسرك انا بحبك ومقدرش اعملها... اتعلمت الدرس انا عشت معزب نفسي تلت سنين في بعدك رجعت القاهره كنت من الشغل للنوم جدي اتحايل عليا كتير اني ارجع الصعيد مكنتش بوافق علشان مفتقرش اني كنت سبب في خروجك منه ومكنتش بدخل اوضتنا علشان انتي مكنتيش فيها زي مكنت سبب في انك متكليش قطعت اكل وعارف انك اتعذبتي كتير انا اسف ياسجده اسف
سجده ببرود: تمام انا همشي
فهد: لا ياسجده مش هتمشي
سجده: همشي
فهد: سجده انا عايزك معايا مش هقدر ابعد عنك تاني انا بحبك
سجده: وانا مش بحبك
فهد: بصي في عيني وقولي انك بتكرهيني ياسجده
سجده:..........
فهد: يلا ياسجده وبيمسك وشها بايديه بصيلي في عيني وقولي انك بتكرهيني وانا هبعد عنك
سجده بتلف وشها ومش بترضي انها تعمل زي مقلها لانها مش هتقدر وهو بينبسط لانو بيعرف انها برضو انها لسه بتحبه
سجده: هات المفتاح يافهد
فهد: لا يا سجده انهارده مش هنطلع من الكوخ
سجده بصدمه : ايه انا اقعد معاك ليل كامل.. هات المفتاح
فهد بعناد: لاء وبيروح علي الباب وبيفتح فتحه الباب وبيرمي منها المفتاح
سجده بشهقه: ايه الي انت عملته دا
فهد: هو كده مفيش خروج من هنا انهارده
سجده: ياربي عليك... وبتروح علي ركن في الارض وبتقعد وبتسند دماغها علي الحيطه ودموعها بتنزل فهد بيروح عندها وبيقعد هو كمان جنبها علي الارض وبيكون موجوع عليها اوي... ودموعه بتنزل بيحط ايده علي ايدها هيا بتشيل ايدها
سجده: ابعد بقي
فهد: لو مسمحتنيش ياسجده هفضل طول عمري اعمل اي حاجه علشان... اخليكي تسامحيني برضو
سجده: انا قايمه احسن... وبتقوم تقف وبتقعد تهبد رجلها في الارض
بتلاقي فهد بيقولها: بصي
سجده: ايه
فهد: شوفي انتي شديتي الزرار بتاع القميص ازاي
سجده بتبص ولما بتلاقي ان صدره باين من القميص بتلف وشها وبتقول: مش عيب كده
فهد بيحاول يفك الجو: عيب ايه انتي مراتي
سجده: دا بالنسبه ليك
فهد: لا يا سجده دا بالنسبه لربنا وليا وليكي وللعالم كله
سجده: طب انت عايز ايه دلوقت
فهد: خيطيلي الزار
سجده: مستحيل
فهد: براحتك هقعد كده.. وبيبتدي يقلع القميص
سجده بتتذكر ان هيا وهو هيفضلوا اليل كله مع بعض في نفس المكان ف بتقرر تخيطه
سجده: فين الخيط
فهد: في الدرج الي هناك
سجده بتروح تجيب الخيط وبتقرب منه علشان تخيط القميص وهو بيكون فرحان... لان خطته نجحت لان هو الي قطع الزرار وبتبدا سجده تخيطه وهو بيكون مبسوط من قربها وبيبصلها بنظرات كلها حب وعشق وهيا بتكون متوتره من نظراته
سجده بتخلص القميص وبتقول براحه: خلاص خلصت
فهد: ياخساره
سجده: ايه
فهد: بقولك شكرا
سجده: دا مش علشان سواد عيونك.. بس طبعا مش هخليك تقعد قدامي كده
فهد: مش مهم السبب المهم انك عملتيه ياحبيبتي
سجده: متقولش حبيبتي
فهد: خلاص يانجمتي القطبيه
سجده بتفتكر لما اعترفلها بحبه في نفس المكان وقلها تقبلي تكوني نجمتي القطبيه وبتروح تقعد علي الكنبه
سجده: ايه الملل ده
فهد: تعالي نتفرج علي افلام مع بعض زي زمان
سجده: انا وانت استحاله
فهد: طب تاكلي
سجده: لا برضو مش هاكل حاجه من فلوسك
فهد: طب ابقي ادفعي فلوسها بعدين
سجده: برضو مش هاكل حاجه انت الي جيبها
فهد: عنديه
سجده: مش اكتر منك
فهد: طب مش هتنامي
سجده: انام وانت موجود هنا اكيد لا انا هفضل صاحيه لغايه من لاقي حد يفتحلنا الباب بكره
فهد بغموض: براحتك انا هدخل انام جوه بقي براحتك
سجده: احسن
سجده بتتاكد ان فهد دخل وقفل الاوضه وبتقلع الطرحه لانها كانت حرانه وكل شويه تكون عايزه تنام بس بتقلق وتقوم... علشان خايفه الا فهد يطلع من الاوضه ومره واحده بتنام بعمق
في الصباح:
سجده بتفوق من النوم..... وبتتصدم وووووووو
ياتري سجده اتصدمت من ايه!!
وهل عايزينها تسامح فهد ولا؟؟
↚
سجده بتفوق بتلاقي نفسها في حضن فهد ونايمه شعرها كله علي وشه... بتشهق وبتبعد نفسها عنه بسرعه وبتصحيه بصوت عالي: انت ي استاذ فهد.. قوم كده كلمني
فهد بيقوم هو بيفرك في عينه لان اول مره ينام نون عميق كده من تلت سنين... فهد: ايه في ايه حد يصحي حد كده.. يشيخه
سجده بزعيق: ايوا ما انت تستاهل.. انت ايه الي خلاك تجبني انام جنبك
فهد: انا مجبتش حد انتي الي جيتي
سجده بتفهم انو بيضحك عليها: لا والله.. انت فاكرني هصدق... لا يحبيبي انت عملتها فيا قبل كده فاكر
فهد: طبعا... فاكر يسجده.. ولا عمري انسي حاجه تخصك.. وايوا انا الي جبتك ونيمتك في حضني
سجده: يبني انت هتجنني بجد.. يعني.. ايه البرود ده
فهد: يبت بحبك
سجده بضحك: بت
فهد: ضحكت يعني قلبها مال
سجده: فهد
فهد: عيونه
سجده: هو انت بقيت طفل اوي كده ليه
فهد بحنية: من يوم مرجعتي يسجده وانا حاسس نفسي حياتي رجعتلي من تاني
سجده بتوه في الموضوع: طب.. طب .. يلا بقي علشان عايز اروح
فهد: بشرط
سجده: ايه هو
فهد: هفطر انا وانتي وبعدها نروح
سجده: يفهد
فهد: ها
سجده: ماشي ي استاذ فهد... وبيقوموا الاتنين يحضروا الفطار مع بعض.. طبعا فهد بيكون مبسوط جدا وهو بيشاركها زي زمان وهيا بتحس من جواها انها مبسوطه برضو.. بس بتسيطر علي مشاعرها.. وبيفطروا ويجهزوا علشان يمشوا وبتلاقيةفعد بيطلع المفتاح من جيبه
سجده بصدمه: ايه ده.. يعني انت كان معاك المفتاح.. طب والي رميته... فهد بيضحك: بسيطه نسخه تانيه
سجده وهيا متغاظه من تصرفاته وبتقول: مستفز
فهد: جداااا
سجده: طب يلا يفهد بدل مهعمل خلحه هتزعلك
فهد: اعملي الي تعمليه مش بزعل منك برضو... سحده بتلاقي انها مش هتكسب النقاش معاه.. فبتطلع وبتركب العربيه... وهو بيركب بعدها وبيتجهوا ناحية القصر
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بيدخل فهد وسجده القصر.... بيلاقوا الجد قاعد في الصالون ومعاه شخص.. فهد وهو داخل بيلاقي الشخص بيقول انا عايزه اطلب ايد الانسه سجده
فهد بيسمع الكلمه من هنا بيحس ان بركان اتفجر فيه وبيفقد اعصابه وبيتجه نحو وبيمسكه من ياقة قميصه وبيقول بغضب جحيمي: تطلب ايد مين يعسل
الشاب: في اي ي استاذ فهد.. انا قولت حاجه غلط.. انا عايز اطلب ايد الانسه سجده بنت خالك.. سجده بتبقي واقف هتنفجر من الضحك هيا وحور وحبيبه علي منظر فهد والشاب... وفهد بيقول بصوت عالي: انت عبيط يلا
الشاب: عيب ي استاذ كده.. مترد يحاج وشوف الي حفيدك بيعمله ده.. والجد بيبقي قاعد محروج من الموقف.. وبيقوله: بس يبني بيقطع كلامه فهد: لا بس ولا مبسش يلا ياض انت اطلع بره.... سجده بتكرر تستفزه وتخليه يشيك اكتر وبتروح تقف جنبه وبتقول: انت بتعمل كده ليه.. هو انتو كنت خدت راي العروسه علشان تتطرده بره
الشاب بفرحه: اهو الانسه سجده موافقه.. مفيش حجه... وحور وحبيبة بيكونوا واقفين بيدعوا ان فهد ميكسرش الشاب ويمسر سجده معاه
فهد بيبص لسجده بغضب: اقسم بالله يسجده لو ما اتلميتي وطلعتي علي فوق حالا هكسر عضمك ده
سجده بعند: طب اهدي بس يفهودي وهيا بتضحك
فهد بصوت جهوري: سجده
سجده بتخاف منه وبتطلع حري علي السلم وهيا بتضحك
الجد: في اي يفهد انت مش عملي احترام
فهد: بعد اذنك يجدي. الموضوع ده سبني وانا هحله.. كل ده والشاب واقف وقاله: هتحله يعني هتوافق بيا والله انا هحطها في عيوني ومش هزعلاها
فهد: انت اهبل يلا.. هو محدش قالك ان الانسه سجده الي هيا بنت خالي تبقي حرمي ولا ايه
الشاب بصدمه: ايه... مراتك
فهد: ايوا يعسل.. اي اوامر
الشاب بكسوف: انا اسف والله مكنتش اعرف.. وبيستاذن وبيمشي.. وفهد بيطلع جري لسجده وبعد مبيطلع العيله كلهم بيفطسوا ضحك علي منظر فهد
____________
عند سجده بتكون قاعده في اوضتها بتضحك.. بتلاقي فهد بيفتح الاوضه وداخل بغضب
سجده: اتت ازاي تدخل كده
فهد: وانتي ايه الي عملتيه تحت ده
سجده وهيا بتستفزه: عملت ايه... عريس ومتقدم ولو مناسب فيها ايه
فهد بنفاذ صبر: سجده متستفزنيش.. علشان متجننش عليكي
سجده: طب هو ايه الغلط في كلامي
فهد: تصدقي انك عايز تتكسري وبيخبط ايده في الحيطه بغيظ
سجده: في ايه بس يفهود
فهد وهو عارف انها بتستفزه انا هطلع علشان متجننش عليكي وبيطلع وبيرزع.. الباب وراه.. وهيا بتفضل تتنط علي السرير من الفرحه لانها نجحت في استفزازه.. وبتفتكر منظر الشاب وهو بين ايديه وبتفضل تضحك
___________
في الصباح سجده بتصحي بتصلي وبتقرا الورد بتاعها واذكار الصباح وبتلبس دريس باللون اللافندر وطرحه مشجره بنفس اللون وبتنزل
عند فهد بيلبس طقم عباره عن قميص ابيض وبنطلون اسود وبيبقي متشوق ينزل علشان يشوف اميرته وينكش فيها
سجده بتكون طالعه من الاوضه في نفس الوقت الي فهد بيكون طالع فيه
فهد: احلي اصطباحه دي ولا ايه
سجده: يبني انت عايز مني ايه
فهد: ابنك احلي مامي في الدنيا
سجده بضحك: هو انت مصر تضحكني
فهد: خلاص..نخلينا في الي عملتيه امبارح
سجده: طب انا هنزل يشاطر علشان اصبح علي جدو
فهد: لا انا هنزل قبلك
سجده: لا انا هنزل الاول
فهد: ايه شغل الاطفال ده
سجده بعوجه: لا والله انا الي شغل اطفال برضو. بتنزل جري علي السلم وهو بينزل جري وراها الجد بيشوفهم بيقعد يضحك عليهم.. واسر وحور بيبقوا مش قادرين من الضحك وبعدين سجده بتكون هتوصل عند جدها وتحضنه فهد بيشدها فبتبقي قريبه من حضنه اوي وبعدين بتزقه: يعم اوعي بقي
والاتنين بيقربوا من الجد في نفس الوقت وبيحضنوه
الجد بضحك: في ايه يولاد هو انا ههرب منكم
حور بضحك: لا يجدو دا عناد في بعض بس
سجده بغضب مزيف ومضحك: لا والله اخوكي هو الي بيعاند وببعمل شغل اطفال عيزاني اعمل ايه يست حوري
حور بطيبه وضحك: انتي تعملي الي انتي عيزاه يقمر
سجده: روح قلبي تسلميلي
اسر: مجانين اقسم بالله
الجد: طب يلا علشان الفطار جاهز يولاد
بيروحو علشان ياكلو وحبيبة واحمد بيكونوا داخلين
الجد: ولاد حلال يلا علشان الاكل جاهز
حبيبه واحمد بحب: طبعا طبعا احنا نطول ناكل مع جدو ومع القمرات دول.. وبيفطروا وسجده بتطلع تركب عربيتها علشان تروح الشركه.. بتلاقي فهد بيمسك باب العربيه
سجده: في اي
فهد: خوديني معاكي
سجده: اوعي يفهد الله يكرمك علشان عايزه ماشي
فهد: طب مش ناويه تحني عليا.. تعبت والله في بعدك والله بتقطع وانا شايفك قريبه مني وفي نفس الوقت بعيده مش طايل اخدك في حضني... اعصابي تعبت يسجده
سجده بتلف وشها: متحلمش يفهد عيش حياتك ومتوقفش حياتك عليا
فهد: انتي حياتي يسجده
سجده: طيب بعد اذنك وبتقفل باب العربيه وبتمشي... فهد بيروح يركب العربيه وبيطلع وراها وبيقول لنفسه غلطت.. غلطه و هستحمل عواقب اغلاطي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجده بتكون قاعده في مكتبها بتلاقي الي بيفتح الباب وداخل
سجده: انت ايه الي جابك ورايا
فهد: قلبي
سجده: ياربي عليك يفهد
فهد: طب ايه... انتي قاعده مش المفروض اروح انا وانتي علشات نشوف الموقع الجديده الي هنبني عليها المصنع
سجده بصدمه: ايه انا هروح معاك
فهد: طبعا
سجده: استحاله
فهد: انتي الي اختاراتي تشتغلي.. ولازم تيجي معايا
سجده: اروح منك فين بس
فهد: طب يلا بقي علشان منتاخرش
سجده: مش هاجي معاك برضو.. وبتاخد مفاتيح العربيه بتاعتها وبتمشي... فهد بينزل وراها وبيقول: انتي هتجريني وراكي شبه العيل الصغير كده
فهد: انا مطلبتش منك تيجي ورايا وبتشمي.. بيفكرها هتروح تركب عربيتها.. لاكن بتدخل مطعم بيتزا قريب من الشركه.. فهد بيستغرب وبيدخل وراها.. بيلاقيه قعدت علي ترابيزه.. بيروخ وبيسحب كرسي وبيقعد في وشها
سجده: هو انت ورايا ورايا
فهد: ما انا مش همشي من غيرك يغاليه
سجده: متحلمش
فهد بكدب: ملازم نكون احنا الاتنين مع بعض.. علشان محدش يفتكر ان في خلافات
سجده: هاجي معاك بس بشرط
فهد: اؤمري
سجده: هتعزمني علي اكبر بيتزتين هنا
فهد بضحك: بس كده وربنا اشتريلك المطعم ده كله لو طلبتي
سجده: لا انا عايزه البيتزتين بس
فهد: عيوني وبالفعل بيطلبلها وبيقولها بعد اذنك ممكن اكل معاكي بتبصله وبتضحك وبتثول بهزار: قطعه واحده بس بيضحك وبياكلوا مع بعض وبعد كده بيطلعوا مع بعض وبيركبوا عربية فهد.. وبيوصلوا الموقع مع بعض... وسجده بتمون عايزه تشرب وبتقول: فهد
فهد بحب: نعم يقلب فهد
سجده: عايزه اشرب
فهد: من عيوني يحبيبتي ثواني هروح اجبلك واجي بيروح فهد يشتري ازازة مايه لسجده... وهو راجع بيسمع سجده بتصرخ بصوت عالي حدا.. بيتخض وبيطلع يجري عليها
ياتري سجده بتصرخ ليه؟؟!!!
↚
فهد بيسمع صوت سجده وبيجري يشوف ايه الي حصل بيلاقي المبني بيقع وهي محاصره جواه
فهد بخوف وبيحاول يهديها: اهدي ياسجده ومتخافيش انا معاكي ومش هيحصلك حاجه اثبتي وانا هدخل براحه واطلعك
سجده بدموع وصراخ : لا يافهد بالله عليك متدخل ومتعرضش حياتك للخطر ونفسها ييبدا يضعف
فهد بيتجاهل كلامها وبيدخل علشان يطلعها وهو داخل حجره كانت هتقع علي دماغه سجده بتصرخ بصوت عالي: فهد حاسب فهد بينط علي الناحيه التانيه وبعدين بيلاقي حجره كانت هتنزل فوق دماغه بيفضل يحاول علشان يوصلها وهيا كانت بتقرب نحيته علشان تطلع بس رجلها اتلوحت فوقعت علي الارض
سجده بوجع: اه
فهد بصراخ وخوف: قومي ياسجده اقفي
سجده بدموع: مش قادره مش قادره يافهد رجلي وجعاني اوي
فهد بيزداد خوفه عليها... وبيعدي كل العقبات الي بتمنعه للوصول ليها وبيجري عليها وبيشيلها وبيبعد وبعدين حجره كبيره بتقع في المكان الي سجده... كانت قاعده فيه فهد بيحضنها جامد وبيحمد ربنا انو طلعها لان لو مكنش طلعها كان زمان الحجره واقعه فوق دماغها
_____________________________________
بعد فتره قليله فهد وسجده بيكونوا بره المبني وسجده بتكون رجلها واجعاها وبتبكي
فهد: اهدي يا سجده حقك عليا بس الوقت اتاخر مفيش عربيات وعربيتي عطلت لحظه وهصلحها
سجده بدموع: اهدي ايه رجلي مش طايقه الوجع الي فيها
فهد: طب اهدي وبيقطع القميص بتاعه وبيربطلها رجلها وبيتجه ناحيه العربيه وبيبتدي يصلحها وبعد وقت طويل فهد بيصلح العربيه وبيقولها
فهد: يلا صلحتها
سجده: بجد
فهد: ايوه يلا بقي
وبالفعل بيرمبوا العربيه وبيمشوا
داخل العربيه:
سجده: رجلي وجعاني اوي
فهد: معلش ياحبيبتي قربنا نوصل
سجده: ايه الهدوء الي انت فيه دا بقولك رجلي وجعاني تقولي خلاص قربنا نوصل ما انت علشان مش حاسس ييا بتقول كده انت لو حاسس.... ب الي انا فيه مكنتش قولت كده انما انت جبل مبتحسش
فهد بعصبيه: بس كفايه كلام عماله زعيق زعيق
سجده: انت بتزعقلي
فهد: ياحبيبتي انا مش بزعقلك انتي الي عصبتيني
سجده: وقف العربيه
فهد: ايه الي وقف العربيه هتروحي ازاي لوحدك وانتي مش معاكي عربيتك
سجده: ملكش دعوه انا هتصرف
فهد: لا ياسجده مش هوقف
سجده: بقولك وقف
فهد بيوقف العربيه وسجده بتنزل وفهد بيمشي خطوه علشان يريحها وبينتظرها بالعربيه علشان يشوف هتعمل ايه
سجده لنفسها: سبني ومشي يلهوي دا مشي
بيعدي دقيقتين وسجده واقفه هتموت من الرعب وبتلاقي عربيه فهد... رجعت بتحس ان الحياه رجعتلها تاني بينورلها بالعربيه وهيا بتتقدم نحو العربيه... وهيا مكسوفه بتفتح العربيه وبتركب من غير متتكلم... وفهد بيكون فطسان ضحك من منظرها
---
بيوصلوا البيت وفهد بيشيلها لانو بيلاحظ انها مش قادره تقف عليها وبيطلع بيها علي غرفته
سجده: انت رايح فين
سجده: لا انا عايزه ادخل اوضتي
فهد: طب براحتك وبيدخلها الاوضه بتاعتها وبيقولها هعقملك الجرح
سجده: لا انا هعمل لنفسي
فهد: براحتك يلا انا ماشي
سجده: تمام وبتيجي تحاول تعقم لنفسها مش بتعرف بتبصله ببرائه علشان يعقملها رجلها تاني
فهد بيبتسم بحب وبيقولها: طفله
سجده: انا طفله
فهد: واحلي طفله كمان
سجده بتبتسم وفهد بيعقملها رجلها وبتنام.. وهو بيطلع يروح اوضته
_____________________________________
في الصباح البيت كله بيكون مشغول بيحضروا لفرح حور واسر لان بيكون فاضل علي الفرح يوم وقبل الفرح بيوم بيعملوا سهره للبنات في القصر والرجاله في جنينه القصر بيكونوا الرجاله بره ابو فهد وجده وفهد واسر واحمد بيدبحوا دي تقاليد عندهم وفرحانين
احمد: اخيرا جه اليوم الي هقر عليك فيه يا اسر
اسر: لا ابعدوا عينكم عني انا عايز الليلتين دول يعدوا علي خير دا انا صابر بقالي تلت سنين
فهد واحمد بضحك: ماشي ياعم
بس برضه بيفضلوا ينكشوا فيه
_____________________________________
في الصباح.. سجده بتكون طالعه من اوضتها.. وبتقابل فهد
فهد: صباح الجمال
سجده بابتسامه: صباح الخير ي استاذ فهد
فهد: رجلك عامله ايه دلوقت
سجده: الحمد لله بخير.. دا كان موقع زفت
فهد: فكرتيني... انا رايح اعمل مكالمه مهمه وجاي
سجده: لو هتكلم اياد ف اياد ملهوش ذنب يفهد
فهد: لازم اعاقبهم وهرفع قضيه عليهم كنت هخسر اغلي حاجه في حياتي بسببهم
سجده: تمام براحتك يفهد بس اوعي غضب يعميك وتجيب شخص ملهوش ذنب في اي حاجه وتظلمه زي معملت قبل كده
فهد قلبه بيوجعه علي كلامها وبيعرف هيا بتحس ب ايه بيكون نفسه يحضنها لكن هيا بتمشي من قدامه
_______________________________
بعد وقت ليس بكثير فهد بيكون قاعده في الجنينه دموعه بتنزل لوحدها
فهد بصريخ: يارب تعبت تعبت وقلبي وجعني اعترفت اني ظلمتها وجيت عليها ودا الشئ الي بيوجعني كل مببص في عينها غضبي تملكني وخوفي علي اختي خلاني اظلم اكتر انسانه بحبها في حياتي نفسي تسامحني ومش عايز حاجه تاني والله نفسي تسامحني مش اكتر يارب انت الي عالم بيا يارب والوقت بياخده لغاية م بيسمع اذان الضهر يتوضي وبيروح يصلي في المسجد وبيروح الشركه..
_________________
في المساء:
سجده بتكون طالعه من اوضتها تشرب بتسمع.. صوت تمته جاي من اوضة فهد... وبتقلق لان بيكون صوته بيتوجع فبتدخل الاوضه لاول مره من تلت سنين وبتخطي كل خطوه فيها وهيا بتتذكر ذكريتها هيا وفهد وبتقرب من السرير بتلاقي نايم علي السرير وبيتصبب عرق بتحط ايدها علي جبينه بتلقيه سخن وبيخترف بالكلام: لاء متسبنيش يا سجده علشان خاطري بتتخض عليه... وبتجري تجبله مايه علشان تعمله كمدات بعض فتره بتكون سجده جابت المايه وعملت لفهد كمدات والسخنيه هدات قليلا وبتفضل قاعده جنبه علشان بتكون خايفه عليه وبيغلبها النوم من غير ما تحس
_____________
في الصباح فهد بيفوق بيلاقي سجده نايمه جنبه بيستغرب وفي نفس الوقت بيكون فرحان بيبص بيلاقي مايه جنبه بيعرف انها كانت هنا علشان هو كان تعبان وسجده بتصحي وبتقف وبتكون طالعه بره الاوضه بتلاقي الي بيمسكها من دراعها وبيقولها: رايحه فين
سجده: انت بتمسكني.كده ليه
فهد بعصبيه: ولما انتي مش طيقاني كده ايه الي دخلك الاوضه وسهرتي جنبي عملتيلي كمدات
سجده بتضغط علي ايدها وبتتكلم بزعل من كلماتها الجارحه :ممكن تقول شفقه بمريض لا غير
فهد بيتصدم من الكلمه: بجد
سجده: اه بجد وبتطلع وبتسيبه وهو شايط
فهد: بقي كده يعني انتي كنتي شفقانه عليا وبس عارف يا سجده ان الكلام ده مش من قلبك
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
العيله بيتجمعوا علي الفطار وبيفطروا وبعدين سجده بتطلع تقعد في الجنينه وبتلاقي الي واقف قصادها بس بعيد شويه
فهد: اتفضلي
سجده: ايه ده السلسله بتاعتي بتعمل معاك ايه
فهد: انت الي نستيها في الاوضه
سجده: طب هتها
فهد: تعالي خوديها
سجده: لاء
فهد: انتي خايفه انك تقربي مني
سجده بتتعصب وبتقوله: انا مبخافش من حد وبتروح عليه تاخد السلسله وهو بيشدها عليه... وبتكون قريبه منه اوي ونره و اسر بيكون واقف قصادهم وبيصفر وسجده بتزق فهد بعيد
فهد: بتيجي دايما في الوقت الغلط
اسر: انا كده
حور بتطلع وبتتكلم: بتعملوا ايه ياشباب
اسر:طالع اقعد مع صاحبي في الجنينه
فهد: طب انا رايح المقابر ازور ماما
حور: ماشي ياحبيبي وانا هقعد مع سجده هنا شويه
فهد: ماشي ياروحي وياريت تحننيها عليا
حور بضحك: حاضر
___________________________________
سجده بتكون قاعده علي المرجيحه وحور جنبها
سجده دموعها بتنزل لوحدها
حور بقلق: مالك يا سجده
سجده: تعبانه اوي ياحور قلبي وجعني اوي
حور: طب متريحي قلبك وقلبه وسامحيه انا عارفه انكم انتو الاتنين بتحبو بعض ومتقدروش تستغنوا عن بعض
سجده بدموع: عارفه انا حاسه بايه
حور: حاسه بايه ياحبيبتي
سجده: عارفه يعني تكوني مخنوقه جدا ومش لاقيه حاجه تريحك عارفه لما تكوني بتحبي حد اوي اوي... اكتر من نفسك ويخذلك ويخليكي مش قادره توثقي في حد عارفه يعني ايه تسيبي اهلك الي لقيتهم بعد وقت طويل وتمشي علشان قلبك واجعك من حد عزيز عليكي طب عارفه يعني ايه تقعدي ست شهور كاملين مش قادره تتعايشي ولا تعملي اي حاجه ومش قادره تتخطي الشخص ده وانتي لسه عمرك ١٩ سنه عارفه الاحساس دا يا حور... عارفه لما تكوني زعلانه وبتجري علي الشخص ده وبتهرب فيه من الدنيا كلها.. دلوقت انا زعلانه من الشخص ده.. ومش عارفه اشتكيله.. مش عارف اهرب في حضنه زي مكنت بعمل
حور دموعها بتنزل علي الوجع الي سجده بتمر بيه
سجده: وفجاة يجيلك ظروف ولازم ترجعي نفس البلد الي اتكسرتي فيها وتشوفي نفس الشخص الي كسرك وترجعي وذكرياتك الوحشه والحلوه تتعاد تاتي وتشوفي نفس الشخص بس مش هو هوا تشوفيه ندمان مكسور وكسرته دي انتي متقدريش تتحليها ولا تشوفي نظرة الوجع الي سببهالك في عنيه لاني للاسف لسه بحبه وعمري ما احب في حياتي غيره عارفه ياحور احساس التوهان الي الانسان بيمر فيه وميبقاش عارف هوا عايز ايه عارفه لما تكوني علي تكه وهتنفجري انا كده ياحور بمر بكل ده واخوكي... بيحاول معايا بكل الطرق بس مش قادره ياحور مش قادره اتخطي ولا اكمل تعبت اوي ياحور حور بتاخدها في حضنها وبتعيط
___________________________________
عند فهد بيوصل المقابر هو واسر وبيقروا الفاتحه لوالدته وبيدعولها وبعدين اسر بيقف ورا فهد وفهد بيقعد علي الارض قصاد قبر امه ودموعه بتبدا تنزل وبيقول: لما ادفنت امي في التراب بتفكير طفولي اعتقدت انها هتخاف تقعد لوحدها في الضلمه ومكنتش عايز امشي ابويا كان وقتها في المستشفي وامي في القبر فضلت رايح جاي من المستشفي للمقبره اعتقدت اني لو روحت لواحد منهم بس التاني هيزعل فكرت اني لو سبت واحد فيهم هيعتقد اني سبته ودموعه بتنزل بحرقه بس في الاصل الانا الي كنت وحيد
امي وحشتني اوي اوي نفسي احضنها واحكيلها عن كل اوجاعي بس بالرغم من الوحده الي انا كنت فيها دخلت سجده حياتي ومليتها وعبت الفراغ الي... فيها وحبيتها وعشقتها مش حبيتها بس وبقت كل حياتي ودنيتي وجيت انا وكسرتها اوي مع انها كانت برضو.... بتعتبرني ابوها واخوها وحبيبها وزوجها وخذلتها للاسف ووجعت قلبها وقلبي معاه نفسي تسامحني وقلبها يرجع يدق ليا تاني اسر بيكون واقف وراه ومتاثر... علي كلام صاحبه وبيروح يحضنه وبيقوله: اهدي يافهد كل حاجه هترجع زي مكانت وبعدين مين قلك ان سجده مش بتحبك دا الحب هينط من عيونها وهيا بتكلمك بس هيا بتعاند علشان زعلانه منك شويه وواخده علي خاطرها منك
فهد: صدقني هعمل كل حاجه اقدر اعملها علشان ارجعلها ثقتها فيا واخليها ترجع تحبني تاني
اسر: ان شاء الله ربنا يقويك ويعينك وهيا تتصالح بسرعه ياحبيبي
______________
فهد بيروح الشركه وبيسمع الموظفه بتقول: انا سمعت ان سجده رجعت من فرنسا
لترد عليها الاخري: ايوه هيا رجعت علشان فرح حور اخت فهد باشا
سلمي: يبختها متجوزه راجل غني وبيسفرها ومعيشها في هنا
الاخري: ايوه والله يبختها
سلمي: اصلا لو كان شافها في ظروف غير الي شافها فيها مكانش اتجوزها ولا عبرها مش حلوه اصلا ولا فيها اي جمال
الاخري: ليه دي قمر والله ما شاء الله عليها
فهد بيسمع سلمي والدم بيغلي في عروقه وبيروح عليها وبيقولها بصوت جهوري هز اركان الشركه: سلمييييييي
سلمي بخوف وتلعثم: ف. فهد باشا. ن. نعم
فهد: انت ازاي تتكلمي علي سجده
سلمي بخوف: اتكلمت قولت ايه
فهد: لا والله مش عارفه انتي قولتي ايه
سلمي: انا اسفه يباشا والله
فهد: اياكي تجيبي سيرتها بكلمه تاني وانا مكنتش هبصلها ليه هقولك انا هبصلها ليه علشان احسن منك بكتير اوي مش قادر اوصفلك هيا احسن منك... بقد ايه انما انتي بغل واكيد مش هبصلك هيا جميله وبريئه ونظراتها كلها برائه انما انتي عينك كلها غل وكراهيه هيا محترمه وملكه في عيوني انما انتي لبسك بيحكي عنك... هيا رقيقه وضحكتها تجنن وتخطف قلبي انما انتي ضحكتك تسد النفس فهد كل دا بيتكلم وبيطلع غضبه فيها وهو مش شايف قدامه لان مبيستحملش حد يقول كلمه علي سجده... وبيكمل كلامه وفي الاخر عايز اقولك اطلعي بره ومش عايز اشوف وشك هنا تاني لان الاشكال الي شبهك ميحقلهاش تفضل هنا او تبقي قريبه من سجده لان الله اعلم.. هتعملليلها ايه
سلمي بدموع: انا اسفه يا فهد باشا
فهد بغضب: لو كنتي غلطي في حقي انا كان ممكن اسامحك لكن سجده تيجي عندها وتحطي مليون خط احمر يلا بره
سلمي بتاخد بعضها وبتطلع تجري من الخوف وفهد بيقول بغضب: كل واحد علي مكتبه
الموظفين بيدخلو علي المكتب وهما مستغربين ازاي حد بيحب مراته كده وبيخاف عليها والبنات بتتمني انها تتجوز زيه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الجنينه بيبقي كل اتنين قاعدين بيحبو في بعض وفهد قاعد حزين لوحده
فهد: هو في ايه يجماعه متراعو شعوري شويه الاه
اسر بضحك: يحج احنا مستنين سجده تيحي بس وهنقعد براحتنا ونلعب وكل حاجه وبعدين مالك ما انت مكنتش بترضي تقعد معانا اصلا
فهد: انا غلطان كان هيقوم لقي سجده داخله وفي ايدها الحاجه راح قاعد تاني
حور بضحك: الثبات علي المبدا
فهد بصوت عالي: علشان سجدتي بس غير كده مش هقعد معاكو
الجميع: يسلام علي الحب
بعد فتره من الضحك والهزار بيكون اسر وحو رقاعدين بيتناقشوا علي شكل الجنينه الي هيحطوها في جنينه الفيلا بتاعتهم الي هيتجوزوا فيها في القاهره سجده: وروني كده
وبتشوف شكلها وبتقول: والله تحفه ي اسر زي الي في الفيلا بتاعتنا انا وفهد في القاهره روعه
فهد بفرحه: زي الي ف ايه
سجده بتوتر: اقصد الي في الفيلا بتاعت اخوكي الي في القاهره وبعدين شكلها وحش اصلا،
حبيبه: وحش برضه مكانت حلوه من شويه
سجده: نسيت نسيت
احمد: طب يلا يشباب علشان نجهز الحنينه دي علشان نعمل حفله حلوه فيها بكره للعريس والعروسه جوه هيا واصحابه والستات
الجميع: يلا بينا
وبيقوموا وبيبداو الشباب يجهزوا الجنينه بره في اجواء كلها مرح وضحك وجري مع بعض وكذلك البنات جوه وبيحتاجو شاكوش من جوه فبيدخل فهد علشان يجيب من جوه بيلاقي سجده واقفه علي الكرسي.. وبتصرخ لما بتشوفه
ليه سجده صرخت لما شافت فهد؟؟؟؟
↚
سجده بتتصدم اول مبتشوف فهد وبتكون هتقع من علي الكرسي وهيا بتعلق الانوار لانها بتكون لابسه بنطلون ضيق باللون الابيض وعليه تشيرت بنص باللون البينك وطالقه... شعرها بس فهد بيقرب عليه وبياخدها بين احضانه قبل متقع بتفضل سجده مغمضه عينها وبعدين بتفتحها بتلاقي نفسها في حضنه بتتوتر وبتنزل
فهد بعصبيه وغيره: انتي ازاي تلبسي كده افردي كان اسر ولا احمد الي دخل بدالي
سجده: والله العظيم انا ماكده علي سما تقفله بالمفتاح كويس وكنت متاكده ان مفيش حد هيدخل سما بتطلع علي صوتهم
سما: انا.. انا اسفه والله نسيت خالص واتلهيت في المذاكره
فهدبتكون الغيره عمياه: ازاي يعني نسيتي متشوفي شغلك كويس ولا انتي جايه تلعبي
سجده بعصبيه من اسلوبه: هو فيه ايه ايه الي انت فيه ده انت بتكلمها كده ليه اصلا.. نست غصب عنها.. وكمان كلكم مشغولين بره وانا لولا متاكده ان محدش ظاخل مكنتش هلبس كده
نست وكانت بتذاكر مفيش رحمه ولا ايه
فهد بيقرب منهت وبيشيلها وبيطلع فيها علي اوضتهم
سما: يارب يارب ميتخانقوا بسببي
حور وحبيبه: يارب
حور: متزعليش من كلام فهد يسما هو بس اتعصب علشان انتي عارفه غيرته علي سجده
__________________________
بيطلع فهد وهو شايل سجده الاوضه وبينزلها علي السرير
فهد: انزلي وانتي تقيله كده
سجده: والله ليه هكون اتخن منك يعسل انت
فهد: خلينا في المهم وبيقرب ناحيتها
سجده بتوتر: انت عايزه مني ايه ابعد و الي هصوت والم عليك الناس
فهد بضحك: وهتقولي ايه ان شاء الله هتقولي الحقوني جوزي بيقرب مني طب بالذمه ده كلام ينفع حتي
سجده: انت عايز ايه دلوقت وبعدين اوعي كده انا مينفعش اقف قدامك كده اصلا
فهد: يبنتي افهمي افهمي انا جوزك مطلقناش
سجده: دا بالنسبالك
فهد: لا بنسبالي وبنسبالك وبالنسبه للكل
سجده بغضب: بطل بقي بطل بقي الي انتي فيه ده بطل عصبيه بطل تاخد عاطل في باطل بكل تحكم علي اي حاجه من غير متفهم ممكن... افهم سما ذنبها ايه تزعقلها بنت مجتهده وبتذاكر وبتشوف شغلها علي اكمل وجه ليه تظلمها وليه تتعصب عليها كده يفهد حرام عليك كفايه هتفضل كده يفهد عمرك مهتتغير ودموعها بتنزل وبتكون طالعه بيمسك ايدها فهد: طب اهدي انا اسف وهنزل اتاسف لسما دلوقت بس متزعليش مني
سجده بتفرح وبتمسح دموعها: بجد طب يلا انزل
فهد بضحك: طفله
سجده بتذمر: لا والله مين دي الي طفله يحبيبي
فهد: ي ايه
سجده: لا. لا مقصدش زي م انت فاهم كلمه بقولها لاي حد عادي
فهد: اه طب يلا البسي حاجه علشان ننزل نكمل الي ورانا سجده بتتجه نحو الدولاب وبتفتكر انها اصلا مش قاعده في الاوضه دي
فهد بسرعه: ممكن علفكرا اروح اجيب هدومك وحاجتك واكون سهلت عليكي
سجده: لا شكرا يقمر
فهد: والله مفيش قمر غيرك
سجده بتضحك وبتروح تلبس وبيكملوا يومهم عادي بحب وفرح ولحظات مليئه بالسعاده مع العيله
_______________________________
يوم الحنه
الكل بيصحي من بدري علشان بيكونوا عاملين دبيحه ودي عادات عندهم ويوزعوا علي البلد عندهم وطبعا عائلة اسر الي متكونا من والده ووالدته واعمامه واسر بيكون وحيد معندهوش اخوات لكن عيلته كانوا طيبين اوي
بيكون حاضر الدبيحه الجد وابو فهد واسر واحمد وكبعا عم فهد احمد وزوجته وولاده كبار العيله برضه حاضرين بيمسك اسر السكينه بيكون خايف يدبح
فهد بضحك: يلا يعريس شد حيلك كده
اسر: لا لا مقدرش يفهد خد ادبح انت
فهد: لا والله ابدا سمي الله وادبح
اسر طب هات وبيدبح بس بيكون لابس تيشرت ابيض فهد بياخد الدم وبيحط علي هدومه
اسر: ينهار ابيض يفهد طب تعالي وبياخد دم وبيطلع يجري وراه وبيكون الجو مرح وطبعا بيكونوا جايبين طباخ يطبخ الاكل علشان لازم عندهم ياكلوا جميع المعازيم وطبعا بيكون جيلهم معازيم من جميع انحاء مصر القاهره والصعيد باكملها واسكندريه الي اخره لان معارفهم بتكون كتير وقرايبهم اكيد
______________________________
في المساء بيكونوا عاملين حنه... كبيره في البلد وجالهم ناس من جميع الانحاء زي مذكرت فوق
فهد واسر بينزلوا وبيكونوا لابسين قفطان صعيدي وبيبقي شكلهم يخطف القلب والعين
وبيكونوا الجميع فرحانين في اجواء تحفه وفهد واسر بيرقصوا مع بعض علي الاحصنه وفهد بيكون مختار حصان سجده علشان يرقص عليه وبيرقص بيه بمهاره كذلك اسر وبيكون شكلهم حلو اوي
_______________________________
عند النساء بيكون في ستات كتير حاضرين وفرحانين اوي العروسه بتكون لابسه فستان روعههه باللون الاحمر وفارده شعرها الاسود عليه وبتضع ميكب بسيط وبيكون شكلها قمر
وسجده بتكون لابسه قفطان مغربي باللون البيرجاندي.... وكانت عامله شعرها تسريحه كعكه فوق ومنزله قصه وبتحط ميكب بسيط جدا فيتكون حوريه فيه
وكذلك حبيبه كانت لابسه قفطان مغربي باللون الزيتي وحاطه ميكب وبيكون شكلها قمر برضو
بيطلعوا والستات الي قاعده بتنبهر من جمالهم هما التلاته وبيبداو يرقصوا مع بعض في اوقات مرحه جدا وبعدين بيعملوا الحنه حور بتقعد للبنوته الي بترسم حنه علشان ترسملها وبطلعهلها تحفه
وبعدها سجده بتروح علشان ترسم حنه ف البنت بتقولها عايزه حرف ايه
سجده بصوت واطي: حرف ال F
البنوته بضحك: وانتي مكسوف وموطيه صوتك كده ليه مش فهد باشا جوزك برضه
سجده: اسكتي هتفضحينا الله يكرمك اسكتي اعملي وانتي ساكته
البنت: من عنيا لكن لسوء الخظ وهيا بترسملها وقع علي هدومها
البنت: اسفه اسفه والله
سجده بابتسامه بشوشه: ولا يهمك يحبيبتي هقوم اغسل واجيلكم
_______________________________
هيا بتطلع علشان تغسل هدومها وبتطلع اوضتها نضفت هدومها وهيا طالعه من الاوضه لقت فهد طالع من اوضته
سجده: اعععععع
فهد بضحك: مالك يقمر
سجده: يبني انت ورايا ورايا
فهد: والله انا كنت طالع اجيب حاجه من اوضتي وبصراحه كان عندي امل ان اشوف القمر والحمد لله شوفتك
سجده: لا والله
فهد: بس سيبك انتي ايه الحلاوه والجمال والطعامه دي احلي واحده في الحفله يخواتي
سجده بتضحك علي اسلوبه وبتكون مبسوطه في الوقت بس بتقول: عارفه ان انا حلوه يعسل
فهد: م انتي لازم تتغري يقلب العسل وبيشدها عليه كده وبيبوسها من خدها
سجده بتتوتر وبعدين بترفع ايدها في وشه: ايه الي عملته ده
فهد بيلاحظ ان في حرف مكتوب عليها وبيلمح انو حرفه بس مش بيكون متاكد
فهد: افتحي ايدك كده
سجده بتتذكر انها كاتبه حرفه بترفض انها تفتح ايدها
وبتقول: لا مش فتحاها وبتطبقها جامد زي الاطفال وبتنزل جري وهيا مش عارفه هتروح فين وهو بينزل وراها وبعدين بتدخل علي المطبخ وبتستخبي سجده لنفسها ايه الغباء ده م كنت روحت الاوضه الي قاعدين فيها الستات... كان هيتحرج يدخل وبتهم بالطلوع لكن بتلاقي نفسها اصتدمت في صدر صلب وبترفع عينها لفوق بتلاقيه بتكون لسه هتجري بيمسكها وبيرفعها علي التربيزه الي في المطبخ
سجده بتوتر من قربه: ان. انت عايزه ايه
فهد: وريني الي في ايدك
سجده: لا لا
فهد بخبث: امم. تمام لو مورتنيش ايدك مش هخليكي تطلعي للستات الي بره وهنطلع الاوضه ولو حد سال هقولهم تعبت وهتنام وقابليني هتطلعي ازاي
سجده: انت هتهددني متقدرش تجبرني علي حاجه بس هقولك ايدي اهي علشان اخلص من ذنك
فهد بضخك وفرحه:واو حرفي اوووووه خلاص مسمحاني يعني
سجده: لا دا البنت هيا الي كتبته وقالتلي ان هيا هترسم حرف جوزي فمردتش احرج نفسي قدامها
فهد: اديكي قولتلي جوزك وبيقرب عليها علشان يبوسها وفجاه الاتنين بيتصدموا من الي بيلقوه واقف قدامهم ووووووووووووووووووووووو
↚
سجده وفهد بصدمه: جدو اعععع
سجده بتوتر: ب.. بص. بص يجدو حفيدك دا متحرش وانا والله مليش دعوه بيه، صدقني يجدو
الجد بضحك: ايه، يبنتي فيه دا جوزك اله
سجده: حتي انت يجدو نمشيها جوزي ماشي عدوني بقي يجماعه عايزه اروح اشوف شغلي
الجد:طب اسيبكم انا بقي
فهد بيجري عليها: تشوفي شغلك فين يحبيبتي اياكي ثم ترقصي قدام حد انتي فاهمه
سجده: اولا ملكش فيه ثانيا دول ستات زي
فهد: لا والله مش كنتي مش بتعرفي ترقصي
سجده وهيا بتعاند فيه: لا منا اتعلمت يبيبي
فهد: بيبي!
سجده: فكك بقي
فهد: طب هسالك سؤال
سجده وهيا مستمتعه بالوقت الي مقضياه معاه بس مش عايزه تبين: اسال؟
فهد: هتلبسي فستان لونه ايه بكره علشان اجيب بدله زيك
سجده باندفاع وفرحه: واو واو، واو ماتشي ماتشي يعني يسيدي انا هلبس فستان لونه بيج غامق
فهد: يعني موافقه نلبس ماتشي ماتشي
سجده باستيعاب وفرحانه بردو وبتتقل: اه لا لا كنت بهزر محدش يلبس لوني
فهد: بس انا عرفت اللون وهلبس زيك نفس اللون
خلاص وبعدين المهم اللون هيلوق علي مين اكتر
سجده بثقه: طبعا هيلوق عليا انا انت هتهزر يبني
فهد: يواد يجامد
سجده بتبتسم بخجل: انت عايز ايه دلوقت
فهد: عايزك معايا في كل اوقاتي؛ انتي حلاوة ايامي
سجده: طب انا هطلع علشان اكيد البنات استغربوا من عدم وجودي وبتكمل بكدب: اوعي تفكر تلبس زي
فهد: انا خلاص قررت
سجده: طب ايه رايك لو لبست زي؛ هبلغ امن القاعه انك مهووس بيا وبتطاردني
فهد: طب متبلغي براحتك مهو فعلا انا مهووس بيكي، وبعدين امن مين دا الي يقف بيني وبينك
ثم قرب منها اوي، لدرجه انها حست بانفاسه وقال بصوت هادئ: متنسيش انك مراتي وعشقي الاول والاخير،يعني محدش يتجرا، يقف في وشي في حاجه تخصك، وانتي عارفه كويس
سجده اتوترت اوي، وحاولت تهدي وراحت زقاه وجرت علي بره انا ماشيه اتاخرت
فهد بيقف بيبص لاثرها وبيبتسم: معزبه قلبي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&♡
سجده بتدخل علي البنات بتلقيهم كل واحده قاعده الي بتعمل استشوار، والي بترسم حنه، والي بترقص وهيا دخلت البنات اتجمعوا عليها
حور بمشاكسه: كنت شايفه فهد يبنات واقف بره كده من خمس دقايق ووشه محمر
البنات بتمثيل: بجد، يتري كان بيعمل، متعرفيش كان بيعمل ايه يسجده
سجده بتفهمهم: مالك يبت منك ليها في ايه انتو هتحفلو عليا ولا ايه
حور: لا احنا منقصدش خالص
سجده: يارب تسكتي يحور! فضحتينا، دا جاي يغير من الهوا الي حوليا
البنات بضحك: اوعي بقي علي الغيره والجمال والحب
سجده بتتكسف: اسكتوا بقي
واحده من البنات قررت تخليها تغير ويشوفوا ردت فعلها: طب دا انا نفسي يسجده يحبني واحد شبه فهد، وغيره فهد، ورجولته وشكله واو
سجده بتتعصب: ايه يعسل مالك طب متتجوزيه احسن اهدي حبه
البنت بضحك: مهو للاسف قلبه متعلق بواحده بس
سجده بثقه: وهيفضل متعلق بيا طول العمر يقمر
البنت بضحك وطيبه: يست ربنا يخليكو لبعض وبيفضلوا يضحكوا، ويرقصوا، في وسط اجواء كلها فرحه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند فهد بيبقي قاعد عند الرجاله سرحان، مش شايف حد غيرها، ولا قادر يفكر في حد غيرها
بيتقدم نحيته اسر: ايه يعم الحبيب
فهد: تعرف ي اسر
اسر: لا والله مش عارف
فهد: اهو عينك دي هيا الي مبوظه ام العلاقه كلها
اسر: لا يحبيبي انا عندي حبيبت الروح القمر اختك
فهد: متظبط ي اسر
اسر بضحك واستفزاز: ايه يعم دي مراتي هو في اي
فهد: يعم. ماشي
اسر بجديه: وانت هتفضل كده لغاية امتي
فهد: مش عارف، مش عارف ي اسر، بس الي انا عملته فيها مكنش قليل
اسر باسي علي صديقه: والي عملته في نفسك. طول السنين الي غابتهم. مش شويه بردو
فهد بيبصله وبيضحك
اسر: بكره لما تشوفك بالبدله هتنسي كل حاجه وبيشدوا بيقوموا يرقصوا هما كمان وبيقي الفرحه والبهجه عامه علي المكان كله
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
يوم الفرح بيقي الفرحه ماليه المكان، وصوت الزغاريط، والناي رايحه جايه، والاطفال ماليه المكان
عند حور في اوضتها بتبقي قاعده منتظره اسر يجي علشان يوديها الفندق الي حاجزه فيه الميكب والسيشن
سجده بتدخل عليها: العروسه القمر
حور بتوتر وفرحه: مش مصدقه يسجده، مش مصدقه انو خلاص، هتجوز اكتر شخص قلبي حبه من وانا طفله صغيره؛ قلبي بيرقص يسجده
سجده وهيا مبسوطه اوي وبطيبه: ربنا يجعل كل ايامك فرح يحبيبه قلبي وتفضلي مبسوطه طول العمر
وتليفون سجده بيرن باسم فهد
سجده: الوو!
فهد: انزلي يلا اسر جه علشان تمشوا
سجده: حاضر. بس هو انت جاي معانا
فهد: اه هوصلكو وارجع انا واسر
سجده بفرحه: تمام وبتبص لحور: يلا اليوم يومك عيشي حياتك
حور بضحك: يلا
بينزلوا سجده بتكون هتركب مع حور في العربيه، فهد بيشدها: تعاليلي يحبيبتي هنا كل واحد يركب مع مراته ولا اي ي اسر
اسر: هو دا الكلام المظبوط واصحاب حور في عربيه تانيه
سجده بتركب مع فهد وبتكون مبسوطه، ومش بيبطلوا مشاكسه في بعض طول الطريق
&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد مرور بعد الوقت بيوصلوا الفندق وسجده وحور بيكون الموظف واقف بابتسامه: اهلا بالعروسه. واختها. سويت الدور التالت جاهز
في جناح العروسه سويت ضخم.. ورد.. شموع. ورد روزي علي السرير فساتين.شنط. واصوات البنات كلها زغاريط وضحك
حور قعدت علي الكرسي الي قدام التسريحه ونادت سجده: سجده تعالي جنبي انا عيزاكي
سجده بتروحلها.. وفي لحظه حور بتحضنها وبتدمع والبنات عينهم بتدمع علي بكائها: هتوحشينييييي اوي اوي يسجده انا بحبك اوي. انتي اختي والله العظيم واكتر مش عايزه اسيبك
سجده بتحاول تفك الجو وبتمسح دموعها: يست انتي هتروحي فين يعني.. م انتي هتيجي علطول هنا. وانا ان شاء الله هجيلك علطول فكي بقي كده ووريني ضحكتك وبتضحك حور
&&&&&&&&&&&&
في رييبشن الفندق بيكون واقف اسر وفهد بيطمنوا ان كل حاجه تمام قبل ميمشوا بيجي موظف: حضرتكم تبع العروسه في سويت تلاته
فهد: ايوا
الموظف: طب دي شنطه من الشنط نسيوها ممكن تتطلعوها فهد بيبتسم لانو هيشوف سجده قبل ميمشي: اه اكيد اكيد وبياخدها وبيطلع علي فوق واسر بيفضل مستنيه
عند البنات
طرق خفيف على الباب.
سجده بصت للبنت اللي جنبها وقالت:
افتحي انتي، يمكن حد نسي حاجة.
البنت فتحت… وسكتت.
وسجده من وراها قالت:
مين؟!
البنت همست وهي بتكتم ضحكتها:
فهد!
سجده:
فهد… نـعـم؟!
مشيت وراها بسرعة وفتحت الباب بإيدها…
لقيته واقف، بشنطتها، ووشه شبه البريء… اللي كله شقاوة.
فهد رفع حاجبه وقال:
مش المفروض تشكري اللي جاب شنطتك لحد هنا؟
سجدة رفعت حاجبها هي كمان:
لا والله؟
فهد ضحك بخفة:
– طب هتخنقيني ليه؟ دا أنا شايلها ع السلالم… قعدت أقول للراجل: لا لا لا أنا مش هطلعها...وهو.. فضل يتحايل عليا!
سجدة:
– ياااه، طب وكنت بتقول إيه لنفسك وإنت طالع؟
فهد مغمض عينه كأنه بيفتكر:
– كنت بقول: يا ريتني كنت شنطة… يمكن كانت هي تشيلني بحنية أكتر.
سجده بهمس وبتبتسم:
استغفر الله العظيم.
فهد دخل خطوة، وحط الشنطة:
ه على فكرة… تقيلة قوي. إنتي مربية حديد جواها؟
سجده:
– لا، دا وزن عقدتي فيك.
فهد عض شفته عشان ميضحكش:
واضح إنها من النوع التقيل شبه صحبتها.
سجدة وقفت قدامه، وشالت شنطتها، وقالت:
– طب اسمع… لو ناوي تزن عالودان الليله دي، فـ عادي.
– بس لو ناوي تزن عالقلب… فـ مقفول للصيانه.
فهد قرب منها وهمس:
– طب لو ناوي أفتح البلكونة وأرمى نفسي؟
سجدة قالت ببرود:
هطلع أصوّرك ستوري.
**
فهد ضحك، ومسك الباب، وقال وهو خارج:
– على فكره… شنطتك كان فيها حاجه غريبة.
لقيت ظرف صغير... بس هو معايا دلوقت
سجدة اتحركت ناحيته بسرعة:
– ظرف إيه؟!
فهد ابتسم ابتسامة جانبية:
– هقولك… بس بكره... سلام يقمر.. عايز ابقي مع صاحبي..
ياتري دا ظرف ايه؟؟؟ وهل في ظرف اصلا ولا هو بيشتتها
↚
البارت الاخير
في الفندق بعد ما فهد مشي،عقل سجده كان مشغول ...
قعدت على الكرسي قدام المراية،
وهي بتقول لنفسها بصوت واطي:
– هو… فعلاً كان في ظرف؟ ولا ده بيتسلى بيا؟
يعني فهد يعملها!
وبعدين ظرف إيه اللي يلاقيه في شنطتي
لا..لا ، يمكن بجد لقى حاجه... يمكن... آه يا دماغي..ايه الزفت..هو انا هقعد طول اليوم افكر.
البنات كانوا لسه حواليها بيجهزوا حاجات الفرح،
ضحك، صريخ، صوت سشوار، .
بس سجده كانت تايهة، عينيها كل شوية تروح ناحية الباب كأنها مستنية حاجة.
حور نادت عليها من بعيد:
– يااا سجده تعالي شوفي الفستان كده، قوليلنا رأيك.
سجده قامت وراحت وهي بتحاول تتناسي..واول مبتشوف حور:
اللهم بارك علي الجمال وعيونها بتدمع...قمرايه يحبيبة قلبي ربنا يحفظك ويهنيكي... وريني إيه الجمال دا.
كل البنات اتجمعوا حوالين حور اللي كانت شبه الملاك،
ضحك وسعادة ودموع خفيفة…
وسجده حاولت تندمج معاهم، تضحك وتتكلم وتصورهم،
لكن في قلبها سؤال صغير قاعدين يعذبها:
"هو فعلاً لقى ظرف… ولا لاء.. وياتري فيه ايه الوقت مر، ،
وكل واحدة بقت شبه لوحة مرسومة.
وساعة الفرح دقّت
_اسر بيدخل علي حور اوضة الفندق وبينبهر من جمالها..لدرجه ان قلبه دق بعنف ومكنش مصدق نفسه وحضنها وباس كفها برفق والبنات بقت بتزرغط والكل فرحان..بعده دخل...فهد واول مشافها حضنها..وكان مبسوط جدا..لكن عينه كانت بتدور علي محبوبته..كان متشوق يشوف شكلها..لكن هيا مكنتش موجوده.... فضل يدور يدور.. لغاية ما حبيبة قالتله...: اهدي يفهد.. في الحمام وطالعه وهتشوفها براحتك... كل البنات... ضحكوا بما فيهم حور
_________
نزلت سجده من الفندق…
فهد كان واقف عند باب الفندق مستنيهم تحت
اللحظة كانت بطيئة أو.
هي شايفاه…
هو شايفها…
والدنيا كلها اختفت.... كانت طالعه زي البدر المنور.. بالرغم من بساطتها الا انها كانت تخطف القلب قبل العين.. قلبه دق جامد.. مكنش شايف غيرها قدامه... عينه جات في عينها والاتنين كان فيهم كلام كتير...
كان لابس بدلة بيج غامق بالضبط زي لون فستانها.
وشه فيه ضحكته اللي حافظاها،
ونظراته فيها كل الكلام اللي مابيخلصش.
سجده همست بخفة :
لأ بقى دا لبس لوني فعلاً
قرب منها بخطوات ثابته.. وكل خطوه بيقرب منها.. قلبها بيدق اكتر
سجده بخفه: دا انت لبست زي برضو
فهد: اومال.. بس طبعا عمري مهطلع في حلاوتك.. سجده بتبتسم.. وبتقرب من عربيته وبتفتحها وبتركب.. فهد بيبتسم..وبيعرف ان خطته نجحت وبيركب جنبها وبيبدا يتحرك مع العربيات وبيهمس:كنت متاكد انك هتركبي من غير منتناقش ونتشاجر
سجده:وانت ايه الي خلاك متاكد كده
فهد بضحك وهو فاهم دماغها:علشان عارف انك عايزه تعرفي دا ظرف ايه
سجده بترتبك وبتبتسم لانه لسه حافظ حركاتها وبتردف:طب ولما انت عارف..قولي بقي...كان في ايه
فهد: بسيطه يست هقولك.. مكنش فيه ظرف ولا حاجه
سجده بتفتح بوقها من الصدمه
فهد بضحك: ايه اقفلي.. للدرجادي اتصدمتي.. وبعدين يزكيه.. هو انتي مش عارفه انتي حاطه ايه في شنطتك
سجده: يمخادع.. يشيخ دا انت شقلبتلي دماغي.. وكنت هموت واعرف فيه اي
فهد بضيق: متقوليش كده تاني اي هموت دي.. اوعي تقولي كده تاني
سجده بقلب بيخفق بشده.. ونسمات الهوا بتخبط في وشها.. وعيونها بتقابل عيونه والاتنين بيلمعوا لمعه غريبه..وبتقول: بتخاف عليا
فهد بحب وهدوء: بخاف عليكي من الهوا الطاير حوالينا
سجده بتكتفي بابتسامه بس.....
لحظه دخول القاعه
القاعة كانت بتلمع، نجف بيلمع فوق، ورود بكل الألوان،
أغاني بتغني للحب والفرحة،
وأسر ماسك إيد حور وهما بيرقصوا أول رقصة ليهم…
العالم كله بيصفق،
وفهد وسجده بيبصوا لبعض من بعيد،
كل واحد فيهم حاسس إن قلبه بيرقص هو كمان.
حبيبة كانت قاعدة على الترابيزة مع أحمد،
وقالت بخفة دم:
– يا سلام على الجو! يا سجده بصي فهد مش قادر يشيل عينه منك.
أحمد ضحك وقال:
– يا بنتي دا أكيد حافظ كل تفصيلة فيها، دا بيبصلها كأنه بيقرأ كتاب عمره.
حبيبة:
– أيوه صح.
ضحكوا هما الاتنين
---------.
بعد مرور قليل من الزمن
كل شوية البنات ياخدوهم في صور مع بعض.
مرة كانت واقفة جنب فهد بالغلط
فالمصور قال:
– حضن بسيط، الصورة تبقى أجمل
سجده نطقت بسرعة:
– لا.. لا مش لازم
فهد بخبث:
– عادي..صور..فعلا بحضن هتبقي اجمل..وبيقرب منها وبيحضنها وهيا كانت متوتره..ومكسوفه...
وقالت له بصوت واطي:
– كفاية إحراج يا فهد!
قال بهدوء وعيونه لا تزال معلقة بيها:
– إحراج.ايه انتي مراتي يسجده.. وهتبقي ام عيالي
سجده بضحك من طريقته: ام عيالك كمان.. د ايه الثقه دي.... وبتسيبه وبتمشي.. وبتروح عند البنات وحور... وبتبقي مبسوطه وبتصورها وبتتصور معاها.. وبتزرغط.. من قلبها...
وعينها راحت عند فهد وهو بيضحك مع أحمد،
وشايفة عينيه بتميل ناحيتها كل ثانيتين،.. وبعد كده بيقرب هو واحمد.. وبيجمعوا جميع صحابهم وبيبداو يرقصوا مع اسر.. وهما في قمه سعادتهم.. وابوه سليم بيجي يرقص مع حور وهو كذلك... وبيبقي الجميع مبسوط وفرحان....
. آخر الفرح،
الناس بتودع بعض، الزغاريد خلصت،
والقاعة بدأت تفرغ،والعرسان بيركبوا العربيات.. وبيبدا يتحركوا في زفه فخمه.... وبينتهي الفرح
__________________
بعد مرور اسبوعين...... بتكون سجده قاعده مع جدها في الصالون.. وبيقولها: اخر قرار برضو هتسافري يسجده
سجده: ايوا يجدو.. هو دا الصح.. وياريت متعارضنيش.. انا كده هكون مرتاحه
الجد: ربنا يريح بالك يبنتي.. ويصلح حالك.. سجده بتحضنه جامد وعيونها بتدمع.. وبتقول لنفسها ياتري هتشوفه امتي تاني.. بتمسح دموعها.. وبتقول.. طب انا هطلع احضر شنطي بقي علشان ميعاد الطياره
الجد: ماشي يحبيبتي
___________
سجده بتكون بتحضر شنطها.. وقلبها واجعها.. بتفتكر كل ذكرياتها مع فهد.. ومحاولاته انو يصالحها.. بس هيا شايفه انو الصح انها تمشي.. بتلاقي الباب بيخبط
سجده: ادخل
فهد بيفتح الباب وبيدخل.. وسجده لما بتشوفه بتنبسط انها هتشوفه قبل متمشي
فهد: شايفك مبسوطه
سجده: صراحه اه
فهد دايما بس؟؟؟ ايه السبب انك هتمشي صح
سجده بعيون دافئه:لا مبسوطه اني شفتك قبل ممشي
فهد بتعب من يوم معرف انها ماشيه وقررت: طب ولما انتي مبسوطه بشوفتي.. ليه عايزه تمشي وتسبيني اتعذب
سجده: لان دا الصح يفهد
فهد بيقرب منها ودمعه بتنزل من عينه: عارف يسجده اني غلط في حقك اوي وظلمتك بس ندمت ودفعت التمن وهو بعدك.. عني.. وكان نفسي تسامحيني.. بس انتي قررتي تمشي.. وانا مقدرش اغصب عليكي.. بس ممكن اسالك سؤال
سجده: اتفضل
فهد: لسه بتحبيني
سجده بغصه: وعمري محبيت ولا هحب حد غيرك يفهد
فهد: طب ليه عايزه تسبيني
سجده: بعد اذنك.. سبني علي راحتي
فهد: حاضر.. بس اخر طلب.. سبيني اوصلك المطار واودعك
سجده بابتسامه : موافقه
_________
بتودع سجده العيله... وبتتحرك هيا وفهد ناحيه المطار.. وهو بيتمني الوقت يقف وميعديش علشان متبعدش عنه... بيوصلوا المطار.. وبيجي موعد الطياره... بتكون سجده واقفه في وشه.. بيحضنها حضن جامد جدا.. وهيا دموعها بتنزل.. وبتتحرك ناحية الطياره... بيلف فهد ضهره وبيبدا يمشي وبيفضل ماشي... لغايه مبيلاقي الطياره حلقت في السما... بيفقد الامل انها ترجع... وقلبه بيوجعه اكتر...وبيدعي ربنا ان اي حاجه تحصل ويجمعه بيها.. بيكون ماشي.. بيسمع اسمه بصوتها.. بيتجاهله وبيفكر ان بيتهياله.. بيسمع اسمه بيتكرر تاني بيلف وشه.. بيلاقيها واقفه قدامه علي بعد مسافه صغيره... قلبه بيرقص من الفرحه.. وبيكون مش مصدق عينه.. وهيا بتجري عليه. بتحضنه جامد... وبتفضل متشبسه في للحظات طويله.. وهو بيكون لسه مش مستوعب..
فهد بفرحه لا تسع العالم..: انتي بجد صح.. انا مش بيتهيالي.. انتي مركبتيش الطياره صح
سجده بضحك وبتهز راسها: تؤ تؤ... مقدرتش
فهد: مقدرتيش علي اي
سجده: سجده مقدرتش علي بعدك يفهد.. لقيت نفسي.. هتوه من غيرك... بعدت عنك تلت سنين.. ومش حمل اني اكررهم تاني...حبك ليا غلبني ي استاذ فهد.. وبعدين مقدرش اسيبك متعذب كده
فهد بدموع: انا بحبك.. وبعشقك يا اغلي حاجه في حياتي.. اسف ي اميره قلبي علي اي وجع سببتهولك.. واوعدك اني مش هزعلك ولو بكلمه حتي
سجده: وانت تقدر تزعلني ي استاذ فهد
فهد بضحك: لا طبعا يباشا.. وبيشيلها وبيلف بيها والناس كلها بتقعد تصقفلهم.. وسجده بتكون طايره من الفرحه.. والاتنين مش بيبطلوا ضحك
____________________
بعد مرور ثلاث سنوات
علي البحر بيكون فهد واقف علي الشوايه.. وبيلاقي الي بتقرب نحيته وهيا بتزعق.. ي استاذ فهد
فهد بضحك: اي فيه ايه انتي بتنادي علي حد في البلد التانيه
سجده: انت بتضحك روح شوف ابنك الي تعبني ده
فهد: مالو في اي
سجده: مش راضي يطلع من المايه.. ومذنب حور معاه يعيني
فهد بضحك: هيا مش عمته سبيها ولا هيا هتاخد اللقب ببلاش.. وبيلاقي الي جايه ناحيته ومشعلقه ابنه علي كتفها.. فهد بيسيب الهوايه من ايده وبيجري يشيل زين..
فهد: براحه عليه يحور.. مش كده
حور: ايوا.. ايوا مهو دا الي جه وغطي علي الكل بقي
فهد بيبوس زين: طبعا هو انا عندي اغلي منه
سجده بتبصله: لا والله
فهد: دا بعد سجده طبعا
سجده: ايوا كده
فهد بضحك: بتغيري من ابنك
سجده: انا لا طبعا... وبيلاقوا حور بتشهق:.. يلهوي الكفته هتتحرق وبتجري تهوي
فهد بضحك: صحيح اسر فين
اسر من وراهم وهو شايل بنوته صغيره: انا اهو..
فهد: كنت فين
اسر: دوخت علي ما جبت بامبرز للست ايلن
فهد بضحك: بقيت اب يعم اسر
اسر: دا انا طالع عيني مع اختك وبنتها
حور: بقي كده ي اسر
اسر بضحك: دا انتو الغالين يام ايلن
حور: ايه ام ايلن دي ان شاء الله.. انت نسيت اسمي ولا ايه
اسر: لا طبعا ي حورية قلبي
فهد وسجده بيبصوا لبعض ويضحكوا.. وبيلاقوا حبيبة واحمد بيتقدموا نحيتهم.
احمد: اي يجماعه بطننا بتصوصو لسه مخلصتوش
حور: ثانية واحده وتكون خلصت
احمد: طب يلا علشان لو اتاخرتي اكتر من ثانيه.. حبيبة هتاكلنا.. وتاكلنا يامن معاها
حور: لا الا يمونا حبيب قلب خالتو
زين بطفوله: طب.. وانا يعمتو.. مس حبيب قلبك... حور بتشيله وبتبوسه: انت روح قلب عمتو من جوا يحبيب قلبي.. دا انت الغالي ابن الغالي والغاليه.. بيبتسموا الجميع... وبيقعدوا مع بعض وبياكلوا.. وبعد كده.. بيبداو يلعبوا زي زمان وبتكون الاجواء كلها دفئ وحنان وحب.. والاطفال بتلعب جنبهم
وكل واحد فيهم سعيد بلحظاته الجميله مع اسرته
____________
سجده وفهد بيكونوا قاعدين في مواجهة البحر..... والشمس بتغرب.. وسجده بتميل راسها علي كتف فهد.. وبيلاقوا زين جاي من وراهم
زين: بابي
فهد: نعم يروح قلب بابي
زين انا عايز انام زي مامي
فهد: بس كده عيوني وبيشيله وبيحطه بينهم.. وبيبوس دماغه وبيبوس دماغ سجده... زين بيحط ايده علي بطن سجده وسجده بتبتسم
زين: مامي
سجده: عيوني
زين: هو في نونو هنا صح
سجده بابتسامه جميله: ايوا يحبيبي..هنا في نونو صغنن الصغننه زي زينو العسل كده.. وهتكون اختك
زين: بجد يمامي الله.. انا بحبك اووووي انتي وبابي والنونو
سجده بحب: وانا كمان بموت فيك يحبيب قلبي
زين: انا هروح العب مع ايلن حبيبتي ويامن
فهد بضحك:اهم حاجه ايلن حبيبته.. سجده بتبستم وبتقول:. انا بحس اوي بامان وانا جنبك يفهد.. وببقي سعيده بوجودي جنبك انت وزين الي نسخه منك انتو اماني في الدنيا
فهد: وانا اسعد انسان بوجودك جنبي ينور عيني.. انت وابننا والنونو . اساس سعادتي في الحياه... ربنا يباركلي فيكم يارب
سجده: يارب يحبيبي
فهد بحب وعشق: انا بعشك وبحبك.. وبموت فيكي... وكلام الدنيا ده كله مش هيعبر عن حبي ليكي ي اغلي ماليا..انتي
سجده: وانا بعشقك يفهدي... حبيتك.. واسرتني وبقيت ليا الحبيب والاب والصديق
فهد بضحك وحب وعيون لامعه: وبقيتي اسيرة الوحش
وبيضمها ليه جامد وهيا بتتمسك فيه وهيا حاسه بالامان
تمت بحمدلله
خلصتي؟ الرواية الجاية أقوى وأحلى… تعالي وعيشيها معانا👇